Harryup och hans Oppo.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-24 10:57

PekkaJohansson skrev:Tråden börjar närma sig det tramsiga. Den som tvivlar på att Oppo-spelaren låter som ett tröskverk kan googla "Oppo BDP-95 fan noise". Problemet är vida omtalat.

Med vänlig hälsning

Pekka

Trams. Så mycket låter den inte. 8) :D

Summa summararum:

Oppo 95 är inte helt ljudlös. För den som ställer krav på att elektroniken i lyssningsrummet skall vara det, är inte Oppo 95 ett alternativ. Så enkelt är det.

Att vi är olika känsliga för störande inslag i lyssning, borde väl alla känna till vid det här laget.

Så nu är frågan: Hur kan man modda den?
Själv tror jag att mycket kan vinnas bara genom att byta den inbyggda fläkten. Vad är det för fläkt? Vanlig tolvvolts, 80 millimeters?
I så fall finns extremt tysta fläktar i handeln.
Ett annat alternativ kan vara att identifiera det som är varmast i burken - sannolikt videoprocessorn - och lägga på en platta kopplad till heatpipe och flänsar bakpå för en helt tyst lösning. Då gäller bara att lyssna in sig på drivverket. ;)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-02-24 11:00

PekkaJohansson skrev:Tråden börjar närma sig det tramsiga.

Bra!!! Jag tyckte det var lite väl mycket allvar en stund. Ska man skriva i en tråd bör man respektera trådämnet.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-02-24 11:00

KarlXII skrev:Oppo 95 är inte helt ljudlös.

Dagens understatement! :-)

Jag håller dock med att det vore högst välkommen med tips på modifiering medelst fläktbyte, lägre fläkthastighet eller passiv kylning. Då skulle även jag överväga att köpa spelaren.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-24 11:08

Det jag tycker är helt otroligt är att alternativet gammal Oppo-95 bullrar kraftigt och ny Oppo-95 inte gör det inte finns med..
Från första stund då jag skrev att den inte hörs så kom långa heranger om att jag förmodligen inte är lika känslig för brus som andra är.

Nonsens förklaring (/angrepp)!

Mät på ett nytt ex, Peters på mässan störde ju inte heller då många hundra var där. Även om det inte var helt tyst miljö förstås så satt närmaste person på mindre än en meter ifrån spelaren, nån under 2 dagar borde upplevdet outhärdligt. De rapporter som finns om kastrofbuller och andra som jag har pratat med som hört det stämmer inte in på min apparat.
Av någon anledning är inte min en katastrof.
Så jag ber om att alternativet " dom kan vara olika" tas med i tankevärlden.
Då jag skrev det i den tidigare tråden avfärdades det med att nån inte hade fått rapporter om det. Skiter väl jag helt i.
Om min apparat är jämförelsevis klart tyst behöver jag ingen rapport på det.

mvh/Harryup
Senast redigerad av Harryup 2012-02-24 11:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-24 11:09

PekkaJohansson skrev:
KarlXII skrev:Oppo 95 är inte helt ljudlös.

Dagens understatement! :-)

Jag håller dock med att det vore högst välkommen med tips på modifiering medelst fläktbyte, lägre fläkthastighet eller passiv kylning. Då skulle även jag överväga att köpa spelaren.

Med vänlig hälsning

Pekka

Du har rätt. Jag får ändra till:

Oppo 95 är inte helt ljudlös, såvida man inte befinner sig längre bort än ca 100 cm från apparaten. Detta avstånd kan både vara mindre och större beroende på ljudnivån i rummet och hörselkapacitet hos användaren.
Eller om man nu har rent principiella skäl för att anse att den ska vara helt tyst.
Viss inbillningssjuka kan också förekomma, i stil med att du hör en ambulanssiren på gatan, som liksom aldrig försvinner trots att den lämnat patienten på sjukhuset två mil bort och står avstängd utanför McDonalds.

Kan vi komma vidare nu? :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-24 11:09

Jag är en riktigt känslig blomma, stör mig på det mesta kort sagt.
95:an är inte en av dessa, vi körde den hemma hos mig en dag och jag tänkte inte på fläkten en endaste gång och när jag har vart över hos kompisen och tittat på film så har jag inte lagt märke till den där heller.

Kanske att det är problem med vissa enheter bara?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-24 11:13

PekkaJohansson skrev:Tråden börjar närma sig det tramsiga. Den som tvivlar på att Oppo-spelaren låter som ett tröskverk kan googla "Oppo BDP-95 fan noise". Problemet är vida omtalat.

Med vänlig hälsning

Pekka

Japp! Här är en d-a massa trams på faktiskt om vad folk hör, eller inte. Absolut!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-24 11:14

Harryup skrev:Det jag tycker är helt otroligt är att alternativet gammal Oppo-95 bullrar kraftigt och ny Oppo-95 inte gör det inte finns med..
Från första stund då jag skrev att den inte hörs så kom långa heranger om att jag förmodligen inte är lika känslig för brus som andra är.

Mät på ett nytt ex, Peters på mässan störde ju inte heller då många hundra var där. Även om det inte var helt tyst miljö förstås så satt närmaste person på mindre än en meter ifrån spelaren, nån under 2 dagar borde upplevdet outhärdligt. De rapporter som finns om kastrofbuller och andra som jag har pratat med som hört det stämmer inte in på min apparat.
Då jag skrev det i den tidigare tråden avfärdades det med att nån inte hade fått rapporter om det. Skiter väl jag helt i.

mvh/Harryup

finns logiska förklaringar för allt:

De som varit i ditt rum, inklusive dig själv, har sotöron.
Störnivån i ditt rum är extremt högt, sannolikt drunknar den illvillige Oppons sus i dånet från dina rördrivna, 114 dB känsliga sunkdiskanter.

Förslag:
Ett besök hos doktorn för spolning av örongångarna, och så säljer du skräpdiskanterna till mig så ska du nog se att du kan bli skitirriterad på Oppon du också. 8)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-02-24 11:23

Men jösses.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-24 11:23

Ser nu att fläkten sitter på baksidan och är relativt liten.

Bild
Är det en 50mm eller 60mm?

I 60mm finns en trevlig fläkt på 1600 rpm och 11dB. Är den bara på 50mm måste man upp lite på 15-17dB men det lär ändå bli tystare än original.
Då är det Fractal Design som gäller.
Detta beroende på vad matningsspänningen är, naturligtvis.

Edit: Är den mindre än så blir det problem. Då måste det antagligen till en passiv kylning.
Senast redigerad av KarlXII 2012-02-24 11:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-24 11:24

shifts skrev:Men jösses.

Välkommen till faktiskt.se. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-24 11:37

Men vad är det för typer som konstruerar en BlueRay spelare som behöver kylas med fläkt? Det är väl dålig ingenjörskonst, eller?

Skulle aldrig köpa en sådan apparat själv, det var en stor anledning till att jag ratade ett bullrigt försteg från Linn (5103), trots att det var välljudande i alla avseenden.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2012-02-24 11:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-24 11:38

KarlXII skrev:Ser nu att fläkten sitter på baksidan och är relativt liten.

Bild
Är det en 50mm eller 60mm?

I 60mm finns en trevlig fläkt på 1600 rpm och 11dB. Är den bara på 50mm måste man upp lite på 15-17dB men det lär ändå bli tystare än original.
Då är det Fractal Design som gäller.
Detta beroende på vad matningsspänningen är, naturligtvis.

Edit: Är den mindre än så blir det problem. Då måste det antagligen till en passiv kylning.

NEJ Den här bilden är fel

ALLA Oppo 95 låter lika mycket!!!!!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-24 11:38

Bill50x skrev:Men vad är det för typer som konstruerar en BlueRay spelare som behöver kylas med fläkt? Det är väl dålig ingenjörskonst, eller?

+1
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-02-24 11:45

sprudel skrev:
Almen skrev:Kan inte nedanstående vara något att utgå ifrån?

"Jag tror ingen ifrågasätter att de som säger att de inte hör den inte hör den, eller att de som hör den hör den. "

Det är dock enbart subjektiva upplevelser, eller hur?

Ja, det är klart att det är subjektivt huruvida man störs av en fläkt, oavsett om den sitter i en projektor, en hårddisk, eller en BD-spelare. Problemet ligger väl hos den som störs av ljudet, inte hos den som inte gör det?

Man bör vara grundlig och mäta ljudnivån på en statistisk signifikant mängd Oppo-spelare under samma förhållande med STS-godkända instrument.
Då först kan man göra säkra uttalande om att man "hör" dem, och under vilka förutsättningar.

Gör det då. Fläktljud tillhör inte det esoteriska inom ljudvärlden, så det behöver jag inga blindtest för att förstå att det kan vara ett problem.

Subtila skillnader mellan slutsteg, däremot... :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-02-24 11:47

KarlXII skrev:
Harryup skrev:Det jag tycker är helt otroligt är att alternativet gammal Oppo-95 bullrar kraftigt och ny Oppo-95 inte gör det inte finns med..

mvh/Harryup

finns logiska förklaringar för allt:

De som varit i ditt rum, inklusive dig själv, har sotöron.
Störnivån i ditt rum är extremt högt, sannolikt drunknar den illvillige Oppons sus i dånet från dina rördrivna, 114 dB känsliga sunkdiskanter.

Förslag:
Ett besök hos doktorn för spolning av örongångarna, och så säljer du skräpdiskanterna till mig så ska du nog se att du kan bli skitirriterad på Oppon du också. 8)

Ligger det mycket prestige begravet här?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-24 11:50

Almen skrev:Ligger det mycket prestige begravet här?

Jag förstår inte frågan. Kan du utveckla?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-02-24 12:00

KarlXII skrev:
Almen skrev:Ligger det mycket prestige begravet här?

Jag förstår inte frågan. Kan du utveckla?

Nja, jag tyckte att ett tidigare inlägg av dig var en bra början, så jag förstod bara inte varför du fortsatte i det här konstiga, förnärmade tonfallet.

Här är väl en bra sammanfattning:
KarlXII skrev:Oppo 95 är inte helt ljudlös. För den som ställer krav på att elektroniken i lyssningsrummet skall vara det, är inte Oppo 95 ett alternativ. Så enkelt är det.

Att vi är olika känsliga för störande inslag i lyssning, borde väl alla känna till vid det här laget.

Så nu är frågan: Hur kan man modda den?
Själv tror jag att mycket kan vinnas bara genom att byta den inbyggda fläkten. Vad är det för fläkt? Vanlig tolvvolts, 80 millimeters?
I så fall finns extremt tysta fläktar i handeln.
Ett annat alternativ kan vara att identifiera det som är varmast i burken - sannolikt videoprocessorn - och lägga på en platta kopplad till heatpipe och flänsar bakpå för en helt tyst lösning. Då gäller bara att lyssna in sig på drivverket.
Senast redigerad av Almen 2012-02-24 12:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-02-24 12:03

*Hämtar popcorn*
100% Digital

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-24 12:05

Almen skrev:Problemet ligger väl hos den som störs av ljudet, inte hos den som inte gör det?

Nej, problemet är, tycker jag, om det man hör är verkligt, eller inbillning. :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-02-24 12:07

sprudel skrev:
Almen skrev:Problemet ligger väl hos den som störs av ljudet, inte hos den som inte gör det?

Nej, problemet är, tycker jag, om det man hör är verkligt, eller inbillning. :wink:

Se'n när blev fläktljud inbillning, i paritet med shaktistenar och "grått transistorljud"? :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-24 12:08

Almen skrev:Nja, jag tyckte att ett tidigare inlägg av dig var en bra början, så jag förstod bara inte varför du fortsatte i det här konstiga, förnärmade tonfallet.

Inte så konstigt att jag inte förstod då. Jag är inte ett dugg förnärmad.
:?:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-24 12:11

Almen skrev:
sprudel skrev:

Se'n när blev fläktljud inbillning, i paritet med shaktistenar och "grått transistorljud"? :)

När vi ändå tjötar: :)

Det har alltid varit det, tills det är vetenskapligt bevisat att du hör det. Det här Faktiskt, faktiskt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-02-24 12:12

KarlXII skrev:
Almen skrev:Nja, jag tyckte att ett tidigare inlägg av dig var en bra början, så jag förstod bara inte varför du fortsatte i det här konstiga, förnärmade tonfallet.

Inte så konstigt att jag inte förstod då. Jag är inte ett dugg förnärmad.
:?:

OK, jag fick för mig att du var förnärmad å harryups vägnar, men då missförstod jag. :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-24 12:30

Bill50x skrev:Men vad är det för typer som konstruerar en BlueRay spelare som behöver kylas med fläkt? Det är väl dålig ingenjörskonst, eller?

Skulle aldrig köpa en sådan apparat själv, det var en stor anledning till att jag ratade ett bullrigt försteg från Linn (5103), trots att det var välljudande i alla avseenden.

/ B

Du vet om att du pratar om en av världens bästa spelare nu va?

Varenda bildnörd håller oppo högt, och 95:an räcker till även för dom flesta audiofiler.
Stör fläkten i så hade jag tagit fram dremeln och gjort ett hål i locket därefter monterat en noctua ul 120mm och satt den i lägsta hastighet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-24 13:14

NiklasF skrev:

Du vet om att du pratar om en av världens bästa spelare nu va?

Varenda bildnörd håller oppo högt, och 95:an räcker till även för dom flesta audiofiler.
Stör fläkten i så hade jag tagit fram dremeln och gjort ett hål i locket därefter monterat en noctua ul 120mm och satt den i lägsta hastighet.

Den är väl inte världens bästa om den stör under användning? Världens snabbaste bil är inte rolig att köra om man sitter obekvämt.

Vad jag menar är: visst fasen går det att bygga samma apparat utan fläkt. Det är bara det att det enklaste och billigaste sättet var att kyla med fläkt. Dvs, användarna sitter och lider av fläktljudet för att tillverkaren ska tjäna mer pengar.

/ B

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-24 13:26

Den stör inte mig, mao tror jag att det kanske är skillnader mellan olika apparater.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-02-24 13:26

NiklasF skrev:Stör fläkten i så hade jag tagit fram dremeln och gjort ett hål i locket därefter monterat en noctua ul 120mm och satt den i lägsta hastighet.

That's the spirit. Man köper en dvd-spelare för 10 papp, öppnar kartonger och direkt fräser man på frihand upp ett stort jävla hål i locket och silikonar fast en hudfärgade fläkt. Sån't gillar jag!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-24 13:29

Nu är det ju kanske inte locket som kostar 10K :wink:

Hade jag däremot köpt en 95 och sedan stört mig på ljudet ifrån fläkten, ( vilket JAG inte gör ) men vart nöjd med resten av maskinen så hade jag övervägt att slänga in en noctua.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-02-24 13:32

Bill50x skrev:Vad jag menar är: visst fasen går det att bygga samma apparat utan fläkt. Det är bara det att det enklaste och billigaste sättet var att kyla med fläkt. Dvs, användarna sitter och lider av fläktljudet för att tillverkaren ska tjäna mer pengar.

Lite av min tanke också faktiskt. Är det något som karaktäriserar Oppo så är det billiga skitlösningar som mest går ut på att spara pengar. Klart att det gått att lösa om man bara velat. Men Mammon är störst.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi