JohanM skrev:Räcker en period för att avkoda en sinuston (mänskligt respektive fysiskt)
Här får du nog definiera vad du menar med "avkoda".
Moderator: Redaktörer
JohanM skrev:Räcker en period för att avkoda en sinuston (mänskligt respektive fysiskt)
Almen skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
En impuls har ingen varaktighet.
En bandbreddsbegränsad impuls, då?
Richard skrev:Ett begrepp som hörts förr är att " musik är ordnade ljud" - ju bättre ordning, dessto bättre anläggning.
Jag tror personligen att det är väldigt svårt att definiera musik.
Modern konstmusik innehåller ibland varken tonalitet, rytm eller form.
Inte heller våran västerländska tonskala är allenarådande...
Musik är alltså ljud.
Martin skrev:Om musik aldrig enbart är ett konstant tryck utan består av tryckvariationer så kan man alltid dela upp vågformen i komponenter av sinustoner. Ibland blir en del av frekvenserna extremt låga, men de bli aldrig så låga att de inte får plats i det tidsperspektiv man måste begränsa sig inom för att kunna lägga en sådan definition.
Så enligt den definitionen innehåller musik alltid toner.
Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
En impuls har ingen varaktighet.
En bandbreddsbegränsad impuls, då?
Ja...? Fyra perioder av en sinus har också en varaktighet, och den har dessutom en frekvens.
Almen skrev:Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
En impuls har ingen varaktighet.
En bandbreddsbegränsad impuls, då?
Ja...? Fyra perioder av en sinus har också en varaktighet, och den har dessutom en frekvens.
Jag tänkte mer typ en sinc-sak (kan man inte se det som en banbreddslimiterad impuls?). Den innehåller (väl?) ett oändligt antal svängningar av en definierad frekvens och en viss envelop på amplituden.
Om man ändrar envelopen till att ha mycket lägre derivata så får man en ton med varierande amplitud (den sväller och avtar). Hur långsam envelop måste det vara för att det skall anses innehålla en frekvens?
paa skrev:Ingen som kan svara på min fråga från förra sidan?paa skrev:Steget exciterar ju allehanda resonanser och frågan är om det bara är sådana man hör, eller om steget själv kan höras, helt isolerat?
Naqref skrev:Almen skrev:Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
En impuls har ingen varaktighet.
En bandbreddsbegränsad impuls, då?
Ja...? Fyra perioder av en sinus har också en varaktighet, och den har dessutom en frekvens.
Jag tänkte mer typ en sinc-sak (kan man inte se det som en banbreddslimiterad impuls?). Den innehåller (väl?) ett oändligt antal svängningar av en definierad frekvens och en viss envelop på amplituden.
Om man ändrar envelopen till att ha mycket lägre derivata så får man en ton med varierande amplitud (den sväller och avtar). Hur långsam envelop måste det vara för att det skall anses innehålla en frekvens?
Om det bara ska vara en frekvens så måste envelopen vara oändligt långsam.
Naqref skrev:Almen skrev:Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
En impuls har ingen varaktighet.
En bandbreddsbegränsad impuls, då?
Ja...? Fyra perioder av en sinus har också en varaktighet, och den har dessutom en frekvens.
Jag tänkte mer typ en sinc-sak (kan man inte se det som en banbreddslimiterad impuls?). Den innehåller (väl?) ett oändligt antal svängningar av en definierad frekvens och en viss envelop på amplituden.
Om man ändrar envelopen till att ha mycket lägre derivata så får man en ton med varierande amplitud (den sväller och avtar). Hur långsam envelop måste det vara för att det skall anses innehålla en frekvens?
Om det bara ska vara en frekvens så måste envelopen vara oändligt långsam.
paa skrev:Ingen som kan svara på min fråga från förra sidan?paa skrev:Steget exciterar ju allehanda resonanser och frågan är om det bara är sådana man hör, eller om steget själv kan höras, helt isolerat?
Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
En impuls har ingen varaktighet.
En bandbreddsbegränsad impuls, då?
Ja...? Fyra perioder av en sinus har också en varaktighet, och den har dessutom en frekvens.
Jag tänkte mer typ en sinc-sak (kan man inte se det som en banbreddslimiterad impuls?). Den innehåller (väl?) ett oändligt antal svängningar av en definierad frekvens och en viss envelop på amplituden.
Om man ändrar envelopen till att ha mycket lägre derivata så får man en ton med varierande amplitud (den sväller och avtar). Hur långsam envelop måste det vara för att det skall anses innehålla en frekvens?
Almen: Ja det är ett exempel på en signal som har en frekvens; nollgenomgångarna upprepar sig med en viss frekvens. Det är klart att det finns signaler som har en frekvens, men nu letade vi efter signaler utan frekvens.
Svante skrev:Naqref skrev:Almen skrev:Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
En impuls har ingen varaktighet.
En bandbreddsbegränsad impuls, då?
Ja...? Fyra perioder av en sinus har också en varaktighet, och den har dessutom en frekvens.
Jag tänkte mer typ en sinc-sak (kan man inte se det som en banbreddslimiterad impuls?). Den innehåller (väl?) ett oändligt antal svängningar av en definierad frekvens och en viss envelop på amplituden.
Om man ändrar envelopen till att ha mycket lägre derivata så får man en ton med varierande amplitud (den sväller och avtar). Hur långsam envelop måste det vara för att det skall anses innehålla en frekvens?
Om det bara ska vara en frekvens så måste envelopen vara oändligt långsam.
Almen: Ja det är ett exempel på en signal som har en frekvens; nollgenomgångarna upprepar sig med en viss frekvens. Det är klart att det finns signaler som har en frekvens, men nu letade vi efter signaler utan frekvens.
Naqref; nu är du fast i Fouriertransformen, men frekvens betyder ju bara oftighet, och man kan mycket väl räkna nollgenomgångar och kalla dess oftighet för frekvens.
Ravel skrev:Bolero är ett orkesterstycke utan musik. Det finns inga kontraster och praktiskt taget inget innovativt utom planen och på dess utförandesätt.
paa skrev:Är det så enkelt att upphovsmannen har ensamrätt till att klassificera sitt verk?
Brottslingen hävdar att det inte är ett brott?
Konstfackstudenten hävdar att det är konst?
paa skrev: Är det så enkelt att upphovsmannen har ensamrätt till att klassificera sitt verk?
Brottslingen hävdar att det inte är ett brott?
Konstfackstudenten hävdar att det är konst?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster