Richard skrev:Svante skrev:Richard skrev:Min egna slutsats av mitt egna blindtest, samt Atkinsons förklaring med frekvensmodulationen ( som verkligen verkar existera-på riktigt ! ) är att detta låter fullständigt logiskt för mig.
Berätta mer om varför det är logiskt. Är en del av logiken att frekvensmodulationen skulle ha med upplevd stämning att göra?
Det är första gången jag ser detta i skrift förutom det som Rudling förut talat om i denna tråd.
Dessutom av en ansedd mättekniker, Atkinson, duktig ( en av de bästa i världen ? ) inom akustik och mätningar av högtalare.
Det förklarar också en hel del av de upplevelser jag upplevde under början av 90- talet, som jag senare ( felaktigt ?) avfärdat som placebo.
Jag har nämligen hört ( men inte läst om ) begreppet" frekvensmodulering i diskantregistret om högtalaren inte står absolut still" samt " ostämda instrumentkaraktärer" pga detta, förut.
Och inte av Rudling.
Kanske påverkar det upplevelsen av hur stämda instrumenten upplevs ?
Alltså, att dopplereffekten finns, det är det nog ingen som ifrågasätter. Frågan är väl hur stor effekten blir i högtalarfallet.
Men min fråga var närmast relaterad till om du gör en koppling mellan frekvensmodulation och ostämdhet. Rent språkligt, och i någon mån fysikaliskt finns det ju en koppling mellan dem, men perceptuellt är det väl tveksamt om en modulation ger ostämdhet. En violinist frekvensmodulerar ju hejvilt, men vi har ändå inga problem att höra en ostämdhet som är betydligt mindre än vibratot.