Moderator: Redaktörer
Tvätta (skölj) pottarna (i) med ren 96%.dalkarl skrev:Jag har en fasters gamla AKAI stående i en garderob, förstärkaren AT-2600 + tunern AM-2600.
Skulle kika vad som knastrar i den, troligtvis bara oxid, men nu har det gått 2 år
http://www.hifimuseum.info/tn_akai%20AM ... T-2600.jpg
dalkarl skrev:Jag har en fasters gamla AKAI stående i en garderob, förstärkaren AT-2600 + tunern AM-2600.
Skulle kika vad som knastrar i den, troligtvis bara oxid, men nu har det gått 2 år![]()
http://www.hifimuseum.info/tn_akai%20AM ... T-2600.jpg
penke62 skrev:Personligen har de gamla Akai-receivers jag har haft/lyssnat på varit ganska trista. Klena nätdelar och dålig förmåga till tryck.
Fjonkalicious skrev:penke62 skrev:Personligen har de gamla Akai-receivers jag har haft/lyssnat på varit ganska trista. Klena nätdelar och dålig förmåga till tryck.
Jag kör med denna för tillfället. Saknar verkligen inte tryck och nätdelarna ser ok ut tycker jag, då dom är dubbla till antalet:
Notera att en stor nätdel inte behöver garantera bra tryck, det är apparatens sammansättning totalt som ger goda resultat.

thombjon skrev:Jag har både ägarmanual och servicemanual till Nikko:s största maskiner och NR-1415 så finns ingen uppgift annat än vid 8 ohm.
Deras största förstärkare Alpha VI uppges mer än 300 Watt vid 8 ohm och mer än 330 watt vid 4 ohm. 16 ohm anges bara vid bryggkoppling och då uppger de mer effekt än vid 4 och 8 ohm.
4 ohm mer än 660 watt
8 ohm mer än 650 watt
16 ohm mer än 700 watt.
Men det här med ohm-talet i högtalare är ju inte mycket att gå efter. Det som uppges är ju bara precis exakt vid 1000 Hz. Vid andra frekvenser kan det vara vad som helst. Det är bättre att titta på hur många DB man får vid 1watt på en meters avstånd. Desto lägre detta värde är desto större är den totala induktansen i högtalaren.
Med andra ord har den runt 300 watt i 8-2 ohms last. Med oandlig ström tillgång (samt att saker höll m.m.) skulle den haft 300/600/1200 watt.
Alternativt kunde den varit på 75/150/300 watt.
Det må vara att jag överdriver något när jag säger att dom lämnar lägre effekt. Men typiskt för en Nikko receiver kan vara att den lämnar t.ex. 55 watt i 8 ohm och 63 watt i 4 ohm
1971lokken skrev:Tjohooooo! har nu sökt överallt på nätet men inte hittat nån info om vad en Akai AA-1175 har för strömförbrukning! finns det någon som har kläm på detta?damen ska ju säljas så jag ville få med lite seriös info till eventuell ny ägare....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster