Moderator: Redaktörer
Fast var det så hemskt bra egentligen? Jag tyckte det fanns vissa brister i mellanregistret (ett ansträngt läte) på NHT2.9 (inte samma högtalare, men samma mellanregister och diskant) och liknande midbas.MagnusÖstberg skrev:I Ken Kantors högtalare NHT 3.3 användes Seas MP12 som övre mellanregister, går det att förklara hyffsat enkelt varför det fungerade så bra i den applikationen?
MagnusÖstberg skrev:Vi lär oss bara krypa lite innan vi försöker gå
Men om vi konkretiserar oss lite Ingvar;
I Ken Kantors högtalare NHT 3.3 användes Seas MP12 som övre mellanregister, går det att förklara hyffsat enkelt varför det fungerade så bra i den applikationen?
Kraniet skrev:kul att få lite mer info om NHT 3.3!Synd att Kantor inte kunde vara kvar i företaget och utvecklat mer förfinade produkter.
det verkar ju som att han valde att ha ett element för "röstområdet" dvs 300-3500Hz.
Kraniet skrev:Finns det speciella fördelar med detta? Vad hade Kantor för motiv bakom detta?
Jag menar utifrån en effekthanteringsförmåga är det ju en hel del begränsning med att låta ett element med 62cm2 och xmax på 1.8mm spela ned till 300Hz.
Kraniet skrev:Hur står sig MSH-115 i relation till MP12? På ytan ser de ut att dela många drag. Det är en lätt, liten kon (lite mindre än Mp12) som är ganska grund. Den har en väldigt rak frekvensgång och en impedans fri från oroligheter. Borde ha förutsättningar för låg energilagring och bra spridning?
Utan filter och baffel tycker jag den är väldigt trevlig att lyssna på.
Kraniet skrev:Denna Scan-Speak 12m-4631 ser ju i jämförelse inte alls lika trevlig ut. Men som sagt det är ju bara på papperet.
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/12m-4631g00.pdf
Kraniet skrev:Finns det några speciella saker i T/S, uppmätt frekvensgång och impedans som kan skvallra om att elementet fungerar på ett "bra" sätt?
Kraniet skrev:Tänker då på egenskaper som energilagring och annan dist men även på subjektivt sätt "det låter bra/behagligt"?
Kraniet skrev:Visst kan man ju köpa ett element av alla märken och testa dom själv, det blir ju dock dyrt och man kommer sitta med en massa element som inte används. Att kunna sålla ut "guldkornen" vore ju mycket värdefullt.
IngOehman skrev:Kraniet skrev:kul att få lite mer info om NHT 3.3!Synd att Kantor inte kunde vara kvar i företaget och utvecklat mer förfinade produkter.
det verkar ju som att han valde att ha ett element för "röstområdet" dvs 300-3500Hz.
Vad är din definition av röstområdet baserad på? De flesta män talar med
en grundton i närheten av 100 Hz. Kvinnor ofta med grundton runt 200 Hz.
Och god utskiljning av sibilanter kräver en bättre bandbredd än 3500 Hz. En
avskärning vid 2000 Hz omöjliggör förvisso inte intelligibel rösttransmission,
men bra är det verkligen inte, och det drabbar kvinnoröster värre.
...
Vh, iö
Jocke skrev:Tror att definitionen av "röstområdet" härstammar från gamla tiders televerkstelefoner... det pratades ibland om att det räckte att de klarade röstområdet som då angavs till 300-3000Hz... Det är i alla fall den enda historiska referens jag kommer att tänka på... I så fall är det ju rätt märkligt vad saker kan klamra sig fast trots att det enligt dig IÖ, är fel...

IngOehman skrev:Kraniet skrev:kul att få lite mer info om NHT 3.3!Synd att Kantor inte kunde vara kvar i företaget och utvecklat mer förfinade produkter.
Vad är din definition av röstområdet baserad på? De flesta män talar med
en grundton i närheten av 100 Hz. Kvinnor ofta med grundton runt 200 Hz.
Jocke skrev:Intressant men jag märker direkt att ett fel smugit sig in - min HD låter definitivt inte mellan 4 och 8 KHz... vad är det för en motorcykel som hamnat där?)
LypsylateX skrev:Jocke skrev:Intressant men jag märker direkt att ett fel smugit sig in - min HD låter definitivt inte mellan 4 och 8 KHz... vad är det för en motorcykel som hamnat där?)
Suzuki RG500 Gamma eller annan maskin med lite rimliga varvtal?
Jocke skrev:Tror att man behöver dryfta annat än X-max och avstämning
brumel skrev:Jag har funderat på ett papperskon med coatning som bara omfattar den del som spelar bas. Eller en kon med olika egenskaper för den yttre och mittdelen antingen den senare har fasplug eller inte.
ATC har en mellanregisterkon inuti baskonen tex.
Man borde kunna bygga ett 100 mm element med uppdelade områden. Kanske genom att massan fördelas olika på konen.
Det kanske finns redan. I så fall har jag missat det.
MagnusÖstberg skrev:Jocke skrev:Tror att man behöver dryfta annat än X-max och avstämning
Det är ju det vi gör här
brumel skrev:Jag har funderat på ett papperskon med coatning som bara omfattar den del som spelar bas. Eller en kon med olika egenskaper för den yttre och mittdelen antingen den senare har fasplug eller inte.
ATC har en mellanregisterkon inuti baskonen tex.
Man borde kunna bygga ett 100 mm element med uppdelade områden. Kanske genom att massan fördelas olika på konen.
Det kanske finns redan. I så fall har jag missat det.
Vad har det med känslighet att göra?brumel skrev:Det där med stora konrörelser är intressant. Vissa element uppnår stor x-max och fladdrar på som bara attan.
Tacka tusan för det när dom har så låg känslighet.
Vilken modell tänker du på? De har ofta mycket stor talspole och begränsad spridning i sitt övre område, men det kanske fungerar i din applikation.brumel skrev:Jag börjar fundera på om Morels midbasar kan va nåt för mid-bruk. Rejäla dubbla magneter. Högt q och inte så stort x-max. Högt fs. Talspolen kan vara 5mm hög men väldigt tjock.
Visserligen kan den inte slå så långt men den hamnar inte utanför magnetgapet.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 16 gäster