Moderator: Redaktörer
idea skrev:Framförallt så låter de bra, utseendet är en ren bonus...
http://www.minhembio.com/idea/232853
Som det såg ut i mitt förra hus. Nu har jag reducerat lite, fick inte plats med center eller bioduk i det nya vardagsrummet.
jonasp skrev:B&W Matrix 801/802 - Min första upplevelse av en högtalare som jag tyckte lät '100% bra'. Man kunde spela mycket starkt utan att de kroknade. De fungerade förvånansvärt väl i den relativt nakna miljö jag lyssnade i (vilket inte är något större mysterium om man undersöker hur högtalaren är konstruerad!)
NHT 3.3/2.9 - Speciellt 3.3 tycker jag är en fantastiskt bra högtalare. Dessutom var den gjord för att placeras i rum, och inte i någon obskyr halvekofri kammare. Bra på allt, utan egentliga svagheter.
Quad ESL-63/ESL-988 - Vansinnigt bra mellanregister och helt distorsionsfritt ljud. Dock gör deras svagheter dem helt oanvändbara för mig, de kan inte spela tillräckligt starkt. Bristen på bas går ju att lösa dock...
IngOehman skrev:Den där listan kan jag faktiskt hålla med om 100%-igt.
ESL63 med gradientbas gör det dessutom till ett skapligt kapabelt system.
Vh, iö
jonasp skrev:IngOehman skrev:Den där listan kan jag faktiskt hålla med om 100%-igt.
ESL63 med gradientbas gör det dessutom till ett skapligt kapabelt system.
Vh, iö
Jag hade väldigt gärna hört ESL63 + Gradient! Har aldrig fått tillfälle dock (och i ärlighetens namn: jag har inte aktivt sökt tillfället heller!).
PerStromgren skrev:Passerar du Karlstad finns det ett par i mitt vardagsrum att lyssna till, när du så behagar.
JanBanan skrev:Cabasse Galion IV
Mycket bra dynamisk förmåga.
jonasp skrev:JanBanan skrev:Cabasse Galion IV
Intressant. Var tvungen att googla på den, ser maffig ut. Jag har aldrig hört några stora Cabasse, det kanske är synd.
Panelguy skrev:jonasp skrev:JanBanan skrev:Cabasse Galion IV
Intressant. Var tvungen att googla på den, ser maffig ut. Jag har aldrig hört några stora Cabasse, det kanske är synd.
Cabasse upplevde jag som vanligare i slutet på 70, början på 80-talet. I alla fall hade HiFi Huset i Uppsala (på den tiden det var en riktig HiFi-affär och låg bredvid Ofvandahls) ett flertal modeller då.
faema skrev:Nattlorden skrev:
Sonus faber köper väl folk "enbart" av utseendeskäl?
Sonus faber köper man av samma anledning som en Alfa Romeo. Förtjusande design kombinerat med superba prestanda, + passione.
Å så står dom inte i varenda hem (garage).![]()
Salve
sportbilsentusiasten skrev:faema skrev:Nattlorden skrev:
Sonus faber köper väl folk "enbart" av utseendeskäl?
Sonus faber köper man av samma anledning som en Alfa Romeo. Förtjusande design kombinerat med superba prestanda, + passione.
Å så står dom inte i varenda hem (garage).![]()
Salve
Sonus är snyggast men de låter inte så bra som de ser ut.
För laidback!
Deremot ESL63 med Gradientbasar, det är grejjer det!!
Men de fixar inte rock på hög volym så de är rätt begränsade.
JanBanan skrev:...Quad ESL-63
Röster och akustiska instrument låter fantastiskt levande. Trots att den mäter så dåligt...
IngOehman skrev:JanBanan skrev:...Quad ESL-63
Röster och akustiska instrument låter fantastiskt levande. Trots att den mäter så dåligt...
Antingen är det något fel på din mätutrustning eller
också är det du inte inte vet hur man skall använda
den eller tolka resultaten.
Påståendet att ESL-63 skulle mäta dåligt är absurt.
Det finns för övrigt inga högtalare som låter bra men
mäter dåligt. Det är ju hur de presterar fysikaliskt som
bestämmer hur de "låter". Det gäller även andra appa-
rater än högtalare självklart. Däremot kan man förstås
tänka sig att mycket kan gå snett när någon som inte
har någon kunskap om vad mätningar visar eller hur de
relationer som finns mellan dem och hörbara resultatet
ser ut, ändå tolkar mätningar och uttalar som om vad
som "mäter bra" eller som inte gör det.
ESL-63 mäter verkligen INTE dåligt, även om det finns
en och annan artefakt att upptäcka i mätningarna, som
även representerar några potentiella förbättringspunkter.
Vh, iö
Lite förvånad att ingen lagt Larsen 8 till listan?
StefanH skrev:JonasP skrevLite förvånad att ingen lagt Larsen 8 till listan?
Då har du missat följande inlägg.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1281936#1281936
Vi är antagligen inte heller så många som har erfarenhet av dem ännu, antar jag.
Tresor skrev:Vart på Vuuv en gång och det var faktiskt det sämsta ljudet jag hört på något rave/psy-trance tillställning med högtalarna i cirkel på "huvud-scenen". Inte riktigt med på uppsttningen enligt beskrivningen men på vuuv när jag var där hade de pelare med högtalare och i toppen på dessa hängde en cirkel av högtalare runt "golvet" och detta skapade bara en massa jobbiga tidsfel från högtalarna enligt mig.
Men i "tältet" var det bra drag hela veckan och det blev ju inte sämre när Posford dök upp och spelade oannonserat
Såg att den kommer hållas i år iaf, kanske skall övertyga fru och barn att pappa behöver ledigt från vuxenlivet ett tag i augusti
/Edit: läser och skriver som en kråka....
//Tresor
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster