High-end mässan 11-12 februari

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-12 21:13

Panelguy skrev:
paa skrev:Var det någon som lyssnade till the Nola Micro Grand Reference Speaker?
En helt ny bekantskap för mig, och jag tyckte den lät riktigt bra när jag kollade in i det rummet. Märkligt liten är den också, ungefär hälften av vad man gissar när man bara ser den på bild utan storleksreferenser.

Det jag hörde lät väl inte så kul i jämförelse med Focal´s stativare men vet ej priset på Nola.

Jag tyckte NOLA Micro Grand Reference II lät helt OK men Focal Utopia Diablo var bland det bästa jag hörde på mässan.

NOLAns små baselement fick slita även på måttliga nivåer, men så heter iofs modellen Micro.

Kul att Andrew Jones höll i presentationen av TAD. I eftermiddags spelade de inte på stativaren utan på Evolution One och TAD Reference One.

Ola spelade bäst musik och Holographic Audio hade även mycket bra ljud.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 21:30

Har ju bara gått på hifimässa en gång de senaste femton åren, och det var på Sheraton förra året.

En erfarenhet (kanske löjligt uppenbar?) som jag fick var att det var närmast omöjligt att ens TYCKA något om det jag hörde.
Detta eftersom musiken nästan alltid var sådan som jag inte gillade och därför tog det allt som oftast stopp för mig redan där.
8O

Vad jag menar är att det kändes jättesvårt att ens tycka något om helheten elektronik-högtalare-rum, eftersom jag inte hade någon möjlighet att relatera till musiken.

Hårt övre mellanregister?

Okay, visst.
Men låg det i inspelningen eller i något annat?
Ja, jo. Det är väl bara att invänta nästa musikstycke, men då var jag oftast redan så förvirrad och utmattad av musiken att jag inte kunde analysera alls.

Har man problem eller?
:wink:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-12 21:32

Fredrikb72 skrev:Wilson ägnade jag oxå lång tid då jag tyckte de lät trevligt och nästan som att "loudnes" knappen var intryckt i dessa då de lät lite extra bra då och då.

Är det ett bra betyg? :wink: Jag tyckte basen lät bumlig (troligtvis rummet) och stickig topp. Wilson brukar låta betydligt bättre.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-12 21:34

Strmbrg skrev:En erfarenhet (kanske löjligt uppenbar?) som jag fick var att det var närmast omöjligt att ens TYCKA något om det jag hörde.

Så är det. Man får ta alla intryck med en skopa salt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 21:44

pLudio skrev:
Strmbrg skrev:En erfarenhet (kanske löjligt uppenbar?) som jag fick var att det var närmast omöjligt att ens TYCKA något om det jag hörde.

Kan vara farligt.

Har hört att om man pular i sig femtio gram salt, så avlider man.

Teoretiskt alltså.
Ja, inte dör teoretiskt, utan om man lyckas mula in allt saltet utan att spy.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-12 21:47

Strmbrg skrev:
pLudio skrev:

Kan vara farligt.

Har hört att om man pular i sig femtio gram salt, så avlider man.

Teoretiskt alltså.
Ja, inte dör teoretiskt, utan om man lyckas mula in allt saltet utan att spy.

Det är en smutsig hobby, men någon måste göra det.

LD50 för salt är 3g/kg.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 21:48

Panelguy skrev:
Fredrikb72 skrev:Wilson ägnade jag oxå lång tid då jag tyckte de lät trevligt och nästan som att "loudnes" knappen var intryckt i dessa då de lät lite extra bra då och då.

Är det ett bra betyg? :wink: Jag tyckte basen lät bumlig (troligtvis rummet) och stickig topp. Wilson brukar låta betydligt bättre.

Har för mig att jag läst att Wilson är sådana där "skruvstäds-sweetspot-högtalare".

Det borde ju i så fall betyda att det lät väldigt olika på olika platser.

Har även för mig att jag läst att Wilson låter direkt illa, om man inte placerar dem och sig själv exakt rätt.

Men man behöver ju inte tro på allt bara för att det är skrivet i text.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-12 21:52

Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:

Har för mig att jag läst att Wilson är sådana där "skruvstäds-sweetspot-högtalare".

Det borde ju i så fall betyda att det lät väldigt olika på olika platser.

Har även för mig att jag läst att Wilson låter direkt illa, om man inte placerar dem och sig själv exakt rätt.

Men man behöver ju inte tro på allt bara för att det är skrivet i text.

I och med att Peter McGrath var där så var högtalarna garanterat placerade på bästa ställe i rummet. Jag fick, efter en tids väntan, plats i mittfåtöljen vilken borde varit i sweetspot men det här var nog det sämsta jag hört Wilson låta.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 22:19

Panelguy skrev:...
I och med att Peter McGrath var där så var högtalarna garanterat placerade på bästa ställe i rummet. Jag fick, efter en tids väntan, plats i mittfåtöljen vilken borde varit i sweetspot men det här var nog det sämsta jag hört Wilson låta.

De kanske faktiskt VAR placerade på det bästa stället i rummet också.
Men, inte ens det bästa behöver ju alltid vara speciellt bra.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-12 22:30

Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:...

De kanske faktiskt VAR placerade på det bästa stället i rummet också.
Men, inte ens det bästa behöver ju alltid vara speciellt bra.

Jo det var de säkert men rummet var nog som sagt inte det bästa för Wilson brukar prestera bättre än det jag hörde.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-13 11:43

Några bilder från mässan:

Wavelit's konstruktör var så här glad vid världspremiären av sina högtalare.
1000W aktiv drivning med passiva filter, samt integrerad Dirac rumskorrigering:
Bild

G-Dis kontruktör visade prototyper till sina kommande högtalare med CD waveguide och kompressionsdriver:
Bild

Bild

Peter S visar sina ägg och har även möjlighet att dema sin centermatrisprocessor:
Bild

OlA visar stolt upp sitt loppisfynd som han gett en tjuga för:
Bild

Han fick även möjlighet att spela den på Mårten's rigg. Det var ett otroligt bra och dynamiskt ljud med denna Linda Ronstadt-LP, och alla i det rummet verkade nöjda.
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-13 11:50

Väldans vad Peter såg nedslagen ut då... :(
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-13 12:22

Fredagen var extremt jobbig av olika skäl som Murphy. Jag körde in grejerna till Sheraton vid midnatt mot lördag och vi började bära in grejerna. Vid 01:30 åt jag en räkmacka som fredagslunch i baren. Sedan fortsatte jag i rummet till 04:30 och då fick jag 3 timmars sömn och sedan frukost och fortsätta sätta upp apparaterna i rummet. Kl 11:40 öppnade jag dörren, så jag kände mig ganska mosig under lördagen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2012-02-13 12:23

Jara skrev:Holographic var stabil. piP med duntäcken på golvet. Hehe.

Glömde mattorna hemma men hittade två duntäcken i gaderoben på rummet. Man tager vad man haver... :)
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-13 12:25

petersteindl skrev:Fredagen var extremt jobbig av olika skäl som Murphy. Jag körde in grejerna till Sheraton vid midnatt mot lördag och vi började bära in grejerna. Vid 01:30 åt jag en räkmacka som fredagslunch i baren. Sedan fortsatte jag i rummet till 04:30 och då fick jag 3 timmars sömn och sedan frukost och fortsätta sätta upp apparaterna i rummet. Kl 11:40 öppnade jag dörren, så jag kände mig ganska mosig under lördagen.

Låter som en typisk mässa i mina öron! Tyvärr.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2012-02-13 12:35

Erik_AA skrev:Holographic Audio med piP och de stora MBL:arna lät bäst, tycker jag. Megnepan lät bra till och från.

Tack för de fina orden Erik!
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-13 12:40

petersteindl skrev:Fredagen var extremt jobbig av olika skäl som Murphy. Jag körde in grejerna till Sheraton vid midnatt mot lördag och vi började bära in grejerna. Vid 01:30 åt jag en räkmacka som fredagslunch i baren. Sedan fortsatte jag i rummet till 04:30 och då fick jag 3 timmars sömn och sedan frukost och fortsätta sätta upp apparaterna i rummet. Kl 11:40 öppnade jag dörren, så jag kände mig ganska mosig under lördagen.

Ok... "looken" fullt förståelig. Låter inte så hälsosamt det där.

Rent generell fråga till vem som helst som ställer ut... Är ett dygn extra rumshyra så tokdyrt att det inte finns som alternativ för att kunna bära och ställa upp, provspela, fixa vad man vill i akustikväg, äta och sova ordentligt och starta först mässdagen utvilad och skarp?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2012-02-13 12:52

pLudio skrev:Ola spelade bäst musik och Holographic Audio hade även mycket bra ljud.

Trevligt att du gillade ljudet i vårt rum.
Jag skulle även vilja passa på att skicka ett stort TACK till Ola som gjorde en utomordentlig insats genom att dela med sig av sitt stora musikkunnande under några timmar (nästa gång skall jag ta med mig lunch så att jag kan se hela din show).

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-02-13 13:12

Det här var min första HiFi-mässa Sheraton på många år. Kul men insåg att jag nog inte behöver gå varje år. Det är ju genomgående en trevlig men förvirrande upplevelse.

Från början var det nog många man blev besviken på. Så jag var tvungen att gå tillbaka och prova igen. Men jag tror jag är för "Carlsson" influerad i grunden. Mycket annat låter mest underligt instängd och burkigt. Naturligtvis också beroende på rummen mm.

Därför är det väl föga förvånande att Bremen äggen var den största upplevelsen för mig. Vill passa på att gratulera Peter S till det fina resultatet och en väl genomförd demonstration.

Till besvikelserna för mig hörde Maarten och Magneplan.

Von Schweigert, Focal, Aurelia och B&O,s största gjorde bra ifrån sig tyckte jag.

Wavelit var kul men lite bumliga (rummet?) samt att den högsta diskanten saknades.

Var var Larsen? Missade jag dom eller fanns dom inte på mässan. Det var synd, jag var sugen på att höra Larsen 8.

Två som överraskade och som jag gärna skulle höra mer av är först MBL (naturligtvis). Vore intressant att höra med rock och blues tex. Om det fungerar.

Den andra är överraskande nog XTZ Divine som jag inte hade några förväntningar på alls. Var större än jag trott och lät riktigt trevlig under förutsättningarna. Det är en högtalare som jag skulle vilja höra mer av och med musik som jag känner igen.

---

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-02-13 13:30

Jo just det!
Jag hade några tankar om sättet det demonstrerades på också.
Det var förvånansvärt många ställen där det inte spelades alls när man kom in i rummet. Istället höll man långsamt och omsorgsfullt på att leta efter nästa låt eller också fipplade man med något annat.

När miljön är som den är med mycket folk, trångt och stressat. Så har man kanske 20-60 sekunder på sig för att fånga folks intresse. Då bör man leta efter nästa CD när föregående spelas.

Helst tycker jag man lägger upp en färdiggjord spellista, där man kanske spelar varje låt 2 minuter för sedan "fejda" in nästa. Där bör också musikmaterialet vara mycket blandat mellan olika musikstilar.

Då och då kan man då på uppmaning bryta spellistan för att spela ett önskemål. Samt sedan gå tillbaka.

Alltihop kändes lite amatörmässigt, men nu kanske jag är grinig.

---

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-13 13:31

Bild tagen innan Peter öppnade med lyssning för Komorok, Alexi mfl.
Bild

Här kan man ana centerhögtalaren i Peters rum. Om den användes under demosarna vet jag inte.
Bild

Fjonken som granskar detaljarbetet på Magicos stativare. Snygga byggen. :)
Bild

TAD-demo. Riktigt imponerande som vanligt. Ska man kommentera detta noggrannare så kanske det berodde på att de inte behövde nöja sig med sunkiga komersiella inspelningar. 8)
Bild

Mässans mest intressant apparat. 8) Släpps om några veckor.
Bild

Förre ordföranden in LTS stod för en demo på MBL. Det var rätt underliga inspelningar som kanske inte har så mycket med Hifi att göra anser jag personligen.
Bild

Det var som vanligt trevligt att träffa på nya och gamla bekantskaper. Tyvärr är det lite halvstressigt at åka upp ett mer eller mindre samordnat gäng med allt som kan inträffa. Det började lite mindre bra när Fjonkens tåg drog ner en kontaktledning och sänkte hela tågnätet i södra Sverige men han kom ut i tid och vi hade rätt bra flyt ändå under helgen. Man lär sig vad man kan göra och inte efter några mässor.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-13 13:34

rylandes skrev:Var var Larsen? Missade jag dom eller fanns dom inte på mässan. Det var synd, jag var sugen på att höra Larsen 8.

Larsen hoppade över i år. Han satsar på Sweetspot-mässan i Jönköping i maj istället.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2012-02-13 14:04

Nattlorden skrev:Rent generell fråga till vem som helst som ställer ut... Är ett dygn extra rumshyra så tokdyrt att det inte finns som alternativ för att kunna bära och ställa upp, provspela, fixa vad man vill i akustikväg, äta och sova ordentligt och starta först mässdagen utvilad och skarp?

Jag hade bokat rum 216 (som jag skulle ha på mässan) torsdag till fredag för att kunna göra precis som du föreslår. Jag blev ganska förvånad när de sa att rummet redan var uthyrt och jag tilldelades ett rum på våning 4. :evil:
1900kr spänn plus 400kr för garage till ingen nytta, nåja jag fick ju förstås en frukost som de annars debiterar 259kr för...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-13 14:27

Nattlorden skrev:

Ok... "looken" fullt förståelig. Låter inte så hälsosamt det där.

Rent generell fråga till vem som helst som ställer ut... Är ett dygn extra rumshyra så tokdyrt att det inte finns som alternativ för att kunna bära och ställa upp, provspela, fixa vad man vill i akustikväg, äta och sova ordentligt och starta först mässdagen utvilad och skarp?

Jag bokade rum 204 en dag tidigare d v s för torsdag mot fredag. Under torsdagen ringde hotellet och sa att jag inte kunde flytta in på mitt rum eftersom den tidigare gästen inte hade checkat ut. Han checkade ut långt efter midnatt mot fredag och då är det meningslöst. Det är till och med så att om han inte hade checkat ut före lördag eller söndag så hade jag inte kunnat ställa ut på mässan och det är oavsett om jag bokat mässrummet och förutbetalt. Det är Sheratons policy att inte avhysa någon gäst som inte checkat ut. Jag hade i så fall blivit anvisad ett annat mässrum i så fall.

Jag bokade mässrummet en extra dag tidigare just så att jag skulle kunna göra inflytt en dag tidigare för att förbereda en massa i rummet. Men jag fick ändå inte rummet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-13 14:40

HolographicAudio™ skrev:
Nattlorden skrev:Rent generell fråga till vem som helst som ställer ut... Är ett dygn extra rumshyra så tokdyrt att det inte finns som alternativ för att kunna bära och ställa upp, provspela, fixa vad man vill i akustikväg, äta och sova ordentligt och starta först mässdagen utvilad och skarp?

Jag hade bokat rum 216 (som jag skulle ha på mässan) torsdag till fredag för att kunna göra precis som du föreslår. Jag blev ganska förvånad när de sa att rummet redan var uthyrt och jag tilldelades ett rum på våning 4. :evil:
1900kr spänn plus 400kr för garage till ingen nytta, nåja jag fick ju förstås en frukost som de annars debiterar 259kr för...

Vilket rum fick du istället? Låg det på ett annat plan? De erbjöd mig ett annat rum men jag tackade nej. Vad skall jag med ett annat rum till? Hela grejen med Sheraton var inte speciellt roligt för oss utställare den här gången. Logistiken var minst sagt usel.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-02-13 14:45

Naqref skrev:Fjonken som granskar detaljarbetet på Magicos stativare. Snygga byggen. :)

Hehe, kritikern i aktion... Inget undgår ett vältränat designöga. 8)
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-13 15:07

misanplass skrev:
Naqref skrev:Fjonken som granskar detaljarbetet på Magicos stativare. Snygga byggen. :)

Kappast, jag gick med honom och det jag tyckte var fin finnish sågade han direkt :lol:

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-02-13 15:30

2-ch skrev:
misanplass skrev:

Kappast, jag gick med honom och det jag tyckte var fin finnish sågade han direkt :lol:

:lol:
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-13 15:56

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Rent generell fråga till vem som helst som ställer ut... Är ett dygn extra rumshyra så tokdyrt att det inte finns som alternativ för att kunna bära och ställa upp, provspela, fixa vad man vill i akustikväg, äta och sova ordentligt och starta först mässdagen utvilad och skarp?

Jag bokade rum 204 en dag tidigare d v s för torsdag mot fredag. Under torsdagen ringde hotellet och sa att jag inte kunde flytta in på mitt rum eftersom den tidigare gästen inte hade checkat ut. Han checkade ut långt efter midnatt mot fredag och då är det meningslöst. Det är till och med så att om han inte hade checkat ut före lördag eller söndag så hade jag inte kunnat ställa ut på mässan och det är oavsett om jag bokat mässrummet och förutbetalt. Det är Sheratons policy att inte avhysa någon gäst som inte checkat ut. Jag hade i så fall blivit anvisad ett annat mässrum i så fall.

Jag bokade mässrummet en extra dag tidigare just så att jag skulle kunna göra inflytt en dag tidigare för att förbereda en massa i rummet. Men jag fick ändå inte rummet.

MvH
Peter

Ja det lät verkligen inget vidare om man som du och Holographic hade tänkt förbereda er på bästa sätt. Gästerna måste väl förstått att de var hinder för välljud :D . En sak jag grunnat på är hur mycket det skiljer på rumshyran för små respektive konferensrum?...men jag antar att de större inte är direkt gratis :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-13 16:31

Panelguy skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Ja det lät verkligen inget vidare om man som du och Holographic hade tänkt förbereda er på bästa sätt. Gästerna måste väl förstått att de var hinder för välljud :D . En sak jag grunnat på är hur mycket det skiljer på rumshyran för små respektive konferensrum?...men jag antar att de större inte är direkt gratis :wink:

@Panelguy: Det blev en lite konstig citering där, så jag korrigerar. Konferensrummen var helt intäcknade och man får ta det som erbjuds. Jag ville egentligen ha ett större rum på våning 2, men de rummen gick till andra utställare.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi