Thomas_A skrev:När det gäller kvantmekanik och strängteori i synnerhet så är de i forskningens frontlinje. En anledning till att strängteori(erna) är svårförklarade för gemene man är att de faktiskt inte ännu kan sägas falla inom vetenskap då det, inte mig veterligen, finns några metoder för att falsifiera eller stöjda deras existens. Att förklara något populärvetenskapligt innebär alltid att förenkla, men om man inte vet
säkert så blir det alltid svårt. Det dunkelt tänkta blir det dunkelt förklarade.
Mja, jag ser det nog inte så. De teorier du nämnde (och alla de andra på samma nivå inom området) baserar/motiverar sin existens, såvitt jag vet, på att de förklarar och/eller löser problem inom främst den matematiska dimensionen och även "begreppsmässiga" problem; vilka bådadera har att göra med befintliga "bevisade" teorier som kvantfysik och relativitetsteorin.
Dvs de senare har genom att dels konfirmeras med observationer och dels visat sig vara matematiskt "konsistenta" (inom sig) blivit mer eller mindre "bevisade" och "etablerade". MEN de är inte kompatibla med varandra ! Vilket är en del av de nämnda problemen.
Och vad jag har förstått så består det vetenskapliga värdet av teorierna att de (matematiskt främst) undviker vissa av problemen och även är internt mer "konsistenta" än alternativen. Och de är även falsifierbara på det sättet att man kan matematiskt kontrollera dom genom att jämföra med befintliga observationer och etablerade teorier.
(Vilket givetvis inte är detsamma som att de är vare sig bevisade eller fullt - genom observationer - falsifierbara.)
Thomas_A skrev:Inom biologin har forskningen rasat framåt de senaste åren, med ny teknologi och genetisk kartläggning. Dock tenderar forskningen inom biologi gå mot en industriell massproduktion, där teknik och metoder utvecklas snabbare än de vetenskapliga frågeställningarna. Alltså tvärtemot kvantfysik och strängteorier. Det finns massor av exempel där forskare sitter med avancerad utrustning (sk plattformar) men där det inte finns några grupper som använder dem för relevanta frågeställningar. Tyvärr. Detta med finansiering av forskning har blivit ett stort (politiskt) dilemma, dels pga rädslan att hamna på efterkälken (USA ex). USA satsar dock så pass mycket mer på FoU att vi aldrig kan komma ikapp.
Nja, dels så är det ju inte säkert att det är så stor procentuell effektivitet av de satsade pengarna och dels så kanske det inte är nödvändigt att "komma ikapp" bara man ligger tillräckligt nära i forskningsnivå. Idén med det vetenskapliga "samhället" är ju att all resultat av forskning ska spridas inom det, det är ju också förutsättningen för att den gjorda forskningen ska bli "godkänd"/konfirmerad s a s.
Visst är det mycket som inte går denna väg, men jag tror att fortfarande så hjälper pengar bara till en viss gräns, det krävs alltid en genuin begåvning och hög intellektuell kvalitét på forskningen för att åstadkomma riktigt värdefulla resultat.