NAD 208

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-15 13:09

Flint skrev:
Haakan_W skrev:Flint är allt en riktig upprorsmakare :wink:

Men försöker vara konsekvent och kan även prestera viss form av självkritik. En personlig form av motkoppling. :)

Se upp för självsvängning :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-15 13:12

Morello skrev:
Flint skrev:
Haakan_W skrev:Flint är allt en riktig upprorsmakare :wink:

Men försöker vara konsekvent och kan även prestera viss form av självkritik. En personlig form av motkoppling. :)

Se upp för självsvängning :wink:

Japp. Det har hänt att det har inträffat spontan oscillation men numera har jag fått mer koll på slewraten. Men säker är man aldrig. :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-07-15 15:12

Kraniet skrev:
Rydberg skrev:Nyckelordet är nog hörbarhet, även om 1090 mäter bättre kan ju fortfarande 208 ge ohörbara förvrängningar.

ska man ta det som att thd inte betyder så mycket när det kommer till hörbarhet av ljudkvalité? :wink: 8)
Märklig slutsats! :?

Om något är tillräckligt lågt räcker ju det, om det är lägre så är det ju under tillräckligt lågt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-07-17 14:21

Rydberg skrev:
Kraniet skrev:
Rydberg skrev:Nyckelordet är nog hörbarhet, även om 1090 mäter bättre kan ju fortfarande 208 ge ohörbara förvrängningar.

ska man ta det som att thd inte betyder så mycket när det kommer till hörbarhet av ljudkvalité? :wink: 8)
Märklig slutsats! :?

Om något är tillräckligt lågt räcker ju det, om det är lägre så är det ju under tillräckligt lågt.

Faktiskt är det så att THD vs hörbarhet är ett med säkerhet monotont beroende bara om övertonsfördelningen är någesånär lika.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
drKvack_inaktiv

Inläggav drKvack_inaktiv » 2005-07-17 14:27

Som jag har förstått det är detta mera sant för sinustoner än för musiksignaler, eftersom de senare är så komplexa att blandtoner dominerar hörbarheten helt över övertonerna. Är det resonemanget riktigt borde olinjäritetens storlek vara betydelsefullare än vilka övertoner som dominerar i en THD-mätning. Eller?

drk

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-07-17 18:26

drKvack skrev:Som jag har förstått det är detta mera sant för sinustoner än för musiksignaler, eftersom de senare är så komplexa att blandtoner dominerar hörbarheten helt över övertonerna. Är det resonemanget riktigt borde olinjäritetens storlek vara betydelsefullare än vilka övertoner som dominerar i en THD-mätning. Eller?

drk

Vad jag försökte säga är att

Om man representerar THDmärningen med ett litet antal enkla värden så:

Endast om övertonsinnehållet är ganska likt mellan de två THDmätningarna kan man vara någesånär säker på att apparaten med bara lite mindre THD också låter mindre förvrängt med musiksignaler. Och endast om det också är så då att apparaterna har ungefär samma grundtonsberoende för THDn för alla nivåer.

Annars krävs i värsta fall ganska komplicerade betraktelser för att avgöra vilken av två THDmätningar som indikerar det mer subjektivt förvrängda ljudet på musik, om THD-värdena int e skiljer så hemskt mycket.

Fast 10 % THD låter nog oftast värre än 0.1%... :-)

THD-mätningar kan användas som bra vägvisare under konstruktion.

Att använda sammanfattad THD för förutsägelser om jämförelser mellan radikalt olika konstruktioner kan vara vanskligt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-18 09:31

n3mmr skrev:
THD-mätningar kan användas som bra vägvisare under konstruktion.

Att använda sammanfattad THD för förutsägelser om jämförelser mellan radikalt olika konstruktioner kan vara vanskligt.

Exakt. Distmätning är ett verktyg för konstruktörer men eftersom det ivrigt har använts som argument från ett visst håll så vill jag se jämförbara mätningar på dessa två radikalt olika konstruktioner. Därav tråden om NAD208 och redovisade mätvärden på samma vilkor som på förstärkaren från Tact. Konsekvens. Som lyssnare har man ingen större nytta av informationen huruvida en förstärkare procucerar en eller två promille övertoner.

Föregående

Återgå till Teknikforum