Dags att bygga ett par subbor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 13:16

adzer skrev:Ja de spelar olika högt i olika register som du kan se i grafen.

Ja trio har mer xmax, men SLS har mycket högre VAS.

Kollar du på de slutna lådorna så har TRIO 7dB mer MOL vid 20Hz. Det är en hel del.

Stämmer verkligen den grafen för jag får ut något annat i basta

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 13:17

boom skrev:

Kollar du på de slutna lådorna så har TRIO 7dB mer MOL vid 20Hz. Det är en hel del.

Jag har kollat alla siffror flera gånger.

Vilken av basarna är det som ser konstig ut?

Här e databladen jag använder:

SLS
http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\peerless\830669.pdf

TRIO12
http://www.creativesound.ca/pdf/CSS-Tri ... 051009.pdf

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 13:21

adzer skrev:
boom skrev:

Jag har kollat alla siffror flera gånger.

Vilken av basarna är det som ser konstig ut?

Trio och vilken sls har du använt tydligen så finns det lite olika modeller där.

http://www.tymphany.com/files/SLS-P830669%20Rev1_0.pdf

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 13:27

Editerade inlägget ovan med datablad.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 13:44

adzer skrev:Editerade inlägget ovan med datablad.
Senast redigerad av boom 2012-02-29 18:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 13:46

Vilken volym? avstämning? viso?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 13:46

adzer skrev:Vilken volym? avstämning? viso?

Samma som du använde i den slutna versionen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 13:50

Har du roomgain på kanske?

Tycker dock att MOL på din TRIO ser konstig ut. Oftast får man ett skarpt krön där MOL sjunker så fort slaglängden tar slut.

Har du ställt in tillräckligt med förstärkareffekt?
Jag sätter alltid 100V bara för att veta vad elementet klarar. Förstärkaren är inte intressant i detta fallet.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 14:20

adzer skrev:Har du roomgain på kanske?

Tycker dock att MOL på din TRIO ser konstig ut. Oftast får man ett skarpt krön där MOL sjunker så fort slaglängden tar slut.

Har du ställt in tillräckligt med förstärkareffekt?
Jag sätter alltid 100V bara för att veta vad elementet klarar. Förstärkaren är inte intressant i detta fallet.

ingen rooom gain sen kan du inte sätta volten på 100 volt=2500/1250 watt då har ju skiten brunnit upp för länge sedan.
Jag sätter lite under elementets värden.
det är det samma i andra program då matas topp värdet på elementet in och inget annat.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 14:22

Du sätter max effekten på elementet under driver fliken. Mer effekt än så kan inte matas in i elementet.

Under amplifier skall man dock sätta mycket mer så att inte förstärkaren blir en flaskhals.

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-26 14:31

Hm, hur kommer det sig att era grafer är så olika?

Orkar ni båda göra varsin graf med xmax och med respektive elements effekttålighet och utan roomgain?

SLS 100L 20hz och trio 100L 20hz är det jag är intresserad av denna gång, vore uppskattat.

Är det förresten ingen Mer som har något tips på element som kan vara intressant?!

Begränsningen är ju 100L och parvis element, alt 2el. 4st element. Frugan är snäll när det gäller mina hobbys så hade nog allt kunnat klämma in 4st 100L lådor, men då får elementen kosta Max 1,000:- st. Om 2 element rekommenderas är 2,000:- maxpris per element.

Med vänlig hälsning, mathias

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 14:34

MrKronsell skrev:Hm, hur kommer det sig att era grafer är så olika?

Orkar ni båda göra varsin graf med xmax och med respektive elements effekttålighet och utan roomgain?

SLS 100L 20hz och trio 100L 20hz är det jag är intresserad av denna gång, vore uppskattat.

Är det förresten ingen Mer som har något tips på element som kan vara intressant?!

Begränsningen är ju 100L och parvis element, alt 2el. 4st element. Frugan är snäll när det gäller mina hobbys så hade nog allt kunnat klämma in 4st 100L lådor, men då får elementen kosta Max 1,000:- st. Om 2 element rekommenderas är 2,000:- maxpris per element.

Med vänlig hälsning, mathias

Jadu bra fråga. Jag har presenterat de datablad jag använder samt vilka inställningar i basta.
Jag använder iof 80grader spoltemperatur. Tror dock inte det påverkar så mycket.

Är precis det jag gjort tidigare.
100L 20Hz för bägge elementen finns där.
http://user.faktiskt.io/adzer/Basta/bastaSLSvsTRIO.png

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 14:35

adzer skrev:Du sätter max effekten på elementet under driver fliken. Mer effekt än så kan inte matas in i elementet.

Under amplifier skall man dock sätta mycket mer så att inte förstärkaren blir en flaskhals.

I andra program där matar man bara in elementets värden och vad det tål och då får man samma kurvor som jag hade vilket är rätt? basta eller dom andra programmen såsom basbox pro,
unibox.speaker workshop,winisd, som baserar sina simuleringar på elementets effekt tålighet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 14:46

boom: Aldrig testat de programmen så har ingen aning om hur de fungerar. I basta kan man dock ställa elementeffekt och förstärkareffekt för sig.

MrKronsell:
Här är lite simuleringar på olika element
Samtliga är 100l. Avstämd till 20Hz. 50% viso och en förstärkare på oändlig effekt.
http://user.faktiskt.io/adzer/Basta/bastaDifDrivers.png

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-26 14:57

SLS verkar hu kanske inte dunder i portas låda, iaf inte i den volymen.. Ska kika runt lite om man kanske kan hitta ett element som passar i BR på Max 100L, kan inte komma på något på rak arm dock?

LROY funkar ju portat men vill ha mindre låda och inget negativt i det, men är ju 10" och då krävs 4 för att motsvara 2 trio? Ska kolla folks byggen här..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 14:58

adzer skrev:boom: Aldrig testat de programmen så har ingen aning om hur de fungerar. I basta kan man dock ställa elementeffekt och förstärkareffekt för sig.

Jo det vet jag med men man använder inte 2500 watt 4 ohm i en sådan applikation som det gäller eller 1250 watt i 8ohm
Har man en förstärkare som ger 300 watt så kan väl inte använda 2500/1250 watt då blir det fel eller!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 15:03

boom skrev:
adzer skrev:boom: Aldrig testat de programmen så har ingen aning om hur de fungerar. I basta kan man dock ställa elementeffekt och förstärkareffekt för sig.

Jo det vet jag med men man använder inte 2500 watt 4 ohm i en sådan applikation som det gäller eller 1250 watt i 8ohm
Har man en förstärkare som ger 300 watt så kan väl inte använda 2500/1250 watt då blir det fel eller!

Vill du simulera exakt hur det blir med din förstärkare och den effekten du har till godo så kan man fylla i det under amplifier. Då kommer förmodligen förstärkaren bli en flaskhals.

Det jag simulerat är bara själva elementen för att se vilken som är bäst för sig själva utan förstärkare.
Mycket mer intressant imo, men man kan ju göra som man vill.

EDIT:
Jag tänker så här att säg att TS har en förstärkare på 200w. Då simulerar jag flera olika element med en förstärkare på 200w. Tänk då om det ena elementet max klarar 200w, detta kommer då drivas hela vägen ut. Om vi sen har vi ett annat element som kanske klarar 800w, men då denna bara har tillgång till 200w så kommer dess MAX SPL att sänkas med 6dB.

Då kanske TS väljer 200w elementet för sitt bygge för att den har lite snyggare tonkurva utan att veta att det andra elementet har mycker mer headroom och förmodligen kommer dista mindre.

Dvs jag vill inte införa några flaskhalsar i simuleringen som inte har med själva basen att göra.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-02-26 16:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-02-26 15:18

lgs skrev:Det som kan bli ett problem är hög porthastighet. Peakar på 30m/s vid 20Hz o full effekt (4" port) men den sjunker ju rätt snabbt när effekten minskar så jag hoppas jag ska klara mig.

Några 30 m/s i en 10 cm port kommer du aldrig att uppnå i en verklig konstruktion. Räkna med att porten börjar komprimera vid ca 10 m/s.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-26 15:59

Effekt är eg inget problem mer muskelproblem för mig då jag har ett 2*1000w steg liggandes hos en kompis, anledningen till att jag väljer att skriva att jag kommer använda steget med 300 w är för att polaren bor i Gbg och jag har inget körkort och det steget väger verkligen otroligt mycket, vi snackar 20kg här. Aldrig lyft ett så kompakt steg, litet men sjukt kompakt.

Han och hans far har hållt på med PA system i säkert 15 år så dom har gemensamt ett ca 30kvm rum fullt från golv till tak med steg, delningsfilter, eqs, verkligen allt inom pa så jag har möjlighet att leta upp i stort sett hur starkt steg som helst till vrakpriser då sakerna mestadels enbart samlar damm.. Köpte detta steget för att det var ett välkänt märke och jag fick det plus delningsfilter och eq för en piss i Nilen..

Nu kommer jag dock inte ihåg vad för märke det är på sakerna men det är välkända märken på alla saker och är tänkta till att användas till detta ändamål.

Elementen jag har råd med har ändå inte kapacitet till att hantera den effekten, därför jag valt att skriva ut att jag ska använda steget med 2el300 w.

Så om ni kan, simulera med den effekt elementen tål då det inte är där flaskhalsen är, det är priset som är flaskhalsen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 16:03

Oki här har du samma graf fast med max 300w 8ohm.
http://user.faktiskt.io/adzer/Basta/bas ... rs300w.png

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 17:01

adzer skrev:
boom skrev:

Vill du simulera exakt hur det blir med din förstärkare och den effekten du har till godo så kan man fylla i det under amplifier. Då kommer förmodligen förstärkaren bli en flaskhals.

Det jag simulerat är bara själva elementen för att se vilken som är bäst för sig själva utan förstärkare.
Mycket mer intressant imo, men man kan ju göra som man vill.

EDIT:
Jag tänker så här att säg att TS har en förstärkare på 200w. Då simulerar jag flera olika element med en förstärkare på 200w. Tänk då om det ena elementet max klarar 200w, detta kommer då drivas hela vägen ut. Om vi sen har vi ett annat element som kanske klarar 800w, men då denna bara har tillgång till 200w så kommer dess MAX SPL att sänkas med 6dB.

Då kanske TS väljer 200w elementet för sitt bygge för att den har lite snyggare tonkurva utan att veta att det andra elementet har mycker mer headroom och förmodligen kommer dista mindre.

Dvs jag vill inte införa några flaskhalsar i simuleringen som inte har med själva basen att göra.

Men du inför ju flaskhalsar i simuleringen varför använder du inte Box pressure at mol och den går bra att styra med mindre effekt till elementet .
kan ta ett ex, när jag byggde mina lådor på 150liter så steg Box pressure at mol över 160dB med 100 volt in i elementet och då har man en bra låd dist men sänkte jag ut volten till 70volt så sjönk låd disten under 157dB så förklara det på ett bra sätt och det enda sättet att komma bort i från låddisten är att bygga större lådor då kan 100 volt in i elementet var befogat .
men du kan testa att ändra i driver data på watt och se vad som händer jag tryckte in 10000 watt på sls12 och vad händer jo ingenting.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 17:08

boom skrev:Men du inför ju flaskhalsar i simuleringen varför använder du inte Box pressure at mol och den går bra att styra med mindre effekt till elementet .
kan ta ett ex, när jag byggde mina lådor på 150liter så steg Box pressure at mol över 160dB med 100 volt in i elementet och då har man en bra låd dist men sänkte jag ut volten till 70volt så sjönk låd disten under 157dB så förklara det på ett bra sätt och det enda sättet att komma bort i från låddisten är att bygga större lådor då kan 100 volt in i elementet var befogat .
men du kan testa att ändra i driver data på watt och se vad som händer jag tryckte in 10000 watt på sls12 och vad händer jo ingenting.

Ja det är många parametrar som avgör hur högt man kan spela, men jag vill inte införa några flaskhalsar som ligger UTANFÖR baslådan.

Jag gör simuleringarna på en styck baslåda, inte på en hel signalkälla eller system.

Sen när man väl bestämt vilket element man skall ha så får man kolla närmare på lådtryck, porthastighet, saglägd och effektkrav för att komma fram till hur den skall designas.

Och jo ökar du effekten under driversektionen så ökar MOL rejält vid de högre frekvenserna. Vid de lägre så är det ju slaglängden/porten som sätter stopp.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-26 17:20

Ni som gör dessa simuleringar i Basta, använder ni gratisversionen eller
måste man betala för att få denna funktionalitet?

Om jag skulle ge mig på en sammanfattning i mitt fall, verkar det värt
att köpa 4st Trio 12 för att ersätta mina 4st SLS12? Skulle det bli mycket
bättre output ner mot 20 Hz givet mina befintliga lådor på ca 47 liter?
Det skulle kosta ca 6000:- för mig att uppgradera om man tänker sig att
jag skulle kunna sälja mina SLS för en femhundring st eller så. Pengarna
i sig är inte hela världen, men jag vill ju såklart ha ett rätt mkt bättre
resultat för pengarna det ändå kostar. Det vore så jäkla skönt ifall detta
blev bra för då kan jag behålla mina lådor och bara byta ut elementen.

Sen är ju trio iofs på 4 ohm så jag får väl seriekoppla istf parallellt som
jag kör mina SLS nu, vilket gör att dubbla effekten går åt.

Vad tror ni?

MrKronsell skrev:Skit iPhone.. À blir iaf en data inom ett par dagar, väntar på att min vän
kommer från sjukan bara, skulle stoppa ett bråk och fick en kniv i
lungan.. Tur att han klarade sig såpass ändå. Vilka människor det finns..

Fyfan. Hur gick det för honom? Vad är det för fel på folk egentligen??

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 17:24

Jag har köpt basta.

enligt basta så har trio ca 7dB mer MOL vid 20Hz än SLS12 i slutna 47l lådor samt att de har en snyggare tonkurva.

SLS har dock högre känslighet med 3-4dB. Sen om du kopplar SLS parallellt och TRIO i serie så blir de 9-10dB skillnad i känslighet. Är en hel del det.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 17:46

adzer skrev:
boom skrev:Men du inför ju flaskhalsar i simuleringen varför använder du inte Box pressure at mol och den går bra att styra med mindre effekt till elementet .

Ja det är många parametrar som avgör hur högt man kan spela, men jag vill inte införa några flaskhalsar som ligger UTANFÖR baslådan.

Jag gör simuleringarna på en styck baslåda, inte på en hel signalkälla eller system.

Sen när man väl bestämt vilket element man skall ha så får man kolla närmare på lådtryck, porthastighet, saglägd och effektkrav för att komma fram till hur den skall designas.

Och jo ökar du effekten under driversektionen så ökar MOL rejält vid de högre frekvenserna. Vid de lägre så är det ju slaglängden/porten som sätter stopp.

Titta noga
Senast redigerad av boom 2012-02-29 18:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 17:52

Vad står det under amplifier då? Denna måste ju vara hög nog så den inte blir flaskhals för bägge.
För mig så ökar iaf MOL rejält med effekten vid de högre frekvenserna.

Sen så är det där inte datan för SLS som du har under driver bara så du vet.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 17:56

adzer skrev:Vad står det under amplifier då? Denna måste ju vara hög nog så den inte blir flaskhals för bägge.
För mig så ökar iaf MOL rejält med effekten vid de högre frekvenserna.

Sen så är det där inte datan för SLS som du har under driver bara så du vet.

Men du kan se det som et ex om det går bra annars så lägger jag upp för sls/trio och då blir det lika dant
Hade 20 volt på men det enda som händer att den lägger ut box pressure at mol till 100hz i stället och den ligger kvar på 152dB.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 17:59

20V är ju bara 50w @ 8ohm. Inte konstigt att inget hände.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 18:04

adzer skrev:20V är ju bara 50w @ 8ohm. Inte konstigt att inget hände.

Det är 4ohms versionen av seas basen jag tror det här är något Svante får reda ut vad som är rätt eller fel .

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 18:08

Ja och 20V i 4ohm är ju 100w.

Om du har en förstärkare som ger 100w så spelar det ju självklart ingen roll om elementet klarar 250w eller 2500w.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum