Rund port vs slitsport

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2012-02-22 00:13

Antagligen så är det jag som fått fullständigt hjärnsläpp, men i den översta tabellen så ökar Re med ökad Ø ?!. Om Ø dubblas så minskar hastigheten i "röret" till en fjärdedel, eller hur?
Att sedan multiplicera hastigheten med portens Ø för att få Re undrar jag också om det är rätt ( och i så fall ska det väl vara precis tvärtom i grafen. Större Ø ger lägre Re).

För en (flygplans)vinge så är R=v*l, där l är "längden" (vingens bredd, kordan) längs med strömningen. I ett exempel med Ø50 resp Ø100 mm rör och en 10" (Bremen) avstämt till 26 Hz blir det inga jättestora differanser på Re (~20%) mellan 50 och 100mm röret, pga rörets längd. Det är säkert helt galet att räkna på det sättet också....

Tacka vet jag när det mäts, såsom i tråden om Phontratten (bilden). :wink:

Bild

Edit: Nu har jag vaknat/nyktrat till... Diagrammet överst på sida 1 visar precis det det är tänkt att det ska visa. Och kanske är formeln rätt t.o.m. Små rör ger lägre Re?, som betyder? att det blir lägre dist och eller blåsljud eller??
Senast redigerad av Nusse 2012-02-22 09:41, redigerad totalt 1 gång.
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-02-22 01:03

Nusse skrev:Antagligen så är det jag som fått fullständigt hjärnsläpp, men i den översta tabellen så ökar Re med ökad Ø ?!. Om Ø dubblas så minskar hastigheten i "röret" till en fjärdedel, eller hur?
Att sedan multiplicera hastigheten med portens Ø för att få Re undrar jag också om det är rätt ( och i så fall ska det väl vara precis tvärtom i grafen. Större Ø ger lägre Re).

Det är väl det att för en och samma hastighet i röret så har ett grövre rör större Re. Flera små rör eller en smal slitsport klarar alltså högre lufthastighet än ett grövre rör med motsvarande tvärsnittsarea innan Re blir för stort.

Föregående

Återgå till Teknikforum