Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:...Intressant med fasvridningen där. Kan inte påstå att jag förstår riktigt...
Hur skulle fasvridning kunna påverka en tvåelementshögtalare?

Bill50x skrev:Varför inte bara ta en lite låda (typ piP) och prova hur det låter/mäter om man placerar högtalaren uppochner? Och kanske varierar höjden så diskantlementet ligger i öronlyssningshöjd och i andra höjder. Givetvis ska man variera höjden vid lyssning/mättning även med högtalaren rättvänd.
Därefter har man väl tillräckligt med kött på benen för att uttala sig - eller?
/ B
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Varför inte bara ta en lite låda (typ piP) och prova hur det låter/mäter om man placerar högtalaren uppochner? Och kanske varierar höjden så diskantlementet ligger i öronlyssningshöjd och i andra höjder. Givetvis ska man variera höjden vid lyssning/mättning även med högtalaren rättvänd.
En uppånervänd högtalare är väl knappast ett exempel på en högtalare
som är konstruerad för att ha elementen tvärtom.
Däremot används ju ibland liknande argumentering för att övertyga
svagbegåvade om att "det blir sämre tvärtom".
AndersD skrev:Nu vet jag inte om ovanstående var adresserat till mig.......men här kommer iallafall lite "xdir"-övningar.
Teoretiska vertikalloober enligt Svantes "xdir"
KarlXII skrev:AndersD skrev:Nu vet jag inte om ovanstående var adresserat till mig.......men här kommer iallafall lite "xdir"-övningar.
Teoretiska vertikalloober enligt Svantes "xdir"
Jo, det var adresserat till dig och jag tackar för svaret.
Nu är det inte helt självklart vad dessa ballonger symboliserar.
Det blir en mer homogen blobb vid MTM med 90 grader fasvriden diskant...är inte det bra? Det är ju den dåliga spridningen som MTM - speciellt i centerhögtalare - brukar få skit för...?
KarlXII skrev:Det blir en mer homogen blobb vid MTM med 90 grader fasvriden diskant...är inte det bra? Det är ju den dåliga spridningen som MTM - speciellt i centerhögtalare - brukar få skit för...?
AndersD skrev:Tänk att du sitter o lyssnar såhär:
När du reser dig upp (eller slänger dig på golvet....fritt val) ändras tonkurvan
robsarve skrev:KarlXII skrev:Det blir en mer homogen blobb vid MTM med 90 grader fasvriden diskant...är inte det bra? Det är ju den dåliga spridningen som MTM - speciellt i centerhögtalare - brukar få skit för...?
Vilket beror på att de då används fel. En av fördelarna med MTM är just att spridningen blir bredare i horisontalplanet och smalare vertikalt. När man då lägger en sådan på sidan (för t.om rätt få audiofiler vill ha en pinne framför TVn) så blir dessa två fördelar en rätt avsevärd nackdel.
Nu har ju jag en duk modell stor hemma och föredrar därför att köra utan center, men skulle jag göra en center hade jag nog försökt mig på en "omvänd d'Appolito". Diskant-Mellan-Diskant alltså.
Om vi går tillbaka till grundfrågan så är den intressant, men diskuteras (som mycket annat här) lite utanför sin kontext.
Diskanten ingår i ett system som primärt utgörs av elementens inbördes placering i alla 3 dimensionerna, lådans fysiska utformning i övrigt, placeringen av elementen på lådan och delningsfiltrets påverkan.
Sen har vi alla sekundära påverkansvariabler som rum, placering och kringutrustning, men om vi bortser från detta så ingår diskanten ändå i ett system där alla delarna bidrar till slutresultatet.
Det går utmärkt att få en högtalare att spela bra med diskant placerad nedanför mellanregistret. Bygger man en låg golvare där man vill ha minskad golvpåverkan så kan det rentav vara en fördel. (man får en uppåtriktad primärloob med rätt filter.)
Men då måste systemet vara byggt för det.
robsarve skrev:Kring delningsfrekvensen spelar båda högtalarna i samma område.
Det är som om du sitter vid en spegelblank sjö och kastar i två stenar. Där vågornas toppar möts får du en förstärkt våg och där en dal och en topp möts får du ingen alls. De släcks ut.
Samma sak händer med ljudvågorna från en högtalare.
Men till skillnad från två ikastade stenar som bara ger upphov till en frekvens på vågrörelsen så ger högtalarna upphov till en mängd.
Så ja, reser du dig 10 cm så hör du kanske ingenting vid 2500 Hz. Men antagligen någonting vid 2510 och vid 2490. Och det räcker rätt långt för hjärnan...
KarlXII skrev:Tack, nu klarnade det. Glömde att det bara gäller den inmatade frekvensen 2500Hz.![]()
(Och antagligen de frekvenser som går till bägge elementen, ovanför och nedanför delningsfrekvensen?)
AndersD skrev:KarlXII skrev:...
I en D'Appolitokonstruktion har diskanten ett element ovanför och ett nedanför. Detta gör att utstrålningen blir väldigt smal i vertikalled och det är också därför jag tvingas tilta mina höga burkar framåt. Det är mycket känsligt om öronen befinner sig för lågt eller för högt....
Är det inte så att vertikallooben blir väldigt smal om mid och diskant spelar i fas i och runt delningen?
En "äkta" D'Appolito fasvrider 90° mellan mid och diskant för att motverka detta.
När det gäller topic så vill jag tro att en högtalare (med en boomer och en diskant) konstruerad för att ha en vertikalloob pekandes 90° från baffeln och där båda elementen spelar i fas genom delningen inte kommer att ändra karaktär om man vänder den upp- och ner. Förutsatt att design axis ligger mitt mellan diskant och boomer!
(Möjligtvis blir golv- / takreflex aningen annorlunda pga avståndsändring)
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Varför inte bara ta en lite låda (typ piP) och prova hur det låter/mäter om man placerar högtalaren uppochner? Och kanske varierar höjden så diskantlementet ligger i öronlyssningshöjd och i andra höjder. Givetvis ska man variera höjden vid lyssning/mättning även med högtalaren rättvänd.
En uppånervänd högtalare är väl knappast ett exempel på en högtalare
som är konstruerad för att ha elementen tvärtom.
Däremot används ju ibland liknande argumentering för att övertyga
svagbegåvade om att "det blir sämre tvärtom".
Nu råkar jag då tillhöra de svagbegåvade och förstår inte alls vad du menar.
Bill50x skrev:Nu menar jag dock inte alls att en "uppochnervänd" högtalare är konstruerad för att spelas på det sättet utan min tanke var just att skapa en praktisk erfarenhet av en sådan konstruktion. Alltså, med ett enkelt medel förstå vad som händer ljud/mätmässigt när man gör så.
Bill50x skrev:Men det kanske är för nära en "tumregel" för att ingenjörn ska fatta eller också strider det mot den första vetenskapliga tesen?
Bill50x skrev:När man testar saker brukat ju annars vara att man ändrar en parameter i taget, för annars vet man ju inte vilken förändring som ger resultatet. Eller hur?
/ B
adzer skrev:Jag tror Ingvar menar att om du vänder en högtalare upp och ned som inte är gjord för att kunnas spelas på det hållet så bildar du ingen uppfattning om hur en högtalare med basen ovanför diskanten låter då den högtalaren inte är designad för det.
Det enda du lär dig är hur den specifika högtalaren låter upp och ned.
IngOehman skrev:adzer skrev:Jag tror Ingvar menar att om du vänder en högtalare upp och ned som inte är gjord för att kunnas spelas på det hållet så bildar du ingen uppfattning om hur en högtalare med basen ovanför diskanten låter då den högtalaren inte är designad för det.
Det enda du lär dig är hur den specifika högtalaren låter upp och ned.
Just det.
Och A/B-jämförelser brister dessutom genom att referens saknas. Man kan
säga om något är annorlunda, och vad man föredrar, men det säger ju inte
något om hur bra varken A eller B var.
Fast framförallt är det som du skriver ju inte ett bra exempel på vad som går
att åstadkomma överhuvudtaget, att vända en högtalare uppåner.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Jo, särskillt snyggt var det intemen bättre blir det ju inte genom att ge igen.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Varför lägger du till sådana där spydigheter?
Att kalla folk för svagbegåvade är tydligen ingen spydighet?
/ B
MagnusÖstberg skrev:Jo, särskillt snyggt var det intemen bättre blir det ju inte genom att ge igen.
Svagbegåvade borde automatöversättas av forumet till oinsatta.
IngOehman skrev:Ja, jag såg att du kallade folk svagbegåvade också- dig själv!