av Thomas_A » 2005-07-17 21:17
Ingvar,
inget groll och jag accepterar naturligvis åsikter, även om jag inte håller med. (Eller också gör jag det, men att vi pratar/menar olika saker.)
Att man sätter upp en hypotes eller modell runt ett fenomen behöver inte avkrävas några bevis (sk working hypothesis, arbetshypotes). Det är helt sant. Man behöver heller inte börja med någon modell utan helt enkelt ställa ett antal frågor, samla data, observera och sedan börja bygga sin modell. Inom biologin kan man exempelvis observera en bakterie som producerar ett toxin. Innan man bygger en modell om hur detta går till, så kan man samla information om hur, när, under vilka betingelser, och hur mycket toxin som bildas. Efter detta kan man sätta upp en väldigt basal grundmodell och börja studera mekanismerna i sin detalj för att antingen finna data som stöder eller förkastar modellen. Exempelvis kan en del av hypotesen innebära att toxingenen regleras av stationärfas sigma-faktorn sigmaS. Jag muterar denna gen och studerar om toxinet ökar, minskar eller är oförändrat. Ändrar sig toxinmängden har sigmaS en direkt eller indirekt positiv eller negativ regulatorfunktion. Är den oförändad, så har sigmaS inget med saken att göra. I första fallet stöder den hypotesen, i andra fallet får jag förkasta att sigmaS påverkar. Jag kan naturligtvis vidhålla att sigmaS skulle kunna påverka under andra betingelser, men då får man ändra i sin modell så att man kan testa modellen under dessa betingelser.
Sen har vi statistikfenomenet. Man kan ställa sig frågan om en förstärkare har en frekvensgång mellan 20-20,000 Hz inom ±0.2 dB och mäta detta under de förhållanden som frågan är formulerad. Att tolka detta som att förstärkaren, om så är fallet, har en frekvensgång inom ±0.2, eller att vi misslyckats visa att den avviker utöver ±0.2 dB är en fråga om sannolikhet.
Om det görs 1000 oberoende tester och alla får identiska resultat som ovan kan man då sluta sig till att förstärkaren har en frekvensgång inom ±0.2 dB? Jag anser så, om ingen annan kan bevisa motsatsen. Alltså står dessa mätdata som ett positivt bevis, där sannolikheten att någon skulle hitta en frekvensavvikelse större än denna är ytterst liten. Så liten att ingen sedan skulle bemöda sig att försöka motbevisa dessa data.
Man kan dra massor av likheter inom forskarvärlden, exempelvis att vårt genetiska material består av DNA. Det finns så många obereoende observationer att det består av DNA att vi inte behöver ägna någon tid till att försöka motbevisa dess existens.
Jag anser därför att vetenskapen bara hanterar saker som är testbara.
Om det nu finns en uppsjö av data inom HiFi-världen (JAES, MoLT mm) där saker har prövats och slutsatser dragits så finns dessa data redan publicerade. Jag menar då att detta är en enorm mängd data och bevis, exempelvis vilka slutsteg som INTE håller måttet i enlighet med de kriterier som satts upp. Att de förstärkare som sedan inte kan bevisas ha några fel vid testtillfället felaktigt får epitetet "transparenta" beror inte på det som skrivits utan det som uppkommer ryktesvägen via andra fora.
Det finns därmed inga som helst krav att återigen avkräva någon några bevis, när de redan finns publicerade i någon form. Man kan om man vill presentera dem, eller ge en hänvisning till det som gjorts.
Men jag hävdar fortfarande, som du tidigare också skrev i ett annat inlägg, att man måste ha på fötterna (=bevis) innan man uttalar (påstår) något inom den vetenskapliga världen. Misslyckas man med att visa något på massor av möjliga sätt, kan man antingen försöka vidhålla sin hypotes ("the darling") och bara hävda att de experimentella metoderna inte är tillräckligt bra, överge den ("kill the darling") och sätta upp en ny, som passar med de resultat som man har. Vidhåller man sin darling får man vara beredd på att en modell som man presenterar i en avhandling/publikation kommer att bli totalt söndersmulad om man inte kan visa några som helst data som stöder den. En opponent/granskare behöver inte alls bevisa att en modell är fel, han behöver bara visa att de data som försöker stödja modellen i själva verket inte visar det som påstås utan att det kan finnas en massa andra förklaringar till det observerade. Om så blir fallet, kommer modellen att alltså bli pulvriserad till ingenting, eftersom man man bygga hundratals olika modeller av observationerna. Av de hundratals disputationer jag medverkat vid har det dock inte skett då data till stor del har visat stöd för modellen, även det vid ett par tillfällen har varit mycket nära "pulvrisering".
vh/
T[/u]
Senast redigerad av
Thomas_A 2005-07-18 01:29, redigerad totalt 2 gånger.