Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Ursäkta min abnorma tjatighet:
Det allra mesta av de låga frekvenserna kommer INTE att tas om hand av den tunna konstruktionen.
De kommer att fara rakt igenom den.
Ta en skiva wellpapp eller en plexiglasskiva och undersök saken.
Ursäkta min framtoning, men förklara för mig varför det INTE skulle bli som jag beskriver.
Men motivera det så jag förstår.
NiklasF skrev:Strmbrg skrev:Man måste väl konstruera dessa enheter av mycket inert material för att den teoretiska verkan skall omsättas i praktisk verkan?
Tror att jag har ställt frågan till dig på ett annat forum, men pratar du verkligen såhär i verkliga livet??
Du vet dom där lärarna i skolan där inte en kotte i klassrummet lyssnade på vad som sades, dom pratade ungefär sådär.
just my 2 cents...
RogerGustavsson skrev:NiklasF skrev:Strmbrg skrev:Man måste väl konstruera dessa enheter av mycket inert material för att den teoretiska verkan skall omsättas i praktisk verkan?
Tror att jag har ställt frågan till dig på ett annat forum, men pratar du verkligen såhär i verkliga livet??
Du vet dom där lärarna i skolan där inte en kotte i klassrummet lyssnade på vad som sades, dom pratade ungefär sådär.
just my 2 cents...
Strmbrg har uttryckt sig alldeles klart! Tycker också att en viss stabiltet borde vara nödvändig. Om de där plastbitarna vibrerar och för ett eget liv skapas kanske nytt ljud?
RogerGustavsson skrev:NiklasF skrev:Strmbrg skrev:Man måste väl konstruera dessa enheter av mycket inert material för att den teoretiska verkan skall omsättas i praktisk verkan?
just my 2 cents...
Strmbrg har uttryckt sig alldeles klart! Tycker också att en viss stabiltet borde vara nödvändig. Om de där plastbitarna vibrerar och för ett eget liv skapas kanske nytt ljud?
RogerGustavsson skrev:...
Om de där plastbitarna vibrerar och för ett eget liv skapas kanske nytt ljud?
Harryup skrev:Har kollat på plastvingarna finns ingen som helst vibrationer i dom vid ganska hög volym i ett vardagsrum jag besökte.
Strmbrg skrev:Ursäkta min abnorma tjatighet:
Det allra mesta av de låga frekvenserna kommer INTE att tas om hand av den tunna konstruktionen.
Ursäkta min framtoning, men förklara för mig varför det INTE skulle bli som jag beskriver.
Strmbrg skrev:Harryup skrev:Har kollat på plastvingarna finns ingen som helst vibrationer i dom vid ganska hög volym i ett vardagsrum jag besökte.
Utveckla gärna, tack.
Kronkan skrev:Strmbrg skrev:Ursäkta min abnorma tjatighet:
Föreslår att du genomför min enkla test. Gå och fråga hustrun din var hon förvarar damsugaren.. Be henne koppla loss damsugarslangen. Sätt ena ändan till ditt eget öra och säg något förslagsvis "dipoler är bra". Och så lyssnar du i den andravändan. Fungerar det chockerande bra? Energin leds genom en kanal. Denna energi tas endast delvis upp av materialet även om det endast är ett riktigt mjukt material. Viss mängd av enegin kommer dock alltid forplanta sig till materialet. Och där spelar ju vinkel i hur kraften möter materialet. Så verkar det fungera i de flesta fall.
Däremot verkar IÖ:s intressanta konstruktion vila på att vågen faktiskt skall studsa i materialet. Då kanske det inte räcker med ett lättare material.
Gör nu försöket. Så skall jag försöka jogga en stund.
roggaro skrev:citerar Richard Bernström;
"Det är ingen tillfällighet att många bra musikrum har ojämna eller sneda väggar, stora pelare, utsmyckningar och krusiduller i taket o.s.v. Gamla konsertsalar och kyrkor må ha andra akustiska defekter , men dom undviker ekon och resonanser. Ljudfältet blir behagligt diffust med många nyttiga reflexer från olika riktningar, får en jämn uppbyggnad och avklingning."
Harryup skrev:Strmbrg skrev:Harryup skrev:Har kollat på plastvingarna finns ingen som helst vibrationer i dom vid ganska hög volym i ett vardagsrum jag besökte.
Utveckla gärna, tack.
Jag testade före musiken spelade, ingen vibration. Blundade och kände på dom då musik spelade och heller ingen vibration.
Mvh/Harryup
KarlXII skrev:Det är själva fan när folk inte svarar som man vill, va?
Strmbrg skrev:Harryup skrev:Strmbrg skrev:Harryup skrev:Har kollat på plastvingarna finns ingen som helst vibrationer i dom vid ganska hög volym i ett vardagsrum jag besökte.
Utveckla gärna, tack.
Jag testade före musiken spelade, ingen vibration. Blundade och kände på dom då musik spelade och heller ingen vibration.
Mvh/Harryup
Vad är din slutsats av det?
Du skulle ju inte heller förnimma någon vibration i ett i rummet upphängt bakplåtspapper.
Strmbrg skrev:Jag har talat med mig själv genom dammsugarslangar förut.
NiklasF skrev:Strmbrg skrev:Jag har talat med mig själv genom dammsugarslangar förut.
Nu fick du mig att dra på smilbanden, det är nästan signaturvarning på den där meningen![]()
![]()
Strmbrg skrev:
När jag var typ tre år testade jag vad som skulle hända om jag bet sönder en glödlampa i julgransbelysningen.
Men den gången var det inte ett oändligt resonemang med lekkamraterna som skulle ge mig svaret, utan praktisk handling med strömmen på.
Strmbrg skrev:...
Jag har talat med mig själv genom dammsugarslangar förut.
Jag vet att jag i ena änden hör vad jag säger i den andra.
Däremot förstår jag inte varför någon kan tro att man INTE skulle höra något.
Ponera nu att jag pular in den ena änden av slangen i ett litet hål, som leder in i ett annat rum.
Låt oss säga att det andra rummet är fyllt med glasull, har jättetjocka väggar etc mm, så att inget ljud läcker ut därifrån.
Nu talar jag på nytt i min ände av slangen.
Min fru står bredvid och lyssnar utanför slangen.
Hör hon något eller inte?
Användare som besöker denna kategori: TommyW och 31 gäster