Ljud och bild i nytt hus

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Ljud och bild i nytt hus

Inläggav Kongstorparen » 2012-02-19 21:53

Hej!

Vi håller på och bygger en stuga i Sölvesborg och funderar lite över hur vi ska göra med ljud och bild i huset. Hur bör man göra med telefon och nätverkskablar? I grovköket kommer vi ha en garderob där man kan sätta diverse nätverk, telefon och andra prylar. Tanken är väl då att man sätter första jacket i grovköket och sen ett eller 2 uttag i resten av huset. Nätverk och TV, vad tycker ni man ska göra där? Ska man dra ifrån grovköket och sedan sätta ett antenn och nätverksuttag i varje rum? Vet att det finns diverse "mediacentraler", är det lönt att införskaffa en sådan och vad för nytta skulle detta göra?
Ljudet i vardagsrummet hade jag tänkt så att vi sätter en dubbel anslutningspanel på varje sida bakom frontarna. Nästa fråga är då hur man ska göra med anslutningspaneler till de 2 surround högtalarna och var de ska placeras?

Huset är ett enplans och är väl tänkt att i framtiden användas som ett permanent boende istället för enbart en stuga.
Hur har ni gjort i era hus? Vad har ni för tips och vad bör man tänka på?

Bifogar en bild på planritningen
Bild

Tack på förhand!
Senast redigerad av Kongstorparen 2012-03-23 00:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-02-19 22:44

Dra mycket tomrör, dra kablat nätverk med cat 6 överallt, sätt upp mycket eluttag.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-20 00:12

Inga teleuttag alls, en telekontakt passar i mitten på ett nätverksuttag.
Räkna på frikostigt med uttag och dubbla det sen. Tv-uttag i alla rum, nätverksuttag enbart CAT-6 och eluttag på alla platser för antennuttag. Projektoruttag i taket även om du inte tänker ha någon just nu. El vid taket där det går att sätta en duk. Rör för dragning av nätverkssladd och högtalarsladd för uteplats. Och el precis överallt.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-20 00:13

Och högtalare för inbyggnad i badrumstaket

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-20 00:15

I mitt framtida hus skall jag ha "puckar" i golvet på utvalda ställen för att kunna plocka upp önskad kabel där...
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-02-20 00:49

Tackar för tipsen som har börjat rulla in. Högtalare i bastu och det stora badrummet hade vi tänkt installera. Har kikat på Acoustic SM 6062, vet inte om dessa är något att hänga i granen? :)

Några "puckar" i golvet är tyvärr inget vi kan göra mycket åt då grunden redan är gjuten. Men det var absolut ingen dum idé, tål att funderas på någon annan gång :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-02-20 00:55

Gör nu som dom skriver. Dra nu dubbelt och trippelt av allt i varenda litet skrymsle även om det aldrig någonsin kommer att nyttjas.
Det blir säkert bara en merkostnad på 50k. :lol:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-20 01:11

All utanpåliggande elkabel 2,5mm2 EKRK ”Kulo”, som har viss skärmning.
Se till att få en vägg mellan lyssningsrummet och köket. Ser inte idealiskt ut, med entreer till angränsande rum heller.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-20 08:49

Harryup skrev:Inga teleuttag alls, en telekontakt passar i mitten på ett nätverksuttag.
Räkna på frikostigt med uttag och dubbla det sen. Tv-uttag i alla rum, nätverksuttag enbart CAT-6 och eluttag på alla platser för antennuttag. Projektoruttag i taket även om du inte tänker ha någon just nu. El vid taket där det går att sätta en duk. Rör för dragning av nätverkssladd och högtalarsladd för uteplats. Och el precis överallt.

Mvh/Harryup

Bra tips men det är ofta svårt att förrutse var alla uttag ska sitta. Var de behövs är ju beroende på hur anläggningen placeras och att kunna säga det på förhand med någon större säkerhet tycker jag kan vara svårt. I detta fall känns det som att en vägg mellan kök och allrum är nödvändig. Då blir det också fler möjliga positioner för anläggningen i allrummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-20 08:52

Ragnwald skrev:All utanpåliggande elkabel 2,5mm2 EKRK ”Kulo”, som har viss skärmning.

Eller EKLK som ju även får användas i annat än torra utrymmen.

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-02-20 10:24

När vi byggde "gödslade" vi med både el och nätverksuttag, ändå kommer jag hela tiden på platser där vi borde ha haft fler.
Du kommer nog aldrig gräma dig över ett överflödigt uttag, däremot ett uttag du aldrig satte dit.

Vi har en patch-panel för nätverk (cat6 i hela huset) så det är bara att koppla in där det behövs, väldigt smidigt. Rekommenderas!

Något vi missade som jag skulle ha gjort annorlunda är som nån redan nämnt: dra tomrör!
Jag skulle dra rör från vinden ner i väggarna lite överallt om jag skulle bygga igen.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2012-02-20 10:41

RogerGustavsson skrev:
Ragnwald skrev:All utanpåliggande elkabel 2,5mm2 EKRK ”Kulo”, som har viss skärmning.

Eller EKLK som ju även får användas i annat än torra utrymmen.

Fast vill man dra inomhus så är nog EKRK att föredra pga mindre stel kabel än EKLK.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-20 10:44

Som sagt dra mycket tomma rör och sätt upp många kopplingsdosor. Då kan du dra vilket typ av kablage och sätta upp vilken typ av kontakter du vill sedan.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-02-20 10:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-20 10:45

Lämna dragtrådar i rören.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-20 10:47

Ja dragtråd är aldrig fel. Finns färdiga rör att köpa med dragtråd ilagd. Väldigt smidigt.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-20 11:41

Ragnwald skrev:Se till att få en vägg mellan lyssningsrummet och köket. Ser inte idealiskt ut, med entreer till angränsande rum heller.

+1
Den där planlösningen kommer att äta upp alla försök till bas.
Förutom att man ibland kanske vill lyssna på musik utan att "störa" alla i huset.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-02-20 14:31

Nu gödslar tipsen in, tack ska ni ha! Men anser ni att det är lönt att lägga 8K + moms för en mediacentral? Vet knappt vad det är för mening med den, har inte läst på så mycket om det. Farsan bara undrade om det var lönt att skaffa en sådan.

2-ch skrev:
Ragnwald skrev:Se till att få en vägg mellan lyssningsrummet och köket. Ser inte idealiskt ut, med entreer till angränsande rum heller.

+1
Den där planlösningen kommer att äta upp alla försök till bas.
Förutom att man ibland kanske vill lyssna på musik utan att "störa" alla i huset.

Planlösningen kommer inte att ändras, det är mina föräldrar som bygger stugan och de har inga planer på att skaffa något lyssningsrum direkt. Utan det blir TV, surroundreceiver och några billiga högtalare.

Inga som har några kommentarar om högtalarna för bastun och badrummet? Har läst några som kört med 5,25" av den modellen och verkar nöjda.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-20 14:55

Man vill inte ha utanpåliggande kablar om man kan dra nytt i rör kan jag lova. Även om ni kanske inte vill använda alla rör så kommer ni använda fler än ni tror. Och huset blir ju modernt för en lång tid framöver.
Trådlöst är ganska junkigt i jämförelse.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-20 14:56

Svenn3SaataN skrev:Men anser ni att det är lönt att lägga 8K + moms för en mediacentral? Vet knappt vad det är för mening med den, har inte läst på så mycket om det. Farsan bara undrade om det var lönt att skaffa en sådan.

Inga som har några kommentarar om högtalarna för bastun och badrummet? Har läst några som kört med 5,25" av den modellen och verkar nöjda.

Vad gör en mediacentral? Låter som något som elbranschen vill kränga på folk.

Högtalare i bastu har jag aldrig känt behov av. Där ska det väl skrockas på efter lite pilsner... Inte katten lyssnar man på musik där.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-02-20 15:27

RogerGustavsson skrev:
Svenn3SaataN skrev:Men anser ni att det är lönt att lägga 8K + moms för en mediacentral? Vet knappt vad det är för mening med den, har inte läst på så mycket om det. Farsan bara undrade om det var lönt att skaffa en sådan.

Vad gör en mediacentral? Låter som något som elbranschen vill kränga på folk.

Högtalare i bastu har jag aldrig känt behov av. Där ska det väl skrockas på efter lite pilsner... Inte katten lyssnar man på musik där.

Som jag har fattat det är en mediacentral helt enkelt en elcentral där du kopplat ihop allt nätverk, tele och TV.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-20 15:30

Svenn3SaataN skrev:Som jag har fattat det är en mediacentral helt enkelt en elcentral där du kopplat ihop allt nätverk, tele och TV.

Ja, det är för att ha router, switch, paneler tele och antenn + lite annat krafts i.
Ofta alldeles för små för att fylla sin funktion.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-20 15:32

Nej, köp inget sånt skit. Typ exempel är Lex com home tror jag. Helt oanvändbart och garanterat gammalt redan då det sätts in.
Sämsta skiten alla klasser.
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:Bl4MgrZaVQwJ:www.engineering.schneider-electric.se/Attachments/ed/ct/MC1770SE.pdf+lex+come+home&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEEShT_rtF-GCxpE-SUUQDKC9an2sRDC10gfO7S3ky7zkqrraK72D8FyAUi5X-Zw5KgSSPMIx0MK6C3VLemw4r2gA-0hUYAKqmQ3FEO9vs_VSIRv27DragkVhUqn3xbi8WSUGIGISW&sig=AHIEtbT4V64yu85OmVD39oC_wjnj1lj_JQ

Har personligen kopplat förbi 2 stycken sådana nyinstallerade och de har aldrig behövts senare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-20 15:49

Harryup skrev:Nej, köp inget sånt skit. Typ exempel är Lex com home tror jag. Helt oanvändbart och garanterat gammalt redan då det sätts in.

Broschyren verkar vara tryckt 2002...

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-02-20 16:05

Efter att ha läst på lite om nätverk och telefoni så verkar det som om det inte ska vara några problem att fixa själv med en säg 24portars panel. Sen verkar det rätt vettigt att dra minst dubbla 16mm vp rör till varje rum och sen sätta ett dubbeluttag där.
Det som jag är lite mer fundersam över är TV biten. Vi kommer att använda oss av Boxer, detta borde göra det hela mycket enklare?
Man borde väl kunna lösa detta på ungefär samma sätt som med nätverket, att man sätter en förstärkare och sen ifrån den delar upp det till ett uttag i varje rum?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-20 17:47

Om du sprider allt ifrån samma ställe så blir det lättare att förändra över tiden. Om du tar antenn ifrån vinden och nätverk och telefon ifrån en skrubb blir det jobbigare att byta funktion i rören.
Credit Suisse uppskattar att det inte tar mer än 5 år innan TV skickas on-demand på nätet och egentliga utsändningar är mindre vanliga.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
JowMbla

Inläggav JowMbla » 2012-02-20 18:14

Jag skulle säga att du ska dra dubbla vp till ditt tvantennuttag i ett stjärnnät, brevid varje sådant uttag ett nätverksuttag + ett eluttag.

Du säger att du ska köra Boxer men man vet inte hur länge man vill köra det och vill du ändra och köra mot satellit behöver du dubbla koax fram för att köra en pvr-box, har du lagt dom i stjärnnät kan du ju välja vilken signal du vill ha till varje rum. Sen kan det vara en god ide att ha ett gäng med rör till tex vinden för att mata ner satellitsignalen till ditt apparatskåp.

Sedan som alla andra säger, dra så många tomrör som möjligt även extra transportrör mellan tex vind och källare om det finns. Det kan inte bli för många rör....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-20 18:22

Många rör blir det.... Jag föredrar släta rör. Korrugerad flexslang är dels mindre invändigt och det är betydligt mera svårdraget i dem. Jag brukar numera köra med 20 mm rör om jag vet att där ska i t.ex. dubbla data- eller antennkablar.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-02-20 20:58

Ø16 mm rör tycker jag är lite väl klena att dra kabel i, särskilt om du har har ett antal krökar där det blir extra friktion och svårt att dra förbi kabeln. Gå upp till Ø20 för rör, för slang Ø25-30 (finns på Hornbach tex. Det går åt bra mycket mer än man tror i förstone, i mitt biorum på ca 30 m², ca 200 lpm men då inklusive för eluttag och armaturer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-20 23:09

RogerGustavsson skrev:Många rör blir det.... Jag föredrar släta rör. Korrugerad flexslang är dels mindre invändigt och det är betydligt mera svårdraget i dem. Jag brukar numera köra med 20 mm rör om jag vet att där ska i t.ex. dubbla data- eller antennkablar.

Finns det dosor för 20 mm slang?

Annars kan jag bara stämma in i kören att man ska dra mycket tomrör. Tänk också på topologin, lägg nätverket som en stjärna med ett utrymme i tex kattvind där man kan ställa switchar och sånt. Telefon behövs knappast längre, ett uttag och trådlösa lurar vill man väl ha numera. TV, ja hur gör man numera, det är väl som förut med uttagen "i serie". Inte stjärnnät där, väl?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-20 23:14

Svante skrev:TV, ja hur gör man numera, det är väl som förut med uttagen "i serie". Inte stjärnnät där, väl?

När man själv styr över det hela så kan man använda vilket system som helst. Ibland en kombination, beror på hur logistiken ser ut. Vad det handlar om är att balansera nivåerna så tv´n mår bra :-)

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi