Moderator: Redaktörer
Först säger du att det inte är ett auktoritetsargument men i resten av inlägget hävdar du att Richard hänvisar till Colloms som en auktoritet och går in i detaljer på varför han är en auktoritet. Hur ska du ha det?IngOehman skrev:LasseA skrev:Vad var det du försökte säga med ditt "argument from authority" då?
Edit: stavfel
Jag vet inte om jag missförstår Richard, men jag uppfattar absolut inte
att han försöker framställa ett auktoritets-argument.
Snarare tvärtom!
Vad Richard visar/säger/pekar på är ju snarare att ämnet är komplext,
och INTE alls självklart.
Richard visar inte "vad en auktoritet tycker", utan han visar att "även
denna auktoritet uttalar sig med försiktighet".
- - -
Martin Collums hänvisar han ju till dels som en auktoritet, närmare be-
stämt mannen som har skrivit artikeln som Rydling pekade ut, mannen
som startade det företag som gjort högtalaren som Richard ju föredrog
att ha spelandes stående på spikfötter (framför att ha dem spelandes
stående på tvättsvampar) - OCH Martin Collums skrev artikeln om Guru-
högtalaren - spelandes stående på SD-fötter!
Så om något visar väl Richard att svaren INTE är självklara om man tit-
tar på vad en känd auktoritet skrivit.
IngOehman skrev:
Om man är upplevelseorienterad och vill att allting skall vara så tydligt
som möjligt så kanske man ser en "skärpning" av musikens komponen-
ter, i det här fallet tonens pitch, som en förbättring? Kvanititet blir ens
favorikvalitet. Ju lättare det är att höra tonens frekvens, desto bättre
tycker man att det är, även om man hör tonens frekvens mycket tyd-
ligare än den spelades. Kan offrar upplösning till förmån för skärpan.
Men en annan människa kan göra ett helt annat val, och kanske inte se
"mera = bättre" som varande en självklarhet. Jag är en av dem som ser
ett problem med tundem ur just denna aspekt - den mäter en kvantitet,
men gör på sätt och vis anspråk på att det skulle vara en kvalitet som
har mätts, och att det skulle vara en självklarhet att det är bättre och
bättre ju mera tydligt tonande man hör alla ljud på en inspelning. Men
jag föredrar ju att få höra alla ljud tonande på samma sätt som de spel-
ades, snarare än "så mycket som möjligt".
För mig är inte "mera" bättre, och metoden att avgöra kvaliteter genom
att försöka kvantisera (hur mycket) en utpekad egenskap (stampa tak-
ten, sjung med...) är inte något som har med fidelitet att göra.
Jag gillar mjuka fötter, eftersom de lägger sig i mycket mindre än vad
spikfötter gör. Men att spikfötter lägger konturer på tonerna som i före-
kommande fall gör deras pitch tydligare än ju ingen nyhet direkt.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:
Om man är upplevelseorienterad och vill att allting skall vara så tydligt
som möjligt så kanske man ser en "skärpning" av musikens komponen-
ter, i det här fallet tonens pitch, som en förbättring? Kvanititet blir ens
favorikvalitet. Ju lättare det är att höra tonens frekvens, desto bättre
tycker man att det är, även om man hör tonens frekvens mycket tyd-
ligare än den spelades. Kan offrar upplösning till förmån för skärpan.
Men en annan människa kan göra ett helt annat val, och kanske inte se
"mera = bättre" som varande en självklarhet. Jag är en av dem som ser
ett problem med tundem ur just denna aspekt - den mäter en kvantitet,
men gör på sätt och vis anspråk på att det skulle vara en kvalitet som
har mätts, och att det skulle vara en självklarhet att det är bättre och
bättre ju mera tydligt tonande man hör alla ljud på en inspelning. Men
jag föredrar ju att få höra alla ljud tonande på samma sätt som de spel-
ades, snarare än "så mycket som möjligt".
För mig är inte "mera" bättre, och metoden att avgöra kvaliteter genom
att försöka kvantisera (hur mycket) en utpekad egenskap (stampa tak-
ten, sjung med...) är inte något som har med fidelitet att göra.
Jag gillar mjuka fötter, eftersom de lägger sig i mycket mindre än vad
spikfötter gör. Men att spikfötter lägger konturer på tonerna som i före-
kommande fall gör deras pitch tydligare än ju ingen nyhet direkt.
Ingar, vi tycker helt lika!
Kvalitet över kvantitet.
Hela inlägget var bra, inte bara det jag klippte ut.
Tyvärr "missbrukar" många Linnister metoden Tune Dem på exakt det sätt du påtalar - om jag förstått dig rätt.
De använder utvärderingsmetoden för att hitta den högtalarposition, den apparat (etc) som gör musiken tydligast, INTE för att göra MUSIKFÖRSTÅELSEN störst.
Vad hjälper det att tydligt höra musiken om det man hör är fel?
Min erfarenhet är att många hifientusiaster, inte bara många Linnister (bara kolla på mässor) fokuserar på tydlighet. Han som demar säger; kolla vad tydligt man hör den lilla "fyll i vad ni vill här".
Jaha men resten då?
Är ju relativt lätt att tillverka grejjer som låter "häftigt" och "superupplöst".
Min erfarenhet är att en BRA anläggning INTE låter "häftigt" och "superupplöst".
Den bara ÄR...den bara låter skivorna framträda.
Precis som live inte heller låter superupplöst.
Jag har tidigare kritiserat Linns och andras beskrivning av metoden Tune Dem, då fokus är på HUR man ska göra (gör så o sen så) och inte VARFÖR.
Resultatet blir att de flesta lär sig HUR utan att faktiskt ha FÖRSTÅTT.
Resultatet är även att de flesta TROR sig ha förstått, baserat på beskrivningen på HUR man ska göra.
Och de flesta förstår fel!
Nå säger ni, vad är Tune Dem då?
1/ Det är en utvärderingsmetod, inte ett sätt att lyssna.
2/ Grundideén är enkel; under en utvärdering av två alternativ (tex flytta högtalarna) - musikalisk tydlighet är det viktiga, INTE att musiken är tydlig.
Det är därför viktigare att man förstår varför basisten spelar som han gör, än att man tydligt hör basgången.
Att man tydligare hör melodierna musikerna spelar på en skiva är därför INTE viktigt, nej det viktiga är förstå VARFÖR de spelar som de gör.Man fokusarar alltså på MUSIKALSIK FÖRSTÅELSE.
Precis som då man lyssna på vad andra har att säga, man lyssnar på vad de vill säga (förståelsen) inte hur de säger det (röstens karaktär eller volym)
OBS påpekar igen att ovanstående gäller under utvärderingen av två alternativ.
btw
Dessutom, att föra in "stampa takten" (begreppet finns bara i sverige) var en riktig björntjänst. Är ju bara tokigheter och ytterligare ett HUR som förvillar.
Tune Dem handlar ju alls inte om att maximera stampatakten-känslan.
Hoppas ni hängde med på detta.
Metoden ska enklast beskrivas live genom att uppleva den.
Ofta skulle jag dock tro att den beskrivs felaktigt även live...
Så även om jag förstår vad Rudling vill komma med "stämdhet" tycker jag inte beskrivningen är bra, den förvillar bara.
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten - under de premisserna hade jag inte haft något emot att prova. Dock är jag fortfarande tveksam om jag vågar lita på mig själv så mycket att man inte faller i ett av dina beskrivna hål utan att förstå det.
Kanske något du ska berätta på Selleri också, rentav ett sätt att få TuneDem-talibanerna på det rätta spåret?sportbilsentusiasten skrev:Att man tydligare hör melodierna musikerna spelar på en skiva är därför INTE viktigt, nej det viktiga är förstå VARFÖR de spelar som de gör.
Bill50x skrev:Kanske något du ska berätta på Selleri också, rentav ett sätt att få TuneDem-talibanerna på det rätta spåret?sportbilsentusiasten skrev:Att man tydligare hör melodierna musikerna spelar på en skiva är därför INTE viktigt, nej det viktiga är förstå VARFÖR de spelar som de gör.
/ B
Richard skrev:Sportbilsentusiasten:
Använder du mjuka fötter eller spikes under dina högtalare, och vad upplever du för skillnad ?
sportbilsentusiasten skrev:... vet inte riktigt vilka du menar med TuneDem-talibanerna, men om det är dem jag tror du menar är det ju DE som förstått metoden.
petersteindl skrev:Det där är raka motsatsen till hur det var på 80-talet med Göran Rudling i spetsen.
Richard skrev:John Atkinsson har gjort omfattande mätningar med mjuka material kontra spikes under en högtalare. Han har också utfört ett stort blindtest med bl.a. konstruktörer från BBC där alla föredrog spikes under ett par spendor högtalare.
MagnusÖstberg skrev:Vad drar du för slutsatser härav Richard?
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad drar du för slutsatser härav Richard?
Tja, det verkar som att den mekaniska jordningen med spikes ökar den upplevda massan i lådan för högtalaren och får den att låta bättre- den rör sig mindre.
Det sker enligt Atkinson frekvensmodulation långt upp i diskantregistret om inte högtalaren står still.
John Atkinson skriver :
"This is a practical illustration of Newton's Third Law of Motion: to every action there is an equal but opposite reaction. If a typical 10" woofer cone/voice-coil assembly with a moving mass of 50 grams moves 25mm peak-peak, a cabinet with a mass of 5kg sitting on a friction-free surface will move 250µm: a quarter of a millimeter! Any friction from the support will reduce the cabinet motion, but even if it does by a factor of 100, the resultant 2.5µm cabinet motion is still of the order of that of the tweeter diaphragm's and will frequency-modulate its output. Spiking the speaker or its stand to the floor beneath the rug gives the system a much better
mechanical "ground," reducing its reactive motion to the benefit of its
sound. "
http://www.stereophile.com/features/806/index.html
Göran kanske har rätt.
Richard skrev:This is a practical illustration of Newton's Third Law of Motion: to every action there is an equal but opposite reaction. If a typical 10" woofer cone/voice-coil assembly with a moving mass of 50 grams moves 25mm peak-peak, a cabinet with a mass of 5kg sitting on a friction-free surface will move 250µm: a quarter of a millimeter! Any friction from the support will reduce the cabinet motion, but even if it does by a factor of 100, the resultant 2.5µm cabinet motion is still of the order of that of the tweeter diaphragm's and will frequency-modulate its output. Spiking the speaker or its stand to the floor beneath the rug gives the system a much better mechanical "ground," reducing its reactive motion to the benefit of its sound.
Richard skrev:Min egna slutsats av mitt egna blindtest, samt Atkinsons förklaring med frekvensmodulationen ( som verkligen verkar existera-på riktigt ! ) är att detta låter fullständigt logiskt för mig.
Svante skrev:Richard skrev:Min egna slutsats av mitt egna blindtest, samt Atkinsons förklaring med frekvensmodulationen ( som verkligen verkar existera-på riktigt ! ) är att detta låter fullständigt logiskt för mig.
Berätta mer om varför det är logiskt. Är en del av logiken att frekvensmodulationen skulle ha med upplevd stämning att göra?
Svante skrev:Jag skulle vilja påminna om den här lilla snutten som jag filmade med mobilen. Den illustrerar ganska tydligt att det kan låta olika när man kopplar en ljudalstrare hårt till ett underlag.
http://user.faktiskt.io/svante/speldosa.mp4
Svante skrev:Jag skulle vilja påminna om den här lilla snutten som jag filmade med mobilen. Den illustrerar ganska tydligt att det kan låta olika när man kopplar en ljudalstrare hårt till ett underlag.
Nefilim skrev:Vem är Göran Rudling då? Har lixom inte fått någon koll på det..
Jag frågar eftersom det var han som startade denna tråd.
nadifierad skrev:Nefilim skrev:Vem är Göran Rudling då? Har lixom inte fått någon koll på det..
Jag frågar eftersom det var han som startade denna tråd.
Det är bara att läsa igenom den lilla tråden, så klarnar sambanden.
Richard skrev:Svante skrev:Jag skulle vilja påminna om den här lilla snutten som jag filmade med mobilen. Den illustrerar ganska tydligt att det kan låta olika när man kopplar en ljudalstrare hårt till ett underlag.
Detta visar väl mera hur det kan bli då man sätter en speldosa på ett hårt underlag, än ställer en tung högtalare på stabila spikes.*
Även om allegorin är fin, så är den ju kanske inte direlt överförbar till högtalareåtergivning.
Men jag kanske har fel ?
* självklart förstår jag att spikes otvetydigt överför en hel del resonanser till golvet, frågan är snarare om det är hörbart, eller om den mekaniska " jordningen" som Atkinson talar om är mera väsentlig i positiv riktning vid användandet av spikes.
Nej, du har rätt, det är inte min slutsats alls faktiskt.Richard skrev:Om detta stämmer betyder det ju dessutom att hårt åtdragna element och stabila, lätta lådor är något som är viktigt för en god återgivning.
Detta är min slutsats , kanske inte din.
Svante skrev:Linnar skrev:IngOehman skrev: /../ Det ena man kan göra är att
hoppas att probemet inte har lurat dem som arbetade med fonogrammet
att vrida till ljudet som kompensation för monitorernas spikfötter.
Vh, iö
Det var ungefär så jag menade, dvs att producenten möjligen kompenserar för ljudet ur monitorn som står på spikfötter.
Jag letade genom internet efter bilder från studios. Jag kunde inte se någon som använde spikar vilket nödvändigtvis inte behöver betyda att ingen använder spikar.
Men det är ju inte spikfötterna som låter, utan underlaget. Det är då underlaget som måste bli lika det som står i just den studion som skivan spelades in. Eller kanske masteringsstudion.
Det känns som en dålig systemlösning att behöva byta golv när man byter skiva, liksom.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster