Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-06 08:50

Richard skrev:
hevi skrev:
Svante skrev:(Jag räknade fel först om nu någon såg inlägget som jag nyss tog bort... :oops: )

Höhö, jag kan ju i alla fall skylla på att jag inte räknat på sådana här saker på flera flera år... :)

Verkar som att vi ligger rätt nära varandra ändå, så helt fel har vi nog inte räknat (i alla fall nu när jag rättade till indatat till min beräkning :))

Kul ändå att ni räknat!

Hevi, ditt exempel där modulationen diffar med 2,19 hz är klart hörbart för en pianostämmare.

Fast är pianostämmare särskilt tränade att höra modulation? Jag menar att du blandar ihop just modulation med statisk snedstämdhet. Det är två helt olika saker, perceptuellt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-06 09:20

Svante skrev:Nja, just nu diskuterar jag fallet när en låda står på mjukfötter. Det är ju då som lådan befaras röra på sig och ge den där dopplerdisten.

Nja, nu diskuterar du väl snarare en oändligt styv låda utan inre resonanser som är fritt upphängd så att lådan helt saknar mothåll mot andra massor. Reaktionskrafterna från bas- och diskantelement har dessutom sina angrepp i lådans tyngdpunkt. Eller? :D

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-06 09:29

Jag har två kistor med sex tiotummare i varje.
Jag har skruvat fast dessa i i huset!

Jag måtte ju ligga jävligt illa till. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-06 09:31

KarlXII skrev:Jag har två kistor med sex tiotummare i varje.

Inte om du ställer huset på SD-fötter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-06 09:41

För övrigt är det väl, åtminstone in en tvåvägshögtalare, en smula mer sannolikt att dopplereffekterna vid 1 kHz är större från baselementets kon än från själva lådan. Här talar vi inte längre mikrometer utan om full slaglängd.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-06 09:46

Richard skrev:
Svante skrev:Ok, då har jag gjort en liten simulering där jag tar en diskanthögtalare som genererar en ton på 1 kHz. Samtidigt skakas högtalaren fram och tillbaka 0,25 mm med frekvensen 30 Hz. Resultatet blir spektralt att man utöver tonen på 1 kHz får två sidband vid 950 och 1050 Hz som ligger c:a 55 dB under 1 kHz-tonen.

Om man ser det som en frekvensmodulation varierar frekvensen mellan 999,86 och 1000,14 Hz, dvs 0,24 cent.

(Jag räknade fel först om nu någon såg inlägget som jag nyss tog bort... :oops: )

Intressant.

Hur stor blir då frekvensmodulationen om lådan skakas fram och tillbaka 0,25 mm vid frekvensen 100 hz och diskanthögtalaren/ mellanregistret genererar en ton på 500 hz ?

Monitor audio påstår att spikes förbättrar specifikt basåtergivningen, om det nu ligger något i detta.

Hur blir exemplet ovan då, Svante ? Om modulationen blir försvinnande liten vid höga diskantfrekvenser, kanske den blir större vid lägre, typ en ton vid 500 hz ?

Alltså- min fråga är:

Hur stor blir frekvensmodulationen om lådan skakas fram och tillbaka 0,25 mm vid frekvensen 100 hz och diskanthögtalaren/ mellanregistret genererar en ton på 500 hz ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-06 09:49

Ähum.
Mycket fokus på vad som kan hända med spikes.

Finns det inga teoretiska eller praktiska nackdelar med att ha en rörlig låda på mjuka fötter?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-06 09:49

Harryup skrev:
Inte om du ställer huset på SD-fötter.

mvh/Harryup

Bild

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-03-06 10:01

Richard skrev:Hevi, ditt exempel där modulationen diffar med 2,19 hz är klart hörbart för en pianostämmare.

Nej, pianostämmare, eller för den delen alla som stämmer instrument ol' school förlitar sig nästan uteslutande på "svävningen" som uppstår när man *blandar* två frekvenser som är mycket nära jämna multiplar av varandra. Ju närmare man ligger i frekvens desto långsammare svävning. När man ligger perfekt upphör svävningen helt. Sen kan ju pianon stämmas i olika temperament, dvs att man medvetet går ifrån det likformiga temperamentet med "perfekt stämning", men det är en annan femma...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-03-06 10:04

KarlXII skrev:Jag har två kistor med sex tiotummare i varje.

Ja när dina 12st 10"are, alla slår 25mm så kanske du skulle kunna ana att 55dB under medelnivån i diskanten, låter det inte 100% rent. :D

Förutsatt att dina baslådor bara väger 5kg och är direkt kopplade till diskanten.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-06 10:52

Richard skrev:Hur stor blir frekvensmodulationen om lådan skakas fram och tillbaka 0,25 mm vid frekvensen 100 hz och diskanthögtalaren/ mellanregistret genererar en ton på 500 hz ?

"Men det är bara ett exempel, Helge?"
Varför ställer du frågor som är orealistiska och icke-illustrativa? Du härleder ju sifferexemplet från ett membran som väger 50g och som slår 25 mm pp vid 100 Hz i en låda som väger fem kg. Och varför inte förstora problemet med ett par storleksordningar genom att fråga vad som händer när samma element spelar en ton på 100 Hz och 500 Hz? Ett membran som rör sig 0,25 mm vid 100 Hz är ju inte direkt extremt. Inte heller att samma membran spelar både 100 Hz och 500 Hz. Det gäller ju i princip alla stativhögtalare, var sig full-range eller sidosystem.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-06 11:06

KarlXII skrev:Finns det inga teoretiska eller praktiska nackdelar med att ha en rörlig låda på mjuka fötter?

Ur vilket perspektiv? Det går ju inte så bra att sitta på dem, och porslinskatter har en tendens att trilla i golvet om man stöter till en högtalare på t.ex. SD-fötter. Men om man vill att högtalaren skall stå maximalt stilla så är en mjuk koppling bäst. Då bestäms rörelserna i kabinettet endast av massakvoten mellan kabinett och membran. Så fort högtalaren får mothåll mot något styvt finns det också möjlighet för den att hoppa trampolin eller att fungera som stämgaffel.

Om man bultar baslådan i golvet, golvet är tillräckligt tungt, låda styv och signalen lågpassfiltrerad så finns ju sannolikt inga resonanser i det aktiva området och lådan beter sig som den vägde 10 ton eller så. Och det är väl bra.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-03-06 11:14

Richard skrev:Hur stor blir då frekvensmodulationen om lådan skakas fram och tillbaka 0,25 mm vid frekvensen 100 hz och diskanthögtalaren/ mellanregistret genererar en ton på 500 hz ?

Jag tycker precis som DQ att du ställer fel frågor.

Men för att ändå svara så finns svaret i min lilla utvikning om dopplermodulation. frekvensförändringen är proportionell mot sändningsfrekvensen. Vid 100Hz vibration och 2kHz ton så hamnar man som sagt på en max frekvensavvikelse på 2,19Hz. Om man istället spelar 500Hz hamnar man på 500/2000*2,19Hz, dvs ca 0,5Hz...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-06 11:29

hevi skrev:
Richard skrev:Hur stor blir då frekvensmodulationen om lådan skakas fram och tillbaka 0,25 mm vid frekvensen 100 hz och diskanthögtalaren/ mellanregistret genererar en ton på 500 hz ?

Jag tycker precis som DQ att du ställer fel frågor.

Men för att ändå svara så finns svaret i min lilla utvikning om dopplermodulation. frekvensförändringen är proportionell mot sändningsfrekvensen. Vid 100Hz vibration och 2kHz ton så hamnar man som sagt på en max frekvensavvikelse på 2,19Hz. Om man istället spelar 500Hz hamnar man på 500/2000*2,19Hz, dvs ca 0,5Hz...

Ok, tack för svar.

Frekvensmoduleringen är alltså " lika illa" eller " lika harmlös" ( beroende på synsätt ) , eftersom den är proportionell mot sändningsfrekvensen.

Det är gott om andra raljerande inlägg, tack för att du hjälper. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-06 11:37

DQ-20 skrev:
Om man bultar baslådan i golvet, golvet är tillräckligt tungt, låda styv och signalen lågpassfiltrerad så finns ju sannolikt inga resonanser i det aktiva området och lådan beter sig som den vägde 10 ton eller så. Och det är väl bra.

/DQ-20

Behöver verkligen högtalarelådan bultas fast för att bete sig som att den vägde 10 ton, eller bara litet mera än den gjorde utan bultning ?

Räcker det inte med fyra rejäla spikes ordentligt nedkörda igolvet, för att uppnå något liknande ? ( det borde bli väldigt svårt att flytta högtalaren med kraft av elementens kraft/ motkraft till lådan, om lådan står stabilt förankrad med kraftiga spikes nedkörda i golvet ).

Lådan borde inte flytta sig alls då, det blir ju kraftiga repor på golvet om den kunde det. Inte ens en tiondels millimeter.

Johan Atkinson kallar det för " mekanisk jordning" , just för att öka massafördelningen låda/ element med hjälp av spikes.

Har han fel även här ?

"It was the impecunious English, therefore, who first got into loudspeaker tweaks. In particular, they heavily investigated the relationship between the speaker and the stand, and the stand and the floor (though the Mod Squad's Steve McCormack pretty quickly got into the act with his effective Tiptoes, which in turn spawned a flood of imitators). I remember putting on a series of single-blind listening tests at the very first Heathrow Penta Show, where show visitors could audition a pair of Spendor loudspeakers either on stands that rested on the rug, or with the same stands spiked through the rug to the concrete floor below. The difference was not subtle; listeners overwhelmingly chose the spiked speaker stands as sounding superior. Even a couple of engineers from the BBC (an organization not normally regarded as being tweaky) confessed that they heard the spikes improving the sound of the Spendors.

The late Raymond Cooke of KEF, who was a subject in those 1982 listening tests, offered a typical dose of Yorkshire common sense by pointing out that when hi-fi got going in earnest in the 1950s, loudspeakers featured such massive construction as sand-filled cabinet walls. They also often sat directly on uncarpeted floors—the thought that they might not have a secure enough foundation wouldn't have crossed their owners' minds. Since that time, speakers have become flimsier and rugs thicker, allowing the cabinet to move in reaction to the woofer's motion.

This is a practical illustration of Newton's Third Law of Motion: to every action there is an equal but opposite reaction. If a typical 10" woofer cone/voice-coil assembly with a moving mass of 50 grams moves 25mm peak-peak, a cabinet with a mass of 5kg sitting on a friction-free surface will move 250µm: a quarter of a millimeter! Any friction from the support will reduce the cabinet motion, but even if it does by a factor of 100, the resultant 2.5µm cabinet motion is still of the order of that of the tweeter diaphragm's and will frequency-modulate its output. Spiking the speaker or its stand to the floor beneath the rug gives the system a much better mechanical "ground," reducing its reactive motion to the benefit of its sound. "

- John Atkinson.
Senast redigerad av Richard 2012-03-06 11:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-06 11:41

DQ-20 skrev:För övrigt är det väl, åtminstone in en tvåvägshögtalare, en smula mer sannolikt att dopplereffekterna vid 1 kHz är större från baselementets kon än från själva lådan. Här talar vi inte längre mikrometer utan om full slaglängd.

/DQ-20

Absolut. Detta visar ytterligare att Atkinsons fokus ligger fel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-03-06 11:49

hevi skrev:
Richard skrev:Hevi, ditt exempel där modulationen diffar med 2,19 hz är klart hörbart för en pianostämmare.

Nej, pianostämmare, eller för den delen alla som stämmer instrument ol' school förlitar sig nästan uteslutande på "svävningen" som uppstår när man *blandar* två frekvenser som är mycket nära jämna multiplar av varandra. Ju närmare man ligger i frekvens desto långsammare svävning. När man ligger perfekt upphör svävningen helt. Sen kan ju pianon stämmas i olika temperament, dvs att man medvetet går ifrån det likformiga temperamentet med "perfekt stämning", men det är en annan femma...

Verkar som ni diskuterar en icke-fråga.
Är ju INTE så att dessa två toner hörs lika högt volymmässigt.
Nej, ena ligger ju (om jag minns rätt) 55dB under.
Är det överhuvud hörbart?

Det enda som ev skulle kunna vara hörbart är väl resonansen i basen, som finns vid olika frekvenser beroende av om SD-kuddar och spikes används.

Diskutera gärna VAD SOM SKULLE KUNNA HÖRAS tack.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-06 11:51

Svante skrev:
DQ-20 skrev:För övrigt är det väl, åtminstone in en tvåvägshögtalare, en smula mer sannolikt att dopplereffekterna vid 1 kHz är större från baselementets kon än från själva lådan. Här talar vi inte längre mikrometer utan om full slaglängd.

/DQ-20

Kan massafördelningen membran kontra låda förbättras med rejäla spikes i golvet ?

Om elementet är monterat i tex en subbaslåda pekandes rakt fram mot lyssnaren ? Det torde vara omöjligt att få lådan att röra sig ens en hundradels millimeter.... Spikesen förhindrar väl detta ?

Det finns väl ingen ägare med subwoofers med spikes som varit med om att lådan flyttat sig det lilla minsta ? Även då riktigt basintensiv musik spelas ?

Hålen i parketten flyttar ju liksom inte på sig.

Detta, om det är korrekt, borde innebära att mjuka fötter under högtalaren inte ökar kvoten mellan membran/ låda eftersom högtalaren är löst kopplad till golvet.
Senast redigerad av Richard 2012-03-06 11:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-03-06 11:57

Richard skrev:Frekvensmoduleringen är alltså " lika illa" eller " lika harmlös" ( beroende på synsätt ) , eftersom den är proportionell mot sändningsfrekvensen.

Det är gott om andra raljerande inlägg, tack för att du hjälper. :)

Njae, den är ju en fjärdedel av vad den är vid 2kHz, så den är ju mindre (dock är den i samma härad som Svantes exempel med helt andra ingångsvärden).

Det du borde fundera på är vad som händer i ett normalt högtalarmembran. Om du låter samma högtalarmembran spela säg en 300Hz ton med 0,25mm amplitud (dvs 100ggr lägre amplitud än i exemplet) tillsammans med säg en 1kHz-ton. 1kHz-tonen kommer att överlagras på 500Hz-aren och således dopplermoduleras med 0,25mm i 300Hz...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-03-06 12:02

KarlXII skrev:Finns det inga teoretiska eller praktiska nackdelar med att ha en rörlig låda på mjuka fötter?

Fötterna kan liksom knådas ihop till små korvar och så rullar högtalaren in i väggen och går sönder.

:oops:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-06 12:17

Det finns en bra grej med Tune dem och det är: If it sounds good it is good. Just listen and hear. Egentligen räcker det för konsument. That's it. Smakar det bra så är det gott. Fast denna truism är gammal som gatan och inget som Linnfolket hittat på. Det är bara att prova och lyssna. Det räcker.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-06 12:18

petersteindl skrev:Det finns en bra grej med Tune dem och det är: If it sounds good it is good. Just listen and hear. Egentligen räcker det för konsument. That's it. Smakar det bra så är det gott. Fast denna truism är gammal som gatan och inget som Linnfolket hittat på. Det är bara att prova och lyssna. Det räcker.

MvH
Peter

Det är väl lite procedurer innan man kan bestämma sig för att det är bra?

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-03-06 12:27

KarlXII skrev:
petersteindl skrev:Det finns en bra grej med Tune dem och det är: If it sounds good it is good. Just listen and hear. Egentligen räcker det för konsument. That's it. Smakar det bra så är det gott. Fast denna truism är gammal som gatan och inget som Linnfolket hittat på. Det är bara att prova och lyssna. Det räcker.

MvH
Peter

Ja, man skall t.ex. ta av sig sitt armbandsur innan lyssning.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-06 12:30

Richard skrev:
Svante skrev:

/DQ-20

Kan massafördelningen membran kontra låda förbättras med rejäla spikes i golvet ?

Nej, lådan väger vad den väger. Men det var nog inte det du menade.

Richard skrev:Om elementet är monterat i tex en subbaslåda pekandes rakt fram mot lyssnaren ? Det torde vara omöjligt att få lådan att röra sig ens en hundradels millimeter.... Spikesen förhindrar väl detta ?

Under resonansen domineras den mekaniska impedansen av fjädringen, över av massan. Även om spikarna är styva så är inte underlag och låda det. Resonansen åker upp, ja, men får högre Q-värde och hamnar i det hörbara området, men ändå rätt lågt.

Richard skrev:Det finns väl ingen ägare med subwoofers med spikes som varit med om att lådan flyttat sig det lilla minsta ? Även då riktigt basintensiv musik spelas ?

Hålen i parketten flyttar ju liksom inte på sig.

Parketten sviktar.

Richard skrev:Detta, om det är korrekt, borde innebära att mjuka fötter under högtalaren inte ökar kvoten mellan membran/ låda eftersom högtalaren är löst kopplad till golvet.

Dina resonemang bygger helt på intuition för frekvensområdet under resonansen mellan lådans massa och fjädringen i fötterna. Vid och ovanför resonansen funkar inte den intuitionen.

Ang mobila subwoofrar:

http://user.faktiskt.io/svante/lillkub.avi :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 12:35

Sökte hela kvällen igår efter Lilltrolls video - bra att du hittade den :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-06 12:42

KarlXII skrev:Ähum.

Finns det inga teoretiska eller praktiska nackdelar med att ha en rörlig låda på mjuka fötter?

Vad tyckte du själv efter att jag satt SD-fötter under mina subbar istället för de tvättmaskinsplastbollar som är originalfötterna?
Hur mycket bättre blev det på den äldre mätskalan?
Det blev väsentligt mer bas men samtidigt också mycket mer onyanserad bas. Återstår att se om den går att tygla i filtren men att SD-foten löser allt och inte ger andra problem är ju inte helt självklart. Nu kommer en del säga att SD-fungerar eftersom jag fick mer bas och "gröten" kommer ifrån mitt rum. Javisst kan det ju vara så, i min egen värld en kombination dock, men om man bara kan välja på gröt eller spik så ser jag i vart fall det som högst tänkbart att man klarar sig med enklare eller ingen basfix i rummet med spik och därför föredrar man det. Om det blir "bättre" eller bara mera bas med SD-fötter i vissa lägen tycker jag är lite osäkert. Underlaget går ju inte riktigt att bortse ifrån heller.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-03-06 12:46

JanBanan skrev:Ja, man skall t.ex. ta av sig sitt armbandsur innan lyssning.

Absolut. Det finns väl inget som stör en bra återgivning mer än att påminna om att man egentligen borde vara på väg någon annanstans?

/ B

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-06 12:54

JanBanan skrev:
KarlXII skrev:

MvH
Peter

Ja, man skall t.ex. ta av sig sitt armbandsur innan lyssning.

Man skulle ju också bära ut telefonen. Frågan är bara hur man gör med mobiltelefoner? Räcker det med att ställa om den på "flight mode" eller måste man lämna den i entrén?

Undrar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 12:58

Harryup skrev:
KarlXII skrev:Ähum.

Vad tyckte du själv efter att jag satt SD-fötter under mina subbar istället för de tvättmaskinsplastbollar som är originalfötterna?
Hur mycket bättre blev det på den äldre mätskalan?
Det blev väsentligt mer bas men samtidigt också mycket mer onyanserad bas. Återstår att se om den går att tygla i filtren men att SD-foten löser allt och inte ger andra problem är ju inte helt självklart. Nu kommer en del säga att SD-fungerar eftersom jag fick mer bas och "gröten" kommer ifrån mitt rum. Javisst kan det ju vara så, i min egen värld en kombination dock, men om man bara kan välja på gröt eller spik så ser jag i vart fall det som högst tänkbart att man klarar sig med enklare eller ingen basfix i rummet med spik och därför föredrar man det. Om det blir "bättre" eller bara mera bas med SD-fötter i vissa lägen tycker jag är lite osäkert. Underlaget går ju inte riktigt att bortse ifrån heller.

mvh/Harryup
Jag tror faktiskt ingen kommer säga att de mjuka fötterna är orsaken till att du fick mer bas. Jag tror faktiskt inte ens att det stämmer. Jag tror att harryup har fel 8O 8O

Jag tror du fick mindre av något annat så du uppfattar det som om fick mer bas. Kunde man mäta den akustiska nivån i rummet så kanske den totalt sett är lägre..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-06 13:08

KarlXII skrev:

MvH
Peter

Egentligen inte. Det är bara Linnoiderna som kör procedurerna BildBild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi