Bra grundprincip tycker jag!
Och i fullständig överensstämmelse med den första vetenskapliga tesen.
Det man inte vet är fel kan vara rätt. Men det man vet är fel behöver inte
testas. För man kan bara veta att det är fel genom att veta HUR det är fel.
Alltså förstå det.
Jocke skrev:Kraniet skrev:tror fokus i tråden legat mycket på elementet också tills nyligen.
Baffelstorlek och placeringen av mellanregistret i rummet kan ju också vara värt att fundera över. Med baffelstorlek kommer ju diffraktion in i bilden också, något som i stor grad borde relatera till kvalitén på återgivningen. Med baffelstorlek blir det väl också intressant att kolla på membranstorlek i förhållande till baffelstorlek också kan jag tänka.
En tredje sak är ju dämpningen i lådan, hur påverkar olika dämpmaterial och placering av denna ljudet?
Östberg menar väl att använda diffraktionen som en positiv kraft här, vad jag kan fatta... Vanligtvis byggs det med smala bafflar men med stor baffel lyckas ju Troels få tex en 12" som JBL123A att mäta spikrakt upp till 6kHz...
Med risk för att jag minns fel om elementet OCH att jag kan blanda ihop
projekt jag hört talas om med varandra, så ÄR nämnt JBL-element om inte
spikrakt så i varje fall rimligt rakt (som en lätt begagnad spik kanske man
kan säga

det vill säga inom +/- 2 dB sisådär) upp till just runt 6 kHz. I
lite vinkel så tappar den dock snabbt energi.
Och den rakmätande bredbaffelmätning på det jag hört talas om, var nota
bebe en stör BÖJD baffel. Sådana ger nästan alltid goda förutsättningar för
tekniskt rak, eller rättare sagt jämn, tonkurva.
Jocke skrev:Tycker LTS 3-vägare har en elegant delning av mellanregistret där lådan är en del av roll-off mot lägre frekvenser.
Ja, så är det ju.
Jocke skrev:Ibland ser man ljudledning för mellanregister - vet inte varför det skulle vara någon poäng...
Man måste nog minnas att det finns flera olika typer av lådor som kallas för
ljudledningar. Vissa är optimerade för att ge en basrelexliknande förstärk-
ning långt ned, medan andra är optimerade för att sluta all akustisk energi
som strålats ut bakåt, för att den inte skall ställa till det. Det är två helt
skilda saker. Men de kan vara lätta att blanda ihop eftersom även den sen-
are typen ofta är ventilerad i pipans slut.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).