Om du hade "obegränsat" med flis: Skulle du då tja

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Om jag hade pengar...

Oh-ja! Köpfest direkt!
24
51%
Hm, kanske skulle jag investera i någon pryl...
14
30%
Jag är inte så hagalen, så nä...
5
11%
Bortkastat! Glädjen avtar alltid efter ett tag.
1
2%
Suck...
3
6%

Antal röster : 47

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-11 13:23

NiklasF skrev:Frågan var väl egentligen, vad skulle du göra med stereon om var rikare än rikast ala Bill Gates.
...

Mja, frågan var OM du skulle tjacka en riktigt dyrbar anläggning, om du hade obegränsat med flis.

Underförstått:
Eller hur du skulle hantera den obegränsade ekonomiska situationen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-11 13:26

En intressant reflexion jag gör:

Läste idag i SvD om svenskarnas allt ökande skuldsättning.

Jag ser ju lite av tendenserna och mentaliteten bakom, när jag läser svaren i den här tråden.

Ös på bara!

8O

Får du mer resurser:
Kör hårt! Let it roll!

Finns det inga andra möjligheter:
Låna, pantsätt och belåna!
Sälj övervåningen på kåken till banken å tjacka en ny stadsjeep!

Nu!!

:roll:

Öh!

Var köper man glädje och harmoni?
Var säljs det?

8O

Är det där bakom Dressmann?

Hallå?
Senast redigerad av Strmbrg 2012-02-11 13:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-11 13:31

Ja, men skulle kanske göra som dem? Ta lite mer lån, beställa racinggröna InfraZ-6 på stående fot istället för att amortera så hårt som man gör...

Jag har väl fel i mina metoder "som vanligt"....
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-11 13:42

Vill man hårdra saken kan man ju säga att alla som har bostadslån per definition har lånat pengar till allt som köptes sedan lånet togs. Alternativet till konsumtion är ju trots allt amortering. I och för sig bortser jag då ifrån sådana petitesser som att lånen kan vara bundna.

Inte för att jag förespråkar ett sådant asketiskt förhållande till konsumtion, men det kan ändå vara en tanke som emellanåt kan behöva tänkas.

Speciellt brukar jag framföra detta när det kommer på tal att ett hushåll har stora aktieposter och samtidigt stora bostadslån. Då är det verkligen så att hushållet lånat pengar att köpa aktier för. Vilket ju kan vara helt OK, förstås!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-11 13:45

PerStromgren skrev:Speciellt brukar jag framföra detta när det kommer på tal att ett hushåll har stora aktieposter och samtidigt stora bostadslån. Då är det verkligen så att hushållet lånat pengar att köpa aktier för. Vilket ju kan vara helt OK, förstås!

Även om aktierna skulle vara köpta innan lånet togs? Det behövde ju inte ha varit läge på börsen att realisera dem vid den punkten pengarna behövdes, så ett lån var mer fördelaktigt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-11 13:50

Strmbrg skrev:En intressant reflexion jag gör:

Läste idag i SvD om svenskarnas allt ökande skuldsättning.

Skönt att jag inte har en krona i skuld då :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-11 15:39

jag skulle skaffa med ett par wilson wamm och ett par goldmund epilogue full system och dom skulle bli mina bästa kompisar
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-11 15:41

Hade jag haft massor med pengar så hade jag direkt köpt mig en riktigt dyr och fin stereo att ha för resten av livet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-11 15:44

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Speciellt brukar jag framföra detta när det kommer på tal att ett hushåll har stora aktieposter och samtidigt stora bostadslån. Då är det verkligen så att hushållet lånat pengar att köpa aktier för. Vilket ju kan vara helt OK, förstås!

Även om aktierna skulle vara köpta innan lånet togs? Det behövde ju inte ha varit läge på börsen att realisera dem vid den punkten pengarna behövdes, så ett lån var mer fördelaktigt.

Ja, i princip kan man nog säga det. Om man alltså tror att börsen ska stiga vid en viss tidpunkt lånar man alltså pengar till aktier. Tja, visst kan man det, om man är medveten om vad man gör. Jag lägger ingen värdering i det, pekar bara på hur det hänger ihop.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-11 15:45

adzer skrev:Hade jag haft massor med pengar så hade jag direkt köpt mig en riktigt dyr och fin stereo att ha för resten av livet.

Med tanke på din ålder tror jag knappast att du inte kommer att vilja byta upp dig, vartefter nya tekniker kommer ut på marknaden.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-02-11 18:10

Usch för att prata skulder och amorteringar i en glädjefylld tråd om materialistiska drömmar...

Jag har listan klar. Den har fler poster än bara ljudrelaterade, men eftersom detta är ett ljudforum räknar jag inte upp allt.

1) Hus lite utanför byn med ett dedikerat ljudrum av IÖ-typ; gjort rätt från början. Typ som Wolfie, Tengil och Pekka (och säkert många andra) har det. Lagom stort för 10-12 besökare i bekväma biofåtöljer.

2) i68es, infraZ-12, INO-hemmabio, en stapel Rotel RB-1090, etc.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-11 18:16

Om jag hade obegränsat med flis, så skulle jag bjuda alla faktisktmedlemmar på en upplevelse. Resor, mat och logi betalt.
Skulle vara kul! :) Snacka om träff!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-11 19:21

Ingen skenar ju iväg, Rotel 1090 är det verkligen 8O 8O 8O 8O
Bamsingarna ifrån Krell, MBL, Mcintosh, Ayre skulle iaf få göra ett besök hemma hos mig för utvärdering :)

Kanske testat med MBL 101 Extreme som front, center och surrar, vi snackar ju trots allt om obegränsade resurser pengamässigt.

Självklart snurrat ihop allt med Nordost eller Transparent snokar.

Isotek hade fått stå för strömmen, och dedikerad ström till anläggningen är ju självskrivet.

Frågan var ju hifirelaterat, inte resor, välgörenhet, familjen eller forumvänner eller bla bla bla :P
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-02-11 19:24

Strmbrg skrev:Var köper man glädje och harmoni?
Var säljs det?

Systembolaget?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-02-11 19:30

Speciellt brukar jag framföra detta när det kommer på tal att ett hushåll har stora aktieposter och samtidigt stora bostadslån. Då är det verkligen så att hushållet lånat pengar att köpa aktier för. Vilket ju kan vara helt OK, förstås!

Jag har umgåtts med iden att låna rejäl slant i en bank och sen köpa samma banks aktier för pengarna. Borde gå ihop sej.

JohanR

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2012-02-11 19:39

Jag skulle börja jaga mark, få tag på en arkitekt, automatiseringsfirmor, ringa IÖ i akustiska ärenden, träffa SSC, ringa runt till en mängd tillverkare och en massa andra ställen och få igång bygget av världens främsta (inte svårt om det inte finns något liknande) museum/ljudupplevelse/konsert/bio-nöjescenter.

Nattlorden!! framtidens Hi-Fi mecenat....Vore kul.
Hittade inget bra att rösta på men det låter riktigt bra redan nu....
/Jonas

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-02-11 21:05

Hade jag pengar hade jag köpt en lagom stor Ino-rigg typ pY-4 och i28. Ett fint hus och några häftiga bilar också såklart.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-11 21:12

PerStromgren skrev:
adzer skrev:Hade jag haft massor med pengar så hade jag direkt köpt mig en riktigt dyr och fin stereo att ha för resten av livet.

Med tanke på din ålder tror jag knappast att du inte kommer att vilja byta upp dig, vartefter nya tekniker kommer ut på marknaden.

Kanske det, men det skadar ju aldrig att ha det bästa som finns just nu ;)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-02-11 22:52

NiklasF skrev:Ingen skenar ju iväg, Rotel 1090 är det verkligen 8O 8O 8O 8O
Bamsingarna ifrån Krell, MBL, Mcintosh, Ayre skulle iaf få göra ett besök hemma hos mig för utvärdering :)

Kanske testat med MBL 101 Extreme som front, center och surrar, vi snackar ju trots allt om obegränsade resurser pengamässigt.

Självklart snurrat ihop allt med Nordost eller Transparent snokar.

Isotek hade fått stå för strömmen, och dedikerad ström till anläggningen är ju självskrivet.

Frågan var ju hifirelaterat, inte resor, välgörenhet, familjen eller forumvänner eller bla bla bla :P

Jag hade aldrig orkat hålla på och släpa en massa stora slutsteg in i ljudrummet och hålla på och utvärdera. Hellre då att gå på något som är gediget F/E-blindlyssnat av folk som har koll på metodiken, inte kunnat beslås med att färga ljudet hörbart, och som jag vet har tillräckligt med pulver för att driva det jag vill driva. Men hur var det nu, det var väl någon dyr bamseförstärkare som inte kunde detekteras? Kanadensisk eller något i den stilen?
O&G-stärkaren skulle vara välkommen, om den inte kan detekteras i F/E-lyssning, men jag vet inte hur det är med den saken eftersom jag inte läser Molt längre.

Beträffande kablage föredrar jag att inte slänga ut pengar i onödan, ens om jag har gott om dem...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-11 22:59

adzer skrev:
...

Kanske det, men det skadar ju aldrig att ha det bästa som finns just nu ;)

Men, hur VET man att man har det då?

Och, det som är bäst lär väl vara olika saker över tid.

Då blir det kanske lite jobbigt att hålla koll och uppgradera,

Och, då börjar det riskera att faktiskt bli lite skadligt, rent psykiskt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-12 01:53

NiklasF skrev:Frågan var väl egentligen, vad skulle du göra med stereon om var rikare än rikast ala Bill Gates.

Sen rullar det in pk rätta svar om Afrika och dela ut pengar osv.
Hifi och en sjujävla massa pengar, inte 50k inte 100k utan 9908759362986699326838579395215783 dollar har du att lägga på hifi och dom är brännmärkta till det.

Vad är felet med att ge en vän ekonomiskt stöd i ett projekt ?

Edit: nu har fel, frågan gälde enligt TS även vad man kan tänkas göra med pengarna om dom INTE nu skulle gå till HiFi.

Jag personligen anser inte det finns någon HiFi som är värd så mycket pengar...
Fungtionen "högtalare" har ett maxbelopp för dess fungtion känner jag och jag är inte långt från detta redan nu... Känns helt enkelt som att det bara blir "mer" inte bättre på något vis.
Och jag har annat som jag värdesätter så mycket mer än HiFi, därav skulle anläggningen antagligen inte skena iväg om jag inte hade löjliga summor pengar.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-12 03:33

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-12 04:12

En von Anka sa en gång; det är inte de stora inkomsterna, utan de små utgifterna, man blir rik på.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-02-12 09:09

Komorok skrev:
Jax skrev:Resten av kulorna skulle jag investera.

Hur investerar man obegränsade mängder pengar? Allt i världen har ju ett
visst värde. När allt är köpt så blir det svårt att spendera mer.

Man investerar i realvärden. En obegränsad mängd pengar tappar snabbt sitt värde.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-12 10:56

Nej, Spectral/Magnepanriggen på mässan visade att det dyraste inte behöver vara bäst. Spöade skiten ur mångdubbelt dyrare system. Skulle alltså nöja mig med Spectral´s top-of-the-line grejor....och ett par 20.7 :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Föregående

Återgå till Generellt om hifi