NiklasF skrev:Skulle inte vilja göra det med bara örats hjälp...
Då är det bra att ingen tvingar dig.
Det hindrar ju inte det att andra gör det med bra resultat.
Moderator: Redaktörer
NiklasF skrev:Skulle inte vilja göra det med bara örats hjälp...
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:För mycket bas för vem ?
Inte "för vem". Relativt korrekt återgivning.
MagnusÖstberg skrev:NiklasF skrev:Skulle inte vilja göra det med bara örats hjälp...
Kronkan skrev:Hej och tack för inlägget IÖ!
Nu var det inte min egen smak vad gäller bas som tråden handlar men jag vill ha en hygglig volym utan boomlighet samt där de enskilda ljuden i området väl kan deinieras med sin egan klangkaraktär. Ljudbilden skall också uppfattas såsom homogen. Att något har blivit upplevelsemässig bättre betyder inte att man helt nått målet eller att man har slutat att vara nyfiken.
Jag definierar ”stående våg” såsom svenska Wikipedia. Jag förstår nog att jag i detta avseende inte lämnant kurs A. http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5ende_v%C3%A5g
Alltså så använder jag begreppet stående våg såsom en vågrörelse som uppstår exempvis mellan två parallella ytor. Men i praktiken kan vågens gångväg vara mera komplicerad med flera studs mot många ytor. Den tillförda energin ”med rätt frekvens” från högtalarna kan driva en stående våg så att den snabbt stärks och därmed blir orealistisk kraftig.
NiklasF skrev:MagnusÖstberg skrev:NiklasF skrev:Skulle inte vilja göra det med bara örats hjälp...
Hur vet du att det verkligen blev bra då, mätt?
Alla har vi olika vägar till våra mål, jag gillar att se saker på "pränt" medans andra kör med örat och justerar.
Ditt sätt säger jag inte är fel och inte att mitt är rätt.
Nattlorden skrev:Det som fixar så bra inställning per öra är jag imponerad över. Min egen erfarenhet av mig själv och andra är att på egen hand ratta man "alltid" in för mycket bas.
MagnusÖstberg skrev:NiklasF skrev:MagnusÖstberg skrev:NiklasF skrev:Skulle inte vilja göra det med bara örats hjälp...
Hur vet du att det verkligen blev bra då, mätt?
Alla har vi olika vägar till våra mål, jag gillar att se saker på "pränt" medans andra kör med örat och justerar.
Ditt sätt säger jag inte är fel och inte att mitt är rätt.
Alla väg som leder till att man blir nöjd är bra![]()
Alla har inte möjlighet till att mäta, än färre har möjlighet till att mäta och verkligen förstå vad de mätt. Men de flesta är rätt duktiga på att lyssna och justera så det blir väldigt bra om de tar sig tid till det och går metodiskt fram.
Det var du som hakade upp dig på örat som mätinstrument, medans jag envist hävdar att örat är fantastiskt känsligt och i många fall överlägset mätmikrofonen (som bara fångar tryckörändringar men inte riktningar).
Jag anser alltså att man kan komma vansinnigt långt med att lyssna sig fram till en kurva med en mängd olika kända stycken som man är van vid och tillsammans med tonsvep kan man sedan med olika angreppssätt hantera problematiska frekvensområden. Ett sinussvep efter det känns bara bra
Jag både mäter och lyssnar - men lyssningen vinner alltid till slut över mätningen (som jag ser som en liten verklighetskontroll).
I samtliga fall jag nämner, varav flera hos forummedlemmar, har mätningarna visat att det redan var så gott som perfekt inlyssnat.
Och jag har långt ifrån forumets bästa gehör, det finns många som är bättre på det, den bästa jag känner till är Claes Wetterbrandt (Studio Blue) som helt enkelt är överjävlig.
IngOehman skrev:Kronkan skrev:Hej och tack för inlägget IÖ!
Nu var det inte min egen smak vad gäller bas som tråden handlar men jag vill ha en hygglig volym utan boomlighet samt där de enskilda ljuden i området väl kan deinieras med sin egan klangkaraktär. Ljudbilden skall också uppfattas såsom homogen. Att något har blivit upplevelsemässig bättre betyder inte att man helt nått målet eller att man har slutat att vara nyfiken.
Jag definierar ”stående våg” såsom svenska Wikipedia. Jag förstår nog att jag i detta avseende inte lämnant kurs A. http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5ende_v%C3%A5g
Alltså så använder jag begreppet stående våg såsom en vågrörelse som uppstår exempvis mellan två parallella ytor. Men i praktiken kan vågens gångväg vara mera komplicerad med flera studs mot många ytor. Den tillförda energin ”med rätt frekvens” från högtalarna kan driva en stående våg så att den snabbt stärks och därmed blir orealistisk kraftig.
Jamenalltså... Nu har jag ju redan svarat på det där flera gånger. Ont om
tid. Det får bli ett kort svar.
1. För att en ståendevåg skall uppstå behövs INTE två parallella ytor. Det
du talar om är en resonant ståendevåg, alltså en resonans.
2. Det jag talar om som renderar RESONANTA ståendevågor (resonanser)
är INTE fenomen orsakade av "fler än två" ytor. De är orsakande av fler än
1 yta. EN. Ok?
3. Wiki skriver (helt korrekt) att en ståendevåg är det som bildas av två
vågrörelser som går sig motsatt riktning. Det får man av EN reflekterande
yta. På Wiki framgår även tydligt att bara vissa ståendevågor är resonanta.
- - -
Och detta är det som jag försöker (utan större framgång*) nå fram med:
Det är av YTTERSTA vikt att förstå, och skilja mellan (inte blanda ihop) icke
resonanta stående vågor och resonanser - om man skall kunna angripa pro-
blemen i ett lyssningsrum - utan att samtidigt SKAPA problem.
Det vill säga om man vill undvika att för varje steg framåt man går, gå ett
steg snett åt sidan eller bakåt. Det är kanske kul att snirkla sig fram, men
inget bra sätt om målet är att komma fram.
Om man tror att allt det som skapar den tonkurva man ser när man mäter i
rummet är resonanser, så kommer man att missta sig illa och vidataga helt
fel åtgärder mot de beteenden man ser man man mäter frekvensgången i
sitt rum. Det är lite synd tycker jag.
Detta misstag begår exempelvis ALLA DRC-apparater jag stött på. Och det
skall man inte klandra dem för, för de KAN inte bättre - för de har faktiskt
inte har tillgång till den information man faktiskt behöver för att kunna göra
rätt. Den man bara kan skaffa sig genom att vara människa, vara i rummet,
ta fram tumstocken, klappa händerna och banka i väggarna och utgå ifrån
hur rummet har tänkts användas.
Det sista inte i allmänna termer (jag hade tänkt spela musik i det) utan helt
specifikt och i detalj (jag tänkte lyssna i det här området och placera hög-
talare där och där och...). Därmed inte sagt att det alltid är förnuftigt att
acceptera och utgå ifrån den första tanken därvidlag.
Vh, iö
- - -
*Supertack för din vänliga respons, trots mitt tjat.
IngOehman skrev:ÄVEN när man med öronen hör att det inte är "som man vill ha det" kan den information man får med öronen vara helt otillräckligt för att man skall kunna förstå vad felet är.
Och det måste man faktiskt veta om man skall kunna rätta felet.
Kronkan skrev:IngOehman skrev:Kronkan skrev:Hej och tack för inlägget IÖ!
Jamenalltså... Nu har jag ju redan svarat på det där flera gånger. Ont om
tid. Det får bli ett kort svar.
1. För att en ståendevåg skall uppstå behövs INTE två parallella ytor. Det
du talar om är en resonant ståendevåg, alltså en resonans.
2. Det jag talar om som renderar RESONANTA ståendevågor (resonanser)
är INTE fenomen orsakade av "fler än två" ytor. De är orsakande av fler än
1 yta. EN. Ok?
3. Wiki skriver (helt korrekt) att en ståendevåg är det som bildas av två
vågrörelser som går sig motsatt riktning. Det får man av EN reflekterande
yta. På Wiki framgår även tydligt att bara vissa ståendevågor är resonanta.
- - -
Och detta är det som jag försöker (utan större framgång*) nå fram med:
Det är av YTTERSTA vikt att förstå, och skilja mellan (inte blanda ihop) icke
resonanta stående vågor och resonanser - om man skall kunna angripa pro-
blemen i ett lyssningsrum - utan att samtidigt SKAPA problem.
Det vill säga om man vill undvika att för varje steg framåt man går, gå ett
steg snett åt sidan eller bakåt. Det är kanske kul att snirkla sig fram, men
inget bra sätt om målet är att komma fram.
Om man tror att allt det som skapar den tonkurva man ser när man mäter i
rummet är resonanser, så kommer man att missta sig illa och vidataga helt
fel åtgärder mot de beteenden man ser man man mäter frekvensgången i
sitt rum. Det är lite synd tycker jag.
Detta misstag begår exempelvis ALLA DRC-apparater jag stött på. Och det
skall man inte klandra dem för, för de KAN inte bättre - för de har faktiskt
inte har tillgång till den information man faktiskt behöver för att kunna göra
rätt. Den man bara kan skaffa sig genom att vara människa, vara i rummet,
ta fram tumstocken, klappa händerna och banka i väggarna och utgå ifrån
hur rummet har tänkts användas.
Det sista inte i allmänna termer (jag hade tänkt spela musik i det) utan helt
specifikt och i detalj (jag tänkte lyssna i det här området och placera hög-
talare där och där och...). Därmed inte sagt att det alltid är förnuftigt att
acceptera och utgå ifrån den första tanken därvidlag.
Vh, iö
- - -
*Supertack för din vänliga respons, trots mitt tjat.
Hej och tack igen att du utvecklar frågan!
Hoppas att det är uppenbart att jag talar om resonanta stådend vågor som har en tendens att växa om man tillför energi.
Kronkan skrev:DEt behövs alltid minst två ytor för att en sådan skall uppstå.
Kronkan skrev:Det kan vara flera. MEn en yta blir det bara en enkel respons från högtalaren och vågen släcks ut.
Kronkan skrev:Det är ju det att de sudsar mellan yorna utan att dämpas tillfräckligt och att de är i fas med varandra som gör att fenomentet uppstår.
För att det skall bli problematiskt så fordras det stora ytor också. Små ytor ger mindre påverkan. Detta skriver jag inte för dig eftersom du vet detta.
Kronkan skrev:Men grejen är att vissa rum inte går att enkelt beräkna. Jag har 5 kuber som står i helt öppen förbindelse med varandra sedan har jag infört en 1,5 meter stor sned diffusion. Samt soffa och andra begränsade ytor. Samt olika material i väggarna. Det går alltid att säga att problemfrekvenser uppstår vid de stora ytorna om de består av hårda material.
Kronkan skrev:Alltså komplexiteten är ändå så stor att åtminstone en lekman som jag är har hjälp av att mäta.
Kronkan skrev:Personligen skulle åtminstone jag inte kunnat förstå att anläggningen faktiskt spelar med kvarhållen nivå minst ner till 16 Hz. Och det är sådant infrabas som tråden handlar om.
Kronkan skrev:Och jag har också försökt ge en enkelt bild av att jag i viss mån påverkat utfallet i detta avseende. Går att upprepa om man så önskar.
IngOehman skrev:Den som tror att de med hjälp av en "rumskurva" kan avgöra hur det låter i
ett rum har NOLLKOLL*. Jag kan göra några exempel (kurva + ljud i rummet)
åt vem helst som påstår att jag har fel, och vill anta utmaningen.
Vh, iö
IngOehman skrev:Okej.
Om du inte tror att rumsresonanser är resonanser så är bägaren din för
full för att den skall gå att fylla med det som fattas, och då är det ingen
ide att jag försöker. Jag har alltså ingen annan kommentar är att det inte
känns meningsfulllt att kommentera det där.
Vh, iö
NiklasF skrev:IngOehman skrev:Okej.
Om du inte tror att rumsresonanser är resonanser så är bägaren din för
full för att den skall gå att fylla med det som fattas, och då är det ingen
ide att jag försöker. Jag har alltså ingen annan kommentar är att det inte
känns meningsfulllt att kommentera det där.
Vh, iö
Maken till att låta så dryg, överlägsen och nedlåtande i ett såpass kort inlägg är ta mig fan en bedrift.
Kronkan skrev:Men resonans är väl latin och betyder väl ungefär återljud. Alltså fenomenet att en kraft/vågrörelse kan överföras till ett annat material. Problemet skiljer sig här definitivt från den resonanta stående vågen.
Kronkan skrev:Jag har samma definition av begreppet resonans såsom svenska Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Resonans
Kronkan skrev:Hej IÖ!
Jag hinner inte på grund av kvällsarbete inte kommentera hela ditt inlägg. Jag tycker att jag i mina senare inlägg varit mycket tydlig att jag talar om resonanta stående vågor. Jag ser att sådana fenomen definitivt har med trådfrågan att göra.
Kronkan skrev:Så för du in begreppet resonans. Dt är definitivt inget jag skriver om.
Kronkan skrev:Det är i strikt mening ett helt annat fenomen.
Kronkan skrev:Jag förstår att du använder det såsom ett vardagligt talesätt för resonanta stående vågor.
Kronkan skrev:Men resonans är väl latin och betyder väl ungefär återljud.
Kronkan skrev:Alltså fenomenet att en kraft/vågrörelse kan överföras till ett annat material.
Kronkan skrev:Problemet skiljer sig här definitivt från den resonanta stående vågen. Detta genom att resonanser kan sätta igång vågor med andra HZ än ursprunget.
Kronkan skrev:Alltså ett material som kan svänga med 16 hz och med 32 hz kommer att också ha en tendens att svänga med 16 Hz även om det träffas med en våg på 32 Hz.
Kronkan skrev:Detta förklarar varför exempelvis jag alltid får en en höjning av energin i 16 hz ”stående vågen” även om det inte finns med i stycke som så att sägas spelas.
Kronkan skrev:Jag förstår vad du menar men inte ur strikt mening. Jag har samma definition av begreppet resonans såsom svenska Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Resonans
Kronkan skrev:Samma sak gör du när du pratar om stor och hård och inte vill förstå dem i sitt vardagliga uttryck.
MagnusÖstberg skrev:Kronkan;
Ta dig tid att läsa det som står. När du läst det, så läs det en gång till. Bortser du från kommentarer som inte direkt har med ämnet att göra så är det faktiskt en bra beskrivning.
I all välmening.
steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Kronkan;
Ta dig tid att läsa det som står. När du läst det, så läs det en gång till. Bortser du från kommentarer som inte direkt har med ämnet att göra så är det faktiskt en bra beskrivning.
I all välmening.
Det blir lite festligt när ett inlägg innehåller kommentarer i stil med att han har fel, är inkonsekvent och säger emot sig själv samt att han borde insett det. För att sen följa upp med att han minsann även är oförskämd också!
Det är nog lite svårt att fokusera på innehållet då.
Eller så fungerar han annorlunda än vad jag gör.
steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Kronkan;
I all välmening.
Det blir lite festligt när ett inlägg innehåller kommentarer i stil med att han har fel, är inkonsekvent och säger emot sig själv samt att han borde insett det. För att sen följa upp med att han minsann även är oförskämd också!
Det är nog lite svårt att fokusera på innehållet då.
Eller så fungerar han annorlunda än vad jag gör.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster