Svante skrev:Johan_Lindroos skrev:Rent fysikaliskt/mekaniskt har jag aldrig någonsin sett någon förklaring som skulle kunna påvisa spikfötters fördelar varken mekaniskt eller resulterande akustiskt.
Men det kanske någon spikfotsförspråkare kan vaska fram?
De flesta brukar bara tänka på 0 Hz när de fysikaliskt "känner efter" hur spikfötter beter sig och hur de därmed tros beter sig i audioområdet. Det är det stora misstaget.
Denna tråd är ganska gammal, så det är möjligt att något fragment av spikfotsargument finns här, men jag orkar faktiskt inte läsa tråden igen.
En förklaring som jag kan tänka mig är att man med kopplingen till golvet får en stor strålande yta. Utöver den nivåhöjning som det ger så ger det även en mer utbredd ljudkälla. Stora strålare har en viss imponatorverkan.
Ett typiskt golv är dock tämligen resonant så det blir inte hifi i tonkurverak bemärkelse. Däremot kanske det kan ge en upplevelse av integration med rummet.
Kanske?
Fast detta brukar inte spikfotsförespråkarna framställa i sin argumentation, tror jag.
Det brukar vara snack om "mekaniska dioder"(!), etc.
Det skulle vara intressant om någon spikfotsförespråkare har något att anföra. Dig Svante får vi nog räkna till den vetenskapsorienterade gruppen.