LYNX Power Amplifier - byggtråd med bilder.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
byggareandy

Inläggav byggareandy » 2010-11-04 21:59

Ok, tackar för bilderna och grattis till ett snyggt bygge. Hoppas att förstärkaren presterar lika bra och maffigt som Jan beskriver den.

/Andreas

Användarvisningsbild
byggareandy

Inläggav byggareandy » 2010-12-01 01:19

Hej igen, har lite problem med att få stärkaren stabil, och tänkte att jag kanske kunna få några tips. När jag kör testen utan slutstegs transistorerna så kan jag ställa in 1.4V enligt manual och även en låg DC offset. Men av någon anledning så verkar inte DC offseten vara helt stabil, den flukturerar några mV (+/- 5 ungefär). Är det normalt eller ett tecken på att det kommer skita sig när jag drar igång kortet med alla komponenter monterade? Detta gäller för båda korten.

Har läst igenom alla sidorna och tagit fasta på några punkter som skulle kunna hjälpa.
1. Se till att ha strömbegränsning och låga värden på säkringar
2. Var försiktig med var du sätter oscilloskops proben
3. Använd endast orginal OPA627 eller TL072(eller liknande)
4. Öka kapacitansvärdet på miller kondensatorn.

Bosse, vilken OP kör du med i din fungerande förstärkare och vilket värde har du på miller kondensatorn.

Kan ju tilläga att jag redan har tvingats byta nästintill alla aktiva komponenter en gång på ena kortet, hade väl för bråttom. Tycker iofs att om man följer manualen och har rekommenderade komponenter så borde det inte ge några problem.

/Andreas

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-01 01:27

Om DC offsetten fluktuerar så mät den noga med skåpet för att vara säker på att du inte har parasitoscillation. Jag kan inte dra mig till minnes att min offset fluktuerade, däremot minns jag att den inte var exakt samma på de båda kanalerna.

Jag kör med Jan's rekommenderade OP, är det TL072? Beställde ju vad som visade sig vara pirat-627:or och har låtit bli att använda dessa. Miller-kondingen vet jag inte vad den blev till slut, men det kan du lätt mäta dig fram till genom att titta på utgångens stegsvar vid tex en 1kHz fyrkant. Så lite ringning som möjligt, utan att avrunda fyrkanten.

Ett tips med skåpet är att inte köra det jordat.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2010-12-01 01:37

Du kan ha lite temperaturvariationer vid ingångstransistorerna om vi pratar om långsamma förändringar.

EDIT: Du har visst en opamp men även den kan utsättas för luftdrag.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
byggareandy

Inläggav byggareandy » 2010-12-01 23:23

Ok, tackar för svar, har nu ersatt 22pF med 470 pF, nu ligger DC offseten stabilt på 2mV, även trafon är nu helt tyst, hördes ett svagt brummande innan. Har tyvärr inget oscilloskop hemma så jag kan inte kolla hur fyrkantvågen påverkas.

Kommer köra vidare på detta tills även effekt transistorerna är inkopplade och kollat fyrkantvågor osv.

/Andreas

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-02 00:57

Bra, du verkar ha blivit av med svängningar (om du nu hade några). 470pF låter mycket. Det kan vara så att när du kollar på din fyrkant så småningom, så är den väldigt avrundad. Då får du backa nedåt och kolla kurvans utseende hela tiden.

Ska bli kul att följa detta!

Användarvisningsbild
byggareandy

Inläggav byggareandy » 2010-12-10 01:06

Har kämpat på ett tag nu men det verkar som om jag fortfarande har lite problem med självsvängningar. Trodde att jag hade löst det med att "döda" all slewrate i förstärkaren genom att införa 470pF istället för 33pF i VAS steget. Men efter att ha monterat ihop allt och börjat lyssna efter brum så tycker jag att det hörs en ton som ökar i frekvens med tiden (10 - 30 sekunder). Skall tilläggas att jag måste ha örat väldigt nära konen för att höra tonen. Hoppades först att det var inbillning men provade två gånger. Dessutom varierar DC offseten på ena kanalen fortfarande men mycket mindre än tidigare, tiondels mV. Den andra kanalens DC offset ligger helt stilla.

Har tyvärr inget oscilloskop så att jag kan kolla upp det för tillfället.

Har två frågor:
1. Hade det inte varit bättre att ge sig på den globala återkopplings loopen genom att öka C109, eller en kombination av att öka återkopplingen runt VAS steget C103 + den globala återkopplingen C109.

Bild

2. Är det bara OP förstärkare med JFET ingång som man skall använda?

/Andreas

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2010-12-10 21:08

2. Man kan använda BJT opampar men man får lite sidoeffekter som offset och högre brus om du har steget oanslutet.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-10 21:48

Ledsen, byggareandy, men innan du kollat med ett skåp så är det bara gissningar. Låna ett någonstans, eller köp ett picoscope.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-11 14:27

En fransk variant, som byggts och fungerar.
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
byggareandy

Inläggav byggareandy » 2010-12-12 16:10

Ragnwald, såg att du hade planer på att bygga LYNX steget tidigare i tråden. Använde du ditt bifogade schema i ditt bygge?

Bara så att jag får koll på vilka delar som måste göras.

1. Kapa ledarna på PCB så att lysdiod D1, D2 kan monteras. Vad har de för funktion?

2. Byta ut C109 (100p) mot 47p + 100 ohm serie

3. Löda på C4 över OP,n

Det är allt eller?

/Andreas

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-12 22:25

:oops: Nop jag har inte ens fått ihop alla delar, men nästan.
Saknar ett gäng polyproper. :)

Den lösningen presenterades i Lynxtråden på diy-audio, av en innovativ och nöjd fransman.
Tråden är oumbärlig, eftersom några komponentvärden är justerade av Jan och inte ändrade i schemat ännu.
Rekommenderar att du tar det tunga jobbet och läser igenom tråden. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-12 22:50

Ragnwald skrev:En fransk variant, som byggts och fungerar.
Bild

Lysdioder??
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-12 23:05

Japp. RS2000 är fullproppad av dem.

Användarvisningsbild
byggareandy

Inläggav byggareandy » 2010-12-13 00:49

Hej Ragnwald, har försökt ta mig igenom tråden på diyaudio nu, hittade en fransman "idefixes". Han använder Eagle men schemat ser mer eller mindre ut som en kopia.

Skulle du kunna länka till schemat du har hittat hade varit intressant att läsa om det står några kommentarer ihop med schemat.

/Andreas

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-13 12:01

Märkligt nog kan jag inte heller finna länken, möjligen ligger den i någon parallelltråd.
Bidrar med en fil på mätpunkter, som jag sparat och inte heller kan finna i tråden. :?
Mätpunkter

Användarvisningsbild
byggareandy

Inläggav byggareandy » 2010-12-13 23:42

Tackar för hjälpen allihop, vill inte säga för mycket men tror att jag har det stabilt på ena kanalen nu. Skall försöka sammanfatta vad jag har kommit fram till så småningom.

/Andreas

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-13 23:49

Spännande! Håll oss underrättade!

Användarvisningsbild
byggareandy

Inläggav byggareandy » 2010-12-22 00:48

Skrev ihop ett snyggt inlägg men det bara försvann när jag försökte förhandsgranska, så då blir det såhär.

Den funkar nu

Detta är vad jag fick göra, hade denna delen sparad sen innan.

Operational amplifier OPA627
56p soldered onto OP between pin 2 and pin 6
200nF between +supply and Gnd and 200nF between -supply and Gnd
Lead lag filter in feedback path, 56p in series with 100ohm
Miller Cap 220pF
Base resistors 8.2 ohm

Signs of oscillations without oscilloscope:
DC offset not very low (1mV), with different configurations I have seen DC offsets up to 200mV.
Depending on DC meter used when measuring DC offset you could see it fluctuates some mV, I have seen up to 5mV in my setup.
Noise/hum from transformer
The most obvious one:
fuses blows
Smoke
Active components destroyed

Use bulb test and or small values on fuses.
After each time recheck that there is no contact between transistor backside and heat sink

Hints, I haven't tried it but if you are in a hurry and want a non oscillating amp use LF356 with 22pF between pin 2 and 6.

Ragnwald bilden med spänningar är nog till en förstärkare som inte funkar, orkar inte skriva ner förklaringen en gång till.

Slutligen en bild och ett tack för hjälpen.

Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-22 21:45

Grattis, kul när man ser folk bygga så snabbt och dessutom får det att fungera. :)
Lyssningsrapport vill vi ha.

Anledningen att en del slutsteg har flänsarna inåt, är att få full avskärmning mot nätdelen.
Får du några problem, kan du alltid sätta mellanväggar.

Användarvisningsbild
byggareandy

Inläggav byggareandy » 2010-12-26 02:28

Lite fler kommentarer:
Ljudet, har inte kunnat vrida upp volymen till några högre nivåer ännu men ljudet är rent och det finns gott om kraft. Har tidigare kört mycket klass A på lite lägre effekter och andra högtalare i ett annat rum. Så för tillfället är jag långt ifrån min referens och har svårt att säga så mycket mer.

Lite fler justeringar:
Har stora kylflänsar så biasen är inställd på nästan dubbla rekommenderade. Behöver även lägga till ett DC-skydd eftersom vid på/av slag så ger slutsteget ifrån sig lite oljud.

Ragnwald, angående schemat med spänningar som du bifogade så tror jag att de är för en förstärkare som inte fungerar. Om man antar att DC nivån på utgången bör ligga på 0V så ger det att basen på utgångstransistorerna ligger på 0.65V. Vilket i sin tur ger att basen på drivstegstransistorerna ligger på 1.3V o.s.v.

Det är inget billigt projekt, många av delarna har jag köpt begagnade men har varit oanvända.
Transformatorer 500:-
Låda 1000:-
Kondensatorer 1000:-
Dioder 500:-
Kort 500:-
Smådelar 1000:-
mjukstart 400:-
-------------------------
Runt 5000:-

Skulle jag köpt allting nytt så hade dett nog gått på 8000-10000:-

Det var nog det hela.

/Andreas

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-06 18:40

Jag nekrobumpar denna tråd eftersom den länkades till tidigare idag.

Vilket äventyr att bygga steget! Jag var sugen på att bygga ett steg en gång, det var monosteget som fanns som byggbeskrivning i den nu nerlagda tidsskriften High Fidelity... vill minnas att byggbeskrivningen gick någon gång 95-96, men mitt minne ska man helst inte lita på. :)

Det var kul att lyssna på det - snyggt var/är det också!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-02-06 18:52

Tack! Det roliga med såna här byggtrådar är att de blir en dagbok som blir kul att läsa om flera år senare.

Jag kan fortfarande känna hur nervöst det var att slå på PSU:t första gången. Samt besvikelsen när jag belagt all nyupphängda vittvätt med ett lager koldamm. :?
Senast redigerad av bomellberg 2012-02-06 19:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-06 18:57

jonasp skrev:Jag nekrobumpar denna tråd eftersom den länkades till tidigare idag.

Haha... briljant ord! "nekrobumpa"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-07 01:19

Det är lite märkligt att en del lyckas få ihop sitt bygge fungerande direkt medan andra dras med utdragna problem.
Jag kan bara gissa att ingående komponenter inte har kontrollerats, eller att byggaren i någon sorts iver att göra ännu bättre än konstruktören, hittar på toklösningar och skapar egna problem, som inte har med konstruktionen att göra.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-02-07 08:48

eller är konstruktionen som sådan känslig för toleranser etc i komponenter och kanske layout?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-02-07 08:56

I mitt fall är jag övertygad om att min brand berodde på att biaspoten var tokigt inställd då den löddes på. Man skulle kunna säga att konstruktionen är känslig då den tillåter att bias justeras så högt att basresistorerna skjuter. 0 - 100mA borde väl räcka i en klass AB konstruktion.

Jag noterade för övrigt vad sval den var vid lyssningstillfället hemma hos UnholyRishna. Då drev den OA51.LE2, och därefter pi60s. Hemma hos mig drivandes mina pK blir den ganska varm, kanske beroende på placeringen i racket, eller så är pK trögdriven.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-07 09:29

Jag känner inte till impedansen hos pK, men både OA51LE2 och pi60s får nog kallas utpräglat lättdrivna med 8 ohm impedans och en hög känslighet (88 dB@2,83V).
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-02-07 10:53

jag har sett din lynx och tror inte för att högtalarlasten påverkar så mycket. den drar väl en 50-60W per kanal i tomgångseffekt och om du dubblar det till 100 w ger det ändå 50w nyttoeffekt. RMS...

vad är dubbla effektförlusten i de kylflänsarna?

nu är iofs sval och varm.subjektivt men ändå.

och ni provlyssnade knappast på sinustoner.utan lite schysst dynamisk musik ...

tror nog.på ventilationen har stor betydelse, eftersom egenkonvektion är känsligt för hinder. mer än man tror.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-07 13:22

rikkitikkitavi skrev:... ventilationen har stor betydelse, eftersom egenkonvektion är känsligt för hinder. mer än man tror.

+1
Kan inte nog poängteras.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum