Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Tack för svar.
Gärna fler tack.
Jag bor i blekinge så helst i närheten så vore jag tacksam.
Någon som känner igen sig i att man vill gärna stampa takten vid lyssning med Ino högtalare?
Zed skrev:Jag tror det kan vara farligt för privatekonomin att hälsa på hos Komorok för att lyssna på i68![]()
eftersom ino är som en drog, börjar med piP å slutar med stora i68or i sten , och är då första intrycket en överdos vet man aldrig hur det slutar...
Zed skrev:Jag tror det kan vara farligt för privatekonomin att hälsa på hos Komorok för att lyssna på i68![]()
eftersom ino är som en drog, börjar med piP å slutar med stora i68or i sten , och är då första intrycket en överdos vet man aldrig hur det slutar...
LeifB skrev:Hej alla vänner.
Jag har lyssnat på ett otaligt antal högtalare.
Har hört Ino Pip med Primare I30 en kort stund och tyckte dem lät väldigt trevligt ihop.
Svängde gott tillsammans.
Svårt att låta bli att stampa takten.
Ni som har lyssnat på andra kombinationer, hur har det varit?
Dvs annan förstärkare samma högtalare.
Eller Primare tillsammans med Ino60, alternativt annan förstärkare.
Vad jag vill så gärna få fram själen och spelglädjen i musiken i första hand.
Mvh
bassman skrev:Det trevliga med piP och samtliga talare från Ino är att dom är en snäll last vilket gör att dom sjunger ut väldigt bra med enklare förstärkare. Det sparar pengar!
Du kan säkert spela med lika bra resultat med en billigare stärkare än Primare menar jag!
Det är min erfarenhet iaf.
Chopha skrev:Jag kör piP med en Onkyo 608 receiver och det låter finfint.
Högtalarna är så lättdrivna att de 100W som receivern lämnar per kanal egentligen är på tok för mycket - det behövs inte, men headroom känns alltid bra att ha. Jag kör därför med receivern i 4 ohms läge för att inte råka bränna något.
-Palle- skrev:Chopha skrev:Jag kör piP med en Onkyo 608 receiver och det låter finfint.
Högtalarna är så lättdrivna att de 100W som receivern lämnar per kanal egentligen är på tok för mycket - det behövs inte, men headroom känns alltid bra att ha. Jag kör därför med receivern i 4 ohms läge för att inte råka bränna något.
Rekomenderar att byta till 8 ohm läget
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=238928
Sorry för OT.
bakerman22 skrev:"Jag kör därför med receivern i 4 ohms läge för att inte råka bränna något."
-Palle- skrev:bakerman22 skrev:"Jag kör därför med receivern i 4 ohms läge för att inte råka bränna något."
Det är nog betydligt större risk att spela sönder dom med för lite effekt och en klippande förstärkare...
Nattlorden drev ju sina piP ett tag med bryggade NAD 208 och inte gick dom då sönder av det?
IngOehman skrev:Chopha skrev:Jag målade dem med mattsvart väggfärg jag köpte på Flügger.
Målade med en skumgummiroller för att få så lite textur som möjligt i färgen, och det blev riktigt bra faktiskt!
Ane Bruns skiva "Changing of the Seasons" låter också fint
Har en fråga som jag kan passa på att ställa:
På min Onkyo 608 kan jag ställa in vilken impedans högtalarna är på.
piP är ju specificerade till 5 ohm och alternativen jag har på Onkyon är 4 ohm och 8 ohm.
Vilket alternativ är att föredra?
/Christopher
Jag rekommenderar tveklöst att du ställer in den på 4 ohm.
Inte för att det behövs på grund av lasten (det finns gott om högtalare
med angiven nomeinell impedans om 8 ohm som lastar förstärkaren mycket
hårdare än piP gör), utan på grund av att förstärkaren ju levererar mycket
mera effekt än de små piP behöver, så en justering av nätdelen (vilket jag
förmodar är vad förstärkaren gör när man väljer lastimpedans) så den ger
lägre spänning, är ingen nackdel alls.
-----------------------------------
LeifB skrev:Vad bra!
Hur stora är dom?
Hur stora element?
Vilken prisklass ligger dom i?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster