Moderator: Redaktörer
X-ray skrev:Hej drKvack och norman.
Detta med tonarmen ska genast exploreras. Kan tillägga att skivspelaren inte heller kan beskyllas för att vara ungdomlig. Tack för tipset, även om jag kanske behöver ett ss-filter så är ju tonarmslösningen klart bättre.
/ T
Svante skrev:Pickup och tonarm är alltså i sig ett subsonicfilter. Kruxet med det filtret är att det kan vara ganska resonant, dvs det har en topp vid resonansfrekvensen. Om den toppen/frekvensen hamnar för lågt kan övertonerna från de 0,5 hertzen förstärkas till för höga nivåer.
Thomas_A skrev:Nja, Svante...
ocentrerad skiva har sitt centra vid 0.55 Hz och dess övertoner. Skivbuckligheter ligger mellan 4-10 Hz, med ett statistiskt maximum runt 6 Hz.
Är skivberoende och inget att göra åt. Det enda man kan göra är att se till att tonarm/PU-resonansen hamnar mellan 8-12 Hz, för att inte få större problem. Eller så använder man en dämpare (ex Shure's borste på PUn).
Thomas_A skrev:Svante,
jaja för samma buckla ja...men studier av pressningar har visat att buckligheter (variationer mellan 0.05-0.6 mm) fås av när skivan kyls av efter pressning, mellan 1-10 Hz, med statistiskt maximum vid 6 Hz. 95% är under 8 Hz.
Shure: JAES 1976, p.630 : Happ et al.: "Record warps and system playback performance"
Svante skrev:Hursomhelst så måste signalen gå att få bort med en enkel monokoppling av lågfrekvensen.
norman skrev:Svante skrev:Hursomhelst så måste signalen gå att få bort med en enkel monokoppling av lågfrekvensen.
Det är ju rätt smart! (för det är väl upp och ner rörelser som blir i motfas? (alltså monoskivor är graverade med spåren svängande i sidled))
Har för mig jag har sett det nånstans på nåt riaa-steg..?..
norman skrev:Svante skrev:Hursomhelst så måste signalen gå att få bort med en enkel monokoppling av lågfrekvensen.
Det är ju rätt smart! (för det är väl upp och ner rörelser som blir i motfas? (alltså monoskivor är graverade med spåren svängande i sidled))
Har för mig jag har sett det nånstans på nåt riaa-steg..?..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster