Vänta nu, kollektivismen var det väl...
Intressant det där med Oklo förresten, aldrig hört talas om det förut, faktiskt.
Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Religiösa axiom innebär att observationerna/resultaten utfrån axiomen inte går att upprepa, finna eller bevisa; sk dogmer. Tvärtemot vetenskapliga principer.
Nu är vi dock på gränsen för vad vi får diskutera...
Magnuz skrev:"Det är förävrigt ett oomtvistligt faktum att den vetenskapliga synen gjorde att många fick det mycket sämre."
Det är det knappast. För det första: sämre än vad då? Man vet ju inte hur de hade fått det utan "den vetenskapliga synen". För det andra: vad är bättre och sämre?
Thomas_A skrev:"var hittar du en punkt utan delar eller linje utan bredd? "
Detta är en beskrivning. En sträcka kan mätas i längd från punkten a till punkten b. Dess utsträckning i bredd är ointressant i det fallet (jag är exempelvis inte intresserad av hur brett det är mellan uppsala och stockholm, utan hur långt det är...)
Längden av vår kust är ett fraktal, som blir längre ju noggrannare man mäter.
Style skrev:det är väl knappast så att många fler har fått det sämre, snarare tvärtom
CJNE skrev:Magnuz skrev:Hur ska man definiera lycka?
Pioneer 668 + Denon 2105 + NAD208/Rotel RB-1090 + pi60s var det väl?![]()
CJNE skrev:Njae, innan dessa prylar fanns så var det väl någon annan kombination som var den absoluta definitionen, men den ändras ju i takt med utvecklingen
Naturligtvis ska man inte bara ställa in dvd spelare till boskapen, däremot borde de upskatta det helt ofärgade ljud dessa apparater presterar och bli lyckliga av det när de lyssnar på mjölkstimuleringsmusiken eller vad det nu är för musik det spisas!
Magnuz skrev:"Det är förävrigt ett oomtvistligt faktum att den vetenskapliga synen gjorde att många fick det mycket sämre."
Det är det knappast. För det första: sämre än vad då? Man vet ju inte hur de hade fått det utan "den vetenskapliga synen". För det andra: vad är bättre och sämre?
n3mmr skrev:Men axiom i matematiken kan inte jämföras med religiösa dogmer.
pingvinen skrev:så då återkommer jag utan att ha hittat en analytisk lösning, verkar ju inte finnas någon. Vad jag syftade på innan var att det finnst två lösningar till x, en på ca 29 och en på ca 1,4. 1,4 ggr förstärkning är ju inte så mycket för en effektförstärkare men tillräckligt för att lösa ekvationen. Det hade tydligen gaston redan klurat ut med matlab när jag publicerade mitt inlägg.
Visst används horn i biosalonger Svante, speciellt förr i tiden var det ett måste när det inte fanns så starka förstärkare som idag. Men vilken förstärkning har egentligen en gammal trattgrammofon, baserat på insignalen från en stenkaka och den utnivå som uppnås?
Det vore ju synd om den här intressanta tråden bara dog ut...
/L
Magnuz skrev:Style skrev:det är väl knappast så att många fler har fått det sämre, snarare tvärtom
Återigen, det kan man faktiskt inte veta. Du begår samma misstag som Kraniet när du jämför med hur man hade det då. Det intressanta är ju hur man skulle ha haft det nu. Sedan är ju det här med att ha det bra inte så enkelt som man skulle kunna tro heller (d.v.s. definitionen är alldeles för vid för att egentligen vara användbar); jag menar vad ska räknas? Materiellt välstånd? Lycka? Största möjliga lycka för så många som möjligt (utilitarism), eller fördelat i enlighet med någon annan princip? Hur ska man definiera lycka?
pingvinen skrev:Visst används horn i biosalonger Svante, speciellt förr i tiden var det ett måste när det inte fanns så starka förstärkare som idag. Men vilken förstärkning har egentligen en gammal trattgrammofon, baserat på insignalen från en stenkaka och den utnivå som uppnås?
Det vore ju synd om den här intressanta tråden bara dog ut...
/L
Thomas_A skrev:
Observationen att gå på vatten har inte kunnat återupprepas eller bevisas, pga de dogmer den observationen bygger på är just dogmer.
Style skrev:n3mmr skrev:Men axiom i matematiken kan inte jämföras med religiösa dogmer.
du gör misstaget att säga att en holistisk deduktiv rationalism är sämre än en reduktionistisk. Varför skulle det vara så?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster