Jag skall bygga OB51 moduler (basmoduler som passar måttmässigt och ljudligt till OA51 för den som inte känner till OB51) med 4 st 8" basar i varje...
Varför skall jag göra det då??? jo jag vill testa att dra nytta av och testa vissa mekaniska fenomen för högtalarelementplacering...
Jag skall sätta 2 st 8" element på varje sida på OB51 lådan, parvis rygg mot rygg s a s.
Krafterna på lådan som orsakas av konrörelserna tar på detta sätt ut varandra.
Krafterna (vibrationer) som konrörelsen orsakar i chassie/korg p g a att den ömsom försöker "knuffa bort", ömsom "dra till sig" magnetsystemet är ju ett annat problem (störst på element med veka korgar). Det är här som det finaste med kråksången kommer in... Elementen skall sitta mitt för varandra och då kan jag "bulta ihop" magnetsystemen på de två motstående elementen och vips.... så har jag neutraliserat även denna kraft...

De enda vibrationer som nu finns kvar är svängningar i lådväggarna p g a de tryckvariationer som elementen orsakar i lådan (och de blir ganska stora då det är en sluten låda jag talar om).
Jag tänlte väl då göra en låda med mycket genombruten stagning (å ganska tunnväggig då jag vill ha så mycket volym som möjligt, kanske bafflar i plåt...)
Lådorna skall som sagt vara slutna och hela kalaset måste eq'as för att komma ner i frekvens, målet är att komma rakt ner till 20 Hz i rum.
-Bilder å sånt kommer allt eftersom.
Å nej.... jag tänker inte sälja mitt Bremen-bassystem... detta gör jag bara för skojs skull.
Stefan