Buddie har ett par PiX!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Buddie

Buddie har ett par PiX!

Inläggav Buddie » 2011-06-22 12:02

Ett par röda fina (dammiga) PiX står det nu i köket. Utlånade av Magnus Östberg - med motiveringen "Skönt att de kommer till användning"! Oerhört generöst.
Ska fixa högtalarkablar bara, så ska det även börja låta om dem. Till att börja med blir det nog vad som, bara det låter för att sedan gå över till något mer rekomenderat (EKK kanske, om jag står ut med användarovänligheten). I vilket fall sladdar jag nog förbi HiFi-kit efter jobbet.
Köpte ju en t-amp för några månader sedan (är ju bra att ha!) så den kommer att driva dem, matade med en iPhone eller en Roku soundbridge (internetradio). Vilken dag som helst ska jag ta tag i NAS:en så att jag kan streama lagrad musik också (ska bara tagga upp först, är väl inte mer än 200Gb!!!!!).
Tror att det är läge att skaffa Spotifykonto kanske!

Bilder kommer (kanske)!

Ska bli så kul att få lyssna på!

Återigen, Tack Magnus!

///Buddie

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-06-22 12:15

Ah härligt, stort grattis till provandet! Du har ju minst sagt väntat på att få
göra det ett tag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sworks

Inläggav sworks » 2011-06-22 12:32

Buddie
Jag kommer förbi och hälsar på! (då det byggs nytt bad och ny tvättstuga hemmavid)

Skall jag ta med mina Pip och Pi60s så kan du jämföra hemma utan stress :) Dock kräver nog dina grannar och framförallt dina barn att jag tar med "lillsläggan" så vi får en bit över 240 watt per kanal :P

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-22 12:33

Det är högtalare som är värda att brukas!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2011-06-22 13:13

Köp ekua om du inte ska ha så långa kablar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-22 14:16

Perfekt liten kökshögtalare :)

Skall de stå på bänken eller vara uppsatta på väggen?

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2011-06-22 16:08

Tackar allihopa.

Shifts: Ja, det här har det väntats på! Ska bli kul och utvärdera - hoppas att hustrun gillar det också.

Sworks: Ja, någon gång framöver får du jättegärna komma förbi med dina PiPs och Pi60s med lämpligt slutsteg (RB1080 var det väl?) och du behöver inte ta med dem hem heller, de kan gärna få stå hos mig en tid (månader) :wink: .

Blixten: Hmmm, EKUA, ja, jag ska inte ha så värst långa kablar. I köket räcker det nog med 2 st 60cm, men sedan vill jag labba lite i vardagsrummet o då vill jag nog ha ett par som är kanske 2*2m.
EKUA i köket till att börja med, eftersom det är där de ska "användas".

Adzer: De ska stå på en Billy bokhylla, den korta modellen (ca 120cm hög). Med en stenvägg bakom. De får samsas om platsen med en brödrost, kaffekvarn, Roku soundbridge och t-ampen. Ska naturligtvis testa med lite dämpning bakom (skumgummi, liggunderlag etc) men det kommer nog inte kunna bli permanent (WAF)!

///Buddie

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-22 16:10

EKUA skall ju enligt öhman användas för max 1m men kan sträckas upp till 2m vid behov. Jag kör själv EKUA på 1,5m till mina piPs.

Känns som det kan bli en trevlig placering. Lägg gärna upp lite bilder när du är klar.
Hehe ja WAF är inte att leka med ^^
Se bara upp med kombinationen skumgummi och brödrost ;)

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2011-06-22 16:29

Var hittar jag EKUA? Kollade lite snabbt på Klabbe i sjön, men de har bara EKU ! Är det typ ringledningskabel jag ska ha? Vad kännetecknar EKUA? är det en tunn två-ledare med homgen kopparledare? eller...

Kollar även på K&Co, de har också ringledningskabel!

///Buddie

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-22 19:25

Kör på den!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-22 22:29

EKU fungerar bra. EKUA är väl förtennad eller något sådant om jag minns rätt, men EKU går bra den med.

Jag det är en ringledning med två stycken tunna solida kopparledare.

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2011-06-23 10:38

EKU blev det, och 8 bananer (inte Fyffes!). Men bananerna behövdes inte märkte jag när jag inspekterade terminalerna, det går att skruva fast dem och det tar mindre plats i anspråk så bananerna hamnar i "bra att ha" lådan.
Mätte ut hur lång den längsta kabeln behövde vara och gjorde två lika långa. Märkte ut ena ledaren mha hustruns nagellack (!) så att jag inte riskerade fasvända det första jag gjorde. Satt på alltiallo arbetsbänken (köksbordet) och jobbade. Skala kabeländar, fästa kabel i högtalare, fästa i förstärkare. Koppla in "signalkällan" (iPhonen) till förstärkaren. Dubbelkollade att allt såg rätt ut, ställde volymen på noll och slog på strömmen.
Efter någon sekund knäppte det till i t-ampen och jag började höja volymen - svagt började "Cobra Style" strömma ur de röda burkarna. Först trodde jag att det bara kom ljud ur den ena, för det var sådan otrolig "fantomcenter". Det lät precis som om ljudet kom rakt framifrån - men en snabb koll (satte örat direkt mot respektive element) visade att båda lät som de skulle. Ökade succesivt volymen, det lät riktigt bra - men inte så bra som jag hoppats. Lajjade lite med eq´n i iPhonen och fick väl till det något bättre, men det saknades tryck. Vred jag upp volymen rejält, så lät det högre men började dista väldigt tydligt.
Flyttade riggen till bänken där de ska stå och kopplade in Rokun istället för iPhonen. NUUU lät det mycket bättre - mer kräm från Rokun tydligen.
HUR lät det då?
Tja, det låter mycket rent, tydligt och kontrollerat. Först var jag nog lite uppeldad och hade skyhöga förväntningar om jätteljud och basdunk mm - och blev... inte besviken, men inte så nöjd som jag hoppats.
Efter att ha lyssnat en halvtimme och försökt få upp ljudet "gav jag upp" för kvällen.
Rätt nöjd ändå, för ljudet är bra (milt uttryckt) och man kan spela tillräckligt högt för att kunna njuta av de låtar man gillar OCH ändå kunna prata med varandra utan att skrika.
Imorse satte jag på riggen igen, lyssnar på internetradio, Radio Swiss Pop och efter ett tag hajjade jag till, det var musik jag hört många gånger förut, men nu lät det mer. Fler detaljer, större djup men inte överdrivet med bas (dvs jag saknade bas).
Men jag tror att det kommer att bli bättre med tiden. När t-ampen spelats in mer, högtalarna fått gå några timmar, jag dämpat lite bakom dem - då, kommer det nog att bli mer dags att säga ja eller nej till dem.

Nu är jag sugen att skaffa ett slutsteg till dem. Vattuman har ju en liten fin sak som han rekomenderat. En liten byggsats som inte kostar så mycket, för det känns som om t-ampen är lite för klen. Den ger inget headroom, vi får se hur det blir. Lyssna ordentligt först, uppgradera sen.

Magnus sa också att han provat med att koppla in en subba och dela vid typ 120mhz - det låte också intressant..., det här kan bli en rolig resa.

Jag har tagit några bilder, ska börja forska i hur jag får upp dem här på forumet.

///Buddie

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-06-23 10:54

Det låter lyckat. Kommer gärna och lyssnar någon dag!
2021 maj på Spotify

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-06-23 11:03

Har du ställt dem nära bakvägg så de får väggstöd i basregistret? Det blir såklart ingen djupbas ändå, men det gör skillnad.

Jag delar mina vid 100Hz mot en SLS 8" i 24L sluten låda, med Minidsp och miniamp. Väldigt nöjd med den lilla riggen. Använder också EKU till piX.

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2011-06-23 12:58

Som jag nämnt ovan, jag är sugen på en kraftigare stärkare och Vattuvarg har ju en fin liten historia från 41hz.
Vad tror ni, skulle jag kunna använda en sådan här:
http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=44&itemid=60 som "slutsteg"?
Eller är jag helt ute och cyklar? Kanske ska ha den före t-ampen som typ försteg istället? Kunskap och förslag mottages tacksamt.

Shifts: Du SKA komma förbi i en nära framtid - din input är önskad - ska bara hitta några förslag på datum som funkar först (dvs rådgöra m hustrun)!

Sworks: När var det du kunde komma förbi med din rigg? :roll:

///Buddie, som vill hem o lyssna o labba med den nya leksaken![/u]

Anledning edit: Vattuman heter ju Vattuvarg - förlåt!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-23 14:14

De där högtalarna (eller ett par grisrosa) har fått motioneras med 6 stycken 12" basar. Det var roligt.

Om du tycker att det låter bra nu, så glöm inte det jag berättat om filterjusteringen ;)

Edit: Du kan få låna förstärkare/radiodel med. Trevlig liten sak på 2x36w/8 ohm
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2011-06-23 14:41

Ja Magnus, jag lånar gärna kraftigare förstärkare. Jag gillar t-ampen, men mer kräm är ju som sagt önskvärt.
Jag ska lyssna några veckor, sedan blir det dags för filteruppgradering!

Får se när jag kan komma förbi o hämta förstärkeriet, sugen blev man ju!! :twisted:

///Buddie

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-23 14:46

Komsikomsi :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2011-06-27 13:11

Onödigt att nämna kanske, men jag har tagit varje tillfälle i akt och lyssnat på PiX:arna - och att de låter förträffligt blir tydligare för varje tíllfälle.
Då jag matar dem med musik från internetradion, Radio Swiss Pop, så bestämmer jag ju inte själv musiken, men imellanåt kommer det en låt som jag kan använda som "referens". Det är inte nödvändigtvis något jag har på CD, eller lagrat, utan något som man hör med jämna mellanrum i radion. Tex något med Aha (Hunting high and low), Elton John (Can You feel the love tonight), där jag kan "utvärdera" både sång och musik. Framförallt i Elton John´s låt, där pianot (numera) framträder så tydligt, fylligt och dynamiskt att man bara står och koncentrerat lyssnar på/efter tydligheter som man inte hört förut.
T-ampen funkar riktigt bra, det är bara när man vill kräma på som den inte räcker till. Men till övrigt lyssnande går det hur bra som helst, speciellt efter någon timme när den blivit uppvärmd - då tycker jag det låter ännu mer oansträngt och med mer värme/välljud.
Aldrig förr har jag så villigt åtagit mig att laga mat, diska och stöka i köket som nu - att aktivt kunna lyssna på välljud samtidigt är ett lyft i tillvaron!

Till och med hustrun medgav att de lät fantastiskt bra, men de är för stora och varför är de målade röda! det måste väl gå att måla dem i någon annan färg! Vitt till exempel.
Jag gillar dem som de är, rött är fint! Passar att ett par exeptionella högtalare sticker ut lite färgmässigt. Men när jag köper ett par, så får de väl bli vita då - jag bryr mig inte så mycket (typ, ingenting!).

Magnus har ju erbjudit mig att få låna en annan, kraftigare, förstärkare - jag ska hämta den så fort tillfälle ges. Det ska bli kul att se hur det blir, vilka skillnader som framträder, om det låter annorlunda och inte bara ges möjlighet att spela högre, kul, kul.
Ska köpa förlängningssladd också, så ska jag sitta och köra Spotify från datorn och lyssna på utvald musik, okänt vad det blir i dagsläget - kom gärna med förslag.

Mer rapporter kommer allteftersom.

///Buddie

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2011-06-30 23:00

Ett annorlunda grepp för att få in mannen i köket således - ;-)
Jag kommer förbi och lyssnar i veckan!
/Shaft

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2011-08-09 13:51

Då var man tillbaka efter fem veckors semester där hifi-utrustningen bestått av Volvos minsta bilstereo och en liten "Ghetto-blaster" inköpt på någon billighets lada (typ El-giganten) för en 3-4 år sedan. Mötet med de röda väljudande tingesterna i köket var kärt. Hänfördes återigen av hur bra och rent de låter.
Före semestern hade vi middag för ett par vänner som gillar musik men inte är ett enda dugg hifi intresserade - de sa spontant (alltså, jag behövde inte komma med några syftningar, påpekanden, hänvisningar el dyl) att: "Vilket bra ljud ni har!". Blev en del musiklyssnande den kvällen.
Jag är så stört nöjd över att även icke ljudintresserade, som annars lyssnar på va f*n som helst (å är nöjda med det), säger utan att jag behöver påpeka det, att de tycker det låter så bra! Även hustrun är numera inne på att vi ska ha ett par egna PiX i köket.
Steget därifrån till en anläggning i vardagsrummet torde då gå lite smidigare. Det som stoppar (även mig) är kostnaden. Även om jag/vi börjar med Pip, så måste jag skaffa förstärkare/slutsteg som levererar tillräckligt med pulver för att det ska funka i vardagsrummet. Nya Pi25 verkar högintressant, gillar även i6 med Profundus-p4 konceptet som David är inne på. Väldigt mycket "smutthet" för ljudkapaciteten - men då är det ännu mer prylar som måste inköpas.
Å det ska köpas ny kyl/fys, ny soffa, byggas om badrum, byggas nytt badrum, fixas i köket...

Jag gillar verkligen att vara i köket, får nog stanna där ett par år till! med glädje! :wink:

///Buddie

P.S Ingen som har ett par Pi60 med förstärkare/slutsteg att låna ut i några månader :roll: D.S

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-08-09 14:17

pi25 med framtida uppgradering med bs25 verkar som en mkt lovande kombination...

Du kan ju f.ö. köpa IÖ's bäranordning till piX, så kan du tillsammans med en liten t-amp ta med dig dina fina högtalare på nästa semester! :)

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2011-08-09 14:34

pgmj skrev:pi25 med framtida uppgradering med bs25 verkar som en mkt lovande kombination...

Du kan ju f.ö. köpa IÖ's bäranordning till piX, så kan du tillsammans med en liten t-amp ta med dig dina fina högtalare på nästa semester! :)

Hmmm, nu ska vi inte sätta griller i huvudet på mig - men det låter ju riktigt bra, har ju varit intresserad/nyfiken på Pi60 m bs60 men det du nämner låter ju redigt mysigt!

Jag funderade på att ta med "riggen" på semestern, men då vi delar huset med svärmor (eller rättare sagt, vi får vara i svärmors hus!) och hon inte är intresserad av hifi, eller av den musik som jag, barnen och hustrun lyssnar på - samt att det inte är mina högtalare, så lät jag dem stanna hemma - vill inte riskera att något händer dem. Det var väldigt fuktigt i Fiskebäckskil i år, så det var nog bra att högtalarna inte var där.
I övrigt kommer jag jättebra överns med svärmorsan, men hon är 85 och som de flesta personer i den åldern vill man ha saker på ett visst sätt - jag är mer anpassningsbar och tacksam för att jag o familjen får vara där

Var dessutom nära att kontakta Stranne för att få lyssna på hans i6:or, men det dök inte upp något tillfälle för dylik utflykt.

När det blir egna PiX så blir det med "resekitet"!!!

///Buddie

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-09 14:37

pgmj skrev:Du kan ju f.ö. köpa IÖ's bäranordning till piX, så kan du tillsammans med en liten t-amp ta med dig dina fina högtalare på nästa semester! :)

Några smarta beslag på sidorna så kan man kanske bygga ihop det just till en liten Täbyblaster?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2012-02-24 18:12

Sådärja, då fick jag tummen ur och uppgraderade förstärkeriet! Med min t-amp lät det väldigt bra, men väldigt lent och tunnt, samt att det saknades kraft (milt uttryckt).

Jag lade ju in en blänkare under 'Köpråd' om en viss stärkare som jag lyckats hitta på nätet - jag var ju då sugen på en rörhäck. Inte så att jag är tillräckligt van lyssnare, kunnig i området eller ens vet skillnaderna på "vanliga" transistor förstärkare och rörstärkare - men jag tycker de är snygga (hmmm, mycket HiFi i den kommentaren :? ) och "alla" talar väl om dem. Inte så att de alltid nödvändigtvis låter bäst, men de låter (nästan) alltid trevligt - och trevligt är gott nog åt mig och min köks-stereo.
Då det blev ett rungande intresse på min köprådsförfrågan (0 svar!) så lät jag saken bero - men häromdagen fick jag ett PM från aleksj om att han hade en dylik stärkare till salu för en vettig peng.
Vi kom fram till att han skulle komma hem med den till mig så att ja skulle kunna provlyssna med PiX:arna - vilket skedde igår.

Det blev affär så nu är jag med: Dared MP-6.

En snygg och tillräckligt välljudande kinesisk rör-hybrid som ger mer av det jag var ute efter. Nu märks det mycket, mycket mer hur viktigt det med kvalitet på det man matar med. En gammal rippad analoginspelning via Spotify som jag innan kunde lyssna på, låter jag nu bli då det inte låter bra alls. Becoming Insane med Infected Mushroom som innan lät tämligen mesigt, låter nu fantastisk.se mycket bättre.
När jag lyssnade på Våren av Vivaldi lät solist stråken (fiol, violin, viola???) väldigt vasst och skärande, i en annan låt (glömt vilken) när det var stråkar lät det otroligt fint och välljudande - så den verkar känslig för kvaliteten på input (som det ju ska va). Basen är tokrapp och låter så himla bra, för att var så små högtalare. Djupet är där, till skillnad mot innan, lite orgelmusik av Bach visade detta - fan vad nöjd jag är :D :D :D

Nu gäller det bara att hålla sig borta från Komoroks och Shifts anläggningar så att jag fortsätter att vara nöjd :( !

Nästa steg blir att uppgradera filterna, det är tydligen inte den senaste specen på dem, då dessa ingår en liten (minimal!) förserieversion.

///Buddie!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-28 13:49

Jag vill också ha ett par pix.
Vad kostar de i MDF?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2012-02-28 14:05

Hej,

enligt den prislista jag har 2011-2 så kostar det för den händige (montera själv):

piX i rå mdf 3200:- (göra filtret o montera allt själv), 5200:- färdiga
piM i rå mdf 3500:- (göra filtret o montera allt själv), 4900:- färdiga

Mvh,
///Buddie

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-02-28 14:11

Fasen vad kul med lite nytt stärkeri! Dags för hembesök snart igen med andra
ord (det är det hemma hos mig också för övrigt, men mer om det senare).

Lite bilder?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-28 15:00

En lagom rörförstärkare hade varit mumma till dessa. Eller min gamla kära NAD 3020. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2012-02-28 16:12

Shifts, jag kommer gärna förbi o lyssnar på maffig HiFi när som helst - men i dagsläget är du INTE välkommen hem till oss. Detta då vi har hantverkar som håller på och bygger badrum, det ser fruktansvärt ut i hela lägenheten, damm och prylar överallt - hemskt! och jobbigt att leva i - men, men, det ska snart vara klart och då kör vi självklart en mat och lyssningskväll igen.
När kan man komma förbi hos dig? PM gärna!

Sprudel, rör verkar vara något som fungerar väldigt bra med dessa burkar - läste om någon annan här på forumet som numera körde en liten högkvalitets rörförstärkare (mycket mer HiFi än min) och det var numera hans finstereo på lyssningsplatsen.

///Buddie

Nästa

Återgå till Wänner af Ino