Moderator: Redaktörer
nuffe skrev:THX-normen, framtagen av IÖ, säger ju delning vid 80Hz med Bessel 30/18
nuffe skrev:Det gäller brantheten, ska basen delas med 30dB per oktav, och mellan med 18dB oktav eller vice versa?
Glebster skrev:nuffe skrev:THX-normen, framtagen av IÖ, säger ju delning vid 80Hz med Bessel 30/18
IÖ har inte tagit fram THX-normen som f.ö. inte delar 30/18 mig veterligen.
IngOehman skrev:Däremot har jag ju fått igenom 80 Hz som internationellt accepterad delningsfrekvens för basmoduler (via SR och Tomlinson Holman på THX)
UrSv skrev:Glebster skrev:nuffe skrev:THX-normen, framtagen av IÖ, säger ju delning vid 80Hz med Bessel 30/18
IÖ har inte tagit fram THX-normen som f.ö. inte delar 30/18 mig veterligen.
Kan vara att det är följande fras som IÖ nämnt som är grunden till det påståendet:IngOehman skrev:Däremot har jag ju fått igenom 80 Hz som internationellt accepterad delningsfrekvens för basmoduler (via SR och Tomlinson Holman på THX)
Taget från denna tråden
Glebster skrev:nuffe skrev:THX-normen, framtagen av IÖ, säger ju delning vid 80Hz med Bessel 30/18
IÖ har inte tagit fram THX-normen som f.ö. inte delar 30/18 mig veterligen.nuffe skrev:Det gäller brantheten, ska basen delas med 30dB per oktav, och mellan med 18dB oktav eller vice versa?
30 dB/oktav gäller för LP = Low Pass = basen
18 dB/oktav gäller för HP = High Pass = "topparna"
schmutziger skrev:Glebster skrev:nuffe skrev:THX-normen, framtagen av IÖ, säger ju delning vid 80Hz med Bessel 30/18
IÖ har inte tagit fram THX-normen som f.ö. inte delar 30/18 mig veterligen.nuffe skrev:Det gäller brantheten, ska basen delas med 30dB per oktav, och mellan med 18dB oktav eller vice versa?
Är inte det där lite för tumregelmässigt?
18db till topparna blir väl mumma om topparna är slutna och har sitt -3dB vid 80Hz så den akustiska avrullningen blir 30dB/oktav där med.
För en basreflexhögtalare är det väl lite trevligare med 30/30
eller kanske läge för 24dB L/R el brantare?
För visst måste det bli skillnad i överföringsfunktionen mellan i14 o pi60 med cr80? iaf området mellan 50-80Hz?
Glebster skrev:schmutziger skrev:Glebster skrev:nuffe skrev:THX-normen, framtagen av IÖ, säger ju delning vid 80Hz med Bessel 30/18
18db till topparna blir väl mumma om topparna är slutna och har sitt -3dB vid 80Hz så den akustiska avrullningen blir 30dB/oktav där med.
För visst måste det bli skillnad i överföringsfunktionen mellan i14 o pi60 med cr80? iaf området mellan 50-80Hz?
Jag svarade bara på frågan, sade inte att det alltid är optimalt. Dont shoot the messenger!![]()
Man får väl prova sig fram och MÄTA! Men CR80 har väl fast delning och Inos utbud innehåller (väl) både slutna och BR-toppar?!
Schull skrev:adzer skrev:Schull skrev:KarlXII skrev:Hur låter den där miniDSP egentligen?
Hör man den?
Brusar den?
Rundar den av eller grötar till?
var det inte Komorok som tyckte mini.dspen förstörde transienterna?
/L
Nej det tror jag inte. Var väl hans emotiva dac som han tyckte så om. Vilken han nu har bytt dessutom.
Fast här skriver Komorok i magnus Östbergs tråd om "kaffefiltret"
Citat"Jag hoppas att kaffefiltret inte förstör transienter som miniDSPn gör. Min
subjektiva upplevelse är att ADC och DACarna inte är tillräckligt bra. Jag
borde testa det nogrannare, men jag orkar inte "
Men jag kan ha missuppfattat![]()
/L
schmutziger skrev:Glebster skrev:schmutziger skrev:Glebster skrev:nuffe skrev:THX-normen, framtagen av IÖ, säger ju delning vid 80Hz med Bessel 30/18
Jag svarade bara på frågan, sade inte att det alltid är optimalt. Dont shoot the messenger!![]()
Man får väl prova sig fram och MÄTA! Men CR80 har väl fast delning och Inos utbud innehåller (väl) både slutna och BR-toppar?!
inga BR toppar vad jag vet o filtret är väl eg gjort för topparna som är slutna.
Finns det nån tråd om detta måntro?
För skillnad måste det bli, men är den tillräckligt liten för att man inte ska bry sig?
Kan man dela för brant?
Inte så många som kanske kan mäta skillnaden mellan samma högtalare i slutet o portat utförande, jag kan iofs göra det snart så det är inte omöjligt att jag faktiskt MÄTER
el iaf simulerar i basta! när jag kommer hem.
nuffe skrev:Oj vilken debatt jag satte igång. Men det var väl inget annat att vänta
med alla Faktisktaner.![]()
Tack för alla svar. Jag kör med dipoler och har provat alla möjliga varianter
av delning, men den som funkar bäst är 80Hz.
Jo jag vill nog vidhålla att IÖ är ursprunget till 80Hz delning från THX.
Har för mig att den bygger på forskning som IÖ gjort för Sveriges radio
eller tillsammans med SR. Som sen THX köpte rakt av. Men det känns
bättre om IÖ reder ut det själv.
Henrik
UrSv skrev:Medans diskussionerna om THX och annat fortsätter kanske nån kanske få ut nåt av nedastående bilder.
>> [B,A]=butter(2,15/48000,'HIGH')
B =
0.999306040442275 -1.998612080884550 0.999306040442275
A =
1.000000000000000 -1.998611599304624 0.998612562464475
MagnusÖstberg skrev:Pojke lilla, du måste utveckla dig
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 215 gäster