Rotel RB 1090

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Rotel RB 1090

Inläggav rhenrics » 2005-07-14 11:14

Morello skrev:Mätutrustning:
AD/DA-ljudkort: RME DIGI 96/8 PAD (THD: 0.001%)
Dämpsats: Passiv pot, 50 kohm
Mätförstärkare: Kraftigt modifierad EAR ONE
FFT-mjukvara: Sound Technology Spectra Lab
Övrigt: Oscilloskop, effektmotsåtnd (8+8 ohm)

Mätte ni inte vid maximal uteffekt och halverad last? 8O

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-14 11:17

IngOehman skrev:Ett inte helt oväntat resultat med tanke på hur väl apparaten klarade sig i F/E-lyssningen. :wink:

Undrar om 1090 helt enkelt är den bästa förstärkaren som konstruerats i världshistorien?

Vh, iö

Ja det låter onekligen som en relevant slutsats efter att ha F/E-lyssnat och tittat på en THD mätning. :lol:

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-07-14 12:15

EngelholmAudio skrev:
Johan_Lindroos skrev:Märkligt att den ypperligt fina RB-1090 inte alls genererar samma mängd inlägg som TacT 2150. Kanske för att det är ingen som ser något direkt att anmärka på?
Intressant reflektion. 8O

Jag har sedan länge anat att publicitet och mediatid inte har med goda, sunda konstruktioner att göra utan snarare om inbyggda lagom stora fel som sen skall diskuteras i leda.

Ligger nog något i det....

Dock tror jag att ganska många inte vet hur de skall tolka dist, var hörbarhetsgränser går och vilka mätningar ytterligare som är relevanta för upplevelse av återgivningsförmåga, typ frekvensgång, dist och dämpfaktor. Nåt mer? Kanske skall starta en tråd om detta?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-14 13:47

rhenrics skrev:

"8+8 ohm" skall tolkas som två motstånd, vilka kan kopplar för 4 ohm(parallellt), 16 ohm (serie) och 8 ohm(endast ett motstånd).

Det torde framgå att jag endast mätt vid 8 ohm. Jag kanske tar mig tid och gör några mätningar i 4 ohm också, men först ska det drickas en espresso. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-07-14 16:15

Morello skrev:Brummet kan jag emellertid bekräfta. Ska göra en mätning på det också. Kom på en liten modifiering som man kan göra, vilket jag och IÖ pratade om nyss. Huruvida det är hyfsat enkelt att göra praktiskt återstår att se. :lol: Tror inte ägaren till det här steget uppskattar om det modifieras utan vederbörandes godkännande. 8O :lol:

Modda du på om du vill... 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-14 16:31

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:Ett inte helt oväntat resultat med tanke på hur väl apparaten klarade sig i F/E-lyssningen. :wink:

Undrar om 1090 helt enkelt är den bästa förstärkaren som konstruerats i världshistorien?

Vh, iö

Ja det låter onekligen som en relevant slutsats efter att ha F/E-lyssnat och tittat på en THD mätning. :lol:

Vad är det för slutsats du tänker på?

/iö

- - - - -

PS. Jag kräver härmed att du presenterar antingen protokoll från F/E-lyssningar eller mätningar (som du skall göra själv) på någon effektförstärkare som kan mäta sig med, eller överträffa, 1090. Ur alla aspekter alltså.

Närå, jag bara skojade. Du får tycka och tro vad du vill. :wink:

Du får till och med tro att en fråga är en slutsats. :lol: :lol: :lol:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-14 16:39

Audix skrev:
Morello skrev:Brummet kan jag emellertid bekräfta. Ska göra en mätning på det också. Kom på en liten modifiering som man kan göra, vilket jag och IÖ pratade om nyss. Huruvida det är hyfsat enkelt att göra praktiskt återstår att se. :lol: Tror inte ägaren till det här steget uppskattar om det modifieras utan vederbörandes godkännande. 8O :lol:

:wink: Ska kolla om det låter sig göras utan större ingrepp. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-07-14 16:45

Morello skrev:
Audix skrev:

:wink: Ska kolla om det låter sig göras utan större ingrepp. 8)

det var vågat :D vågar sig gustaf på mer mätningar efter ev ingrepp`?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-14 16:54

Ingreppet kommer garanterat inte att påverka distorsionsprestanda menligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-07-14 16:58

IngOehman skrev:Ingreppet kommer garanterat inte att påverka distorsionsprestanda menligt.

Vh, iö

hmm påverkar inte brummet distmätningen nåt? eller är det bara högtalarnas dist som ökas?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-14 17:12

Nej, brummet påverkar inte distorsionsmätningen väsentligt, inte till det bättre i varje fall. :wink: (Jag skrev ju att åtgärdandet inte kommer att försämra distorsionen.)

Och inte heller högtalarnas dist påverkas nämnvärt! Det handlar om ett brum som så svag att det inte kan provocera fram några väsentliga olinjäriteter från högtalaren (vi pratar om ett brum som ligger typ <-100 dB!).

Vh, iö

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-14 18:01

IngOehman skrev:
rhenrics skrev:

Vh, iö

/iö

- - - - -

PS. Jag kräver härmed att du presenterar antingen protokoll från F/E-lyssningar eller mätningar (som du skall göra själv) på någon effektförstärkare som kan mäta sig med, eller överträffa, 1090. Ur alla aspekter alltså.

Jag tänker på den/de slutsatser som normalt bör dras innan man anser frågeställningen vara ens relevant att formulera. Men du kanske alltid undrar samma sak varje gång du F/E-lyssnar och mäter på ett steg? :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-14 18:04

Morello skrev:
rhenrics skrev:

"8+8 ohm" skall tolkas som två motstånd, vilka kan kopplar för 4 ohm(parallellt), 16 ohm (serie) och 8 ohm(endast ett motstånd).

Det torde framgå att jag endast mätt vid 8 ohm. Jag kanske tar mig tid och gör några mätningar i 4 ohm också, men först ska det drickas en espresso. 8)

Jodå, det framgick med all önskvärd tydlighet att du inte mätt vid 4 ohm. Därav min undran, i betydelsen varför inte. 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-14 18:12

:roll: Anledningen till att slutsteget ifråga fanns hemma hos mig var att det skulle repareras. Som en kontroll av att reparationen var framgångsrik, verkställdes några mätningar, vilka jag offentliggjorde med motivering enligt trådens första inlägg. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-14 18:38

Bäste Rhenrics,

På första sidan i denna tråd finns numera disotorsionsmätningar i såväl 8 ohm som 4 ohm. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-14 18:40

EngelholmAudio skrev:
Johan_Lindroos skrev:Märkligt att den ypperligt fina RB-1090 inte alls genererar samma mängd inlägg som TacT 2150. Kanske för att det är ingen som ser något direkt att anmärka på?
Intressant reflektion. 8O

Jag har sedan länge anat att publicitet och mediatid inte har med goda, sunda konstruktioner att göra utan snarare om inbyggda lagom stora fel som sen skall diskuteras i leda.

Finns det ett samband med att Expressen och Aftonbladet säljer bättre än Forskning och Framsteg?

Folk gillar skandaler.

:o

Själv skulle jag uppskatta om både Expressen och Aftobladet kunde läggas ned omedelbart, och ersättas av en eller flera tidninger där det som stod var sant, intressant och ickespekulativt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-14 18:49

IÖ skrev:Själv skulle jag uppskatta om både Expressen och Aftobladet kunde läggas ned omedelbart, och ersättas av en eller flera tidninger där det som stod var sant, intressant och ickespekulativt.

Medhåll. De blir ju bara värre och värre och innehållet duger inte ens som underhållning. För min del fick de nog för all del spekulera bara det framgick att det är spekulation och bara de spekulerade i annat än kungafamiljens och diverse dokusåpakändisars göranden och låtanden.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-14 18:49

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:
rhenrics skrev:

Vh, iö

/iö

- - - - -

Jag tänker på den/de slutsatser som normalt bör dras innan man anser frågeställningen vara ens relevant att formulera. Men du kanske alltid undrar samma sak varje gång du F/E-lyssnar och mäter på ett steg? :lol: :lol: :lol:

Igen - berätta vilken slutsats du åsfyftar (den du kallar "det", jag har gjort ordet rött) när du sarkastiskt skriver:
rhenrics skrev:Ja det låter onekligen som en relevant slutsats efter att ha F/E-lyssnat och tittat på en THD mätning. :lol:

Vilken slutsats pratar du om? Anser du att jag har dragit någon slutsats om något?

Vidare: Nämn gärna en förstärkare som är en bättre återgivare än Rotel 1090 (alltså inte en som är en "bättre ljudfärgare efter din smak", sådana kan det ju finnas ur många som helst).

Jag förnekar inte att en bättre återgivare än 1090 inte kan finnas, men jag känner inte till någon. Gör du?

Vh, iö

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-14 19:05

IngOehman skrev:Vilken slutsats pratar du om? Anser du att jag har dragit någon slutsats om något?

Den/de slutsats/-er som fick dig att anse frågan vara relevant att ställa. Av vad som framgår här slutsatser dragna enbart av F/E-lyssning och THD-mätning. Om du inte dragit någon/några slutsatser alls innan du ställde frågan verkar det rimligt att anta att du ställer samma fråga efter varje slutsteg du testar. 8)

IngOehman skrev:Vidare: Nämn gärna en förstärkare som är en bättre återgivare än Rotel 1090 (alltså inte en som är en "bättre ljudfärgare efter din smak", sådana kan det ju finnas ur många som helst).

Jag förnekar inte att en bättre återgivare än 1090 inte kan finnas, men jag känner inte till någon. Gör du? ?

Detta låter sig ju inte göras med mindre än att jag enligt dina premisser mäter själv, och det har jag tyvärr inte möjlighet till. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-14 19:08

Magnuz skrev:
IÖ skrev:Själv skulle jag uppskatta om både Expressen och Aftobladet kunde läggas ned omedelbart, och ersättas av en eller flera tidninger där det som stod var sant, intressant och ickespekulativt.

Medhåll. De blir ju bara värre och värre och innehållet duger inte ens som underhållning. För min del fick de nog för all del spekulera bara det framgick att det är spekulation och bara de spekulerade i annat än kungafamiljens och diverse dokusåpakändisars göranden och låtanden.

Dubbelt medhåll.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-14 19:08

Vill försiktigt påpeka att tråden handlar om ROTEL RB-1090 och jag skulle uppskatta om tråden inte kontamineras med ovidkommande inlägg. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-14 19:11

Morello, den där släggan du skulle låna av mig för att göra jobbet; vilken av de två jag har, var det du ville ha? Den stora eller den lilla?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-14 19:13

Morello skrev::roll: Anledningen till att slutsteget ifråga fanns hemma hos mig var att det skulle repareras. Som en kontroll av att reparationen var framgångsrik, verkställdes några mätningar, vilka jag offentliggjorde med motivering enligt trådens första inlägg. 8)

Oj, 0.01154% dist :?: Det uppyller alltså inte THD<0.01%. Ej kvalificerat för högkvalitativt hifibruk tydligen! :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-14 19:15

rhenrics skrev:
Morello skrev::roll: Anledningen till att slutsteget ifråga fanns hemma hos mig var att det skulle repareras. Som en kontroll av att reparationen var framgångsrik, verkställdes några mätningar, vilka jag offentliggjorde med motivering enligt trådens första inlägg. 8)

Oj, 0.01154% dist :?: Det uppyller alltså inte THD<0.01%. Ej kvalificerat för högkvalitativt hifibruk tydligen! :lol:

Nota bene: 0.012% vid 800 W, dvs cirka någon volt innan fullständig mättnad. 8) Rätt imponerande va? 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-14 19:18

Johan_Lindroos skrev:Morello, den där släggan du skulle låna av mig för att göra jobbet; vilken av de två jag har, var det du ville ha? Den stora eller den lilla?

Erbjud en kulhammare. :lol:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-14 19:20

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:Vilken slutsats pratar du om? Anser du att jag har dragit någon slutsats om något?

Den/de slutsats/-er som fick dig att anse frågan vara relevant att ställa. Av vad som framgår här slutsatser dragna enbart av F/E-lyssning och THD-mätning. Om du inte dragit någon/några slutsatser alls innan du ställde frågan verkar det rimligt att anta att du ställer samma fråga efter varje slutsteg du testar. 8)

Observera RHenrics lysande argumentationsteknik. Bara vända på det, lätt som en plätt. Till slut vet nämligen varken frågeställaren eller besvararen vilken frågan var. Kan du, RHenrics, möjligtvis dra själva frågan (eller vad det nu var för något) i klartext för oss andra?

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:Vidare: Nämn gärna en förstärkare som är en bättre återgivare än Rotel 1090 (alltså inte en som är en "bättre ljudfärgare efter din smak", sådana kan det ju finnas ur många som helst).

Jag förnekar inte att en bättre återgivare än 1090 inte kan finnas, men jag känner inte till någon. Gör du? ?

Detta låter sig ju inte göras med mindre än att jag enligt dina premisser mäter själv, och det har jag tyvärr inte möjlighet till. 8)

Snygg undanglidning. Observera det eleganta i rörelsen.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-14 19:25

Johan_Lindroos skrev:
rhenrics skrev:

Observera RHenrics lysande argumentationsteknik. Bara vända på det, lätt som en plätt. Till slut vet nämligen varken frågeställaren eller besvararen vilken frågan var. Kan du, RHenrics, möjligtvis dra själva frågan (eller vad det nu var för något) i klartext för oss andra?

Det går väl bra att scrolla upp och läsa frågan själv. Hänger du inte med? 8)

Johan_Lindroos skrev:
rhenrics skrev:

Snygg undanglidning. Observera det eleganta i rörelsen.

Observera även de fräcka och coola brillorna 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-14 19:30

rhenriks skrev:Det går väl bra att scrolla upp och läsa frågan själv. Hänger du inte med? 8)

Kan bara hålla med dig! Johan måste ha fått solsting. :wink:

Johan_Lindroos skrev:Observera RHenrics lysande argumentationsteknik. Bara vända på det, lätt som en plätt. Till slut vet nämligen varken frågeställaren eller besvararen vilken frågan var. Kan du, RHenrics, möjligtvis dra själva frågan (eller vad det nu var för något) i klartext för oss andra?

Nej, rhenrics, gör inte det! Strunta i Johan inlägg.

Dra inte frågan (den har ju stått att läsa flera gånger), berätta istället VILKEN SLUTSATS DU ANSER ATT JAG DRAGIT.

Säg inte en massa saker OM slutsatsen, utan berätta vad slutsatsen är (som du anser att jag har dragit, trots att jag inte skrivit att jag dragit någon slutsats alls).

Kort sagt - redogör för den slutsats, ord för ord, som du anser att jag dragit. Snälla.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-14 19:32

Snygg undanglidning igen! Måste man ta till tjuvnyp får att få stopp på Distburken?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-14 19:36

Okej, slutsats tydligen. Vilken slutsats har Ingv. Ö dragit?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum