Hur funkar dessa akustikhanterare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Hur funkar dessa akustikhanterare?

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 13:03

Frågan intresserar mig såpass, att jag tog mig friheten att bryta ut nedanstående från en annan tråd där jag är rädd att den drunknar.

Hoppas att det är okay...

Strmbrg skrev:
NiklasF skrev:Citat borttaget.

/nq

NiklasF skrev:
Strmbrg skrev:
NiklasF skrev:
Di där manickerna på bilderna här ovan:
Vilka tonområden är de ämnade att hantera?

Di däringa fungerar ifrån 400Hz och uppåt vad jag har förstått det som :)

Okay.

Men, är inte själva materialet som de tunna väggarna är gjorda av, ganska genomsläppligt för ljudvågor?

Jag menar:
Om man lyssnar BAKOM en såndär pryl: Blir det inte endast en viss dämpning av övre mellanregister och diskant?

Annorlunda uttryckt:
Om det nu är tänkt som kanaler som skall leda ljudvågor och bearbeta dem på önskat sätt, då borde väl väggarna i konstruktionen vara beskaffade sålunda att de inte resonerar vid dessa våglängder och därmed släpper igenom ljudvågorna till andra sidan av konstruktionen?

Strmbrg skrev:
NiklasF skrev:Tanken är inte att du skall lyssna bakom en sådan, det är en diffusor.
Lika lite som att du skall lyssna bakom en dämpskiva :)

Vad jag menar är att det som den släpper rakt igenom, och som då hörs bakom den, tar den ju inte hand om som det var tänkt.

Nå, kan detta utvecklas?

Eller invecklas, i värsta fall...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-12 13:22

Ljudet går in i vingarna och iom att dom är olika långa så tar dom olika frekvenser. "yttersta" vingen ser till att diffusorn blir "djup" som få.

Som jag skrev i mässtråden så vill jag gärna höra vad han som demade MBL hade att säga om vingarna, folk på andra forum är helt lyriska över vad vingarna får till till deras rum.

Tyvärr verkar det inte finnas mätningar på enbart vingen utan bara före/efter mätningar i rum.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 14:40

Jag dömer inte ut vare sig konstruktionen i sig, eller dess effekter på ljudet.

Jag vill bara försöka förstå hur det fungerar.
Med mitt sätt att resonera, så får jag inte ihop det.

Vilket naurligtvis kan betyda att jag inte förstår, likaväl som det kan betyda att det inte fungerar.

En dylik grunka borde ju vara väldigt enkel att "före/efter-dema".

Bara att hänga upp den och sedan ta ner den.
Inga tidsödande, ljudminneskrävande omkopplingsprocesser.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2012-02-12 15:03

Den är säkert jättebra, men varför inte bara ha en bokhylla eller cd-hylla istället så får man in dubbla funktioner på samma yta.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-12 15:28

Strmbrg skrev:Jag dömer inte ut vare sig konstruktionen i sig, eller dess effekter på ljudet.

Vilket naurligtvis kan betyda att jag inte förstår, likaväl som det kan betyda att det inte fungerar.

Då får du väl gå iväg för en lyssning då där man kan demo dom. Kanske AudioConcept kan hjälpa dig.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-12 15:35

Erik_AA skrev:Den är säkert jättebra, men varför inte bara ha en bokhylla eller cd-hylla istället så får man in dubbla funktioner på samma yta.

Kanske därför att det inte ger samma effekt :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 15:37

Harryup skrev:
Strmbrg skrev:Jag dömer inte ut vare sig konstruktionen i sig, eller dess effekter på ljudet.

Då får du väl gå iväg för en lyssning då där man kan demo dom. Kanske AudioConcept kan hjälpa dig.

mvh/Harryup

Ja, om det går att enkelt sätta upp och sedan ta ner dem.

Att en massa sådana här saker sitter uppsatta hela tiden under lyssningen ger ju inte mycket svar på vad de har för effekt.

Men, nu var jag egentligen mest nyfiken på fysiken bakom konstruktionen, materialval, dimensionering etcetera.
Senast redigerad av Strmbrg 2012-02-12 16:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-12 15:44

Erik_AA skrev:Den är säkert jättebra, men varför inte bara ha en bokhylla eller cd-hylla istället så får man in dubbla funktioner på samma yta.

Precis som sagt innan, en hylla med böcker/cdskivor ger inte samma effekt.
Du har inte en aning om vilka frekvenser en sådan konstruktion tar.

Och den frekvenserna den tar hand om gör den med säkerhet inte jämt över registret.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-12 15:44

Strmbrg skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Ja, om det går att enkelt sätt upp och sedan ta ner dem.

Att en massa sådana här saker sitter uppsatta hela tiden under lyssningen ger ju inte mycket svar på vad de har för effekt.

Men, nu var jag egentligen mest nyfiken på fysiken bakom konstruktionen, materialval, dimensionering etcetera.

Kontakta Svanå för en förklaring. Han brukar hänga på Euphonia ibland.
Jag tror utsikterna är små att de skulle riva level-3 rummen för att stilla din nyfikenhet.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2012-02-12 16:23

NiklasF skrev:

Precis som sagt innan, en hylla med böcker/cdskivor ger inte samma effekt.
Du har inte en aning om vilka frekvenser en sådan konstruktion tar.

Och den frekvenserna den tar hand om gör den med säkerhet inte jämt över registret.

Det beror väl på vad man har i hyllan och hur det är uppställt, går att räkna på diffusionen från böcker.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-12 16:40

Jag brukar använda följande modell för en diffusor:

Jag utgår från en plan vägg. Jag tänker mig sedan en plan vågfront som faller in snett emot väggen. Vågfronten träffar då olika ställen på väggen vid olika tidpunkter, och när den gör det uppstår en punktkälla vid varje träffpunkt. Varje sådan källa är svag, men i en viss riktning kommer bidraget från samtliga källor att samverka. Detta är reflexionsriktningen. Riktningen ges av geometrin, alltså invallsvinkeln och det faktum att ytan är plan. Förutsättningen för att en våg ska reflekteras som en stråle i en spegel är alltså att ytan är plan.

(Jag försökte göra en bild som illustrerar det där, men det behövs nog en animation och det är mer än jag mäktar med just nu.)

Om ytan görs ojämn och om ojämnheterna är en väsentlig del av våglängden kommer inte all reflekterad energi att gå i en riktning, utan det kommer att bli en (diffus) spridning i olika riktningar.

Det finns en massa avancerad matte som man kan använda för att bestämma hur ytan ska se ut för att sprida jämnt och så frekvensoberoende som möjligt, men en rent slumpmässig fördelning av spalternas djup och storlekar är ändå ganska bra. Bara det att reflexionen inte blir en samlad "stråle" i en riktning är ofta tillräckligt. Det gör att en CD-hylla eller bara "en massa prylar" får positiv inverkan på de akustiska egenskaperna i ett rum. Och kanske kan man få loss mer yta att diffusera om man kan använda den till att tex lagra CD.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2012-02-12 16:53

I tråden Diffusere - en lille innføring (hifisentralen.no) kan den intresserade läsa mer om idéerna bakom "sådana här saker" och hur dessa kan användas i lyssningsrum.

Tråden ger en god introduktion till matematiska diffusorer och Matts från SMT beskriver med ett par inlägg sin syn på temat och sin nya "bottenlösa" variant som Strmbrg är nyfiken på.

/Suomela

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 16:56

Svante skrev:Jag brukar använda följande modell för en diffusor:

Jag utgår från en plan vägg. Jag tänker mig sedan en plan vågfront som faller in snett emot väggen. Vågfronten träffar då olika ställen på väggen vid olika tidpunkter, och när den gör det uppstår en punktkälla vid varje träffpunkt. Varje sådan källa är svag, men i en viss riktning kommer bidraget från samtliga källor att samverka. Detta är reflexionsriktningen. Riktningen ges av geometrin, alltså invallsvinkeln och det faktum att ytan är plan. Förutsättningen för att en våg ska reflekteras som en stråle i en spegel är alltså att ytan är plan.

(Jag försökte göra en bild som illustrerar det där, men det behövs nog en animation och det är mer än jag mäktar med just nu.)

Om ytan görs ojämn och om ojämnheterna är en väsentlig del av våglängden kommer inte all reflekterad energi att gå i en riktning, utan det kommer att bli en (diffus) spridning i olika riktningar.

Det finns en massa avancerad matte som man kan använda för att bestämma hur ytan ska se ut för att sprida jämnt och så frekvensoberoende som möjligt, men en rent slumpmässig fördelning av spalternas djup och storlekar är ändå ganska bra. Bara det att reflexionen inte blir en samlad "stråle" i en riktning är ofta tillräckligt. Det gör att en CD-hylla eller bara "en massa prylar" får positiv inverkan på de akustiska egenskaperna i ett rum. Och kanske kan man få loss mer yta att diffusera om man kan använda den till att tex lagra CD.

Men, vad tänker du om just de avbildade sakernas egenskaper avseende att släppa igenom ljudvågor och sålunda INTE hantera dem genom omdirigering.

Alltså, om de där sakerna vore massiva och således rimligen "hyfsat" resistenta mot att resonera (släppa igenom ljudvågor) så hade åtminstone JAG bättre begripit funktionen.

Nu ser det ju mer ut som att man byggt tredimensionella liksom dummies, utifrån en principskiss.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-02-12 17:21

citerar Richard Bernström;

"Det är ingen tillfällighet att många bra musikrum har ojämna eller sneda väggar, stora pelare, utsmyckningar och krusiduller i taket o.s.v. Gamla konsertsalar och kyrkor må ha andra akustiska defekter , men dom undviker ekon och resonanser. Ljudfältet blir behagligt diffust med många nyttiga reflexer från olika riktningar, får en jämn uppbyggnad och avklingning."
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 17:30

Det verkar som att jag har svårt att göra mig förstådd.

Detta eftersom ingen hittills bemött min invändning mot de avbildade akustik-produkterna.

Det är ju inte teorin bakom dem som jag ifrågasätter.
Den går både bra att förstå och är sannolikt mycket väl förklarad på ett otal sidor på nätet, i böcker etc.

Min undran gäller REALISERINGEN AV PRINCIPERNA OCH UTFÖRANDET av de avbildade enheterna.

Så återigen:
Man måste väl konstruera dessa enheter av mycket inert material för att den teoretiska verkan skall omsättas i praktisk verkan?

De här klena sakerna ser ju mest ut att agera membran för infallande vågrörelser.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-12 17:43

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Jag tror utsikterna är små att de skulle riva level-3 rummen för att stilla din nyfikenhet.

Varför skall man riva ett level-3 rum? Vingarna är ju lösa.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-12 17:46

Strmbrg skrev:Det verkar som att jag har svårt att göra mig förstådd.

Detta eftersom ingen hittills bemött min invändning mot de avbildade akustik-produkterna.

Det är ju inte teorin bakom dem som jag ifrågasätter.
Den går både bra att förstå och är sannolikt mycket väl förklarad på ett otal sidor på nätet, i böcker etc.

Min undran gäller REALISERINGEN AV PRINCIPERNA OCH UTFÖRANDET av de avbildade enheterna.

Så återigen:
Man måste väl konstruera dessa enheter av mycket inert material för att den teoretiska verkan skall omsättas i praktisk verkan?

De här klena sakerna ser ju mest ut att agera membran för infallande vågrörelser.

Kan det ha att göra med att du frågar personer som inte har någon erfarenhet av dom? Fråga Matts på Svanå är mitt råd.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 17:50

Jo, men jag frågar nog hellre er som rimligen är mer oberoende.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-12 17:57

Harryup skrev:
Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Varför skall man riva ett level-3 rum? Vingarna är ju lösa.
Mvh/Harryup

Jag fick intrycket att det även var de andra diffusorerna frågan gällde men om det enbart är vingarna är det ju hur lätt som helst att jämföra före med efter. Bara för strbrg att kila ner till AC :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-12 17:58

Strmbrg skrev:Jo, men jag frågar nog hellre er som rimligen är mer oberoende.

Ok, det är bättre att fråga dom som inte har någon erfarenhet och inte har testat än att ta reda på det själv? Jag tycker dessa gissningar om bokhyllor funkar lika bra och att rum behöver rivas som ett gott tecken på att man bör testa själv. Seså låna hem och testa och berätta själv om dom funkar eller inte.

M /Harryup

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-12 18:01

Harryup skrev: Jag tycker dessa gissningar om bokhyllor funkar lika bra och att rum behöver rivas som ett gott tecken på att man bör testa själv.
/Harryup

Läs min post ovan tack

Strmbrg skrev:Inte för att jag vet vad vingarna är, jag avser alla de grunkorna som jag lagt in bilder på i den här tråden. Samtliga ser väldigt klena ut.
Samtliga är jag därför nyfiken på hur de rent fysiskt fungerar.
Senast redigerad av Panelguy 2012-02-12 18:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 18:01

Inte för att jag vet vad vingarna är, jag avser alla de grunkorna som jag lagt in bilder på i den här tråden. Samtliga ser väldigt klena ut.
Samtliga är jag därför nyfiken på hur de rent fysiskt fungerar.

Åtminstone är det den fysiska funktionen som intresserar mig i just denna tråd.

Kanske skulle lagt upp tråden i Teknik-delen istället...

:?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-12 18:44

Strmbrg skrev:Man måste väl konstruera dessa enheter av mycket inert material för att den teoretiska verkan skall omsättas i praktisk verkan?

Tror att jag har ställt frågan till dig på ett annat forum, men pratar du verkligen såhär i verkliga livet??

Du vet dom där lärarna i skolan där inte en kotte i klassrummet lyssnade på vad som sades, dom pratade ungefär sådär.
just my 2 cents...

On topic igen då, det var ju endel av er som uppenbarligen var på hifimässan och i MBL/svanås rum.
Vad sade föreläsaren om tanke och funktionen bakom vingarna?
( Vingarna är dom som visas på bilderna )

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-12 18:48

Jag fattar vad Strmbrg menar, tror jag.

Tänk om man skulle bygga dessa prylar i tunn hängande linneväv, eller gladpack, skulle de fortfarande funka?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 18:56

Harryup skrev:
Strmbrg skrev:Jo, men jag frågar nog hellre er som rimligen är mer oberoende.

Ok, det är bättre att fråga dom som inte har någon erfarenhet och inte har testat än att ta reda på det själv? Jag tycker dessa gissningar om bokhyllor funkar lika bra och att rum behöver rivas som ett gott tecken på att man bör testa själv. Seså låna hem och testa och berätta själv om dom funkar eller inte.

M /Harryup

Visst kan jag fråga konstruktören om inte dimensioneringen är lite klen.

Det kan jag visst det.

:)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 18:59

PerStromgren skrev:Jag fattar vad Strmbrg menar, tror jag.

Tänk om man skulle bygga dessa prylar i tunn hängande linneväv, eller gladpack, skulle de fortfarande funka?

EXAKT!

Nu hoppas jag att du som varandes ingenjör kan delge mig hur du ser på den aktuella tillämpningen av principen.

Alltså, allt från ren spekulation baserad på rationalitet till rigid kunskap om mekanik är välkommet.

Nu burgare ju hända nåt, sa han som brände hambörjare.

:)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 19:04

NiklasF skrev:
Strmbrg skrev:Man måste väl konstruera dessa enheter av mycket inert material för att den teoretiska verkan skall omsättas i praktisk verkan?

Tror att jag har ställt frågan till dig på ett annat forum, men pratar du verkligen såhär i verkliga livet??

...

Självklart sirru!

Kan du hjälpa mig att skriva om det du citerade på ett sätt som du menar skulle funka bättre?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-12 19:06

Strmbrg skrev:
PerStromgren skrev:Jag fattar vad Strmbrg menar, tror jag.

EXAKT!

Nu hoppas jag att du som varandes ingenjör kan delge mig hur du ser på den aktuella tillämpningen av principen.

Det räcker inte, jag har inget vettigt att delge! Jag är utomordentligt ledsen för detta, mitt tillkortakommande! :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-12 19:13

Ljudet kommer in, och skall studsa runt i vingen för att sedan komma ut igen.
Nopp dessa hade inte fungerat i gladpack eller tyg.

Frågade innan mässan om någon kunde vara snäll och filma föreläsningen så vi andra kunde ta del av den, håller tummarna för att någon vänlig själ har gjort detta.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-12 19:20

Strmbrg skrev:
NiklasF skrev:

...

Självklart sirru!

Kan du hjälpa mig att skriva om det du citerade på ett sätt som du menar skulle funka bättre?

Kort och gott.

"Kan någon förklara hur dessa är tänkta att fungera"

Inte min mening att låta tvär innan ;)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi