Moderator: Redaktörer
paa skrev:Det finns ju många som har mer eller mindre med absorbenter på eller bredvid högtalaren, från en liten remsa som på NHT, över filtklädda bafflar som Dunlavy och över till lite större saker som elefantöron för Carlsson och de närmast obligatoriska väggabsorbenterna till ino.
Men är det någon som integrerat diffussorer på liknande sätt?
Och jag menar inte bara en sån där kon eller kula som man kan ha ovanför ett uppåtriktat element.
petersteindl skrev:paa skrev:Det finns ju många som har mer eller mindre med absorbenter på eller bredvid högtalaren, från en liten remsa som på NHT, över filtklädda bafflar som Dunlavy och över till lite större saker som elefantöron för Carlsson och de närmast obligatoriska väggabsorbenterna till ino.
Och jag menar inte bara en sån där kon eller kula som man kan ha ovanför ett uppåtriktat element.
Kanske JBL, framför horn. Jag har för mig att de kallades diffusor och inte lins.
paa skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Det finns ju många som har mer eller mindre med absorbenter på eller bredvid högtalaren, från en liten remsa som på NHT, över filtklädda bafflar som Dunlavy och över till lite större saker som elefantöron för Carlsson och de närmast obligatoriska väggabsorbenterna till ino.
Kanske JBL, framför horn. Jag har för mig att de kallades diffusor och inte lins.
Jo de kallade det nog för diffussor, men det var väl samma sak som en akustisk lins, det är inte vad jag menar med frågan i vilket fall.
Jag menar ungefär som att sätta en Golden Horn diffussor på OA51-vingen i stället för Rockwool.
petersteindl skrev:Fast JBLs grejer var ju refflade just för att diffusera ljudet vid reflexion och det är kanske likartat som de där nya genomskinliga diffusorerna från samma leverantör som gyllene horn.
paa skrev:KarlXII skrev:Jamo
Jamo har väl gjort minst 1739 olika modeller av högtalare, vilken modell menar du, har du beteckning eller bildlänk?
KarlXII skrev:Märkligt att du inte hittade dessa. Det är de två första bilderna när man bildgooglar på "Jamo högtalare".
Goldfinger skrev:Även diffusering inne i kabinetten har ju använts, tex fanns det en B&W modell som hette Dm 302 som hade detta.
NiklasF skrev:Goldfinger skrev:Även diffusering inne i kabinetten har ju använts, tex fanns det en B&W modell som hette Dm 302 som hade detta.
Helt OT, hade glömt av vad dessa hette. Har ett par sådana till datarummet på ovanvåningen. Förbaskat bra burkar om man tänker på hur små dom är.
KarlXII skrev:Du kan nog trixa bort alla lösningar som något annat om du vill.
I själva verket kanske en diffusor ska sitta på den passiva sidan om ljudutstrålaren, dvs på rummet någonstans och inte på högtalaren.
Kort svar på topic blir då:
sorry mistah, no have
paa skrev:Och jag menar inte bara en sån där kon eller kula som man kan ha ovanför ett uppåtriktat element.
Goldfinger skrev:Även diffusering inne i kabinetten har ju använts, tex fanns det en B&W modell som hette Dm 302 som hade detta.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 16 gäster