Inbyggnadshögt. men vilken "vägg" volym skall jag

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Affald

Inbyggnadshögt. men vilken "vägg" volym skall jag

Inläggav Affald » 2005-07-14 11:28

Hej,
skall bygga in (försänka) en plasma & 3st inbyggnads högtalare i en helt ny innervägg & vet inte hur stor volym jag skall avstätta för högtalarna?

Denna skall jag köpa hade jag tänk http://www.canton.de/www/index.php4?pg_id=18,30,ergoinwall180,2,se dessa skall kopletteras med en AS 1.2 subb.

Sedan hade jag tänkt att sätta dubbel gips på ömsom sidor & limma dessa mot varandra. Det finns något dämplim har jag för mig, vad skall jag köpa det?

Tack på förhand,
//Johnny Bergholtz

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-07-14 11:43

i manualen står 3-300 liter

edit: är förövrigt en komplett monteringsguide där..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2005-07-14 12:01

Helt rätt Kraniet, 3-300 L står det & manual finns med också...

Men, det måste ju skillja på ljudkaraktär i en 5-10 L låda mot 100-300 L låda, eller hur?

Jag har just nu möjligheten att sätta reglarna i väggen hur jag vill & vill givetvis optimera mina chanser till så bra ljud som möjligt. (har offrat mina RC-L för denna kombon :oops: )

Så tillbaka till ämnet, vilken volym skall jag sträva efter?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-07-14 12:11

svårt att säga.. rent generellt så påverkas en sluten lådan inte så mycket av volymförändringar (så länge de inte är löjligt för små).
en liten låda kommer ge ett ljud som är mer "snabbt" för liten och ljudet blir "fett" och "boomigt" och samtidigt monotont och tråkigt.
en stor låda ger en "renare" bas men upplevs också som "lite bas".

ja och där har du det.. men ska jag gissa så ska du nog hålla dig till 10-100 liter. vill du testa vad som låter bäst så gör en förhållandevis stor volym som du sedan kan fylla igen för att testa..

det är nog det bästa svaret jag kan ge och förmodligen också vad andra kan komma med. (?)

edit. sen ska det väl vara sub till? i det fallet så blir skillnaderna än mindre eftersom väggtalarna inte ska spela lika mycket bas.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Inbyggnadshögt. men vilken "vägg" volym skall

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-14 13:02

Högtalarna ser ut som vanliga stativhögtalare fast utan låda då. Jag skulle därför tumregelmässigt (! :wink: ) uppskatta lämplig sluten inre volym till 10 - 15, kanske 20 liter. Och så bra att fylla utrymmet helt med löst packad mineralull. Hur det geometriskt ser ut har bara viss betydelse, men det tillhör överkursen och minskas i betydelse med hög absorption i lådan. Du skulle även kunna kolla om Canton har ungefär motsvarande modell fast i sluten bokhyllevariant, och helt enkelt göra en låda med liknande stor innervolym. Se till att du sedan högpassfiltrerar sidosystemem vid ca 80 Hz medelst exempelvis en hembioförstärkare, så att du kan få till hyfast bra integration med subbwoffern
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2005-07-14 13:09

En sub. blir det, stod i första posten:
Canton AS 1,2 sub, portad framåt som skall ställas in i väggen. Blir en slags carport för den :lol:

Kommer att ha en garderob med skjutdörrar bakom filmväggen. På så vis blir det lätt att montera plasman diktdan & kabelhål lätt otkommliga för framtida justeringar mm.

Bygger också in ett rack (ovan subben) med glasdörr där jag skall ha all elektronik. Se tid. byggen: http://www.dvdforum.nu/?userhp=2620&type=gal&act=gashal&id=611

Frågan är om man skall satsa på ca.30-35 L eller ännumera? Finns det inte någon formel för lådvolym? är nybörjare på detta området. & snickrar hellre än bra :lol:

Användarvisningsbild
Affald

Re: Inbyggnadshögt. men vilken "vägg" volym skall

Inläggav Affald » 2005-07-14 13:22

Johan_Lindroos skrev:Högtalarna ser ut som vanliga stativhögtalare fast utan låda då. Jag skulle därför tumregelmässigt (! :wink: ) uppskatta lämplig sluten inre volym till 10 - 15, kanske 20 liter. Och så bra att fylla utrymmet helt med löst packad mineralull. Hur det geometriskt ser ut har bara viss betydelse, men det tillhör överkursen och minskas i betydelse med hög absorption i lådan. Du skulle även kunna kolla om Canton har ungefär motsvarande modell fast i sluten bokhyllevariant, och helt enkelt göra en låda med liknande stor innervolym. Se till att du sedan högpassfiltrerar sidosystemem vid ca 80 Hz medelst exempelvis en hembioförstärkare, så att du kan få till hyfast bra integration med subbwoffern

Ergo 202 = ca.18 L, är det bättre att ta till lite mera eller skall jag gå på det ca.?

Har en Sony TA-VA777ES som man kan ställa in exakt som du nämner :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-07-14 13:24

utan att veta exakta värden på basarna så är det omöjligt att säga..
men johans förslag låter bra kör på det. det är trots allt slutna lådor och de är typ okänsliga för volymändringar på 75%..
stativaren ergo 202 som är samma element vad det verkar har en bruttovolym på 18 liter(yttermått) så 10-20 liter är nog precis vad du vill ha.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2005-07-14 13:55

Glömde fråga om vad för dämplim man kan använda mellan gipsskivorna? var man köper detta osv. ?

Hittade det själv, sökfunktionen är bra :roll:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-07-15 08:50

Dubbelgips blir kanske inte så stabilt/dött som MDF eller spånskiva. Eftersom de flesta inte skulle välja dubbelgipslådor till sina högtalare, tycker jag nog det verkar överkurs med dämplim. Jag skulle köra med vanligt bygglim mellan gipsskivorna. Dessutom är dämplim rejält dyrt och används i tjocka skikt jämfört med bygglim. Alternativt kan du använda spånskiva+gips eller plywood+gips istället för gips+gips.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-15 09:08

Varför inte bygga väggen i MDF istället? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-07-15 10:38

tror nog dubbla gipsskivor blir väldigt stabilt.. istället för det vanliga DGa2 så kan du köra med mattlim. finns en variant som inte blir hård. Kolla på färghandeln så hittar du det.
Grejjen med dämplim är att skivorna ska vara styva och det är ju gips (hyffsat iaf) men en spånskiva eller plywood ger ju ett lite bätte material att skruva i.. så varför inte spånskiva(plywood blir ju så dyrt) limmad mot en gipsskiva? tror det ger bästa pris/prestanda. Åsso kör du mattlim.
Skulle nog isf försöka att dra fast den inre skivan bara i reglarna och den yttre ytterst sparsamt (i kanterna bara). sen skulle jag nog kanske försöka regla mer än vanligt. iofs kanske du ska bygga en "låda" bakom varje högtalare så då ordnar nog det sig av sig självt..
Vad har du för väggar förresten?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2005-07-15 10:55

Kraniet, väggen finns inte ännu, det är därför jag kan göra hursomhelst :D

Men efter mycket vrid å vånda har jag bestämt mig för att skita i inbyggnadshögt. & kommer istället att köpa 3st CM502, canton centrar. Som jag ställer in i uttagna hål/hyllor i väggen. Visserligen kommer dom att sticka ut på baksidan ca. 17-18 cm men det spelar ingn roll. (blir en garderob där så det stör inte)

Har en gamal sådan från -98, hette AV-950 på den tiden, så jag vet var den går för. & det är en sluten konstruktion så jag hoppas inte på några negativa överraskningar :oops:

Vad tror ni om denna kombon istället? går troligtvis upp i sub. till AS-2.an istället, men det blir på sikt för jag skiter tyvärr inte pengar :wink:

/JB

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-07-15 11:47

enda problemet som jag ser det med det är att du kommer använda högtalarna på ett sätt dom inte är konstruerade för.
en vanlig fristående högtalare har nämnligen kompenserats i filtret för den fristående placeringen (iaf har man kompenserat bort baffelsteget får man hoppas) så jag vet inte om jag uppleveer det som en smartare lösning.. ifall du vill undvika att bygga in några högtalare så satsa istälelt på högtalare som är tänkta att placeras nära väggen.
carlsson oa52 tex (finns iofs bara beggat så det var kanske ett dåligt förslag)

klart delar du högtalarna vid 80 så blir kanske effekten av deras felaktiga applicering inte så stor.
vad var anledningen i första början till att du vill ha inbyggnadshögtalare? har du lite plats?

edit: cm 502 är ju dessutom basreflex med röret på baksidan vilket betyder att du kommer gå miste om basreflexstödet..
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-07-15 11:54

varför inte satsa på LTS högtalare istället? LTS-2V-F1 är ju gjorda för väggplacering och inte speciellt stora.. tror de borde gå att använda till huvudhögtalare också (är tänkta som surround) i kombination med sub.
sen ang sub så kan det vara värt att fundera på två små istället för en stor. finns en del akustiska fördelar med flera basmoduler..

edit: LTS blir ju dessutom billigare och förmodligen rätt mycket bättre ljud
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-15 11:57

Kraniet skrev:carlsson oa52 tex (finns iofs bara beggat så det var kanske ett dåligt förslag)

Den tillverkas fortfarande (under beteckningen OA52.3).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-07-15 11:58

Naqref™ skrev:
Kraniet skrev:carlsson oa52 tex (finns iofs bara beggat så det var kanske ett dåligt förslag)

Den tillverkas fortfarande (under beteckningen OA52.3).

ok.. du har kanske mer insikt ang att använda LTS surrounderna som main också?

edit: ah jag tänkte ju på en annan modell jue.. oa51 var det jag menade..
annars kan ju oa60 vara intressant också
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-07-15 12:04

en bild på hur det kan se ut med carlsson högtalare

Bild

från avr7000 presentation av sitt system
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-15 12:11

OA51 ska komma i produktion igen (heter då OA51.4).

LTS-2v-v1 borde funka bra som fronthögtalare i ett aktivt delat system.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-07-15 12:44

ser ut på dyligt vis

Bild

rätt så stilrent tycker jag iaf..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2005-07-15 20:43

Tackar för alla ideér & förslag.

Men jag tror jag hamnat på ruta 1 igen :oops: Köper troligtvis inbyggnadsmodellen iallafall med AS 1,2 som sub.

Kraniet,
har lite ont om plats i djupled & vill komma ifrån stativ & sladdar som bara ligger å skräpar :wink: till priset av en risig 2-kanals upplevelse :cry:

Tror det kan bli jädrans estetiskt snyggt & hoppas på att kunna köpa en ren 2-kanals anläggning längre fram i tiden.

/JB

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-15 21:29

Hej Affald!

Kan nämna att man i regel använder baselement med mycket styv upphångning i sådana där inbyggnadssystem. Det är därför lådvolymen bakom inte påverkar så mycket. Formen på lådan och dämpningen i den är dock lika vilktig som med alla andra högtalarsystem, de påverkar ju ljudkvaliteten i mellanregisterområdet.

Det stämmer inte dock att sluta lådor generellt skulle vara mindre kritiska avseende volymen. Tar man en klassist acoustic suspensio-desinad bas så påverkas tonkurvan synnerligen mycket av lådvolymen. Dubblar man volymen ökar ljudeffekten vid mycket låga frekvenser med upp till en fakto fyra gånger (6 dB).

Inom rimliga gränser (och med oförändrad port) påverkas faktiskt basreflexlådor subjektivt mindre än slutna lådor! Mäter man nivån vid mycket låga frekvenser är förändringen lika stor som hos den slutna lådan, men i början av passbandet är påverkan mindre, eftersom de två polparen (ett fjärde ordningens system) faktiskt balanserar varandra i viss mån. Ökar man volymen så minskar det ena Q-värdet, medan det andra ökar. Dock inte proportionellt mot lådvolymökningen som tur är, i varje fall ínte om man låter porten vara statisk, det vill säga låter Fh röra sig med lådvolymen.

Min persoliga uppfattning när det gäller inbyggnadshögtalare, är att det är absolut nödvändigt att vidta åtgärder för att högtalarn inte skall peka "rakt fram" om man vill att det skall bli ett system tjänligt för musikspelning och hemmabiotittande på rimligt kvalitetsnivå. Helt oräknat val av inbyggnadshögtalare.

En annan sak som brukar vara bra att veta, är att de uppgifter om undre gränsfrekven som tillverkarna anger ofta är väldigt illa relaterade med verkligheten. De behöver inte vara lögner precis, men de kan vara specificerade vid t ex -16 dB, alltså inte enligt de normer man är van att relatera sådana här data till.

Jag har stött på inbygganshögtalare som varit specade till 30 Hz undre gränsfrekvens, men som i verkligheten hade -3dB vid 115 Hz.

De styva upphängningar som ofta används när tillverkaren vill att lådvolymen skall märkas av så lite som möjligt är inte gynnsam för den undre gränsfrekvensen, och dessutom är det vanligt att distorsionen drabbas illa, inte sällan får man bästa resultat därvidlag, med en låda i den mindre ändan av spektrat, eftersom luftens fjädring trots allt är linjärare än upphängningens, och i små lådor har luftfjädern en chans att dominera tillräckligt.

Men man kan veta säkert bara genom att mäta upp det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-16 19:25, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2005-07-15 22:22

Tack IH för att du läst mitt lilla I lands problematik :D

Men tyvärr är jag helt vilse i hembyggnads djugeln & elementär högtalar vett å etikett. Således inte med i snacket :oops:

Vad är det viktigaste jag skall tänka på nu när jag bestämt mig för dessa inbyggnads högtalare?

Min planering just nu:

Att reglar upp ca. 15 L volym?, i kvadrat & centrerar högtalar pkt. i.

Limmar gipsen på reglarna & drar fast dessa likaså. Tätar sladdhålet med fogmassa typ. noggrant. Har ett "lasso" Supra classic 2,5 som får duga. (korta längder, max 2,5 m.)

Behöver tips så jag inte uppfinner hjulet igen, he hee.

//Johnny Bergholtz
ps. fick sålt mina RC-L idag :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-07-16 14:51

IngOehman skrev:
Det stämmer inte dock att sluta lådor generellt skulle vara mindre kritiska avseende volymen. Tar man en klassist acoustic suspensio-desinad bas så påverkas tonkurvan synnerligen mycket av lådvolymen. Dubblar man volymen ökar ljudeffekten vid mycket låga frekvenser med upp till en fakto fyra gånger (6 dB).

Inom rimliga gränser (och med oförändrad port) påverkas faktiskt basreflexlådor subjektivt mindre än slutna lådor! Mäter man nivån vid mycket låga frekvenser är förändringen lika stor som hos den slutna lådan, men i början av passbandet är påverkan mindre, eftersom de två polparen (ett fjärde ordningens system) faktiskt balanserar varandra i viss mån. Ökar man volymen så minskar det ena Q-värdet, medan det andra ökar. Dock inte proportionellt mot lådvolymökningen som tur är, i varje fall ínte om man låter porten vara statisk, det vill säga låter Fh röra sig med lådvolymen.

ja se där man lär sig nytt varje dag heter det ju.. synd att alla böcker som finns att läsa ofta verkar säga motsatta saker än vad som verkar vara korrekt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-07-28 10:29

Annars så finns ju Ingvars egna Custom Cinema högtalare
gjorda för att fällas in i vägg... :D

Ingvar har ju till och med en sub som är gjord för att fällas in
i vägg om jag inte minns fel?

Jag tror knappast det finns like till inbyggnads-högtalare i denna
värld som har en lika korrekt återgivning.

Ingvar, rätta mig om jag har fel...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2005-07-28 14:54

Har redan slagit till på 3st Inwall & en AS-40 SC sub. Men jag hade dessa CC i minnet, kanske nästa gång om jag byter upp mig.

//JB

Återgå till DIY-forum