Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Alla kan fritt uttrycka vad som helst i denna tråd. Inget är OT i sökandet efter hur jag skall kunna detektera Oppon så att jag blir missnöjd med den.
Något tips?
mvh/Harryup
Svante skrev:Om man skulle prata fläktar då.
Ska vi reda ut vad som gör att en fläkt brusar för mycket?
Det måste väl bero på om ljudet från den hamnar över hörtröskeln (inklusive eventuella maskeringseffekter). Det är alltså tre parametrar inblandade:
1. Ljudnivån från fläkten på lyssningsplats.
2. Ljudnivån från andra ljudkällor på lyssningsplats.
3. Örats känslighet för 1 givet 2.
1 påverkas av:
a. hur mycket akustisk effekt fläkten strålar ut
b1. Avståndet mellan apparat och öra om avståndet mellan apparat och öra är mindre än efterklangsradien
b2. Rummets efterklangsradie om avståndet mellan apparat och öra är större än efterklangsradien
2 påverkas av:
a. den instrålade akustiska störeffekten till rummet
b. rummets efterklangsradie
3 påverkas av:
a. hörselskador
b. vana att lyssna efter störningar. Egentligen påverkas inte tröskeln, men man kan ha olika benägenhet att bortse från störljud.
Värt att notera är att om 1b1 gäller så minskar SNR om rummets efterklangsradie ökar, dvs om man har spelaren nära lyssningsplats i ett dämpat rum så hörs fläkten mer.
Om däremot 1b2 gäller så minskar störnivån från fläkten lika mycket som bakgrundsbullret minskar om man ökar dämpningen i rummet.
Kanske kan detta vara en förklaring till att Ingvar är så känslig för brusande fläktar; han vill ha spelaren inom räckhåll och han vill ha kort efterklangstid (tror jag). Om man kan stå ut med att ha spelaren på avstånd kan man tolerera en mycket brusigare fläkt.
Det finns alltså en rent fysikalisk förklaring till att vissa uppställningar leder till högre krav på låg fläktbullernivå. En förklaring som inte alls beror av lyssnarens "förmåga" att höra fläktljudet.
Svante skrev:Laila skrev:Själv så har jag ett RIAA-steg som ingen(efter förfrågan) av de
som lyssnat stört sig på(möe brum) . . . men maj stör* dä så
ini hellsicke . . .![]()
*Jobbar tvåfaldigt på saken medels terapi samt "kretstvagning" . . .
Är det brum från högtalarna eller från själva lådan?
Tengil skrev:Det kanske skiljer mycket mellan spelarna, min låter som en liten dammsugare efter någon timme, kompisens likadant, eller också är jag speciellt känslig, jag har ju ett akustikreglerat rum och där är det ju tyst, utom om oppon då..
Vh Christer
Almen skrev:Skulle det inte kunna funka med hushbox?
lennartj skrev:Jag är, som sagt, inte störd av fläktbrus från min BDP-95, men jag spelar nästan uteslutande vanliga CD förutom en del SACD, men nästan aldrig DVD eller BluRay. Dessutom står den ganska luftigt.
lennartj skrev:Det vore intressant att utröna om majoriteten av de som störs av fläktbrus mest spelar video
och om vi som inte störs mest spelar audio?
lennartj skrev:Kan det vara så att när det inte spelas video är värmeutvecklingen från videokretsarna så låg, oavsett om man satt spelaren i "pure audio" eller ej att fläkten inte startar, om spelaren är är någorlunda fritt placerad?
Harryup skrev:Tengil skrev:Det kanske skiljer mycket mellan spelarna, min låter som en liten dammsugare efter någon timme, kompisens likadant, eller också är jag speciellt känslig, jag har ju ett akustikreglerat rum och där är det ju tyst, utom om oppon då..
Vh Christer
Har du testat att ställa den på lite högre fötter?
Min står på dubbla SD-fötter för att ge apparaten under lite livsrum. Och det kanske sänker insugsljudet ordentligt.
Harryup skrev:Jag har dessutom tittat på flera Blurayfilmer i rad utan att fläkten annat än susar om man är inom 1 meter ifrån spelaren.
Jag tar HDMI ut på film och inget analogt alls. Gör ni så också?
hifikg skrev:Varför är det så viktigt att ha en Oppo?
IngOehman skrev:lennartj skrev:Det vore intressant att utröna om majoriteten av de som störs av fläktbrus mest spelar video
och om vi som inte störs mest spelar audio?
Ställde du inte frågan bakåfram nu?
Vh, iö
jonasp skrev:IngOehman skrev:ALLA behöver ju en Oppo 95, ju.
Jag har en skitbillig Samsung utan fläkt.
IngOehman skrev:Jag har också en skitbillig Samsung utan fläkt. Liksom en Panasonic. Men
de kan inte spela varlken DVD-A eller SACD, Kan din?
Att säga att man saknar ett behov är ju ingen relevant uppgift för vad de
som har behovet behöver för apparat. Det finns kanske de som bara har
ett munspel för sitt musiklyssnande, och som är nöjd med det, men det
har ju ingenting med vad den som behöver en spelare som kan spela de
flesta disk-formaten behöver.
Vh, iö
hifikg skrev:Varför är det så viktigt att ha en Oppo
Användare som besöker denna kategori: HenrikTornquist och 28 gäster