Richard skrev:Rummet har ingen, eller liten betydelse för det ovanstående.
Däremot är placeringen av högtalarna viktig.
Var står högtalarna placerade?
Kom igen, klart att rummet är viktigt.
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Jag ställer mig starkt kritisk.
DQ-20 skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag ställer mig starkt kritisk.
Själv ställer jag mig frågande. Jag har inte mer på fötterna än så.
/DQ-20
MagnusÖstberg skrev:Hur sjutton kan du med sådan bestämthet påstå att rummet saknar betydelse för den upplevelsen?Richard skrev:Nattlorden skrev:Richard skrev:Så då är det bara att hitta den anläggning som klarar att återge det ovanstående så bra som möjligt, dvs takt och ton.
Glöm inte rummet!!!
Rummet har ingen, eller liten betydelse för det ovanstående.
Däremot är placeringen av högtalarna viktig.
Jag ställer mig starkt kritisk.
KarlXII skrev:DQ-20 skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag ställer mig starkt kritisk.
/DQ-20
Så går det när man lämnar skorna till fotografering.
IngOehman skrev:1. "Jag ser att ditt inlägg har invävda påståenden om "hur det är", men
inte så mycket som ett fragment av ett argument för dina teser, eller
något som visar att du förstår dynamiken mellan högtalare och fot."
2. "Men det får mig bara att fråga mig vad som föranleder dig att tro att du
kan bedöma vilka resltat som är logiska att vänta sig?"
Vh, iö
KarlXII skrev:DQ-20 skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag ställer mig starkt kritisk.
/DQ-20
Bill50x skrev:30Hzbone skrev:Richard skrev: Musikerna spelar i takt ( ovanligt för stråkmusiker ) och det låter rockn roll om Beethoven. Det svänger. Alla stråkmusikerna har stämt sina instrument och Harnoncourt verkar vara på gott humör.
![]()
Vill du ge några exempel på inspelningar där stråkmusikerna inte spelar "i takt"
dvs. spelar i ett annat tempo än övriga i orkestern.
Villka inspelningar av klassisk musik har du där det är uppenbart att
stråkmusikerna inte stämt sina instrument?.
Richard får svara för sig
/ B
30Hzbone skrev:Bill50x skrev:Richard får svara för sig
Men Richard väljer att inte svara på mina enkla och tydliga frågor som
jag ställt utifrån hans anmärkningsvärda påståenden.
StefanL skrev:KarlXII skrev:DQ-20 skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag ställer mig starkt kritisk.
/DQ-20
Tack för fredagens spontanskratt!
Harryup skrev:För er andra så skulle jag gärna se bevis på att SD-fötter och endast SD-fötter är bäst till alla högtalare oavsett underlag.
Harryup skrev:Mina personliga åsikter är att SD-fötter är bra och fungerar utmärkt i dom flesta fall men det ger inte alltid en bättre musikåtergivning om man byter från något annat till SD.
Harryup skrev:Själv ser jag inte spik som något apptitligt alternativ. Men det finns ju annat att välja på.
Lilla Objektiva Gruppen kommer ha sammanträde ikväll med cider och alternativa fötter som jämförelse.
mvh/Harryup
Harryup skrev:IngOehman skrev:1. "Jag ser att ditt inlägg har invävda påståenden om "hur det är", men
inte så mycket som ett fragment av ett argument för dina teser, eller
något som visar att du förstår dynamiken mellan högtalare och fot."
2. "Men det får mig bara att fråga mig vad som föranleder dig att tro att du
kan bedöma vilka resltat som är logiska att vänta sig?"
Vh, iö
1. Eftersom jag tydligen inte förstår något så tänker jag inte ens överväga att förklara något för dig. På så sätt spar vi båda tid.
Harryup skrev:2. Vad fick du för svar?
petersteindl skrev:Linnar skrev: ...Sensmoralen med mitt inlägg är att det inte finns något allmänt rätt ljud men det finns ett objektivt rätt ljud och att man når mest objektivt rätt ljud med mjukt underlag vid ett hypotetiskt rätt underlag.
Alltså, det gäller att börja i rätt ända för att sluta med ett ljud man tycker om.
Å andra sidan vill man kanske eftersträva exakt objektivt ljud. För mig är det absolut mjuk upphängning som gäller då.
Observera att jag inte nämner SD-fötter. Jag har testat olika underlag och tycker att små pumpade cykelslangar fixerade i en låda låter bäst. Man kan lätt justera mjukheten genom att ändra tryck i slangen.
Vad menar du är ett objektivt rätt ljud? Vad menar du är ett exakt objektivt ljud? Du skriver att ett exakt objektivt ljud är för dig... Det betyder att du som subjektiv domare dömer vad som är ett exakt objektivt ljud. Då är frågan, kan andra också vara domare och döma vad som är ett exakt objektivt ljud oavsett om de dömer annorlunda än du, eller inte? Om inte, så har du satt dig till överdomare vad gäller exakt objektivt ljud. Om de dömer annorlunda och det är ok för dig så är exakt objektivt ljud tvetydigt eller mångtydigt enligt dig.
Jag bara försöker förstå vad du menar. En ljudupplevels är subjektiv och tillhör det man kallar perception. Då du pratar om ljud och exakt objektivt ljud, är det något som tillhör perception och är således elektrokemiska processer i nervbanor och synapsövergångar, eller menar du en akustisk fysikalisk händelse som händer i luften utanför människan? Eller menar du att det neurala och det akustiska skulle vara samma sak?
MvH
Peter
Linnar skrev:"Vill vi höra våra fonogram så att vi gillar hur det låter, eller vill vi höra
dem som de "är"? "
Jag menar "höra dem som de "är"" med "exakt ljud" eller "så som konstrultören tänkt sig"
Jag skall försöka träna upp min vokabulär framöver så att alla förstår.
.
eriken skrev:Linnar skrev:"Vill vi höra våra fonogram så att vi gillar hur det låter, eller vill vi höra
dem som de "är"? "
Jag menar "höra dem som de "är"" med "exakt ljud" eller "så som konstrultören tänkt sig"
.
Mina lekmannafunderingar:
Hur kan man veta att man hör fonogrammet "som det är"?
Om fonogrammet är inspelat i en studio som kanske hade ett par genelecmonitorer som avlyssnades i närfält som referens , är då detta referensen? Alltså hur ljudteknikern hör inspelningen vid mixen?
Eller är det från superdupertransparenta högtalaren X med en exakt högtalaruppställning enligt en visst synsätt som visar hur fonogrammet är?
Eller något annat?
Om fonogrammet är inspelat i en studio som kanske hade ett par genelecmonitorer som avlyssnades i närfält som referens , är då detta referensen? Alltså hur ljudteknikern hör inspelningen vid mixen?
eriken skrev:Om fonogrammet är inspelat i en studio som kanske hade ett par genelecmonitorer som avlyssnades i närfält som referens , är då detta referensen? Alltså hur ljudteknikern hör inspelningen vid mixen?
DQ-20 skrev:eriken skrev:Om fonogrammet är inspelat i en studio som kanske hade ett par genelecmonitorer som avlyssnades i närfält som referens , är då detta referensen? Alltså hur ljudteknikern hör inspelningen vid mixen?
Det är två skilda frågor att höra vad som finns på inspelningen och att återskapa vad ljudteknikern hörde i kontrollrummet. Det senare är sannolikt vare sig en möjlig eller ens lämplig målsättning.
/DQ-20
eriken skrev:Linnar skrev:"Vill vi höra våra fonogram så att vi gillar hur det låter, eller vill vi höra
dem som de "är"? "
.
Eller är det från superdupertransparenta högtalaren X med en exakt högtalaruppställning enligt en visst synsätt som visar hur fonogrammet är?
Eller något annat?
Richard skrev:eriken skrev:Linnar skrev:"Vill vi höra våra fonogram så att vi gillar hur det låter, eller vill vi höra
dem som de "är"? "
.
Eller något annat?
En högst relevant fråga.
Svaret är att det kan vi inte. Vi kan inte veta hur inspelningen är gjord, eller vilket " sound" som inspelningsteknikern ville få fram.
Det enda vi vet med säkerhet, är att musikerna som spelar på inspelningen troligen är kompetenta, spelar tillsammans och att de spelar med stämda instrument.
Då vi nu vet detta, så återstår att hitta en anläggning som " förstör så litet
som möjligt" av det ovanstående, dvs återger instrumenten utan känsla av falskhet, samt rytmen och samspelet i musiken utan att sabotera den.
Det måste finnas en " samtidighet" i musiken, eftersom det troligen fanns det om musikerna spelade tillsammans i studion.
Finns det ingen samtidighet, inte riktigt stämda instrumentkaraktärer och därmed konsekvensen: svag rytmåtergivning är anläggningen undermålig att återge musik.
Den är helt värdelös, därför att den gör inte sitt jobb. Musiken är inte rolig att lyssna till längre.
Var det verkligen såhär det var tänkt med musikhobbyn ?
Möjligen duger den till att återge sinustoner och andra testsignaler, men
handen på hjärtat, - är det så kul ? *
* Nu vet jag ju att både du och mx är genuina musikälskare, så detta var inte riktat till er alls.
Bill50x skrev:Varför begränsa sig till högtalaren? Signalen kan väl förvanskas en hel del på vägen dit?Linnar skrev:... men jag anser att "som det är" är så som signalen ser ut när den går in i högtalaren.
/ B
IngOehman skrev:Harryup skrev:För er andra så skulle jag gärna se bevis på att SD-fötter och endast SD-fötter är bäst till alla högtalare oavsett underlag.
Ber att få påminna om FVP. Din efterlysning antyder att du för ett ögon-
blick glömt FVP
Pettersson skrev:IngOehman skrev:Harryup skrev:För er andra så skulle jag gärna se bevis på att SD-fötter och endast SD-fötter är bäst till alla högtalare oavsett underlag.
Ber att få påminna om FVP. Din efterlysning antyder att du för ett ögon-
blick glömt FVP
Vad är FVP? Har googlat och vad jag kan bedöma så inte dessa träffar riiiktigt relevanta, speciellt om man växlar till bilder![]()
Vill ha något till mina stativ, högtalarna står på koner/spikes på stativen.
Har måttanpassade försänkningar i stativen och högtalarna där just vikt anpassade SD-fötter får plats men de kostar lite för mycket för att bara för att testa...just nu iaf..
mvh
eriken skrev:Richard: Här hemma låter det nog allt annat än "korrekt" om man ser till begreppet återgivning men jag är ändå väldans nöjd och vänder bara skivor utan att reflektera över ljudet numera.
Det viktiga är att min stereo får musiken att stå i fokus, sen om det låter si eller så bryr mig mig inte om. Jag kan lyssna via olika ljudande stereos och ändå kunna ta till mig musiken fullt ut. Något har dem nog gemensamt fast det är inte tonalitet eller transparens..
Vissa kanske kallar det musikalitet eller att det låter stämt eller kanske något annat, själv vet jag inte vad jag ska kalla det utan jag lägger nog bara på en ny skiva och spelar vidare istället
Richard skrev:Bill50x skrev:Varför begränsa sig till högtalaren? Signalen kan väl förvanskas en hel del på vägen dit?Linnar skrev:... men jag anser att "som det är" är så som signalen ser ut när den går in i högtalaren.
/ B
Huvudet på spiken !
En undermålig högtalare, slentrianmässigt uppställd, stående på exempelvis mjuka kuddar med element som inte är åtdragna ordentligt och en resonant låda kan maskera en god signalkälla. Det blir i en sådan anläggning svårt att höra skillnad på två signalkällor där den ena återger det som finns på skivan tydligare än den andra.
Motsatsen är en god högtalare, korrekt uppställd inom någon cm när, med hårt åtdragna element med stark, stabil låda och iövrigt god konstruktion- här finns förutsättningar att signalkällan inte maskeras av den sista länken, högtalaren.
Med en bra signalkälla, en tydlig förstärkare och likaså tydliga högtalare
finns förutsättningar för en återgining som är vanebildande.
Jag talar här om återgivningskvalitet som långt övergår ljuduppdelningen bas, mellanregister och diskantåtergivning. Återgivningen kan bli så bra att du som lyssnare aldrig tänker på denna uppdelning- kvar finns bara musiken, musikerna som spelar och deras intentioner vid inspelningstillfället.
Det blir kul att lyssna till musik.
Richard skrev:Jag menar inte att du ska vara mindre nöjd med återgivningen pga mina inlägg, tvärtom. Ber om ursäkt om det uppfattades så. Du kan se mina inlägg endast som motpoler till andra inlägg...
Du har uppnått tillräckligt bra ljud, dvs musikintresset tar över " hifi- intresset" vid en viss nivå. Då är man oftast nöjd.
Jag har hört tre högtalare som låtit väldigt bra med sd- kuddar, dina pi60 är en av dem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster