Miper skrev:Det du skriver är för mig ett klassiskt exempel på att teori och verklighet inte alltid stämmer överens, möjligt att Atkinsons förklaringsmodell går att smula sönder men det innebär inte per automatik att spikes inte är det bättre alternativet rent ljudmässigt, eller hur?
Helt rätt. Mina invändningar är väldigt ofta mot förklaringsmodeller, mer sällan mot upplevelser. Det finns få saker som är så svårutredda som olika människors upplevelser, och om någon tycker bättre om något så kan man inte gärna invända mot det.
Men här gick argumentationen dels ut på att förklara upplevelsen med argument som inte håller, rent fysikaliskt.
Sedan är min erfarenhet av mina upplevelser att det för det mesta går att få samstämmighet mellan upplevelse och fysik, och nästan alltid utan exotiska förklaringar. Men det är ju mina upplevelser det.
Miper skrev:Vill bara igen förklara hur jag upplevde spikes kontra SD
på mina högtalare.
SD- Odistinkt, grötigt, bumlig bas.
Spikes-Distinkt, detaljerat med klippfast bas.
Jag tar med glädje emot alla förklaringar på vad som ger detta utfall.
(Dock inte att jag gillar färgat ljud då jag garanterar att så inte är fallet)
Ja, och det är dina upplevelser och det är bara att respektera dem.
En av dem är att du gillar färgat ljud

. (Vore det så illa?) En annan är placebo. En tredje är att utstrålningen från golvet i ditt fall blev så lyckosam att spridningsmönstret i rummet blev gynnsammare. Eller att tillskottet från golvet gör att det låter lite starkare. Det finns säkert fler förklaringar.
Ovanstående är bara spekulationer, ska man undersöka förklaringarna metodiskt så behöver man göra en massa experiment för att fastställa vad det är som triggar din positiva upplevelse.
Eller så är du bara nöjd med att du gillar ljudet och struntar i om det beror på att det är färgat, eller att du får dopplerdist med eller utan spikar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.