Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:DQ-20 skrev:Utan att veta vem du är mer än det jag läst på faktiskt.se tycker jag att det är talande att du efter ett helt liv med hifi som yrke och hobby fortfarande ägnar dig åt att lyssna på högtalarfötter "med öppet sinne", dvs. utan någon egentlig förklaringsmodell.
/DQ-20
Vad säger det då?
mrGaskill skrev:Jag har mjuka kuddar under högtalarna, köpta på takt&ton (Linn-butik), i Luleå. Det är inga SD-fötter vad jag vet. Det känns lite lurigt i sammanhanget.
hifikg skrev:petersteindl skrev:...Wittgenstein börjar sin bok så här.
Die Welt ist alles was der Fall ist.
Die Welt ist die Gesamtheit der Tatsachen,
nicht der Dinge.
Die Welt ist durch die Tatsachen bestimmt
und dadurch dass es alle Tatsachen sind.
Denn die Gesamtheit der Tatsachen bestimmt
was der Fall ist und auch, was alles nicht der Fall ist.
...
Översatt till engelska
The world is all that is the case.
The world is the totality of facts,
not of things.
The world is determined by facts
and through all facts.
Because the totality of facts determines
what the case is, and also whatever is not the case.
...
Översatt till Svenska
Världen är allt som är fallet.
Världen är totaliteten av fakta,
inte av saker.
Världen bestäms av fakta
och genom att det är samtliga fakta.
Samtliga omständigheter avgör
vad som är fallet, och även allt som inte är fallet.
Själv måste jag begagna mig av alla 3 språken för att på djupet sätta mig in i vad som menas. Det engelska ordet case tycker jag är bäst att använda. Jag har läst boken på Tyska, som jag tycker är bäst, men jag behöver både Engelska och Svenska för att tränga djupare in i Wittgensteins slutsatser.
Caset består av fakta.
Världen är Caset och därmed totaliteten av fakta, osv.
Det gäller att lägga fakta på bordet om man skall nysta upp något för att få en förståelse vad caset är.
Detta är alltså Wittgensteins syn just då, då han skrev boken.
MvH
Peter
Och? Använde han mjukfötter eller spikes?
Ludwig Wittgensteins svenska översättning av Anders Vedberg skrev:1 Världen är allt som är fallet.
1.1 Världen är inbegreppet av fakta, icke av ting.
1.11 Världen är bestämd genom fakta och genom att de är alla fakta.
1.12 Ty faktas totalitet bestämmer vad som är fallet och även allt som icke är fallet.
1.13 Fakta i det logiska rummet utgör världen.
1.2 Världen sönderfaller i fakta.
1.21 Ett kan vara fallet eller icke vara fallet och allt det övriga förbli sig likt.
2 Vad som är fallet, faktum, är att sakförhållanden består.
2.01 Sakförhållandet är en förbindelse mellan föremål (saker, ting).
2.011 Det är för tinget väsentligt att kunna vara beståndsdel i ett sakförhållande.
2.012 I logiken är ingenting tillfälligt: Om tinget kan förekomma i sakförhållandet, så måste sakförhållandets möjlighet redan vara preformerad i tinget.
2.0121 Det skulle så att säga se ut som en slump, om ett sakläge i efterhand kunde anpassas till ett ting som kunde existera på egen hand.
Om tingen kan förekomma i sakförhållanden, så måste detta redan ligga i dem.
(Något logiskt kan icke vara blott-möjligt. Logiken sysslar med varje möjlighet, och alla möjligheter utgör dess fakta).
Liksom vi överhuvudtaget icks kan tänka oss föremål utanför rummeteller tidliga ting utanför tiden, så kan vi icke tänka oss ett enda föremål utan möjligheten av dess förbindelse med andra.
Om jag kan tänka mig föremålet förenat i sakförhållandet, så kan jag icke tänka mig det utan möjligheten av denna förening.
2.0122 ...osv.
Bill50x skrev:Varför begränsa sig till högtalaren? Signalen kan väl förvanskas en hel del på vägen dit?Linnar skrev:... men jag anser att "som det är" är så som signalen ser ut när den går in i högtalaren.
/ B
Harryup skrev:Gott Hevi, jag kanske övertolkade det hela. Ursäkta för det i så fall.
Harryup skrev:Ursäka Hevi, tog nog i lite mycket.
Harryup skrev:Ha en bra helg
DQ-20 skrev:Ny tråd med fråga till hevi känns ju som ett naturligt sätt att gå vidare för att dra nytta av denna yrkeskunskap istället för att antyda arrogans inför era empiriska erfarenheter.
KarlXII skrev:Med SD-fötter kändes basen i soffan, med Ceracones kändes den mer i golvet.
KarlXII skrev:Vi tyckte alla att det lät bättre med konerna. Basen lät klart distinktare och dessutom djupare. Mycket förvånande.
KarlXII skrev:Diskussion utbröt om det kunde bero på att högtalaren kommit högre upp från golv, eller om det berodde på att golvet spelade med.
KarlXII skrev:Mellanregistret fick sig ett lyft. Det borde inte fått det, tyckte vi.
KarlXII skrev:Mellan bas och mellanregisterlådor ligger SD-fötter, och mellan mellanregister och diskanthorn ligger mera SD-fötter. Ändå upplevde vi skillnader.
Mycket märkligt. Förändrad integration med basen?
Richard skrev:Du skriver att mellanregistret också blev förbättrat med de hårda konerna under högtalaren, och du skriver att det borde inte bli det.
Det är väl bara att lita på sina öron ?
Richard skrev:Med hårda fötter står högtalaren still vid många frekvenser, med mjuka fötter är högtalaren rörlig för alla frekvenser.
Richard skrev:SD- kuddarna är konstruerade efter hur en tonarm fungerar. Det kan du läsa om på mjukfotshemsidan.
Richard skrev:Det är ingen bra ide' eftersom fötterna ska sitta under en högtalare som fungerar helt
annorlunda.
Richard skrev:Att mellanregistret blir bättre beror på att hela grundtonsområdet har blivit bättre då högtalaren står still vid dessa frekvenser. Eftersom en kontrabas innehåller övertoner långt upp i mellanregistret så lyssnar vi ju inte uppdelat bas, mellanregister och diskant, utan på instrumentet i sin helhet.
Blir återgivningen bättre vid låga frekvenser påverkar det upplevelsen av musiken i hela frekvensområdet.
Richard skrev:Så fort sinus- tonslyssnandet lämnas och man börjar lyssna till riktiga instrument spelade av riktiga musiker så inser man att mjuka fötter under en högtalare ofta inte är någon bra ide' .
MagnusÖstberg skrev:Jag uppfattade det som att den enda vid lyssningen hos harryup som på något vis förväntade sig positivaskillnader var just harryup - och han har hela tiden använt viktanpassade fötter (utom i början då han verkar ha använt de medföljande specialfötterna som han nu städat bort oredentligt).
Vi redavisar bara det som upplevdes med de förutsättningarna som fanns och vi var helt samstämmiga i vår upplevelse. Vi har inte ens talat om vad som är mer eller mindre korrekt, utan bara vad vi rent subjektivt samstämmigt tyckte lät bäst där den enda variabeln som ändrades var golvkontakten underst i högtalarstapeln.
Vi pratade om olika förklaringsmodeller och några har vi fört fram här. Ingen av oss tror att resultaten har någon bäring i något annat sammanhang utan man bör utvärdera situation för situation.
Linnar skrev:Jag tycker det är lite tråkigt när de som tycker om ljudet från visst underlag gör det till en fysikalisk absolut sanning när det i själva verket handlar om ett subjektivt tyckande.
Alltså kan också mjukt underlag hamna under punkten "subjektivt tyckande" samtidigt som det är en fysikalisk absolut sanning.
Allt kompliceras av att "fysikalisk absolut sanning" också, ofta, är föremål för subjetivt tänkande.
Ä, fan, jag lägger på en ny skiva och njuter en stund....
Richard skrev:Tack för ett långt inlägg, Ingvar.
Det är något som inte stämmer ( för mig ) då jag upptäcker att musiken låter bättre om baselementen dras åt stenhårt, istället för normalhårt.
På ma rx 6 är det väldigt enkelt att testa.
Med dessa högtalare blir det dessutom odiskutabelt lättare att ta till sig musiken ( för mig ) med spikes monterade. Dessutom: jag har ju ( för ett antal sidor sedan ) redan nämnt att ljudet blev sämre då jag med flit justerade en av spiksen på höger högtalare så att den stod en aning ostabilt.
Basåtergivningen blev direkt tydligt bumlig och otydlig, precis som att sätta ma rx 6 på mjukt underlag utan spikes.
Svante svarade att detta nog var intressant, men det måste nog vara placebo eftersom " att högtalaren rör sig för att en av spikesen är feljusterade" inte borde höras alls som en försämring. Enligt Svante gör det inget för ljudet om en av högtalarna svajar som en mast i orkanvind.
Skulle det göra skillnad, så innebär ju det i sin tur att mjukfötter under högtalarna skulle innebära samma försämring som med den feljusterade spiken eftersom högtalaren står lika ostabilt med mjukfötter.
Jag kan bara uppmana alla som har mjukfötter under högtalarna och som inte är riktigt nöjd med ljudet från dessa att prova spikes eller hårda fötter istället, precis som Harryup gjort.
Kanske märker ni då att jag inte har fel ( subjektivt ) .
Jag har fortfarande inte fått någon somhelst förklaring med varför i hela friden det låter bättre med stenhårt åtdragna baselement till ma rx 6 kontra normalt åtdragna. Men skillnaden är odiskutabel och dessutom objektiv eftersom det ju är så lätt att dra åt elementen eller lossa dem något ( bara att använda " single bolt" med en enkel insexnyckel. )
Distinkt tydligt ljud- eller odistinkt otydligt ljud, bara att skruva...
En annan sak, där jag håller med Harryup helt, är att hela registeråtergivningen upplevs som bättre med korrekt justerade spikes under högtalaren- även diskantåtergivningen.
Det är något som inte stämmer ( för mig ) då jag upptäcker att musiken låter bättre om baselementen dras åt stenhårt, istället för normalhårt
Richard skrev:Med dessa högtalare blir det dessutom odiskutabelt lättare att ta till sig musiken ( för mig ) med spikes monterade. Dessutom: jag har ju ( för ett antal sidor sedan ) redan nämnt att ljudet blev sämre då jag med flit justerade en av spiksen på höger högtalare så att den stod en aning ostabilt.
Basåtergivningen blev direkt tydligt bumlig och otydlig, precis som att sätta ma rx 6 på mjukt underlag utan spikes.
Svante svarade att detta nog var intressant, men det måste nog vara placebo eftersom " att högtalaren rör sig för att en av spikesen är feljusterade" inte borde höras alls som en försämring. Enligt Svante gör det inget för ljudet om en av högtalarna svajar som en mast i orkanvind.
Skulle det göra skillnad, så innebär ju det i sin tur att mjukfötter under högtalarna skulle innebära samma försämring som med den feljusterade spiken eftersom högtalaren står lika ostabilt med mjukfötter.
Richard skrev:Jag kan bara uppmana alla som har mjukfötter under högtalarna och som inte är riktigt nöjd med ljudet från dessa att prova spikes eller hårda fötter istället, precis som Harryup gjort.
Kanske märker ni då att jag inte har fel ( subjektivt ) .
Richard skrev:Jag har fortfarande inte fått någon som helst förklaring med varför i hela friden det låter bättre med stenhårt åtdragna baselement till ma rx 6 kontra normalt åtdragna. Men skillnaden är odiskutabel och dessutom objektiv eftersom det ju är så lätt att dra åt elementen eller lossa dem något ( bara att använda " single bolt" med en enkel insexnyckel. )
Richard skrev:En annan sak, där jag håller med Harryup helt, är att hela registeråtergivningen upplevs som bättre med korrekt justerade spikes under högtalaren- även diskantåtergivningen.
MagnusÖstberg skrev:Jag uppfattade det som att den enda vid lyssningen hos harryup som på något vis förväntade sig positivaskillnader var just harryup - och han har hela tiden använt viktanpassade fötter (utom i början då han verkar ha använt de medföljande specialfötterna som han nu städat bort oredentligt).
MagnusÖstberg skrev:Vi redavisar bara det som upplevdes med de förutsättningarna som fanns och vi var helt samstämmiga i vår upplevelse. Vi har inte ens talat om vad som är mer eller mindre korrekt, utan bara vad vi rent subjektivt samstämmigt tyckte lät bäst där den enda variabeln som ändrades var golvkontakten underst i högtalarstapeln.
MagnusÖstberg skrev:Vi pratade om olika förklaringsmodeller och några har vi fört fram här. Ingen av oss tror att resultaten har någon bäring i något annat sammanhang utan man bör utvärdera situation för situation.
Det är något som inte stämmer ( för mig ) då jag upptäcker att musiken låter bättre om baselementen dras åt stenhårt, istället för normalhårt.
På ma rx 6 är det väldigt enkelt att testa.
Richard skrev:Med dessa högtalare blir det dessutom odiskutabelt lättare att ta till sig musiken ( för mig ) med spikes monterade. Dessutom: jag har ju ( för ett antal sidor sedan ) redan nämnt att ljudet blev sämre då jag med flit justerade en av spiksen på höger högtalare så att den stod en aning ostabilt.
Richard skrev:Svante svarade att detta nog var intressant, men det måste nog vara placebo eftersom " att högtalaren rör sig för att en av spikesen är feljusterade" inte borde höras alls som en försämring. Enligt Svante gör det inget för ljudet om en av högtalarna svajar som en mast i orkanvind.
Richard skrev:Skulle det göra skillnad, så innebär ju det i sin tur att mjukfötter under högtalarna skulle innebära samma försämring som med den feljusterade spiken eftersom högtalaren står lika ostabilt med mjukfötter.
Richard skrev:Jag kan bara uppmana alla som har mjukfötter under högtalarna och som inte är riktigt nöjd med ljudet från dessa att prova spikes eller hårda fötter istället, precis som Harryup gjort.
.Richard skrev:Kanske märker ni då att jag inte har fel ( subjektivt )
Richard skrev:Jag har fortfarande inte fått någon somhelst förklaring med varför i hela friden det låter bättre med stenhårt åtdragna baselement till ma rx 6 kontra normalt åtdragna.
Richard skrev:Men skillnaden är odiskutabel och dessutom objektiv eftersom det ju är så lätt att dra åt elementen eller lossa dem något ( bara att använda " single bolt" med en enkel insexnyckel. )
Richard skrev:En annan sak, där jag håller med Harryup helt, är att hela registeråtergivningen upplevs som bättre med korrekt justerade spikes under högtalaren- även diskantåtergivningen.
Ja, för fan, visst är det så.IngOehman skrev:....mindre än att lyssnarna räknas in.![]()
Vh, iö
Richard skrev:Basåtergivningen blev direkt tydligt bumlig och otydlig, precis som att sätta ma rx 6 på mjukt underlag utan spikes.
IngOehman skrev:KarlXII skrev:Med SD-fötter kändes basen i soffan, med Ceracones kändes den mer i golvet.
Bas som känns i soffan betyder riktig bas. Sådan som kommit akustiskt
till soffan.
Bas som känns i golvet men inte i soffan tyder på att det är en mekan-
isk våg som går i golvet på grund av dålig isolation mellan högtalare
och golv. När man har sådana problem brukar även resonanser hos
högtalaruppställningen och i högtalaren samt olinjära konturgivande
distorsioner komma med, som ett brev på posten.KarlXII skrev:Vi tyckte alla att det lät bättre med konerna. Basen lät klart distinktare och dessutom djupare. Mycket förvånande.
Varför gjorde det dig förvånad? Frånvaron av soffskakande bas och de
typiska bidragen från styva och olinjära uppställningar brukar hjälpa till
att ge konturer på basljuden, och de kan uppfattas som att de ger ett
distinkt intryck.Richard skrev:Så fort sinus- tonslyssnandet lämnas och man börjar lyssna till riktiga instrument spelade av riktiga musiker så inser man att mjuka fötter under en högtalare ofta inte är någon bra ide' .
Tvärtom.
Så fort man börjar lyssnar på musik istället för att lyssna på skillnader
mellan olika återgivningar i A/B-jämförelser, så hör man vad som är det
bättre alternativet.
Vh, iö
MinHembioTest skrev:
Själva högtalarlådan är även den förbättrad och sägs vara både tjockare och betydligt stabilare invändigt. Från Platinum-serien har Monitor Audio återanvänt fastsättningen av elementen som sker via ”bolt through” där Monitor Audio skruvar fast elementen med en bult som går igenom hela högtalaren, detta för att nå maximal stabilitet på elementen men det hjälper även till att stadga upp högtalarlådan.
phon skrev:
Här är alltså högtalaren ifråga, Monitor Audio RX-6. Den har genomgått en del förändringar mot tidigare modell, RS-6, bland annat har den uppenbarligen allför veka lådan bättrats på med kraftigare material i väggarna.
Dock verkar inte lådförbättringen riktigt räcka till utan man har varit tvungen att montera en genomgående bult som håller ihop lådans framsida med dess baksida, allt för att inte baffel och baksida skall sladdra med för mycket när man spelar. Drar man åt bulten tillräckligt hårt så håller troligen lådan för ganska stora ljudtryck.MinHembioTest skrev:
Själva högtalarlådan är även den förbättrad och sägs vara både tjockare och betydligt stabilare invändigt. Från Platinum-serien har Monitor Audio återanvänt fastsättningen av elementen som sker via ”bolt through” där Monitor Audio skruvar fast elementen med en bult som går igenom hela högtalaren, detta för att nå maximal stabilitet på elementen men det hjälper även till att stadga upp högtalarlådan.
Den genomgående bulten stagar upp både korg och väggar så att de inte ringer med i musiken. För vana MA-lyssnare kan det kanske kännas som en förlust när ringningarna är borta, men det går enkelt att kompensera genom att ställa högtalaren på spikes så att parketten ringer med på ett liknande sätt som korg och väggar gjorde tidigare. På så sätt får man tillbaks den onaturligt skärpta basen som alla MA-ägare så hett eftertraktar.
.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster