Att sedan multiplicera hastigheten med portens Ø för att få Re undrar jag också om det är rätt ( och i så fall ska det väl vara precis tvärtom i grafen. Större Ø ger lägre Re).
För en (flygplans)vinge så är R=v*l, där l är "längden" (vingens bredd, kordan) längs med strömningen. I ett exempel med Ø50 resp Ø100 mm rör och en 10" (Bremen) avstämt till 26 Hz blir det inga jättestora differanser på Re (~20%) mellan 50 och 100mm röret, pga rörets längd. Det är säkert helt galet att räkna på det sättet också....
Tacka vet jag när det mäts, såsom i tråden om Phontratten (bilden).


Edit: Nu har jag vaknat/nyktrat till... Diagrammet överst på sida 1 visar precis det det är tänkt att det ska visa. Och kanske är formeln rätt t.o.m. Små rör ger lägre Re?, som betyder? att det blir lägre dist och eller blåsljud eller??