Rundgång i nedre frekvensområde

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Rundgång i nedre frekvensområde

Inläggav Fjonkalicious » 2012-03-03 18:34

är hos en vän och dom har en vintage akai stereo inkl. högtalare. Det är någon skum rundgång som kommer i "basen". Framförallt med loudness inkopplat. akai högtalarna är kanske inte världens bästa(skit). men något måste vara fel? felfasning?

vi skall ju ha fest...
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2012-03-03 19:09

Hur upplever ni att det låter? Försök utveckla!
Och vad menar du med "basen"? Är det i basen det är problem?

Spelar högtalarna ur fas med varandra så motverkar de varandra vilket lätt upplevs att basen försvinner, så det är det nog inte.

Rundgång uppstår endast om ni har en mikrofon inkopplad i systemet vars input går ut i högtalarna och sedan tillbaka in i mikrofonen.

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-03 19:19

Kör ni vinyl, så är det väl nåt med skivspelaren. Jag hade svåra sådana problem med en ERA Mk IV en gång i världen.
Byt till en bättre skivspelare i så fall.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-03-03 19:41

spotify. det låter brrrrwoooooh.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2012-03-03 19:48

Konstant eller i rytm till musiken?

Låter det brrrwooooh kanske det är ett jordfel?
Det artar sig ofta i basen som brum.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-03 22:02

Spela in ljudet med mobben och lägg upp så kommer du att få en lösning direkt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-03-04 20:29

Och du har naturligtvis redan provat olika ingångar?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-03-04 20:48

Kanske skulle spelat in något. Strax efter inlägget så började att ramla in folk och då var det inte läge.

Det måste vara något fel i förstärkeriet. Jag flyttade isär högtalarna och då blev det lite bättre. Ingången förflyttades från Tape Monitor till Aux. Men för att det skall bli rundgång så måste det vara något som tar upp signal och återger den?

Tja, synd att dom inte frågade mig innan dom köpte, för då kanske dom hade fått något lite bättre. Får väl leta efter något dugligt till dom.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2012-03-04 22:26

Det måste vara något fel i förstärkeriet. Jag flyttade isär högtalarna och då blev det lite bättre

Om det blev bättre när ni flyttade isär högtalarna och därmed ändrade deras placering i rummet så är det nog inte fel på förstärkaren. Den vet ju inte hur högtalarna förhåller sig till rummet. ;)
Problemet du upplevde kan ha varit en stående resonant våg.

Om det blev bättre när ni bytte ingång på förstärkaren så kan problemet ligga i förstärkaren och att något knasar med Tape Monitor-ingången.

Men eftersom du både bytte ingång och flyttade på högtalarna så är det svårt att veta vad som är problemet. Det är bäst att göra en sak i taget vid felsökning :)

Jag skulle tippa på resonanser eller att högtalarna har konstiga egenljud för sig.

Vid rundgång måste det som sagt finnas en mikrofon inkopplad.
Hade ni ingen mikrofon så är rundgång inte problemet.

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-03-04 22:41

Jag gjorde det inte samtidigt.

Läs här Chopha:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Akustisk_rundg%C3%A5ng

Har du någon gång fått rundgång av att placera högtalare för nära varandra? Nä, tänkte det. ;-)

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2012-03-04 23:31

Som ljudtekniker är jag väldigt mycket väl införstådd i vad en rundgång är, så nu måste du ha missförstått mig eller så har jag varit otydlig med det jag har skrivit.

Eftersom du skrev att "någon skum rundgång kommer i "basen"" i första inlägget ville jag klargöra att en rundgång kan det inte vara om ni inte har mikrofon inkopplad i systemet. Du skriver även det i trådrubriken.

Jag tycker ändå att jag är ganska klar i vad jag menar:
"Rundgång uppstår endast om ni har en mikrofon inkopplad i systemet vars input går ut i högtalarna och sedan tillbaka in i mikrofonen."

"Vid rundgång måste det som sagt finnas en mikrofon inkopplad.
Hade ni ingen mikrofon så är rundgång inte problemet."

Fjonkalicious skrev:Har du någon gång fått rundgång av att placera högtalare för nära varandra? Nä, tänkte det. ;-)

Det har jag inte påstått. Trist ton på ditt inlägg när jag försöker hjälpa till.

Mvh,
/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-05 10:00

På den gamla goda tiden, förra årtusendet, när man hade 5-poliga DIN-kontakter bak på stärkaren, så var Tape Monitor både ingång och utgång fast på olika stift. Man kunde lyssna före eller efter inspelningen på band, = tape monitor.

Beroende på hur och till vad man kopplar andra änden på den då fempoliga sladden så kan jag mycket väl tänka mig att det går att få nån sorts självsvängning eller eko-effekt eller nåt. Tryckte man på fel knapp på min gamla B&O1500 och drog på volymen så kunde man få rundgång eller eko.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-03-06 08:25

Kan man tänka sig att grammofonenes picup tar upp och skickar vidare signalen?
Att den liksom (felaktigt) är inkopplad hela tiden oavsett hur ingångsväljaren ställs.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-06 08:53

Ja, är det en vinylspelare med i bilden så är det säkert så att ljudet går tillbaka till pickupen. Flyttar man bort högtalarna en bit ifrån skivspelaren så blir det bättre, liksom om man isolerar skivspelaren från underlaget.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-03-06 09:31

Det finns en inkopplad vinylspelare, men den var inte i bruk. Hmm, detta skall jag titta på.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-06 09:34

Vill stillsamt påpeka att en annat gammalt namn på pickup är nålmikrofon.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-06 10:06

:D

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2012-03-06 11:45

Det där är snyggt! :D

Skulle vara coolt med två sådana spelare när man vänder plattor på en klubb. De med Technics 1200 skulle ju se ut som blåbär.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-03-06 12:17

Chopha skrev:Det där är snyggt! :D

Skulle vara coolt med två sådana spelare när man vänder plattor på en klubb. De med Technics 1200 skulle ju se ut som blåbär.

Det skulle också ge verbet "scratcha" en helt nu innebörd! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2012-03-06 13:51

HAHA, awesome!

Brukar inte nålarna på dylika skivspelare vara ganska grova (tänker udden på en blyertspenna) ?
Känns som att man lirar skivorna en gång och aldrig med om man blir vild och försöker köra en Kid Koala. :)

http://www.youtube.com/watch?v=KbFIGFv4GLQ
/Kåffa
Kontrollrummet

Återgå till Generellt om hifi