Moderator: Redaktörer
ChrioN skrev:Har precis lött ihop denna hörlursförstärkare.
Jag fattar inte vad felet är. Det brummar väldigt högt i hörlurarna, och det spelar ingen roll om jag vrider upp eller ner på potentiometern.
Jag hör heller inte någon som helst musik.
ChrioN skrev:Har jag pajjat chippet?
ChrioN skrev:Vet inte om jag vågar att klämma dit ett nytt i hållaren...om jag har kopplat fel vill säga. Hmm. Detta blev rätt jobbigt nu.
ChrioN skrev:Har jag pajjat chippet?
ChrioN skrev:Jag fattar inte! Jag har byggt 4st nu, men det går inte! Jag hör högt brum, och extremt låg, distad musik. Jag har jordat allt som går att jorda, dvs resistorerna vid ingången, rca-jacken på ingången, de andra resistorerna nära utgången, och själva utgångstelejacket. Precis som schemat säger. Alla komponenter är vad som sägs ska användas. Hjälp?
ChrioN skrev:Nej, inget som är kopplat till den är jordad... men jag har testat att jorda den "på riktigt" också. Ingen skillnad...
Om jag kan höra musik, även om det är extremt lågt och distat, betyder inte det att chippet fortfarande lever? Eller är det halvdött?
ChrioN skrev:chippet drar ju i princip ingenting så jag vet inte om det ska bli varmt Strömförbrukning: 5 mA max/först...jag har heller 0 erfarenhet så ni vet nog bättre...Japp, nätagget funkar perfekt. Har kortslutet det 100ggr innan. Verkar tåla hårda tag
Vilka punkter ska jag mäta? Benen eller?
Ben 1: 0.32v
Ben 2: 0.02v
Ben 3: 0.01v
Ben 4: 5.05v
Ben 5: 0.02v
Ben 6: 0.02v
Ben 7: 0.33v
Ben 8: 2.85v
Ben 4 och 8 matas med 9v ström...Minus på 4an och plus på 5an.
Här är länk till chippet: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2017378.htm
ChrioN skrev:opa2134
Men vad är det som händer? När jag sätter multimeterns plus på aggets plus och minus på minus så visar den 9.05v. Men när jag mäter spänningen när jag har kopplat in agget till hörlursförstärkaren (chippet) så visar ju den 5.05v på ben 4, och 2.85v på ben 8....det ska väl vara 9v på dom benen?
ChrioN skrev:Nej det gick inte, för nu funkar det inte att använda jordpunkten.
ChrioN skrev:
Använder mig av ett regulerat agg. Jaja...har väl pajjat 2 chip än så länge då![]()
Jag kan ju dock ha tur...
Men berätta gärna några tips ang. ritningen, och byggen i allmänhet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster