Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Nu kan jag lätt ändra kalibreringen på mina basar från min marantzfjärr, men hur gör ni som har era basar på fast nivå? Ser ni verkligen på film med basarna spelandes 115dB på lyssningsplats?
mangs skrev:Ytterst sällan jag ser filmer med volymratten på 0dB. Det är väl isf främst när jag ser konserter. jag gillar när musiken inte bara hörs utan även känns men i vanliga spelfilmer tycker jag ljudet alltid är för högt när jag ligger på 0dB.
adzer skrev:Jag såg just klart den nya(hyffsat iaf) filmen "The Three Musketeers" och det slog mig hur jävla mycket bas det var i denna filmen. Varje slag, spark och sak som ramlade i marken kändes i kroppen och de större explosionerna skakade hela soffan och rutor.
Slutade med att jag sänkte basarna 6dB samt mastervolymen med ytterligare lika mycket bara för att inte allt i rummet skulle skaka så.
Visst är jag med på att kanoner, explosioner och fallande hus i verkligen låter en hel del, men vill man verkligen återge dessa ljudtryck i sitt hem? Speciellt i en lägenhet?
THX standarden säger ju 105dB som toppnivå på lyssningsplats per kanal samt ytterligare 10dB för LFE kanalen, dvs 115dB på lyssningsplats för basarna. Behövs verkligen dessa ytterligare 10dB tycker ni?
Jag anser iaf att 105dB @ 20Hz på lyssningsplats är tillräckligt. Då skakar det kraftigt i rummet och grannarna störs nog rejält. Sedan ytterligare 10ggr effekten på detta!
Känns väldigt överdrivet imo.
Nu kan jag lätt ändra kalibreringen på mina basar från min marantzfjärr, men hur gör ni som har era basar på fast nivå? Ser ni verkligen på film med basarna spelandes 115dB på lyssningsplats?
IngOehman skrev:På så vis kan all bas som kommer från V, C och H kanal återges på rätt
nivå, samtidigt som .1-kanalen kan ställas försiktigare, eller till och med
koppas bort helt. Använder man istället hemmabioförstärkarens eget
delningsfilter så förlorar man den möjligheten.
Om man i det fallet ställer SW svagt så kommer det att drabba även
den bas som kommer från framkanalerna, som det är MYCKET sällsynt
att den ligger för starkt.
IngOehman skrev:Det låter som om det finns någoit missförstånd inblandat här...
THX-normen, eller rättare sagt filmstandarden (THX har inget med den
här saken att göra) berättar bara om hur allting skall fungera inklusive
hur en nivå på någon kanal skall relatera till ljudtrycket i rummet - men
ingenting säger att det skall vara 105 dB när en kanal spelar, eller 115
dB när baskanalen spelar. (Eller 103 resp 113 vid -18 dB-kalibrering.)
Dessa nivåer är de maximala som KAN återges, med förefintlig standard.
Det betyder inte att det bli så starkt. Det är upp till filmens skapare att
bestämma. Och förstås den som har volymkontrollen i sin hand.
Hur starkt det "skall vara" bestäms ju av hur utstyrd kanalen är och de
flesta filmer är inte ens i närheten av fullt utstyrda. Men som sagt - sen
har man ju full frihet att inte spela filmen på referensnivå (som alltså
inte är en entydig ljudtrycknivå - utan en förstärkningsnivå).
- - -
Sen återstår förstås fortfarande frågan om hur starkt man vill att det
skall vara just i en lägenhet där man kanske fruktar att man stör gran-
narna. Men det är en fråga för sig.
Vh, iö
- - - - -
PS. Detta med att baskanalen, på grund av kretinism, ofta är osmakligt
komponerad, har jag löst i cr80s/cr80es på så vis att .1-kanalen tas in
på en egen ingång.
På så vis kan all bas som kommer från V, C och H kanal återges på rätt
adzer skrev:IngOehman skrev:Det låter som om det finns någoit missförstånd inblandat här...
THX-normen, eller rättare sagt filmstandarden (THX har inget med den
här saken att göra) berättar bara om hur allting skall fungera inklusive
hur en nivå på någon kanal skall relatera till ljudtrycket i rummet - men
ingenting säger att det skall vara 105 dB när en kanal spelar, eller 115
dB när baskanalen spelar. (Eller 103 resp 113 vid -18 dB-kalibrering.)
Dessa nivåer är de maximala som KAN återges, med förefintlig standard.
Det betyder inte att det bli så starkt. Det är upp till filmens skapare att
bestämma. Och förstås den som har volymkontrollen i sin hand.
Hur starkt det "skall vara" bestäms ju av hur utstyrd kanalen är och de
flesta filmer är inte ens i närheten av fullt utstyrda. Men som sagt - sen
har man ju full frihet att inte spela filmen på referensnivå (som alltså
inte är en entydig ljudtrycknivå - utan en förstärkningsnivå).
- - -
Sen återstår förstås fortfarande frågan om hur starkt man vill att det
skall vara just i en lägenhet där man kanske fruktar att man stör gran-
narna. Men det är en fråga för sig.
Vh, iö
- - - - -
PS. Detta med att baskanalen, på grund av kretinism, ofta är osmakligt
komponerad, har jag löst i cr80s/cr80es på så vis att .1-kanalen tas in
på en egen ingång.
På så vis kan all bas som kommer från V, C och H kanal återges på rätt
Nej inget missförstånd, eller isf möjligtvis i din i tolkningen av min text. Självklart vet jag, och förhoppningsvis alla andra, att det är de teoretiska maxnivåerna som anges och inte något kontinuerligt värde.
Problemet är inte att hela nivåen är för hög. Jag spela gärma med topparna närmare referens, men basarna i många nya filmer blir helt hysteriskt för höga då.
Så denna tråd handlar inte om referensvolymens vara eller icke. Utan hur LFE kanalen används på nyare filmer.
Att lägga basen såpass mycket högre än resterande register låter mycket illa enligt mig. Visst kan man sänka LFE kanalen i receivern, men det kräver en del knapptryckningar och finns ingen enkelt sätt att göra detta på. Iaf inte i min marantz enligt min vetskap.
steveo1234 skrev:
Det där tycker jag låter konstigt.
Menar du att du tycker att ljudläggningen är för kraftig där skottlossning med .22 låter som en artilleripjäs eller menar du att det används för mycket bas i scenen där det är rimligt att vänta sig mycket bas?
Om det är den sista delen du menar, så är jag nyfiken på hur din anläggning mäter i ditt rum upp till 80hz.
adzer skrev:
Både och.
Som i filmen "the three musketeers" där de slår någon men en knytnäve i ansiktet och det känns i soffan, men också scener där kanoner brassar av och hela rutorna och väggarna rör på sig.
Det är för myckt bas helt enkelt. Jag vill inte ha känslan av att en kanon går av 2m bredvid mig bara för att den gör det på filmen, det är inte behagligt samt att det stör grannarna onödigt mycket.
Mycket bas i filmer där det passar är helt ok, men när basen ligger så mycket högre än resterande register att det bara låter bas är inte trevligt.
Det skall vara smakfult gjort och inte bara dra på så mycket som går.
NiklasF skrev:IngOehman skrev:På så vis kan all bas som kommer från V, C och H kanal återges på rätt
Rätt nivå enligt vem?
Jag vill iaf ha det som ljudläggaren till filmen har tänkt sig.
NiklasF skrev:I min förstärkare så jag kan ställa nivåer på samtliga kanaler, vilken kan du inte göra detta på
mangs skrev:Är du säker på att din bas är korrekt inställd till att börja med? Det kan ju vara som så att du har någon stående våg vid någon frekvens som ger en väldigt förstärkning just där du sitter. har du haft möjlighet att mäta upp frekvensgången?
Bara för att göra klarhet i det hela när det gäller kalibrering av förstärkaren. Om jag skapat en fil med -18dB C-brus och jag mäter upp alla kanalerna med en ljudtrycksmätare var för sig, vilka nivåer skall då visas för kanalerna resp suben när förstärkaren står på 0dB?
Skall det vara:
Samtliga kanaler var för sig: 75dB medelvärde?
Samtliga kanaler var för sig: 75dB toppvärde?
Samtliga kanaler var för sig: 75dB medelvärde (85dB för LFE)?
Samtliga kanaler var för sig: 75dB toppvärde (85dB för LFE)?
Samtliga kanaler var för sig: 85dB medelvärde?
Samtliga kanaler var för sig: 85dB toppvärde?
Samtliga kanaler var för sig: 85dB medelvärde (95dB för LFE)?
Samtliga kanaler var för sig: 85dB toppvärde (95dB för LFE)?
Jag kör på det fetstilta men några dB högre bas.
NiklasF skrev:Kort och gott, du rattar om var och varannan rulle du tittar på då?
NiklasF skrev:Vi är isf väldigt olika, jag ställer in min anläggning med brus så att kanalerna ligger så jämt det bara går, sedan lägger jag på ca 3db på .1.
NiklasF skrev:Tror vi är ganska få här inne som skulle göra en bättre ljudläggning än en som jobbar med det...
NiklasF skrev:...men det är ju självklart bara vad jag tror...
NiklasF skrev:Justerar nivån det gör jag med volumeratten
Kraniet skrev:om man inte har ett filter där man kan justera .1 kanalen själv hur bör isf recievern vara inställd?
Om jag sätter subwoofer off vad händer då med LFE-innehållet? Går jag miste om ljud då som ska vara med?
Kraniet skrev:I dagsläget har jag satt main+lfe och tar ut lågnivå till minidsp där jag delar mellan basarna och fronthögtalarna. Men det kanske finns bättre inställningar?
Kraniet skrev:Ang basnivån i filmer så verkar det som att det blivit mer av den varan. Tex verkar ju biograferna inte vara byggda för att hantera ljudnivåerna. SF här i stan har flera salonger med spräckta baslådor och fronthögtalare. Som jag förstår det hinner dom inte mer än laga grejorna innan dom går sönder igen.
Kraniet skrev:Men jag antar att salongerna byggdes för att klara ljudspåren som fanns då. Vilket borde betyda att ljudnivåerna höjts.
IngOehman skrev:Kraniet skrev:om man inte har ett filter där man kan justera .1 kanalen själv hur bör isf recievern vara inställd?
Om jag sätter subwoofer off vad händer då med LFE-innehållet? Går jag miste om ljud då som ska vara med?
Nej, tvärtom. Sätter du SW off så kommer all .1-information med i L och R.
För att INTE få med den så behöver du sätta den till on och skicka ut signalen
i intet. Det är därför jag har skapat en separat signalväg för .1-kanalen i både
cr80s och cr80es, så att man med en enkel knapptryckning kan välja om den
skall vara med eller inte OCH så att man kan ändra nivån på .1-kanalens info
utan att påverka annan bas från alla andra kanaler.
IngOehman skrev:Kraniet skrev:Ang basnivån i filmer så verkar det som att det blivit mer av den varan. Tex verkar ju biograferna inte vara byggda för att hantera ljudnivåerna. SF här i stan har flera salonger med spräckta baslådor och fronthögtalare. Som jag förstår det hinner dom inte mer än laga grejorna innan dom går sönder igen.
Tråkig historia. Det kan möjligen bero på överivriga maskinister också. Jag
har gått på mången premiär där ljudnivån satts absurt över referensnivå.
Var ligger biograferna du tänker på?
Kraniet skrev:IngOehman skrev:Kraniet skrev:om man inte har ett filter där man kan justera .1 kanalen själv hur bör isf recievern vara inställd?
i intet. Det är därför jag har skapat en separat signalväg för .1-kanalen i både
men om jag skippar LFE går jag inte miste om sådant som ska vara med i filmen då?
Almen skrev:Kraniet skrev:IngOehman skrev:Kraniet skrev:om man inte har ett filter där man kan justera .1 kanalen själv hur bör isf recievern vara inställd?
men om jag skippar LFE går jag inte miste om sådant som ska vara med i filmen då?
Men du skippar inte LFE (a.k.a. .1), du dirigerar den till frontkanalerna, som IngOehman skrev här ovan.
SW är inte identiskt med LFE eller .1.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster