Hur funkar dessa akustikhanterare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 22:19

NiklasF skrev:Jag har frågat Matts själv, men det kom inte dom raka svaren jag sökte.
Skall se om jag kan hitta dit så att jag kan klippa och klistra lite.

Spännande!

Jag har absolut inget emot att inse att jag har tänkt helt fel - om det visar sig att jag har gjort det.

Det enda som har betydelse är att få veta mer om hur det hela hänger ihop och fungerar.

Ser fram emot fortsättningen!

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-13 22:23

Ja jäklar, jag hittade direkt, detta var vad jag frågade Matts...

"Niklas F2011-08-25 09:56 *Hur är tanken bakom konstruktionen?

*Är det egentligen en diffusor när den är uppbyggd ( som just namnet antyder ) en vinge, blir det inte en sorts reflektor då?

*Förlorar man någon energi i ljudet när den går in/ut ur vingen, eller är det helt försumbart?

*Finns det mätningar på Vinge vs Golden Horn, det sägs ju att Vingen skall vara klart bättre.

*Är det hela "vingar/blad" eller är det stopp i mitten på den?

*Finns det mätningar som kan visa på att det inte finns egenljud i vingen?

Frågorna kommer säkert bli mer allt efter svaren kommer in."

Detta svarade då konstruktören...

"SMT2011-08-25 23:06 Matte och akustik proffesorerna världen runt har sedan 70talet (då Schröder diffusorn kom ) slagit knut på sina matematiska formler för att undvika loobingeffekter, hårda reflexer samt försöka få en så bredbandig diffusor som möjligt med låg och jämn absorbtionsfaktor .
Alla dessa konstruktioner har också krävt ett lyssningsavstånd på mer än 3 ggr våglängden av lägsta diffusions frekvensen eftersom diffusorn är utdragen i längd Tar vi tex 300 Hz så blir både diffusorn och lyssnings avståndet mer än 3m vilket innebär att de så viktiga tidiga reflexerna träffar sweetspot efter ca 15-20ms (lite beroende på var den placeras )
Detta sena tillskott ger för alldel en trevlig ambience men man missar helt poängen med att hjälpa den tröga hjärnan att avkoda all den timbre som finns i akustiska instrument och röster samt att snabbt låta lyssnings/mix rummets akustik klinga av så att inspelningsrummet kan ofärgat transformeras till sweetspot
En annan nackdel är att lyssnings/mix rummen blir stora så att risken är att lyssnings/mix rummens reflexer blir starkare än inspelningsrummets efter 50ms

Wingens unika bottenlösa urformning medför att alla ovanstående problem försvinner
Man unviker bla att ljudet studsar tillbaka i samma fack och släcker ut sig själv vid vissa frekvenser
På endast 60 cm bredd så diffuserar den bredbandigt från ca 250-300Hz och upp till 12-16000Hz beroende på modell Detta sker lite olika på olika modeller med i princip så tvingas ljudet att färdas 70cm i den bakre vingen trots att den endast är 25cm djup
Detta medför att den kan placeras så att de tidiga reflexerna når sweetspot 5-15ms
Då vingens bidrag liknar direktljudet frekvensmässigt inom +-3dB 300-12000hz (under förutsättning att högtalaren har en jämn bredbandig spridning ) så fokuseras och breddas ljudbilden samtidigt som inspelnings rummets akustik transformeras till sweetspot
Man får också flera "cyklar på köpet"
Första cykeln är den avmaskering av snabbba och kraftiga transienter vilka bla musiker uppskattar då de helt plötsligt hör nya detaljer i sina instrument
Transient snabba högtalare och förstärkare kan ibland beskyllas för hårda i klangen, men med vingarnas hjälp så ser de tidiga reflexerna till att hårdheten övergår till ett för öronen mer dynamiskt och musikaliskt ljud

Andra cykeln får man då Wingarna placeras sida vid sida , pga av deras V-.formade rygg uppstår en volym mellan dem Med hjälp av Helmholtz principen är det då möjligt att absorbera rums resonanser i det så viktiga 100-250 Hz området

Ett exempel som belyser vikten av en ofärgad och transparant lyssning och som är omöjligt för bredbandiga matematiska diffusorer ,mjuka absorbenter ,bokhyllor,,växter mm att uppnå

Bilden nedan visar MBL 101 imponerande frekvensgång i sweetspot"

Bild

"Frekvensvaret från 30st Wingar runt hela rummet (ca 25m2) samt 30 st GH i taket ,uppmätt i sweetspot"

Bild

( jag hade lite mera funderingar i den tråden, men fick tyvärr ingen mer respons )
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 22:37

Tack!

Tyvärr finns det inget svar på min grundfundering om konstruktionens genomsläpplighet eller "genomskinlighet" för infallande vågrörelser.

Vet du vad "GH" är för något?
Det som var placerat i taket.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-13 22:41

Strmbrg skrev:Vet du vad "GH" är för något?

GH är förkortning för Golden Horn, en annan av det företagets diffussorer, i en sk "skyline"-modell.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 22:49

paa skrev:
Strmbrg skrev:Vet du vad "GH" är för något?

GH är förkortning för Golden Horn, en annan av det företagets diffussorer, i en sk "skyline"-modell.

Tack!

Det betyder alltså att de grafer som visas, visar en tonkurva uppmätt med 30 vingar PLUS 30 GH och en tonkurva utan dessa 60 enheter.

Det betyder alltså att effekten av ENBART vingar - oavsett antal - inte framgår.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 22:59

Vill passa på att tillägga att jag helt missförstått en sak - som emellertid INTE ändrar på min tveksamhet kring materialvalet i vingen.

Jag trodde inte att det krävdes trettio (eller i det redovisade exemplet totalt sextio) enheter för att åstadkomma "något".
Visst, "något" åstadkommes säkert med färre enheter.
Men eftersom Svanå valt att redovisa grafer baserat på sextio enheter, så ligger det kanske ändå nära tillhands att tro att de menar att det är den mängden diffusorer som är lämplig i det rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 23:05

Yttermera kan jag tänka mig - eller åtminstone inte utesluta - att den stora mängden enheter kanske snarare fungerar tillsammans som just ett stort membran i de lägre frekvenserna.
Att detta stora membran skapar en effekt i lägre frekvenser just pga membranverkan snarare än pga diffusering.

Nu brukar jag ju hävda att det egentligen inte spelar någon roll HUR det fungerar så länge det fungerar.
Men i detta fall så KANSKE jag kan vara en förklaring på spåren till min fundering.

Med andra ord och OM jag nu tänker rätt:
De fungerar även i lägre frekvenser - i denna stora mängd - och ger det önskade resultatet.
Men de fungerar av en helt annan anledning än diffusion, i de frekvenserna.

OM jag tänker rätt, alltså...
Senast redigerad av Strmbrg 2012-02-13 23:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-13 23:10

Strmbrg skrev:Vill passa på att tillägga att jag helt missförstått en sak - som emellertid INTE ändrar på min tveksamhet kring materialvalet i vingen.

Jag trodde inte att det krävdes trettio (eller i det redovisade exemplet totalt sextio) enheter för att åstadkomma "något".
Men eftersom Svanå valt att redovisa grafer baserat på sextio enheter, så ligger det kanske ändå nära tillhands att tro att de menar att det är den mängden diffusorer som är lämplig i det rummet.

Det är nog det antal som får plats i rummet :wink:
Om man tittar på ett svanå level 3 rum så sitter det ju diffusorer på varje mm av rummet, så jag antar att ju fler desto bättre är devisen som gäller enligt detta sätt att akustikreglera. Därmed inte sagt att det är diffuserat till 100% då det naturligtvis absorberas en del i dessa konstruktioner också, vilket jag antar är meningen.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-13 23:12

Strmbrg skrev:Tack!

Tyvärr finns det inget svar på min grundfundering om konstruktionens genomsläpplighet eller "genomskinlighet" för infallande vågrörelser.

Vet du vad "GH" är för något?

Di däringa vita tjofräset på vägga du ser hos mig här

http://www.minhembio.com/Niklas%20F/237523/

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 23:25

Epilog(?)

Det borde ju bli himskans dyrt, eller åtminstone åtgå en himskans massa flis för att kirra lyssningsrummet enligt Svanå-metoden.

8O

Då tror jag att jag valt en betydligt kostnadseffektivare lösning genom att köra med stormembrans hel-dipoler i ett mer normalinrett rum.

PS
Kanske bör betona 'TROR'?

:wink:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-13 23:36

Det verkar som det inte riktigt förstås själva utformningen. Bygger man fyrkantiga bilar idag såsom lådor. Man designar bilar så att det skall bli så lite motstånd som möjligt.

Att i detta fall diskutera det såsom en materialfråga är ju som att fråga hur tjock plåten är på bilen. Det är ju snare frågan om hur smart bilen är utformad i förhållande till luftmotstånd och hållfasthet. Det var min för 40 år sedan döde morbror Jonas som ville ha bilar med tjock plåt.

Nu snarare design och konstruktion. Skulle snarare tro att tunga och stabila material är svårare att utforma smart så att minsta motståndets lag kan gälla. Då skall ju linjer vara mjuka.

Normala läget för akustiska åtgärder är att de många gånger är ytberoende. Alltså antalet m2 i förhållande till totalvolymen är på många sätt helt avgörande. Sedan kan placeringen också spela rill. En (1) vinge räddar alltså inte en dålig akustik. Men beroende på placering påverkar den.

Dipoler räddar en inte helt från akustiska problem. Det beror ju på material och på volym och längder mellan avskärmande ytors samt hur mycket diffuserande och absorberande ytor. Och var dessa är placerade. Dipoler sprider mindre vilket kan vara en eventuell fördel. Men räddar ändå en inte helt från akustiska problem. Men de kan vara sådana att de inte i praktiken ställer till subjektiva problem.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 23:50

Kronkan skrev:...
Dipoler räddar en inte helt från akustiska problem. Det beror ju på material och på volym och längder mellan avskärmande ytors samt hur mycket diffuserande och absorberande ytor. Och var dessa är placerade. Dipoler sprider mindre vilket kan vara en eventuell fördel. Men räddar ändå en inte helt från akustiska problem. Men de kan vara sådana att de inte i praktiken ställer till subjektiva problem.

Det tror jag inte att de gör heller.
Räddar en helt, alltså.
Det har jag inte påstått. Nu övertolkar du, tycker jag.

Jag skrev att jag tror att jag valt en kostnadseffektivare lösning, inte att lösningen löser alla problem.

:wink:

Det blir aningens svårt att diskutera när det man skriver övertolkas och kontrasten ökas så att det nästan bara blir svart och vitt...
:?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-14 00:04

Stenberg,
Den här tråden förstår jag inte riktigt. 3sidor och ingen kan berätta exakt hur dom funkar men du vill fortfarande få svar på det här. Kolla med Svanå. Sen vill du att det i princip skall vara tyst bakom dom, med det är ju diffusorer inte absorbenter. Du bor ju i 08, ta dig till AudioConcept så visar dom. Sen utan att veta vad dom skulle kunnat gjort för dig så drar du slutsatsen att det behövs massor av dom och du har löst problemet kanske enklare. Vad finns kvar att gissa om?
Jag tänker själv kolla vad dom skulle kunna förbättra hemma hos mig. Det går att hyra Svanå-Matts för akustikkonsultation och det tycker jag det kan vara värt. Eller också kanske det är andra åtgärder som är bättre att göra, men det tänker inte jag bestämma innan.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 00:18

Harryup skrev:Stenberg,
Den här tråden förstår jag inte riktigt. 3sidor och ingen kan berätta exakt hur dom funkar men du vill fortfarande få svar på det här. Kolla med Svanå. Sen vill du att det i princip skall vara tyst bakom dom, med det är ju diffusorer inte absorbenter. Du bor ju i 08, ta dig till AudioConcept så visar dom. Sen utan att veta vad dom skulle kunnat gjort för dig så drar du slutsatsen att det behövs massor av dom och du har löst problemet kanske enklare. Vad finns kvar att gissa om?
Jag tänker själv kolla vad dom skulle kunna förbättra hemma hos mig. Det går att hyra Svanå-Matts för akustikkonsultation och det tycker jag det kan vara värt. Eller också kanske det är andra åtgärder som är bättre att göra, men det tänker inte jag bestämma innan.

Mvh/Harryup

Jag tror att jag i slutänden av tråden har kommit fram till ett och annat.
Jag känner mig ganska nöjd med det just nu.

Jag är inte alls intresserad av att investera i några akustikhanterande produkter. Jag tycker att det fungerar i nivå med mina krav här hemma redan.

Det var av pur nyfikenhet jag startade tråden eftersom jag är intresserad av basal fysik (dvs den nivå jag har en möjlighet att förstå) och dessutom tycker jag att det är givande att föra rationella och lite djuplodande resonemang.

Tråden blev väldigt lång.
Men det beror åtminstone INTE på att jag ville bevisa något, vinna en diskussion eller ha rätt.
Det beror nog snarare på att jag hade svårt att förklara mitt resonemang.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-14 08:39

Mvh/Harryup

Vingen lurar rummet att tro att det är delvis är större än det egentligen är. Alltså Vingen konstruerar fram att vågen tar olika vägar som är olika långa. Detta gör att den kommer att interferera med inkommande våg på ett annat sätt. Interferenserna blir inte lika stark om man förenklar resonemanget. Alltså toppar och utsläckningarna blir inte lika kraftiga och drmed svårare att detektera rent subjektivt. Där vingen är är det såsom längden på rummet antar olika längder. Detta är enligt mitt enkla sätt att se på det som något eftersträvansvärt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-14 08:55

Kronkan skrev:

Mvh/Harryup

Vingen lurar rummet att tro att det är delvis är större än det egentligen är. Alltså Vingen konstruerar fram att vågen tar olika vägar som är olika långa. Detta gör att den kommer att interferera med inkommande våg på ett annat sätt. Interferenserna blir inte lika stark om man förenklar resonemanget. Alltså toppar och utsläckningarna blir inte lika kraftiga och drmed svårare att detektera rent subjektivt. Där vingen är är det såsom längden på rummet antar olika längder. Detta är enligt mitt enkla sätt att se på det som något eftersträvansvärt.

Någonting i den stil har jag uppfattat det som också, huvudsaken att den inkommande vågen har fattat hur det är tänkt så att diffusorn fungerar vilket alla de jag har pratat med som kikat lite närmare på vingen också tycker att den gör.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-02-14 13:39

NiklasF skrev:
celef skrev:för övrigt tycker jag att dessa diffusorer ser ut att ha ett visst släktskap med de diffusorer som ibland syns i ino-ritade rum, är det så?

Den modellen har jag missat helt, har du någon bild?

Niklas, du såg IÖs variant när du var hemma hos mig, längst bak i rummet på vardera sidan av den kurvade BAD-panelen. Jag tror det finns någon bild i min medlemstråd

Släktskapet mellan IÖs variant och Svanås vinge skulle väl vara att båda helt enkelt är en öppen låda med (hyfsat) tät botten och att det finns ”hårt material” inplacerat framför lådbotten samt att ljudvågen ska studsa runt ett antal gånger inne i lådan, före den reflekteras ut i rummet igen.

Svanås veckar till ett antal ramverk som ställs in i den stora lådan, mellan ramverken verkar det vara cirkus 7,5 cm som ”kanalbredd” och ljudvågen är väl tänkt att speglas vidare inåt, ta en ”rundtur” och därefter ut i rummet igen i annan fas än inkommande och reflekterande från väggen bakom. För snett infallande ljudvåg och korta våglängder lär det studsa rakt eller snett direkt ut i rummet igen.

IÖs variant har i stället för kanaler ett antal separata ”lådor” med olika bredd och djup placerade mot den stora lådbotten. Klenare kvadratiska träribbor, typ 20-30 mm, spikas fast på ”istoppslådorna” för att funka mot högre diskant. ”Istoppslådorna” i sig har bredd och djup som funkar mot våglängd för lägre diskant och högre mellanregister. I framkant på den stora lådan finns ett antal ”stolpar”, ca 50-95 mm breda, beroende på lådans yttre mått . Avstånd mellan ”stolpar” sinsemellan har varierats, samma gäller för ”istoppslådorna” och förhållandena stolpar mot bakomliggande ”istoppslådor”. Stolparnas framkant kan förses med kvadratiska träribbor eller frästa spår som ska verka mot högre frekvenser. För IÖs variant kommer (snett) infallande ljudvåg (beroende på våglångd) studsa ett antal gånger fram och tillbaks mellan stolpar och ”istoppslådor före den går ut i rummet i igen.

IÖs variant låter mer komplicerad men för ett hembygge och med enkla verktyg kan den vara väsentligt simplare att spika ihop än Svanås kanalvariant som borde ha gerade (vinklade) långsidor för att bli OK. Limträskivor, brädor och reglar är mindre ljudgenomläppliga och bättre reflekterande med sin högre ytvikt än wellpappen som används i de billigaste Vingarna.

Svanås mätning som Niklas lade in, ser jag som helt värdelös som underlag för att bedöma Vingen egenskaper. En vanlig dödlig lär inte stapla in 30 st Vingar i sitt rum, snarare ett fåtal. Dessutom hade just det rummet hyllor med mer än 10 000 LP och CD och förutom 30 st Golden Horn även ett stort antal Varitune helmholtzlådor (plus, som jag tror, att själva ingångskorridoren med tättslutande dörr fungerade som en beräknad helmhotz då en hyllvariant rullades in framför).

För att bedöma deras verkan behövs det en mätning från något oberoende lab, vilket kostar en peng, som Sounds of Silence lät göra för vissa av sina prylar. Minns jag rätt, har en standarduppställning då 3,6 m (12 fot) sammanhängande längd just för att kunna få en rättvisare jämförelse. Används något annat brukar yta och placering anges.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-14 13:47

Lägger in detta citat från en annan tråd här eftersom det passar som hand i handske till ämnet för denna tråden:

IngOehman skrev:
Naqref™ skrev:Att IÖ och jag är överrens är inte så konstigt då det jag skrev utgår ifrån hans idéer om hur lyssningsrummet bör vara utformat för att prestera maximalt för hans högtalare. :D

Kan man inte sitta en bra bit ut från bakväggen så är diffusering ett bra tips. CD-skivor eller DVD är alldeles ypperligt som en enkel diffusor precis så som Alexi har nämnt. Själv har jag mina CD-skivor bakom huvudet för filmanläggningen.

Bild

En mycket bra lösning. Bygger ofta studior på det viset, t ex såhär:

Bild

Det under samlingen är en absorbent.

I en riktig hemmabio kanske man inte vill ha DVD-samlingen bakom sig, eftersom den blir för ljus (förstör svärtan i bilden) och då kan man göra såhär stället:

Bild

Och i en studio där det inte finns behov av ett fono-/videotek, men väl av diffusering bakom soff-lyssnarna:

Bild

Alltså bygga riktiga diffusorer. En kul grej med den design som syns på de ovanstående bilderna är att den vid rakt infall faktiskt diffuserar i tiden, mer än sitt eget djup! ;)

En liten konstuktion som jag labbade fram för en massa år sedan. Den är väldigt bra om man vill ha en diffusor som inte är för djup, det vill säga om man inte vill förlora en massa rum i onödan.

Vh, iö

Inos diffussorer har ju det gemensamt med wingarna från Svanå, att ljudet kan få en längre löpväg inuti diffussorn än bara in och ut.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-02-14 14:05

Paa, effektiv som alltid, halade fram bilder samt skrev med få ord i en mening skillnaden, där jag behövde en halv bok.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-14 14:34

Kan bara hålla med Adhoc, några 30 vingar kommer det aldrig påtal om.
Kanske 4-6st är lite mer realistiskt i ett lite mer normalt rum.

Ni som är på euphonia ( tror även att SMT och Engelholm är på hififorum ) får gärna fråga dom ang vingen.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-14 14:52

Egentligen helt fel tråd, men passar på nu när IÖ´s variant är påtal.
Hur mycket bygger denna på djupet?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-14 14:57

NiklasF skrev:Egentligen helt fel tråd, men passar på nu när IÖ´s variant är påtal.

Måtten står i Adhocs medlemstråd.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-02-14 15:06

Det finns inga förutbestämda mått. Dom bestäms av platsen som finns i rummet och ens egna önskemål.

Jag ville ha förvaring av LP-skivor underst och hyllor för förvaring av DVD+CD över diffusordelen. Detta betydde att diffusorns sidostycken gjordes av 300x2000x18 mm limträskivor, invändig bredd bestämdes till 800 mm = standardbredd för hyllplan för limträskivor. Bredden bestämdes i övrigt av att diffussorerna skulle placeras på vardera sidan av ett fönster och måtten till sidoväggarna. Höjden blev vad den blev, efter att önskemålen om förvaring tillgodosetts.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-14 15:31

Strmbrg skrev:Vill passa på att tillägga att jag helt missförstått en sak - som emellertid INTE ändrar på min tveksamhet kring materialvalet i vingen.

det är nog också ganska vanligt att man använder ett stort antal av en produkt när man mäter dess prestanda, jag tror det är normalt att täcka en begränsningsyta i testkammaren, typ hela golvet
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 17:07

Om jag är på rätt spår, så talas det alltså egentligen INTE om egenskaperna hor EN enskild "Vinge".
Dvs vad EN enskild sådan liten sak kan göra med ljudet.

Det verkar snarare vara så att det är en rejäl mängd av dessa små enheter som ger de effekter som åberopas. Tex verksam funktion ner mot några hundratal Herz och liknande.

Dvs, "produkten" är egentligen inte en "Vinge" utan "produkten" är egentligen "en stor yta bestående av Vingar".

Annars blir det litegrann som:
"Flaska med 5 cl 40% sprit med en kraftigt berusande verkan."
Fast det krävs en hel hoper sådana flaskor för att uppnå effekten.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-14 17:08

paa skrev:
NiklasF skrev:Egentligen helt fel tråd, men passar på nu när IÖ´s variant är påtal.

Måtten står i Adhocs medlemstråd.

Den var inte så lätt att hitta när man inte kan sortera i bokstavsordning på användare och medlems presentationer :(

Iom att inte IÖ´s variant har något standardmått så finns det väl inga mätningar på enbart denna heller antar jag?

Svanå är ju väldigt modig och vågar sig på att säga att man kan nästan sitta diktan mot vingarna och dom fyller sin funktion iaf, detta skall väl vara en av dom stora revolutionen med den.

Finns väl ingen annan diffusor som man kan göra detta med vad jag känner till iaf, eller vad säger ni andra?

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-14 17:40

Strmbrg skrev:Om jag är på rätt spår, så talas det alltså egentligen INTE om egenskaperna hor EN enskild "Vinge".

Det verkar snarare vara så att det är en rejäl mängd av dessa små enheter som ger de effekter som åberopas. Tex verksam funktion ner mot några hundratal Herz och liknande.

Dvs, "produkten" är egentligen inte en "Vinge" utan "produkten" är egentligen "en stor yta bestående av Vingar".

Jag antar att med bara två "wingar" så placeras dessa vid förstareflexerna vid sidoväggarna. Detta borde väl göra en ganska stor skillnad.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 18:09

Stereotypen skrev:
Strmbrg skrev:Om jag är på rätt spår, så talas det alltså egentligen INTE om egenskaperna hor EN enskild "Vinge".

Jag antar att med bara två "wingar" så placeras dessa vid förstareflexerna vid sidoväggarna. Detta borde väl göra en ganska stor skillnad.

Jag förmodar att om man enbart har två, så är det lämpligast att placera dem så.

Men (alltid dessa men...) en ensam Vinge lär inte kunna påverka speciellt mycket av de lägre frekvenserna.
Inte om mitt resonemang om Vingens "osynlighet" för lägre frekvenser har någon bäring i alla fall.
Visst blir det även med en Vinge en membranverkan, men effekten av denna verkan bör bli väldigt liten.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-14 18:40

Den diffuserar väl ner till ca 400 Hz har jag för mig. Därunder är det väl deras helmholzare som gäller. Om wingen skall diffusera förstareflexen så antar jag att det är önskvärt att den diffuserar så bredbandigt som möjigt, så om den nu diffuserar det infallande ljudet från 400 Hz upp till ca 15000 Hz så borde det väl vara helt ok?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-14 18:44

För dom som kan det där med att räkna.
70cm gångväg i en 60x120 "panel" gångarna är uppskattningsvis ca 4cm mellan väggarna.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi