Dist och hur det låter.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-24 13:07

Helvågslikriktning av en sinus ger total utsläckning av grundtonen, så distorsionen blir oändlig då.

Ger det inte i första hand en frekvensfördubbling (men på liknivå) som är rundad säg på den positiva sidan och trekantig på den negativa. Så ser ju en likriktad växelspänning ut.

Bild
Senast redigerad av Flint 2004-10-24 13:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-24 13:13

Ja just det, signalen till höger är periodisk med dubbla frekvensen jämfört med ursprunget. Det betyder att bara deltonerna 0 (DC), 2, 4, 6, 8... finns med. Grundtonen saknas. Eller missförstod jag frågan?

Vid halvvågslikriktning får man grundtonen kvar, alltså finns deltonerna 0, 1, 2, 4, 6, 8...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-24 13:16

Svante
Du har rätt. Grundtonen finns inte kvar.

Min andratonsdist är ju halvvågslikriktning.
Har det att göra med antal övertoner och deras nivå?

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-24 14:12

Skillnaden i frekvensdomänen mellan hel- och halvvågslikriktning är bara grundtonen. Man kan förstå det om man tar en helvågslikriktad sinus och lägger till en sinus med samma toppvärde. Hoppla, så har man en halvvågslikriktad sinus. En halvvågslikriktning är alltså samma sak som en helvågslikriktning med adderad grundton. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-24 15:07

Aha...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-24 15:10

Flint skrev:Aha...

Jag kan inte bestämma mig om det är ett utropstecken eller frågetecken som fattas efter aha-et... :) Var du med?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-24 15:19

Svante
Jo jag är med. Försökte bara skriva kort. Man vill ju vara effektiv. Meningen borde ha avslutats med: "!!! Det förklarar saken". Jag har nämligen grundton kvar i mina skillnadssignaler andra ton men den finns inte med i skillnadsignalen på de du la ut idag.

Fel!!! Den finns inte med när jag lägger ihop en helvågslikriktad signal med grundtonen och tittar på skillnadssignalen. Så ska det vara. Ett test som bygger på det du gjort med dina filer. Dina filer innehåller ju ingen sinus att titta på och då är det ju svårt att veta.

Å du, glöm inte att putsa glasögonen ibland. Det verkar dimmigt. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-24 17:21

Flint skrev:Å du, glöm inte att putsa glasögonen ibland. Det verkar dimmigt. :)

Slipdamm. Inte är jag riktigt så gråhårig heller. Jag såg fö det där med transparens. :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-24 19:16

Jag såg fö det där med transparens.

Tordes inte låta det stå kvar. Tänkte att du kanske blev förb.

Ingen mer än du och jag som vågar redovisa blindtest med dina testfiler? Kanske är resultaten för magstarka för att avslöjas.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-24 20:52

Flint skrev:
Jag såg fö det där med transparens.

Tordes inte låta det stå kvar. Tänkte att du kanske blev förb.

Nej, det blir jag bara om jag tror nån vill mig illa. Det stadiet har vi nog passerat, eller hur, grabben? :wink: Annars kan man säga nästan vad som helst till mig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-24 22:00

Svante
Jasså den tog lite i sidan i alla fall? :) Nej jag vill inte en enda person något ont men ibland blir det fel i alla fall. Ibland är censuren mellan hjärna och tangentbord inte korrekt inkopplat och då kan det hända saker. Dist liksom.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-24 22:05

Flint skrev:Jasså den tog lite i sidan i alla fall? :)

Hehe, ja jag ska väl erkänna att jag lyfte lite på ögonbrynen då, då. Fast det är lugnt nu. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-24 22:25

Jag kan trösta dig med att jag nästan alltid har dåligt samvete för att jag är stor i käften. Nätet och skrivandet är en konst i säg och att få fram det man har tänkt sig utan att steppa folk på tårna. Vet inte om jag nånsin lär mig. Känns som att gå genom ett minfält med snöskor på fötterna. Håller man igen för mycket så blir det mesigt jantande istället. Jag vill se resultat och det har vi fått fram i den här tråden. Handling och teori om vart annat. Din och andras fackkunskap har varit bra men jag vill också se teorier och kunskap i praktiskt arbete. Då tycker jag att de gör mesta tänkbara nytta. I rena hypotes och snacktrådar blir jag gärna ironisk och irriterad. Jag tänker, sätt skiten i ett fungerande sammanhang och prova/utvärdera istället för att bara snacka.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-10-25 11:28

Svante,

Isidor, jag förväntar mig att du klarar 0,1%!

Jag måste erkänna direkt att jag inte kommer lägre än 0.5 %. :wink:
Ned till 1 % är det enkelt, men sedan blir det riktigt svårt. Jag har inte fastställt exakt var gränsen går, men jag märkte att 0.5 % är precis på gränsen av vad jag klarar av i det här fallet. Minsta lilla sänkning i koncentrationen och jag missar direkt. Efter ett varv med blindtest här var jag helt utmattad och hade ingen lust att försöka mig på 0.4 % eller någonsin lyssna på Krall igen. 8)

De där 0.1 % känns mycket, mycket avlägsna med det här programmaterialet och mina distlurar i alla fall. Det är dock inte otroligt att känsliga lyssnare under optimala omständigheter kan höra THD nedåt 0.1 %, så ett kompromisslöst system bör nog sikta på kanske 0.05 % för låga till medelhöga ljudnivåer (för lite högre nivåer sjunker distkänsligheten som tur är). Detta är inte lätt att åstadkomma med högtalare, inte ens för låga nivåer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-25 11:38

Isidor: Det var mest en sporre, men det tror jag du förstod. Men 0.5%, det tycker jag är impande bara det. 8O

Fast jag blev faktiskt lite sugen på Krall av den här tråden. Jag kanske är svår att trötta ut efter 12 års labassande på lyssningstest med samma skivor... :wink: Nananana-nanana-na-she's got the look. 8) Undrar om mina elever kan den fortfarande.

Resultatet är förstås bara en fingervisning om vad som går att höra, men det låter sunt att sträva mot någon tiopotens lägre än vad vi lyckats med här av olika orsaker, men ändå vetandes att om det inte går så gör det kanske inte så hemskt mycket ändå.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-10-25 12:03

Svante,

Resultatet är förstås bara en fingervisning om vad som går att höra, men det låter sunt att sträva mot någon tiopotens lägre än vad vi lyckats med här av olika orsaker, men ändå vetandes att om det inte går så gör det kanske inte så hemskt mycket ändå.

Japp och det är ungefär vad NRC (Floyd E Toole) i Kanada kommit fram till i sina stora lyssningstest på högtalare - låg distorsion har en viss, men inte avgörande, betydelse för lyssnarnas preferenser.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-25 17:42

Jag snubblade på detta när jag läste JAES:

The Effect of Nonlinear Distortion on the Perceived Quality of Music and Speech Signals
Volume 51 Number 11 pp. 1012-1031; November 2003
The effect of various types of nonlinear distortion on the perceived quality of speech and music signals was examined. In experiments 1 and 2, "artificial" distortions were used, including hard and soft symmetrical and asymmetrical peak clipping of various amounts, center clipping, and full-range waveform distortion produced by raising the instantaneous absolute value of the waveform to a power (≠1) while preserving the sign. Subjects were asked to rate the perceived amount of distortion on a ten-point scale (where 1 was most distorted and 10 least distorted). In experiment 1 the distortions were applied to the broadband signals. In experiment 2 the distortions were applied to subbands of the signal. Results were highly consistent across subjects and test sessions. Center clipping and soft clipping had only small effects on the ratings, whereas hard clipping and the full-range distortions had large effects. The subjective ratings were compared to physical measures of distortion based on multitone test signals. A distortion measure, DS, derived from the output spectrum of each nonlinear system in response to a 10-component multitone signal gave high negative correlations with the subjective ratings (correlations were negative as large values of DS were associated with low ratings). A further experiment was conducted using stimuli for which nonlinear distortion was introduced by recording the outputs of real transducers. The output signals were digitally filtered to reduce irregularities in the amplitude/frequency response as far as possible. The results showed moderately strong negative correlations between the subjective ratings and the objective measure DS. It was concluded, that an objective measure of nonlinear distortion based on the use of a multitone signal can predict the perceptual effects of nonlinear distortion reasonably well.
Authors: Tan, Chin-Tuan; Moore, Brian C. J.; Zacharov, Nick

Får se om jag orkar läsa artikeln... :roll:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2004-11-26 18:01

Någonstans på Internet (och det är ju tyvärr inget litet ställe) så finns ett par filer som tydligt åskådliggör, IMHO, vanskligheten med distorsion som mått på kvalitet om någon skulle ha det. De har alla mycket olika nivåer på dist. Det värsta med de filerna är att "första" filen låter bra, "nästa" i kvalitet låter sämre (förväntat) men den sista låter lika bra som första. Förklara det kan inte jag...men intressant och ett bra utgångsläge för diskussion finnes.

Hittade dom:
http://www.gedlee.com/distortion_perception.htm

Märkligt? Kanske inte så konstigt då att en förstärkare som distar en viss typ av dist med 1 % låter apa medan en högtalare med 10 % av en annan typ låter bra...

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-11-26 22:32

Hm, du menar väl inte att phan03 låter okej?
Det är den enda som jag tycker låter riktigt riktigt dålig vid lyssning via mina datorhögtalare. Låter helt förskräckligt när han tar i lite när han sjunger.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2004-11-27 17:25

Kanske blandade ihop mitt inlägg med ett inlägg om detta som Thortsen Loesch gjorde med hänvisning till den sidan på ett annat forum och jag hittade länken efter halva posten...

Det jag menar är att en som låter väldans bra har betydligt mer dist än en som låter förfärligt.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-07-15 12:21

Rekommenderar att läsa Isidor's inlägg på sida 6 och 7 (samt även Svante's inlägg). Här är ett citat:

Isidor skrev:Flint,

Det är en bra utgångspunkt, speciellt om man också har lågdistande högtalare. Hörtröskeln för THD brukar ofta påstås ligga omkring 0.1 % (-60 dB) för rena toner (mellan tummen och pekfingret, bl.a. har vi en högre känslighet för komponenter av högre ordningar och är mindre känsliga för dist i basområdet) och med musik går tröskeln snarare uppåt än nedåt. Om man har riktigt lågdistande högtalare så bör man också ta med i beräkningarna att samtliga led i kedjan adderar distorsion, men i normalfallet är högtalarna totalt dominerande (om man inte använder rörförstärkare förstås :wink: ).

Jag vågar påstå att alla på marknaden förekommande ljudkort över sådär 500-700 kr är mer än tillräckligt bra för att mäta distorsion på den här nivån. Själv har jag ett Terratec Aureon Sky som har ADC:er som inte skäms för sig, även om jag aldrig använt det för mätändamål.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-15 12:38

Se där. Kul. Ljudfilerna finns tydligen kvar på Svantes server. Synd bara att jag inte har bilderna kvar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-15 20:00

Ja, det här var en rolig tråd, kul att den poppade upp!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-15 20:01

Svante skrev:Ja, det här var en rolig tråd, kul att den poppade upp!

Bra att du sparade ljudfilerna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-15 21:00

Flint skrev:
Svante skrev:Ja, det här var en rolig tråd, kul att den poppade upp!

Bra att du sparade ljudfilerna.

Ja, jag har bara glömt bort dem.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-16 00:47

Ska vi kosta på oss en bakåtlänk till filerna, kanske. Vore kul om mäster Morello eller IÖ kunde blindtesta för att se hur långt ni kommer.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 5845#65845

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-02-11 13:48

Intressant tråd. Upp igen! :)
sb17nbac till alla!

Föregående

Återgå till Teknikforum