High-end mässan 11-12 februari

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

soren

Inläggav soren » 2012-02-12 07:56

Här är min lista...

Bästa musik går som vanligt till Patrik som spelade på amphion och någon miljonkomboelektronik... Lät väldigt bra med fin dynamik.
Med soundhound i mobilen fick man en trevlig spelista som skall testas hemma.

Även olas vinylspelande hos holographic var trevligt och väljudande.
Bästa piP ljudet på mässa hittils!

Missade tyvärr anna-lotta :(

De systemen som stod ut var:

Magnepan
Första gången som jag hört dem låta bra.. Spelade någon violinkonsert när jag satt i sweetspot.. Riktigt riktigt bra!

Med rätt musik så lät bremen bra, dock spelade de med center, så frågan är hur pass gapet kommer kännas utan center?

Amphion lät väldigt dynamiska.

Mbl lät riktigt bra, men luktade unket där inne!

T+ A lät skräp på viss musik, men riktigt bra på annan, de borde se över sitt musikval!

Blue note? Liten trådlös aktiv högtalare lät trevligt för 4500 kr!.. Perfekt för köket?

Bang olufsens stora lät bra, kanske lite bastungt, men rumskorrigeringen hjälpte helt klart.

Tad lät bra som vanligt, men de spelade på tok för högt... Blev nästan förbannad faktiskt, många pipande öron idag?

Har säkert glömt massa bra, men vaknar man 06.00 på en söndag är inte hjärnan uppe i varv!

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2012-02-12 09:41

Fjonkalicious skrev:Efter lite olika inlägg här och åsikter av vänner här så blir det återbesök kort imorgon. Stort tack till komorok.

Totalt omdöme kommer senare. Jara skulle verkligen klappat mig på axeln så kunde vi sagt hej. Måste nästan varit i Amphions rum? Jag tror inte jag ser skånsk ut, men jag låter skånskt!

Stämmer. Det var ju hos Amphion. Ja, jag skulle ju ha gjort er uppmärksamma på att det satt en forummedlem en halv meter framför er. Nej, du såg inte speciellt skånsk ut, bara trevlig. :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-12 10:44

Det som lät bäst enligt mig var Magnepan 3.7 drivna med Spectral, en kanonmatch!!! Har aldrig hört magneplanarer låta så kraftfullt och bra i basen, inte ens 20.1. Här lät det musik till skillnad mot det mesta annat som lät högtalare och HiFi.

Vi var några stycken som gick direkt från detta rum till VTL/Wilson, klar besvikelse och nedköp från Spectral/Magnepan men jag tror det delvis berodde på att Stylus spelade i ett mindre/sämre rum än vanligt. Tråkigt för dem då både Peter McGrath och Luke Manley fanns på plats.

ARC 250/Magico lyckades inte heller riktigt övertyga i det stora Hagarummet hos Audionord.

MBL med sina gigantiska X-treme lät som sagt verkligen som att sitta framför en stor scen men jag hade hellre hört dem i en ren 2-kanalsuppställning. Tyvärr spelades det mest lågmäld klassisk musik och körstycken när jag besökte rummet men man fick i alla fall höra vad basen gick för i ett Pastorius-stycke. Imponerande.

Focal´s stativare lät mycket bra och uppvisade definitivt inte något litet "stativljud". Tittade efter en sub som inte fanns. Ett av de bästa ljudintrycken denna mässa.

Bremens ägg lät bra på vissa stycken jag hörde och mindre bra på andra men lyckades inte riktigt övertyga mig. Hursomhelst en spännande idé då de verkligen försvinner i rummet.

Missade tyvärr Audio Note som tydligen lät bra och naturligtvis TAD. Varför hänger man, som enda utställare, kvar vid dessa bokade lyssningar.........men jag kunde ju fått biljett till morgondagen (läs idag) :(
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 11:03

Kan man få se lite foton kanske?

Gärna på lite fôlk och inte BARA på manickerna, om jag får framlägga en önskan.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-12 11:31

Strmbrg skrev:Kan man få se lite foton kanske?

Gärna på lite fôlk och inte BARA på manickerna, om jag får framlägga en önskan.

:)

Helt ok att sno ifrån forumet som brukar få fram bäst bilder antar jag? :)
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... c=9685&hl=

P-pan som levererar bilderna.
( Btw, hur är det möjligt att få fram så otroligt bra ljud utan att dämpa rummet?! 8O *ironin haglar* ;) * )

Snälla ni som har hand om sidan gör en enklare bildhantering, det är påtok för många klick för att detta skall vara en smidig hantering.

Nej, det är inte ok att sno bilder och text rakt av från andra forum. Läs policyn om citerande. Länkar går däremot alltid bra att visa.
/nq
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-12 11:38

Jara skrev:
Fjonkalicious skrev:Efter lite olika inlägg här och åsikter av vänner här så blir det återbesök kort imorgon. Stort tack till komorok.

Totalt omdöme kommer senare. Jara skulle verkligen klappat mig på axeln så kunde vi sagt hej. Måste nästan varit i Amphions rum? Jag tror inte jag ser skånsk ut, men jag låter skånskt!

Stämmer. Det var ju hos Amphion. Ja, jag skulle ju ha gjort er uppmärksamma på att det satt en forummedlem en halv meter framför er. Nej, du såg inte speciellt skånsk ut, bara trevlig. :)

Då missade du en forummedlem till, nämligen 2-ch. :-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-12 11:42

Intressant att den musik som spelas när man hamnar framför en anläggning har så stor betydelse för vad man ger den för omdöme. En bra anläggning borde vara en bra anläggning kan man tycka, men så objektiv är åtminstone inte jag som människa. Marten t ex spelade någon form av tut- och bröljazz när jag tittade in hos dem. Killen som demade satt med fjärren i högsta hugg och jag bara längtade efter att han skulle trycka på någon knapp och hitta ett nytt stycke.

Så småningom bytte han till vinyl och spelade Money med Pink Floyd. Det var förstås trevligare att lyssna på, men lät mest avslaget så jag lämnade rummet efter någon minut och återvände aldrig. Ska nog mycket till för att jag ska bli upphetsad av Marten i framtiden.

Att man blir påverkad av ordningsföljden av det man lyssnar på är också en intressant aspekt. Den stackare som ska försöka övertyga om något systems stora ljudbild, när man nyss lämnat MBL´s konsertsal, har ett närmast oöverstigligt problem.

Sämst på mässan klarar jag nog inte av att lista. TAD som inte släppte in oss var förstås en besvikelse, men å andra sidan, spelade de så högt som det sägs så är jag glad att jag slapp undan. Onekligen hade det varit kul med något kännetecken på folk härifrån så man kunnat hälsa lite till höger och vänster. Hälsade på Peter, men jag tror inte han var riktigt närvarande då. Kanske landade han senare på dagen och fick (ännu) bättre ljud i sina ägg. Men polaren och jag undrade vad det var för något bakom gardinerna och bestämde oss till slut för att det nog var elektronik av något slag, för något slutsteg såg vi inte till invid Oppon. Men om det var en center, som var aktiv, så tycker jag att hela demon och konceptet faller platt. Den nämndes i varje fall inte när jag var där, så jag utgår från att den inte var med och spelade då.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-12 11:47

Vad är det för farligt att be dom byta musik ?
Man ser alltid att det klagas på musiken som spelas på mässorna, men man ser nästan aldrig att samma person som klagar ber dom byta.

Varenda gång jag har bett om annan musik så har den som demat gjort detta,mao sluta gnäll eller öppna käften :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-12 11:54

NiklasF skrev:Vad är det för farligt att be dom byta musik ?
Man ser alltid att det klagas på musiken som spelas på mässorna, men man ser nästan aldrig att samma person som klagar ber dom byta.

Varenda gång jag har bett om annan musik så har den som demat gjort detta,mao sluta gnäll eller öppna käften :D

Lika trevlig som vanligt .

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 11:58

Ni som berättar om era ljud- och musikintryck av anläggningarna:

Hur avgör ni om det var prylen / prylarna som gjorde att ni tyckte att det lät illa?

På vilka grunder gottskriver ni det förevisade förstärkar- / elektronikfabrikatet för den goda ljudupplevelsen?

Hur bedömer ni ett par högtalare från en godtycklig sittplats?

Själv tycker jag att sådant är sketasvårt.
Det är nog just detta som gör mig så förvirrad på hifimässor.
:?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 12:05

NiklasF skrev:Citat borttaget.
/nq

Di där manickerna på bilderna här ovan:
Vilka tonområden är de ämnade att hantera?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-12 12:08

Strmbrg skrev:Hur bedömer ni ett par högtalare från en godtycklig sittplats?
Hur avgör ni om det var prylen / prylarna som gjorde att ni tyckte att det lät illa?

På vilka grunder gottskriver ni det förevisade förstärkar- / elektronikfabrikatet för den goda ljudupplevelsen?

Man får naturligtvis se till att man förr eller senare hamnar på "bästa platsen" och hinna lyssna på flera olika musikstilar. Att racka ner på ett system efter att ha stått i dörröppningen i två minuter är inte så seriöst. Om det sedan låter bra eller dåligt pga en bra eller dålig match eller rummet kan ju vara svårare att bedöma.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-12 12:11

Strmbrg skrev:
NiklasF skrev:

Di däringa fungerar ifrån 400Hz och uppåt vad jag har förstått det som :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-12 12:14

NiklasF skrev:
Strmbrg skrev:
NiklasF skrev:

De transparenta wingarna från Svanå sågs i väldigt många rum, riktigt snygga för att vara akustikprodukter :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 12:18

NiklasF skrev:
Strmbrg skrev:
NiklasF skrev:

Okay.

Men, är inte själva materialet som de tunna väggarna är gjorda av, ganska genomsläppligt för ljudvågor?

Jag menar:
Om man lyssnar BAKOM en såndär pryl: Blir det inte endast en viss dämpning av övre mellanregister och diskant?

Annorlunda uttryckt:
Om det nu är tänkt som kanaler som skall leda ljudvågor och bearbeta dem på önskat sätt, då borde väl väggarna i konstruktionen vara beskaffade sålunda att de inte resonerar vid dessa våglängder och därmed släpper igenom ljudvågorna till andra sidan av konstruktionen?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-12 12:24

Tanken är inte att du skall lyssna bakom en sådan, det är en diffusor.
Lika lite som att du skall lyssna bakom en dämpskiva :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-12 12:27

2-ch skrev:
Naqref skrev:Ino.

Ska IÖ själv vara med?

IÖ var med en stund på slutet igår. Jag misstänker att han säljer ett och annat par piP efter mässan. Jag delade ut hans telefonnummer vid några tillfällen och då var jag nästan inte i rummet ens. 8)

Edit: snärskrifvning
Senast redigerad av Naqref 2012-02-13 01:27, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-12 12:36

NiklasF skrev:Vad är det för farligt att be dom byta musik ?

Det är inte alls farligt. Men att kliva rakt in i en pågående demo och genast be dem byta musik verkar inte så smidigt. Flera av åhörarna såg ut att njuta dessutom. Jag är fullt medveten om att alla inte har samma musiksmak som jag. Är det något jag är allvarligt intresserad av stannar jag längre i demon och ofta dyker det upp något stycke som passar mig. Skulle det inte göra det efter en kvart, tjugo minuter, så tar jag fram min egen samling. Förutsatt att jag tror att det finns förutsättningar för att det ska bli en intressant lyssning. I Martenfallet tror jag ingenting hade hjälpt. Kanske helt fel. Men då känns det bara som slöseri med mässtid att fördjupa sig i dem, det fanns så mycket annat att beskåda och lyssna på.

I MBL rummet hade jag gärna hört något med röster t ex, men eftersom demonstrationen pågick för fullt med en mycket engagerad musiker (?) som berättade en massa anekdoter och visade noter innan han spelade upp ett par takter så kändes det inte som om det vore läge att bryta hans presentation. Bidade tiden och återkom till rummet och då var det en engelsktalande tysk (?) som talade inspelningsteknik. Han svarade på en del frågor om varför han inte ville släppa sin musik på nätet mm. Intressant det med, men samtidigt satt jag och hoppade och hoppades på mer musik.

Kan man ta hem en MBL-anläggning av det slaget på öppet köp månne? 5x10 meter kan jag avsätta för lyssning... kan bli trångt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-12 12:46

Strmbrg skrev:Ni som berättar om era ljud- och musikintryck av anläggningarna:

Hur bedömer ni ett par högtalare från en godtycklig sittplats?

Själv tycker jag att sådant är sketasvårt.
Det är nog just detta som gör mig så förvirrad på hifimässor.
:?

Det är jättesvårt. Jag dömer efter helheten. Bara om det är en känd referens, t ex en högtalare som jag lyssnat på flera gånger, kan jag gissa att det är elektroniken som påverkar. Samtidigt kanske det är kablarna som är "huvudnumret" för utställaren. Då lär de få jobba med omkopplingar och joddla som marknadsförsäljare om de ska lyckas hooka mig för lyssning. Såg ingen i år som "demonstrerade" kablar, även om det fanns en hel del exotiska varianter till försäljning. Trist när kablarna inte kommer i ädelträschatull ;-)

Det är nästan omöjligt att döma ut något på en mässa. Det kan mycket väl vara rummet som spelar spratt, grannens musik som stör, eller att antalet besökare i rummet är så många att det blir onaturlig akustik. Skulle jag gå vidare med t ex Magneplanar 3.7 så skulle jag förstås lyssna flera gånger och så småningom ta hem dem för lyssning. En del prylar kräver seriösa lotto- eller travvinster för att ens komma med i allvarliga funderingar, så de får mest ses som exotiska inslag. Som att beundra en handgjord Bugatti på en bilutställning för att i nästa stund välja mellan Toyota och Opel för sitt verkliga liv.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 12:50

NiklasF skrev:Tanken är inte att du skall lyssna bakom en sådan, det är en diffusor.
Lika lite som att du skall lyssna bakom en dämpskiva :)

Vad jag menar är att det som den släpper rakt igenom, och som då hörs bakom den, tar den ju inte hand om som det var tänkt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-12 12:52

Var det någon som lyssnade till the Nola Micro Grand Reference Speaker?
En helt ny bekantskap för mig, och jag tyckte den lät riktigt bra när jag kollade in i det rummet. Märkligt liten är den också, ungefär hälften av vad man gissar när man bara ser den på bild utan storleksreferenser.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-12 13:07

paa skrev:Var det någon som lyssnade till the Nola Micro Grand Reference Speaker?
En helt ny bekantskap för mig, och jag tyckte den lät riktigt bra när jag kollade in i det rummet. Märkligt liten är den också, ungefär hälften av vad man gissar när man bara ser den på bild utan storleksreferenser.

Det jag hörde lät väl inte så kul i jämförelse med Focal´s stativare men vet ej priset på Nola.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-12 13:14

Strmbrg skrev:Vad jag menar är att det som den släpper rakt igenom, och som då hörs bakom den, tar den ju inte hand om som det var tänkt.

Hur vet du att det inte är som det är tänkt?
Vad skulle han använda för material i dessa för att dom inte skulle släppa igenom någon ljud alls?

Ni som var på MBL demot, vad förklarades om vingarnas funktion och tanke?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-12 14:07

NiklasF skrev:
Strmbrg skrev:Vad jag menar är att det som den släpper rakt igenom, och som då hörs bakom den, tar den ju inte hand om som det var tänkt.

Hur vet du att det inte är som det är tänkt?
Vad skulle han använda för material i dessa för att dom inte skulle släppa igenom någon ljud alls?

Ni som var på MBL demot, vad förklarades om vingarnas funktion och tanke?

Det borde väl finnas mätningar före och efter som kan bevisa att dom fungerar som det är tänkt annars så är det bara mera ormolja.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-12 16:16

Visst finns det mätningar i rum före och efter dessa är uppsatta.
Men tyvärr finns det inte mätningar på ENBART vingen, hur man gör en sådan mätning tror jag Adhoc kan förklara ungefär femtioelva gånger bättre än mig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-12 19:55

Någon som lyssnade på Decisive Audio?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-02-12 20:03

adzer skrev:Någon som lyssnade på Decisive Audio?

Precis vad jag tänkte fråga :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2012-02-12 20:07

nadifierad skrev:

Precis vad jag tänkte fråga :)

Japp, enbart den stora modellen dock.

Bra partyburk med bra ljud helt enkelt, bra om man gillar bas och hög volym.

En nackdel är att ljudbilden är lite låg, eftersom alla 8" spelar mellanregister.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2012-02-12 20:10

Jag lyssnade på de små och jag tyckte basen lät ok, men allt annat lät lite dovt.
Det var som om någon hade lagt en socka på ljudet liksom. Röster lät insjunkna
och avlägsna.

Ingen idé att slå på några stora växlar på en mässlyssing dock. Jag tycker att
man borde ge dem en chans i ett rum som är lite mer tillåtande för en bra upp-
ställning av dem. Nu är jag nog inte själv så intresserad av nya högtalare, så
någon annan får nog åka och lyssna.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-02-12 20:32

Min första hifimässa någonsin så här kommer en riktig amatörrecension som inte bör tas för allvarligt :)

Jag trodde inte att det skulle vara så stor skillnad mellan olika högtalare med dagens mätteknik och alla år av utveckling men ack vad fel jag hade...

Att smaken är som baken märker man i denna tråd då de flesta tycker olika och så även jag :D

MBL "värstingrummet" 5milj? for min hörsel illa av och jag tvingades gå ut, tyckte det lät som resonansljud modell kyrka, men efter några timmar så gick jag tillbaka och skulle ge prylarna en chans till, satt där och grinade illa en stund till personalen byter låt och säger: Denna låt är inspelad i en kyrka, då rusade jag ut.

Diceve audio / Dan norman "stavfel? var jag nyfiken på efter dvd ai,s goda lyssningsintryck och ägnade en bra stund på dessa. De stora hade garanterat varit mina drömhögtalare för 20år sen då de i mitt tycke hade lite för mycket cervin vega karaktär för dagens spelande.
Hatten av till Dan som rekomenderar en lyssnare att lyssna på i hans tycke mässans bästa ljud hos holograf audio. Ovanligt att säljare hänvisar sina kunder till konkurenter.

"äggen" som jag läst massor om hade jag jätteförväntningar på, så stora att det blev en besvikelse tyvärr, i mina öron var det "förmånga" av samma ljud i rummet och jag tyckte mig tydligt höra var högtalarna satt, alltså tvärtimot de flesta.

Amphion var det som tilltalade mig mest och jag vet ej modell.

Wilson ägnade jag oxå lång tid då jag tyckte de lät trevligt och nästan som att "loudnes" knappen var intryckt i dessa då de lät lite extra bra då och då.

piP lät bra och jag hade faktiskt dem lite som referensljud denna mässan då jag sprang in och ut där under dagen, jag tyckte ljudet lät för litet och det gör jag av erfarenhet alltid när rummen är fysiskt små.

En kul notis är att vid alla tillfälle utom det sista så såg / hörde jag folk som ville handla högtalarna (det var slutstegen som demades, ej högtalarna).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi