Jag funderar på om vi skulle göra ett gemensamt projekt av det här då.
Vad är önskemålen?
MT (mellanregister och diskant) tycker jag är onödigt, dels för den låga känsligheten och MOL (max output level - ett basta!-ord

), och dels för att folk köpt på sig så många element.
Jag gillar MTM, men om man vill bygga datorhögtalare och slippa stativ kanske MMT är en bättre elementkonfiguration, eftersom man får upp diskanten lite mera än med MTM. Med lite tur skulle samma filter kunna funka till båda varianterna.
Från MTM till MMTMM är steget inte så långt, så det kan bli en fortsättning på ett eventuellt bygge, om det blir bra.
Jag tänker mig en portad version, som givetvis kan byggas i mindre sluten låda för att användas som toppsystem. Börjar man med basreflexvarianten så har man löst en del saker redan från början. NS3:ans styrka är ju bland annat stor slaglängd, och det är synd att inte utnyttja det mha basreflex, tycker jag.
Diskant då?
Vore bra om man kunde enas om en eller kanske ett par olika diskanter, eftersom olika diskanter kommer kräva helt olika filter. Den billigaste och tillräckligt bra varianten är
Dayton ND20FB-4 . Jag vill inte lägga tid på utveckling med en sämre diskant, när det ändå inte kommer bli så bra.
ND20FB-4 är faktiskt riktigt bra om den används rätt, bla delas tillräckligt högt upp, typ över 4kHz. Den är dessutom relativt enkel att montera snyggt.
Sprider ohemult mycket, och kan därför vara intressant för den som vill ha stor spridning (datorhögtalare nära avlyssnade?).
Som alternativ två vill jag föreslå
Vifa BC25SC-06/04. Den klarar att delas lägre (behöver inte vara en fördel i det här fallet), pallar högre ljudtryck och sitter i en liten waveguide.
Behöver heller inte försänkas. Waveguiden gör att den kommer bak en bit i förhållande till baselementen. Det brukar underlätta filtret.
Den skulle jag definitivt använda om jag ville ha MTM eller MMTMM placerade på lite avstånd. Kanske även i datorhögtalarfallet, men detta kan vi diskutera vidare om.
Sen vet jag att en del har köp Aura NT1, vilken är en mycket bra diskant, men svår att få tag i. Jag har själv inga, men har efterfrågat exemplar att mäta på. Den passar i monteringshålet för Dayton ND20FB rakt av.
I övrigt tänker jag mig att lådorna ska vara lättbyggda, typ kunna klaras av utan fräs? Jag gillar ju slitsportar, men det är inte helt lättbyggt. Det ska nog gå att hitta nåt passande rör.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.