Dom finns ju att köpa fortfarande, vad jag har sett, men det var väl vissa
exemplar som inte var lika bra, vad jag har förstått?
Vore intressant att höra vad ni (och speciellt Ingvar Öhman) säger om saken.

Vågar man köpa?
Vh

Moderator: Redaktörer
Vinylcalle skrev:OM-40 Sveriges mest rekommenderade pickup (av dom som inte spelar vinyl).![]()
MvH Carl
BACH skrev:Vinylcalle skrev:OM-40 Sveriges mest rekommenderade pickup (av dom som inte spelar vinyl).![]()
MvH Carl
![]()
Hur menar du då?
Vh
Ragnwald skrev:Vinylcalle skrev:Det är ungefär som att fråga om en god snaps och få rekommendationer ifrån lokala IOGT-föreningen.
Sen är säkert OM-40 en bra pickup för all del.
Du menar att 668:an känns mer självklar?
Vinylcalle skrev:Samma människor har sällan själva så mycket som en skivspelare.
Det är ungefär som att fråga om en god snaps och få rekommendationer ifrån lokala IOGT-föreningen.
Ragnwald skrev:Vinylcalle skrev:BACH skrev:Vinylcalle skrev:OM-40 Sveriges mest rekommenderade pickup (av dom som inte spelar vinyl).![]()
MvH Carl
![]()
Hur menar du då?
Vh
Det hela är mycket enkelt. Ska man dela in folk i grupperingar så är det ofta folk med anknytning till LTS, transparens-ideal eller liknande som rekommenderar pickupen. Samma människor har sällan själva så mycket som en skivspelare.
Det är ungefär som att fråga om en god snaps och få rekommendationer ifrån lokala IOGT-föreningen.
MvH Carl
IngOehman skrev:Ragnwald skrev:Vinylcalle skrev:Det är ungefär som att fråga om en god snaps och få rekommendationer ifrån lokala IOGT-föreningen.
Nämen den gillar ju bara de som inte spelar CD, SACD eller DVD...
Fattaruväl!
Eller också är det kanske lättast att bara strunta i Vinylcalles fån-
trollande. Jag har inte mindre än tre olika skivspelare med OM-40
pickup på (en en fjärde med Goldring Electro II) och på alla utom
en av de tre spelas det vinyl nästan dagligdags. Den tredje står i
hemmabion och där blir det inte fullt lika mycket vinyl spelat. Men
ändå händer det, och då vill man ju ha vinylspel-ningsmöjligheter.
Jag kan faktiskt till och med spela 78-varvare i hemmabiografen.
Har nog i varje fall ett 100-tal shellack-fonogram där.
Vh, iö
- - -
PS. Har ingen aning om åldern på de OM-40 som säljs, men kanske
säljaren vet?
BACH skrev:IngOehman skrev:Ragnwald skrev:Vinylcalle skrev:Det är ungefär som att fråga om en god snaps och få rekommendationer ifrån lokala IOGT-föreningen.
Nämen den gillar ju bara de som inte spelar CD, SACD eller DVD...
Fattaruväl!
Eller också är det kanske lättast att bara strunta i Vinylcalles fån-
trollande. Jag har inte mindre än tre olika skivspelare med OM-40
pickup på (en en fjärde med Goldring Electro II) och på alla utom
en av de tre spelas det vinyl nästan dagligdags. Den tredje står i
hemmabion och där blir det inte fullt lika mycket vinyl spelat. Men
ändå händer det, och då vill man ju ha vinylspel-ningsmöjligheter.
Jag kan faktiskt till och med spela 78-varvare i hemmabiografen.
Har nog i varje fall ett 100-tal shellack-fonogram där.
Vh, iö
- - -
PS. Har ingen aning om åldern på de OM-40 som säljs, men kanske
säljaren vet?
![]()
Nu citerar jag, för när jag inte gör det så har det ofta en märklig tendens att dyka upp ett inlägg emellan.![]()
Spelar åldern på pickupen stor roll alltså?![]()
Sen har jag för mig att vissa inte var så bra av de du sålde, eller inte sålde, rättare sagt.![]()
![]()
Du slog väl sönder dem med en hammare om jag inte minns fel av det du skrev.
Och då tänker jag, att om man köper en på eBay, så riskerar man väl
att få ett sånt mindre bra exemplar, kanske, som du annars hade
slagit sönder, ifall det hade varit från dig man köpte, vad tror du om
det?
Vh
paa skrev:IngOehman skrev:Men snart ...
Vh, iö
Snart, kan vara ett ord med många betydelser.
paa skrev:IngOehman skrev:Men snart ...
Vh, iö
Snart, kan vara ett ord med många betydelser.
Vee-Eight skrev:Är det ngn som tagit tummen ur näsan och tittat på andra märken?
När jag var i pickuphandlartagen senast så var jag dels inte så pigg att betala den peng ett kit OM40 eller OM30 kostade. Jag hade också dålig erfarenhet gällande matchning till min Thoren gällande OM10. Den lät rônk på ren västgötska. Kanske inte rättvist då slipning spelar mkt stor roll. Hade också erfarenhet av Sumiko Pearl som också saknade liv, sväng och bett. Råkade kolla på LPgears hemsida och de hade lågpris på AudioTechnica at440mla (sökte egentligen på at95 som ev ersättare men halkade vidare sas), med nude micro-liniear slipning. På ren chansning blev det ett köp och jag är riktigt nöjd.
Jag är rätt ointresserad av djupare resonemang för att namnsätta hur ngt låter, men den gör ett jobb såpass bra att jag inte kan sätta ngt finger att ngt stör. Transparensidealist eller ej, det är så jag vill lyssna på musik, dvs att inte lyssna på apparaterna. Nu behöver man inte stirra sig snedögd på AudioTechnica, men det kan vara sunt att lyfta blicken och titta/lyssna på alternativ som väl faller inom ens preferensram, men som händelsevis inte behöver vara testat/godkänt/påhejjat.
... sade mannen med Sentec-rigg.![]()
![]()
Ronte skrev:
En uppfattning jag dock har om OM40 är att knastret låter högre än t.ex. den MC pickup jag själv har (ortofon mc10 super mkii).
CODY skrev:Ronte skrev:
En uppfattning jag dock har om OM40 är att knastret låter högre än t.ex. den MC pickup jag själv har (ortofon mc10 super mkii).
Har samma erfarenhet.
![]()
Eftersom många skivspelare har rega armar vill jag rekommendera rega exact, som låter kalas på en sådan arm. Bias 2 är ett billigare alternativ.
AT ml440a som V8 nämner är ett bra alternativ. Dock passar den sämre till moderna skivor som erfarenhetsmässigt ofta har en "hifi-hissning" av diskanten. Då kan det bli för mycket av den den goda "detaljrikedomen" och "skirheten"På gamla DG skivor passar den utmärkt.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], TommyE och 21 gäster