Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-03-06 21:42

Svante skrev:
Johan_Lindroos skrev:Rent fysikaliskt/mekaniskt har jag aldrig någonsin sett någon förklaring som skulle kunna påvisa spikfötters fördelar varken mekaniskt eller resulterande akustiskt.

Men det kanske någon spikfotsförspråkare kan vaska fram?

De flesta brukar bara tänka på 0 Hz när de fysikaliskt "känner efter" hur spikfötter beter sig och hur de därmed tros beter sig i audioområdet. Det är det stora misstaget.

Denna tråd är ganska gammal, så det är möjligt att något fragment av spikfotsargument finns här, men jag orkar faktiskt inte läsa tråden igen.

En förklaring som jag kan tänka mig är att man med kopplingen till golvet får en stor strålande yta. Utöver den nivåhöjning som det ger så ger det även en mer utbredd ljudkälla. Stora strålare har en viss imponatorverkan.

Ett typiskt golv är dock tämligen resonant så det blir inte hifi i tonkurverak bemärkelse. Däremot kanske det kan ge en upplevelse av integration med rummet.

Kanske?

Fast detta brukar inte spikfotsförespråkarna framställa i sin argumentation, tror jag.

Det brukar vara snack om "mekaniska dioder"(!), etc.

Det skulle vara intressant om någon spikfotsförespråkare har något att anföra. Dig Svante får vi nog räkna till den vetenskapsorienterade gruppen. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-06 21:46

Johan_Lindroos skrev:Miper, här kan du läsa vad B&W har placerat under diskantelementet i dina högtalare:

http://www.bowers-wilkins.eu/Discover/D ... pling.html

"De-coupling

Preventing mechanical vibration from the bass cabinet reaching the tweeter leads to a much cleaner, sweeter high frequency performance. For the 800 Series Diamond, we’ve adopted a synthetic gel to cushion the tweeter better than ever before. Not only that, we’ve also isolated the tweeter assembly from the tube and mounting behind, which reduces external interference to virtually nil."

(Från: http://www.bowers-wilkins.eu/Speakers/H ... ogies.html)

De anger i alla fall inte spikfötter som att det skulle vara någon speciell
designfiness.

Det där är ju intressant, B/W påstår därmed att frekvensmodulation existerar som något störande för återgivningen, vilket både Hevi och Svante nyss förklarat att det har ingen betydelse att tala om ( via räkneexempel .)

Hur ligger det till ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-06 21:48

8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-03-06 21:56

Richard skrev:
Johan_Lindroos skrev:Miper, här kan du läsa vad B&W har placerat under diskantelementet i dina högtalare:

"De-coupling

Preventing mechanical vibration from the bass cabinet reaching the tweeter leads to a much cleaner, sweeter high frequency performance. For the 800 Series Diamond, we’ve adopted a synthetic gel to cushion the tweeter better than ever before. Not only that, we’ve also isolated the tweeter assembly from the tube and mounting behind, which reduces external interference to virtually nil."

designfiness.

Det där är ju intressant, B/W påstår därmed att frekvensmodulation existerar som något störande för återgivningen, vilket både Hevi och Svante nyss förklarat att det har ingen betydelse att tala om ( via räkneexempel .)

Hur ligger det till ?

Fast nu vill "vi" ju ha argument för vad de fysikaliska fördelarna med spikfötter är... Eller det kanske bara är jag som skulle önska detta. B&W kanske inte är sådär jätteför spikfötter. Snarare tvärtom tycker jag det verkar som.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-03-06 21:58

Naim hade/körde med fjäderupphängda diskanter redan
på 80-talet . . . har jag för mig . . . det behövdes kanske
för att "motverka" effekterna av spikesarna . . . :roll: :P

Å nu så tar "vi" alla å stampar takten å ä som fölk . . . :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-06 22:04

Johan:

Hade du läst hela tråden så ser du att de främsta argumenten FÖR spikes är att:

Frekvensmodulation existerar, och är hörbart och bör minimeras ( Atkinson, Rudling ).

Spikes låter högtalaren stå still vid många frekvenser ( utom de högsta ) .

Med mjuka fötter är högtalaren rörlig vid alla frekvenser.

Med spikes åstadkommes " mekanisk jordning" ( Atkinson ) som förbättrar massaförhållandet högtalaremembran/ lådans vikt.

Med mjuka fötter sker ingen sådan förbättring pga att högtalaren är frikopplad från underlaget.

*B/W är kraftiga förespråkare FÖR spikes, och har så varit länge. På
hifiklubben lanseras extra kraftiga B/W spikes till deras toppmodeller.
Senast redigerad av Richard 2012-03-06 22:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-06 22:09

Naim hade/körde med fjäderupphängda diskanter redan
för att "motverka" effekterna av spikesarna

världens bästa högtalare hade oxå mjukupphängd diskant, och spikes

Bild
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-06 22:12

Laila skrev:Naim hade/körde med fjäderupphängda diskanter redan
för att "motverka" effekterna av spikesarna . . . :roll: :P

Å nu så tar "vi" alla å stampar takten å ä som fölk . . . :D

...du minns rätt Laila. Anledningen till de upphängda diskanterna var för att undvika frekvensmodulering från baselementen ( enligt Naim ) .

I deras toppmodeller har de tom. diskanten i en helt separat låda pga. detta.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-03-06 22:18

Richard skrev:Det där är ju intressant, B/W påstår därmed att frekvensmodulation existerar som något störande för återgivningen, vilket både Hevi och Svante nyss förklarat att det har ingen betydelse att tala om ( via räkneexempel .)

Hur ligger det till ?

Om jag lånar din retorik så... hade dom använt mjuka fötter istället för spikes under högtalarna istället så hade dom kanske sluppit vibrationsproblemen i diskanten 8) .

Jo, B&W har nog en marknadsföringsavdelning, dom med...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-06 22:21

hevi skrev:
Richard skrev:Det där är ju intressant, B/W påstår därmed att frekvensmodulation existerar som något störande för återgivningen, vilket både Hevi och Svante nyss förklarat att det har ingen betydelse att tala om ( via räkneexempel .)

Hur ligger det till ?

Om jag lånar din retorik så... hade dom använt mjuka fötter istället för spikes under högtalarna istället så hade dom kanske sluppit vibrationsproblemen i diskanten 8) .

Jag säger absolut inte att du har fel, håller detta öppet...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-03-06 22:21

Edit:
Richard skrev:Johan:

Hade du läst hela tråden så ser du att de främsta argumenten FÖR spikes är att:

Frekvensmodulation existerar, och är hörbart och bör minimeras ( Atkinson, Rudling ).

Spikes låter högtalaren stå still vid många frekvenser ( utom de högsta ) .

Med mjuka fötter är högtalaren rörlig vid alla frekvenser.

Med spikes åstadkommes " mekanisk jordning" ( Atkinson ) som förbättrar massaförhållandet högtalaremembran/ lådans vikt.

Med mjuka fötter sker ingen sådan förbättring pga att högtalaren är frikopplad från underlaget.

*B/W är kraftiga förespråkare FÖR spikes, och har så varit länge. På
hifiklubben lanseras extra kraftiga B/W spikes till deras toppmodeller.

Edit: Till Richard:

Jag minns någorlunda det som Rudling skrivit, vilket var ungefär så långt från fysikaliska argument man kan komma.

Atkinson är långt ute och cyklar i citatet du hänvisar till. Men jag har inte läst resten av det han skrivit, men ska göra det.

Edit kl 21:38: Du fyllde på ditt inlägg med mer text, vilket jag inte hade svarat på ovan. Så här kommer lite mer.

Atkinsons argument (om din sammanfattning stämmer enligt hans text) faller till intet över den systemresonans som ges av högtalaren i samverkan med spikfötterna och underlagets fjädring, vilket brukar ligga någonstans i låga basregistret, beroende på förhållanden. Över denna frekvens måste man studera det hela på annat vis. Mycket enkelt kan vibrationsmönstret vid olika frekvenser över denna frekvens liknas vid ett stormande hav av "vågor" (vibrationer). Det är det som inte Atkinson tar upp. Eller så känner han inte till det.
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2012-03-06 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-03-06 22:25

hevi skrev:

Hur ligger det till ?

Exakt/typ vad jag försökte "implicera" med min förra postis . . . :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-06 22:41

försökte "implicera" med min förra postatis . . . :D[/quot
Mellan stallet och kärran, får ni passa på. 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-03-06 22:56

Om du inte hittade "implicera" på nätet så var
min tänkta betydelse "därav", typ "antyda" . . . :wink: :)
Senast redigerad av Laila 2012-03-06 22:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-06 22:56

Svante skrev:
Miper skrev:Det du skriver är för mig ett klassiskt exempel på att teori och verklighet inte alltid stämmer överens, möjligt att Atkinsons förklaringsmodell går att smula sönder men det innebär inte per automatik att spikes inte är det bättre alternativet rent ljudmässigt, eller hur?

Helt rätt. Mina invändningar är väldigt ofta mot förklaringsmodeller, mer sällan mot upplevelser. Det finns få saker som är så svårutredda som olika människors upplevelser, och om någon tycker bättre om något så kan man inte gärna invända mot det.

Men här gick argumentationen dels ut på att förklara upplevelsen med argument som inte håller, rent fysikaliskt.

Sedan är min erfarenhet av mina upplevelser att det för det mesta går att få samstämmighet mellan upplevelse och fysik, och nästan alltid utan exotiska förklaringar. Men det är ju mina upplevelser det.

Miper skrev:Vill bara igen förklara hur jag upplevde spikes kontra SD
på mina högtalare.

SD- Odistinkt, grötigt, bumlig bas.
Spikes-Distinkt, detaljerat med klippfast bas.

Jag tar med glädje emot alla förklaringar på vad som ger detta utfall.
(Dock inte att jag gillar färgat ljud då jag garanterar att så inte är fallet)

Ja, och det är dina upplevelser och det är bara att respektera dem.

En av dem är att du gillar färgat ljud ;) . (Vore det så illa?) En annan är placebo. En tredje är att utstrålningen från golvet i ditt fall blev så lyckosam att spridningsmönstret i rummet blev gynnsammare. Eller att tillskottet från golvet gör att det låter lite starkare. Det finns säkert fler förklaringar.

Ovanstående är bara spekulationer, ska man undersöka förklaringarna metodiskt så behöver man göra en massa experiment för att fastställa vad det är som triggar din positiva upplevelse.

Eller så är du bara nöjd med att du gillar ljudet och struntar i om det beror på att det är färgat, eller att du får dopplerdist med eller utan spikar.

Ja, ihåligheten i Atkinsons förklaringsmodell tänker jag inte argumentera emot då jag saknar nödvändig kunskap till det.

Sen det här med färgat ljud....nu är det så att det blir fullständig pannkaka med SD under högtalarna och förbättringen med spikes är (för mig) uppenbar. Om min uppfattning skulle bero på att jag föredrar färgat ljud så är det faktiskt helt okey för mig, inget jag har något som helst problem med, MEN, jag tror inte att det är förklaringen, färgningen/maskeringen av klangen kommer snarare med SD monterat.

Men jag utesluter inte att det kan vara så att jag föredrar färgat ljud..:)

En fråga, skulle du med hörselns hjälp kunna avgöra om ljudet är färgat eller inte på en för dig okänd anläggning?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-03-06 23:03

Har du provar en annorlunda placering av högtalarna
när du använder SD-fötter(än när du kör med spikar) . . . :?:

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-06 23:10

Johan_Lindroos skrev:
Richard skrev:

"De-coupling

designfiness.

Hur ligger det till ?

Fast nu vill "vi" ju ha argument för vad de fysikaliska fördelarna med spikfötter är... Eller det kanske bara är jag som skulle önska detta. B&W kanske inte är sådär jätteför spikfötter. Snarare tvärtom tycker jag det verkar som.

Ett argument skulle kunna vara: Efter noggranna lyssningstester har vi kommit fram till att våra högtalare låter bäst med spikes....

Behöver man förklara det fysikaliskt?

De spikes som B&W erbjuder till sina toppmodeller är faktiskt vändbara,
det är en "gummibit" i den andra änden. Dock rekommenderar B&W hård koppling till underlaget så jo, dem är jätteför spikfötter.

Mvh

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-06 23:12

Laila skrev:Har du provar en annorlunda placering av högtalarna

Nej, jag använde exakt (mätt) samma placering....

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-06 23:17

Det som skulle kunna påverka är att i botten på högtalaren sitter en plyfaskiva monterad mellan infästningspunkterna för spikesen, på den plyfan är delningsfiltret monterat och jag var tvungen att sätt SD på plyfan då det är ett hål där spikesen skall sitta.

Svårt att förklara, skall se om jag hittar en bild..

EDIT: Hittar ingen bild....

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-03-06 23:33

Miper skrev:

Av någon, i alla fallen för mig okänd, anledning blev en något
annorlunda placering(i sidled), betydligt till det bättre, när jag
"gick från" hårda gummifötter till SD(med mina Allison) . . .*

* Om du får tråkigt å tid över nån gång så kan du ju alltid prova . . . :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-06 23:37

Johan_Lindroos skrev:
Svante skrev:
Johan_Lindroos skrev:Rent fysikaliskt/mekaniskt har jag aldrig någonsin sett någon förklaring som skulle kunna påvisa spikfötters fördelar varken mekaniskt eller resulterande akustiskt.

Men det kanske någon spikfotsförspråkare kan vaska fram?

De flesta brukar bara tänka på 0 Hz när de fysikaliskt "känner efter" hur spikfötter beter sig och hur de därmed tros beter sig i audioområdet. Det är det stora misstaget.

Denna tråd är ganska gammal, så det är möjligt att något fragment av spikfotsargument finns här, men jag orkar faktiskt inte läsa tråden igen.

En förklaring som jag kan tänka mig är att man med kopplingen till golvet får en stor strålande yta. Utöver den nivåhöjning som det ger så ger det även en mer utbredd ljudkälla. Stora strålare har en viss imponatorverkan.

Ett typiskt golv är dock tämligen resonant så det blir inte hifi i tonkurverak bemärkelse. Däremot kanske det kan ge en upplevelse av integration med rummet.

Kanske?

Fast detta brukar inte spikfotsförespråkarna framställa i sin argumentation, tror jag.

Det brukar vara snack om "mekaniska dioder"(!), etc.

Det skulle vara intressant om någon spikfotsförespråkare har något att anföra. Dig Svante får vi nog räkna till den vetenskapsorienterade gruppen. :wink:

:D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-06 23:42

Laila skrev:
Miper skrev:

Av någon, i alla fallen för mig okänd, anledning blev en något
annorlunda placering(i sidled), betydligt till det bättre, när jag
"gick från" hårda gummifötter till SD(med mina Allison) . . .*

* Om du får tråkigt å tid över nån gång så kan du ju alltid prova . . . :)

Olika kopplingar till golvet ger olika nivåer så placeringen av högtalaren kan nog påverka resultatet beroende på val av fot, det är jag ganska säker på. I mitt fall så blev det så hopplöst dåligt med SD så det var liksom ingen mening med att ens prova kändes det som....men tack för tipset dock. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-03-06 23:50

Det jag undrar så här långt är om det inte kan tänkas att en viss typ av spikes i kombination med en viss högtalare fungerar likt, eller ungefär lika bra som, SD-kuddar? Alltså, jag antar att det finns ganska många olika slags spikes, med eller utan ben ut från lådan, olika infästning, tjocklek osv osv.

Då kanske man bör testa flera enskilda fall av "spikes/högtalarkombo" innan man uttalar sig alltför kategoriskt?

SD-kuddar ska ju också anpassas till högtalaren vikt, så samma matchning borde väl gälla för spikes? Eller i ännu högre grad gissar jag.

Edit: Googlar man på speaker spikes (bilder) så får man fram en hel del olika varianter....!
Senast redigerad av phloam 2012-03-06 23:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-06 23:53

Richard skrev:

"De-coupling

designfiness.

Hur ligger det till ?

Jag håller med om att det existerar. Jag håller inte med om att det är ett problem. Det är knappast en nackdel att dämpa diskanten så som de gör, däremot kan man fundera över om det är en reell fördel.

Det har en likhet med debatten om spikfötter, i det att den dämpade varianten ger mindre rörelse hos diskantelementet i det hörbara området. Den har också en skillnad i kopplingen till golvet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-07 00:01

phloam skrev:Det jag undrar så här långt är om det inte kan tänkas att en viss typ av spikes i kombination med en viss högtalare fungerar likt, eller ungefär lika bra som, SD-kuddar? Alltså, jag antar att det finns ganska många olika slags spikes, med eller utan ben ut från lådan, olika infästning, tjocklek osv osv.

Då kanske man bör testa flera enskilda fall av "spikes/högtalarkombo" innan man uttalar sig alltför kategoriskt?

SD-kuddar ska ju också anpassas till högtalaren vikt, så samma matchning borde väl gälla för spikes? Eller i ännu högre grad gissar jag.

Edit: Googlar man på speaker spikes (bilder) så får man fram en hel del olika varianter....!

Ja, eller till och med bättre...:) att man inte bör kategorisera innan man testat skriver jag under på.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-07 00:02

Hur spikes låter har, som jag skrev tidigare, med vilket golv och rum man har.
Så egentligen är diskussionen SD vs. spikes rätt lönlös. Om än roande.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-07 00:07

mx skrev:Hur spikes låter har, som jag skrev tidigare, med vilket golv och rum man har.

Jag har torpargrund, golvbjälklag, trägolv, parkett, borde inte det (teoretiskt) vara den sämsta förutsättningen för spikes?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-07 00:08

Miper skrev:
mx skrev:Hur spikes låter har, som jag skrev tidigare, med vilket golv och rum man har.

Jag har torpargrund, golvbjälklag, trägolv, parkett, borde inte det (teoretiskt) vara den sämsta förutsättningen för spikes?

Allting blir ju en förlängning av högtalaren när du monterar spikes, så det du
finner bättre än SD är just dina högtalare i kombination med spikes på
torpargrund, golvbjälklag, trägolv, parkett. Hur det låter lägger jag mig inte i. :)

Samma högtalare på samma spikes hemma hos Richard låter inte likadant.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-07 00:09

Det SD gör är ju att frikoppla högtalaren från underlaget.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-03-07 00:09

De kanske dämpar diskanten sådär för att kunna skriva lite mer tjusig text i reklambladet. :-) "det här problemet (ej så hörbart) löste vi såhär tjusigt".
- ohh , de måste ha tänkt på allt! (övertygande ljud, reklam och en rakt igenom gedigen känsla (?) ) == $$.
Kanske går att plocka ut mer $$ än med "sunkiga små puckar" som ser ut att kosta 3 kr och inte ger en känsla av att saker är så genomtänkta.
"we have assumed control!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi