IngOehman skrev:Vill bara klargöra att denna tråd ju redan diskuterat färdigt (eller?) själva frågan, och att
alla OT-inlägg som kommer via association är hjärtligt välkomna. I varje fall så länge de är filosofiska, matematiska eller naturvetenskapliga.
I övrigt vill jag komma med ett påstående:
För religiösa axiom gäller
de kan inte bevisas (eftersom de är dogmer).
Matematiska axiom däremot
behöver inte bevisas (eftersom de är de definitioner man valt för att deduktionistiskt kunna bygga vidare).
Den senare definitionen kan förövrigt gälla mera allmänt för alla vetenskapliga axiom, även om övrig vetenskap naturligtivs nuförtiden i hög grad tillgriper även induktion, ehuru förstås med tillgripande av sund poppersk skeptik!
Vh, iö
Matematiska axiom bör ha formen av principiellt falsifierbara påståenden om experimentutfall : t ex ha två skålar kulor, med lika många i de båda. Ta bort en kula i varje, då ska antalet vara lika, fortfarande.
Dom ska väljas så enkla och omedelbara att ingen vägrar vara med på det.
Åså finns det ett litet antal axiom som är än mer grundläggande, och alltså har formen av definitioner: typ "0 är ett naturligt tal". Nåt ska va det första...
Om man inte gör så, så missar man det viktigaste med matematiken, dvs att det ska vara ett verktyg som kan användas för att slippa iaktta allt hela tiden...
Induktion vet jag inte om vetenskapsmän eller ingenjörer använder, snarare resonerar man spelteoretiskt, utan att vara riktigt medveten om det.
Vilket är den rationella versionen av induktion.
Men därmed inte sagt att jag tror på Bayesianismen, den verkar otillåtet huvudlös.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.