Harryup skrev:DQ-20 skrev:Harryup skrev:Nyfikenhet är inte av ondo.
Curiosity killed the cat.
Nu är jag kattallergiker, visserligen numera inte så allvarligt men inte mig emot.![]()
mvh/Harryup
Haha!
Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:DQ-20 skrev:Harryup skrev:Nyfikenhet är inte av ondo.
Curiosity killed the cat.
Nu är jag kattallergiker, visserligen numera inte så allvarligt men inte mig emot.![]()
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Helt rätt, men kan man inte fysiken eller förstår sambanden måste man, precis som om man nu skulle förstå fysiken, vara öppen för att undersöka varje specifik situation för sig och inte kategoriskt söka "den helige sanningen".
Det man finner passar bäst är bäst - men bara för den förutsättning man vid tillfället arbetar med.
Ljud är subjektivt på en många gånger subtil nivå och ibland finner man att det man inte trodde skulle vara lösningen är det - för den nivån man nöjjer sig med.
sportbilsentusiasten skrev:Här är man lite bortkopplat från Nätet några dagar och vad händer?
Nya spikdiskussioner i lite olika trådar.
Vad var det som avhandlades i denna tråden - om jag minns rätt var det:
1/ Under resonansfrekvensen är talaren bunden till underlaget, över är den det inte.
2/ Med spikes får man en resonansfrekvens på 30-50Hz och högt Qvärde dvs resonansfrekvensen blir smal frekvensmässigt men hög amplitudsmässigt.
3/ med SDfötter ligger den på 7hz med lågt Qvärde på resonansen.
Är detta rätt?
Ovanstående om det är rätt ihågkommet är ren fysik och torde inte kunna gå att ifrågasätta.
Sedan - tror även tråden avhandlade vibrationer i låda och golv och att de inte var stora nog (givetvis en bra konstruerad talare) att påverka nämvärt då det i allt väsentliga ljudet kommer från elementen i högtalaren, oavsett SD eller spikes.
Vill minnas några mätningar på detta så det torde inte heller kunna ifrågasättas.
Rätt ihågkommet?
MEN sedan kommer analysen!
Och det var väl kring denna analys som tjafset var eller hur?
1/ SDföreträdare vill minimera resonanserna i frekvensspektrat och menar att SD är att föredra då resonansen (med lågt Q) då kommer under 20Hz. De menar att den aggressiva (högt Q) spikfotresonansen är ett problem.
2/ GR menar att talaren ska stå still under så mycket av frekvensspektrat som möjligt och att därför spiks är att föredra då talaren ÅTMINSTÅNE står still upp till 30-50Hz och troligtsvis (här kommer jag inte ihåg riktigt) är det viktigare än den resonans som man får.
Är det rätt ihågkommet?
IngOehman skrev:Jo, det där stämmer ju rätt bra, möjligen med undantag av att saker
verkligen inte står stilla förrän man kommit LÅNGT under en hög-Q-
resonans. Även vid 20 Hz rör sig spikfotsuppställda högtalare i regel
MYCKET mera än om de är bättre uppställda.
Och en sak till - med SD-fötter så brukar den lägsta resonansfrekven-
sen* inte hamna på 7 Hz, utan på någon enstaka eller ett par, tre Hz.
Vh, iö
- - - - -
*Både med spikfötter och med SD-fötter så blir det olika resonansfrek-
venser i olika dimensioner. Den som brukar vara den viktigaste är den
som uppstår horisontellt, och det är ju också den som brukar vara den
klart lägsta.
Richard skrev:Sportbilsentusiasten och andra:
Eftersom mjuka SD fötter är konstruerade efter hur en tonarm är uppbyggd och därmed helt felkonstruerade från början så är det lönlöst att diskutera det som kan höras direkt med musik, av vanliga människor som inte är besatt av att mäta saker hela tiden.
Ta av er stetoskopet, stäng av oscilloskopet, sluta spela sinustoner hela tiden och sätt er och lyssna till musik istället, det ger mycket mer....
Eftersom mjuka SD fötter är konstruerade efter hur en tonarm är uppbyggd och därmed helt felkonstruerade från början så är det lönlöst att diskutera det som kan höras direkt med musik, av vanliga människor som inte är besatt av att mäta saker hela tiden.
Ta av er stetoskopet, stäng av oscilloskopet, sluta spela sinustoner hela tiden och sätt er och lyssna till musik istället, det ger mycket mer....
Laila skrev:Richard skrev:Sportbilsentusiasten och andra:
När kan vi förvänta oss nästa "kepsrotation" Richard . . . ?
Laila skrev:Richard skrev:Sportbilsentusiasten och andra:
DQ-20 skrev:Richard skrev:Sportbilsentusiasten och andra:
Shit! Voodoo! Begone! Tvi, tvi, tvi! Dags att gå ut i förrådet och ta fram en svart katt ur frysen: Goran_Ruding har tagit över Richards kropp. Eller är det bara så enkelt som att det är en vanlig faktiskt-rape på gång (jfr face-rape).
/DQ-20
Miper skrev:Laila skrev:Richard skrev:Sportbilsentusiasten och andra:
När kepsen pekar åt faktiskt håll tas rotationen emot med öppna armar och man blir genast en i gänget, det är inte en tanke som har slagit dig?
Miper skrev:När kepsen pekar åt faktiskt håll tas rotationen emot med öppna armar och man blir genast en i gänget, det är inte en tanke som har slagit dig?
Miper skrev:Laila skrev:Richard skrev:Sportbilsentusiasten och andra:
När kepsen pekar åt faktiskt håll tas rotationen emot med öppna armar och man blir genast en i gänget, det är inte en tanke som har slagit dig?
DQ-20 skrev:Laila skrev:Richard skrev:Sportbilsentusiasten och andra:
Blykeps? Eller bara en vanlig sportmössa?
DQ-20
PS. Fast nu blir jag lite orolig - vad är det för fel på tonarmar?!
Laila skrev:Richard kanske har en sådan där mä propeller på . . .
själv så kör ja för säkerhets skull mä en riktningsobestämbar*
nattmössa . . .
*I horisontalplanet vill säga . . .
Bill50x skrev:Laila skrev:Richard kanske har en sådan där mä propeller på . . .
nattmössa . . .
Laila, dina inlägg är ofta kul och underfundiga. Men ibland skulle jag vilja se ett seriöst inlägg från dig, ett som visar att du har en åsikt åt ena eller andra hållet - eller bara att du har en inriktning på ditt musiklyssnande som är värt att ta del av.
/ B
Bill50x skrev:Laila skrev:Richard kanske har en sådan där mä propeller på . . .
nattmössa . . .
Laila, dina inlägg är ofta kul och underfundiga. Men ibland skulle jag vilja se ett seriöst inlägg från dig, ett som visar att du har en åsikt åt ena eller andra hållet - eller bara att du har en inriktning på ditt musiklyssnande som är värt att ta del av.
/ B
Bill50x skrev:Laila skrev:Har du missat min vurm för Vikingarna . . . [s]din blekfis[/s] ?
Sorry, glömdeMen inte så viktigt för mig...
/ B
Richard skrev:Ta av er stetoskopet, stäng av oscilloskopet, sluta spela sinustoner hela tiden och sätt er och lyssna till musik istället, det ger mycket mer....
hevi skrev:Richard skrev:Ta av er stetoskopet, stäng av oscilloskopet, sluta spela sinustoner hela tiden och sätt er och lyssna till musik istället, det ger mycket mer....
Ojdå!Jag visste faktiskt inte att det fanns ett samband mellan viljan att motsätta sig uppenbart felaktiga och/eller kraftigt vilseledande teoretiska resonemang och påståenden -som de du med stor ihärdighet under ett antal dagar lyft fram här i tråden- och förmågan att kunna njuta av musik.
(Förresten, var det inte du som "lämat tråden" med pompös dramaturgi för mindre än ett dygn sedan?)
MagnusÖstberg skrev:Men det där är en liten annan effekt ni pratar om än den "effekten" som fördes fram här senast.
Richard skrev:Ta av er stetoskopet, stäng av oscilloskopet, sluta spela sinustoner hela tiden och sätt er och lyssna till musik istället, det ger mycket mer....
Inte bland dansbanden i alla fallLaila skrev:Bill50x skrev:Laila skrev:Har du missat min vurm för Vikingarna . . . [s]din blekfis[/s] ?
Sorry, glömdeMen inte så viktigt för mig...
Ok, säkert att du är tillräckligt jordad . . . var står du själver . . ?
Svante skrev:Ok, om du lovar sätta på dig att stetoskopet, slå på oscilloskopet, och spela några sinustoner. Tillsammans med musiklyssnandet kan det nämligen ge förståelse för vad som egentligen händer.
Användare som besöker denna kategori: Empa och 12 gäster