Hur höga frekvenser hör du?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-14 10:14

Jag har sett ett test där man använder t.ex. en tonåring för att kalibrera återgivningskedjan inklusive hörlurarna. Är det någon som kommer ihåg vad jag avser?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-14 12:10

BACH skrev:
phon skrev:15625 Hz från en tjock-tv brukade jag enkelt kunna höra, väldigt störande. Nuförtiden får man väl nästan ta bort första ettan ... 8O

Det där hör jag i alla fall, men ganska olika starkt från olika apparater. :)

Vissa är inte så störande, andra är riktigt jobbiga. :?

Vh :)

Jag har inte ens sett en tjock-tv på åratal.... :D

PerStromgren skrev:Jag har sett ett test där man använder t.ex. en tonåring för att kalibrera återgivningskedjan inklusive hörlurarna. Är det någon som kommer ihåg vad jag avser?

Använder en tonåring? Låter suspekt. Barnarbete? :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-14 13:32

KarlXII skrev:
PerStromgren skrev:Jag har sett ett test där man använder t.ex. en tonåring för att kalibrera återgivningskedjan inklusive hörlurarna. Är det någon som kommer ihåg vad jag avser?

Använder en tonåring? Låter suspekt. Barnarbete? :?

Närå. Se bara att till att vederbörande har fyllt 18! 8)
... tycker jag!

Per

mangs

Inläggav mangs » 2012-02-14 13:50

Hmm, vilka frkevenser man hör i kombination med den inre referensen varierar från individ till individ och förändras dessutom med tiden.

Jag ser inte riktigt meningen med att EQa upp ljuset från sin stereo för att kompensera för detta då ljud i detta fallet kanske låter mer som de skall låta i ett firskt öra men pga att referensen säger annorlunda så blir det helt skevt.
Borde man inte försöka få ljudet som kommer in i öronkanalen så likt det verkliga ljudet som möjligt för att därmed få en match med den inre referensen som ju är unik för var och en?

OnT så hör jag någonstans upptill 16khz och ser jag hur mycket energi det finns i innehållet över denna frekvens ser jag inget direkt problem med det. Pga att mmin inre referense ändrats med upplever jag ljud på samma sätt idag som när ja gvar ung även om jag ibalnd tycker mig ha lite svårare för att urskilja ljud i störiga miljöer med många störsändare, kan även ha att göra med min koncentratiosnförmåga. :)

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2012-02-14 23:43

tonåringar mäts i hz.
kunde inte låta bli :oops:
16000 hz så dalar det
Virrpanna

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-15 02:04

Det var så länge sen, så det minns jag inte.

14k på höger och 16k på vänster, om man nu ska lita på det.
Den som vet mest, tror minst.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi