Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 13:15

Finns en viss skillnad i Richards och vår test med att vi faktiskt inte använder spikar utan en hård fot som är 2-delad över en keramisk kula och kan skjuva.
Sen använde vi min White-Tac också som en viss dämpning. Vid en beröring på högtalarn så är känslan helt olika mot SD. SD alladåbar sig i alla riktningar i jämförelse medans med hådfot går högtalaren att trycka bakåt men återvänder till utgångsläget snabbt.
Ungefär så att ögonen bekräftar hörselintrycket, basen stannar inte med SD utan ringer iväg lite.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-11 13:19

IngOehman skrev:
KarlXII skrev:Med SD-fötter kändes basen i soffan, med Ceracones kändes den mer i golvet.

Bas som känns i soffan betyder riktig bas. Sådan som kommit akustiskt
till soffan.

Bas som känns i golvet men inte i soffan tyder på att det är en mekan-
isk våg som går i golvet på grund av dålig isolation mellan högtalare
och golv. När man har sådana problem brukar även resonanser hos
högtalaruppställningen och i högtalaren samt olinjära konturgivande
distorsioner komma med, som ett brev på posten.

KarlXII skrev:Vi tyckte alla att det lät bättre med konerna. Basen lät klart distinktare och dessutom djupare. Mycket förvånande.

Varför gjorde det dig förvånad? Frånvaron av soffskakande bas och de
typiska bidragen från styva och olinjära uppställningar brukar hjälpa till
att ge konturer på basljuden, och de kan uppfattas som att de ger ett
distinkt intryck.

Inga ledande frågor här va? :lol:

Det som var förvånande var kanske det att basen upplevdes som okonturerad och gav ett diffust intryck med SD-foten.
Vill man ha det så? Nä.
Låter det bättre? Nä.
Låter det naturligare i meningen mer verklighetstroget? Nä.

Efter vad man läst här på faktiskt och "förstått" ska SD-foten vara överlägsen i i princip alla sammanhang. Observera att det är så jag har förstått det. Om någon annan också gjort det kan jag naturligtvis inte uttala mig om.
Vidare har jag fått lära mig att skillnaden inte ska vara speciellt stor och knappt hörbar. Det tycker jag nog att den var.

Med detta sagt har jag en omvänd erfarenhet hemma hos mig. Från början hade jag mina högtalare stående direkt på golvet, utan något under utom filttassar (har jag för mig). Det var ett tag sen nu.
Där gjorde SD-fötterna stor skillnad till det bättre, speciellt i basregistret har jag för mig. Nu kör jag ju som sagt med hjul av rent praktiska skäl.

Jag misstänker att rekommendation av SD-fot i precis alla situationer är en ganska usel tumregel. :)
Prova olika alternativ och lyssna dig fram till vad som låter bäst hemma hos dig istället.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 13:26

MagnusÖstberg skrev:Ja, fast utan phons ironiserande komplettering.

Vadå? :?:

Jag dyster?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-11 13:28

phon skrev: För vana MA-lyssnare kan det kanske kännas som en förlust när ringningarna är borta, men det går enkelt att kompensera genom att ställa högtalaren på spikes så att parketten ringer med på ett liknande sätt som korg och väggar gjorde tidigare. På så sätt får man tillbaks den onaturligt skärpta basen som alla MA-ägare så hett eftertraktar.

Onaturligt skärpt bas?
Är det resultatet av medveten ingenjörskonst som medger högtalaren att hugga av bassekvenser i början och slutet för att få en skarpare kontur?
Kan det överhuvudtaget åstadkommas i högtalarändan av ljudkedjan?

Kan bas bli "onaturligt skärpt" överhuvudtaget?

Eller är inlägget spydhumoristiskt snömos?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-11 13:32

Harryup skrev:Finns en viss skillnad i Richards och vår test med att vi faktiskt inte använder spikar utan en hård fot som är 2-delad över en keramisk kula och kan skjuva.
Sen använde vi min White-Tac också som en viss dämpning. Vid en beröring på högtalarn så är känslan helt olika mot SD. SD alladåbar sig i alla riktningar i jämförelse medans med hådfot går högtalaren att trycka bakåt men återvänder till utgångsläget snabbt.
Ungefär så att ögonen bekräftar hörselintrycket, basen stannar inte med SD utan ringer iväg lite.

mvh/Harryup

Nu känns det som du ger dig in på kvasivetenskapliga områden harryup ;)

White-tac dämpar inte nämnvärt. Det trycks ihop något kopiöst som du märkte. Däremot inför de en friktionskoefficient vilket jag tror/tycker att de där konerna vi använde (på det sättet vi använde dom) tjänar på.

Konerna upplevs som stenhårda i vertikalriktning, och med skjuvmöjlighet i horisontalled. White-tac i vår tillämpning ökade konernas möjlighet till skjuvning istället för att riskera att högtalarna gled ovanpå konerna. Nu har jag inte läst på om konerna något nämnvärt, men det förefaller som om konernas keramiska kärna är tänkt att via friktion i sitt hus omvandla rörelse till värme. Jag håller dock med om att de absolut inte skall förväxlas med vanliga spikes, även om de för vertikalkrafter påverkas lika mycket av den elaka Newtons lagar som allt annat.

När man tänker efter skulle kanske "felvalda" SD-kuddar anpassade för mycket lägre vikt och som således trycktes ihop och blev stumma i vertikalled möjligen fortfarande kunna ge lite av den skjuvningsmöjlighet konerna har?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-11 13:35

+1. Jo, det är nog bäst att skilja på det visuella och det akustiska rätt hårt skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 13:40

Ja, det gör felvalda SD-kuddar med ett hemskt resultat som följd.
Det var precis det vi bytte till först för att pröva. Total ljudmässig katastrof skulle jag påstå och då var dom bara ämnade för en viktklass ner.

Kvasivetenskapligt eller inte, forskarna på Akademibokhandel har kommit fram till samma sak då dom valde ut en för ögat snarlik produkt istället för Bluetac till sortimentet. Jag skall ta upp förhandling med dom på måndag om man kanske kan med Med Mera kortets hjälp erbjuda White Tac för endast 2500:- direkt ifrån dom. På så sätt tjänar ju alla på det.

mvh/Harryup
Senast redigerad av Harryup 2012-03-11 13:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-11 13:42

Den där geggan är så himla besvärlig på heltäckningsmatta tyvärr :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 13:42

KarlXII skrev:+1. Jo, det är nog bäst att skilja på det visuella och det akustiska rätt hårt skulle jag tro.

Nu skrev jag ungefär som att rörelsen bekräftar intrycken, inte att det var så.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 13:47

MagnusÖstberg skrev:Den där geggan är så himla besvärlig på heltäckningsmatta tyvärr :)

Gu, vilken trist attityd. Att min produkt lämnar märken under högtalarna känns OT och är petigt. Om du i fortsättningen håller tyst om det kan du få köpa en första demosats för 27:- istället. Då har jag bjudit på 2700:- som kompensation vilket jag tycker är uppseendeväckande generöst i denna branschen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 13:52

KarlXII skrev:
Onaturligt skärpt bas?
Är det resultatet av medveten ingenjörskonst som medger högtalaren att hugga av bassekvenser i början och slutet för att få en skarpare kontur?

Klart att man kan skärpa basen (också). Lägg till lite extra uddatoner (fler/starkare), från parketten eller från någon elektronisk krets.

Fuzz box i basen ungefär.

Fasen, jag blir nog snart tvungen att göra det praktist känns det som. 8O
Måste kolla om parketten på jobbet duger, den är inte så lös förstås, men kolla går ju alltid.
Jag har en idé om att göra det på ett mycket enklare sätt, men jag vet ännu inte om det fungerar.
Jag har redan fixat ena halvan av det, men måste kolla om andra halvan gör samma sak.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-11 13:56

phon skrev:
KarlXII skrev:
Onaturligt skärpt bas?

Klart att man kan skärpa basen (också). Lägg till lite extra uddatoner (fler/starkare), från parketten eller från någon elektronisk krets.

Fuzz box i basen ungefär.

Fasen, jag blir nog snart tvungen att göra det praktist känns det som. 8O
Måste kolla om parketten på jobbet duger, den är inte så lös förstås, men kolla går ju alltid.
Jag har en idé om att göra det på ett mycket enklare sätt, men jag vet ännu inte om det fungerar.
Jag har redan fixat ena halvan av det, men måste kolla om andra halvan gör samma sak.

Gärna. Jag är öppen för att tänka om.
Jag är alldeles för korkad för att förstå hur det ska fungera utan ett praktiskt exempel. Bild
Senast redigerad av KarlXII 2012-03-11 14:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-11 14:00

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:Den där geggan är så himla besvärlig på heltäckningsmatta tyvärr :)

Gu, vilken trist attityd. Att min produkt lämnar märken under högtalarna känns OT och är petigt. Om du i fortsättningen håller tyst om det kan du få köpa en första demosats för 27:- istället. Då har jag bjudit på 2700:- som kompensation vilket jag tycker är uppseendeväckande generöst i denna branschen.

mvh/Harryup
För det priset vill jag först utvärdera det hemma i lugn och ro med mina polare. Skall bara få ordning på tillvaron och spara pengar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 14:02

Jag vill fortfarande höja rösten och säga att rättrogna spikister sätter inte spiken i parketten utan i en stjärnskruvskalle som är skruvad i parkettunderlaget. Om jämförelsen fortsätter med utgångspunkt ifrån trådskaparen verksamhet så borde man ta hänsyn till detta.
Spikister vill inte heller ha en svängade parkett så fortsatt tjat om det tyder på att ni som klagar på det inte vill sätta er in i problemet på allvar men bara allmänt klaga. Skit i svängade parketter. Det har aldrig varit målet med spikfötter ifrån Rudling om man skall vara rättvis.
Hade tråden startats med utgångspunkt hur illa kan det bli med spik så är det ju ok däremot. Men frågan är ju snarare hur bra kan det bli.
Jag skulle vilja säga att det är ett exempel på vanlig normal ingenjörslåsning som ja träffar på ofta. Man vill bevisa det dåliga på sämsta sett istället för att försöka optimera det dåliga alternatiivet på bästa sätt och sedan se om det faktsikt är dåligt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-11 14:04

Men nu har det ju gått prestige i det? Klart att nackdelarna ska vinna då ju. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-11 14:07

Du menar att harryup gör allt för att evisa hur dåligt det är med mjuka fötter? :o

Det var inte bra harryup! :roll:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 14:11

Ja, jag blir faktiskt seriös lite förbannad då jag läser om detta och liknande attityder när samma personer ( ingenjörer alltså) hackar på marknadsavdelningarna för att dom inte gör sina jobb rätt och hittar på saker. Någonstans i skolningen går det fel då man får för sig att när man skall bevisa fel så optimerar man för största möjliga fel istället för undersöker med minsta möjliga fel. Jag ser det som en väldigt vanlig attityd. Att förstöra möjligheterna för alternativen är inte att göra en objektivt undersökning. Däremot kan man ju undersöka hur illa det kan gå och det är en helt annan sak.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-11 14:12

MagnusÖstberg skrev:Du menar att harryup gör allt för att evisa hur dåligt det är med mjuka fötter? :o

Nej, mer att mjukfotsgänget hamrar på med hårda argument för det mjuka alternativet, och försöker spika att det är bättre i varje given situation.
Som jag ser det är det bättre med en mjuk inställning till hårda fötter.

Bild

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 14:15

MagnusÖstberg skrev:Du menar att harryup gör allt för att evisa hur dåligt det är med mjuka fötter? :o

Jag vill för saken påpeka att jag aldrig har sagt att SD på andra platser inte skulle kunna vara den bästa lösningen, bara att tumregeln att SD alltid är den bästa lösningen inte stämmer.
Dessutom hade det varit billigare om SD varit bästa alternativet.
Och dessutom så är jag en ganska bra SD kund. Tror jag har ett 10-tal fyrpackssatser av olika modeller.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-11 14:17

Ah, du tänker så ;)

Jag tycker det som vanligt hamras från alla håll, mothamringen klingar starkt ibland med :)

Jag tycker mjuk inställning är bättre än hård, fast det där tolkas nog redan 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
silver

Inläggav silver » 2012-03-11 14:33

Då det var Göran Rudling som startade denna tråd för sisådär 136 sidor sedan, så vill jag lägga in ett tidigare inlägg av honom i tråden igen.
Tycker detta inlägg är helt underbart om man förstår vad han menar och läser det utifrån det :wink:

Göran sa/skrev.....

Till nåt helt annat som kanske kastar ljus över det hela. När jag vaknar upp på morgonen intill min underbara fru använder jag mina sinnen för att avgöra om jag älskar henne. Jag använder mig inte av ”objektiva mätmetoder” för att avgöra den exakta storleken på hennes bröst, och sen gå in på http://www.bröstfaktiskt.se och diskutera med andra bröstfixerade hur stora morgonbröst ska vara, för att se förstå om jag älskar henne. Anledningen till det är att jag skulle tillbringa mycket mindre i sängen med henne då.

Blev det tydligare?

Tänk om alla hade gjort det som han syftar på,vad mycket tid som då istället hade används till att lyssna på Musik 8)

Själv har jag alltid, under mina 35år av detta intresse använd spikes under mina många högtalare genom åren.Så har även alla mina vänner gjort,men andra får ha sin uppfattning det måste man respektera.

Detta oavsett så kallad teknisk bevisning,allt går inte att förklara i vår värld och tur är väl det.
Det är ju bara att testa vad man tycker bäst om utifrån Musikaliska parametrar och vara nöjd med det.
Går betydligt snabbare att testa själv vad man gillar än att skriva sida upp och sida ner här med hänvisning till sk teknisk bevisning.Ingen bryr sig iaf utan man använder det man själv föredrar......

As Simply As That :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-11 14:36

silver skrev:Själv har jag alltid, under mina 35år av detta intresse använd spikes under mina många högtalare genom åren.

Har du testat både och på alla dessa högtalare innan du bestämt dig?

Användarvisningsbild
silver

Inläggav silver » 2012-03-11 14:47

[/quote]

Har du testat både och på alla dessa högtalare innan du bestämt dig?[/quote]

Ja,jag har väl testat allt som går att testa,vi var en musikförening som kallades Öronvax-Musikupplevelser i flera Perspektiv.Medlemmar från Stockholm till Kiruna,Ing Öhman var upp på en av Hifimässorna vi ordnade i Norrbotten bla.
Så spikes är rätt för mig men andra föredrar mjukisar...sånt är livet.Alla kan ju inte gilla Porsche heller.. :oops: 8) :D

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2012-03-11 15:09

En god vän till mig har betonggolv i sitt lyssningsrum och han föredrar spikes. Han har testat mycket med sd-fötter också. Själv har jag parkett och för mig fungerar sd-fötter bra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 15:10

Har han testat att sätta spiken i en sruv i golvet?

Menar har du Birger?

Användarvisningsbild
silver

Inläggav silver » 2012-03-11 15:18

Harryup skrev:Har han testat att sätta spiken i en sruv i golvet?

Jag har testat,dels skruv i parketten men även borrat 10mm hål genom parketten och dragit 9,5mm stålskruv rakt ner i betongen.
Körnslag i skruv/bultskallen och spikesen däri.Skruven/bulten rakt ner i betongen utan plastplugg är bättre.

Men,man ska vara 100% säker på att man ställt/tunnat in högtalarna innan detta 8) .

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-03-11 15:26

silver skrev: Jag använder mig inte av ”objektiva mätmetoder” för att avgöra den exakta storleken på hennes bröst, och sen gå in på http://www.bröstfaktiskt.se och diskutera med andra bröstfixerade hur stora morgonbröst ska vara...

Länken funkar inte.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-11 15:33

Jag har testat,dels skruv i parketten men även borrat 10mm hål genom parketten och dragit 9,5mm stålskruv rakt ner i betongen.
Körnslag i skruv/bultskallen och spikesen däri.Skruven/bulten rakt ner i betongen utan plastplugg är bättre.

Men,man ska vara 100% säker på att man ställt/tunnat in högtalarna innan detta 8) .
Undrar om det är sådant här som gör att audiofiler kan upplevas märkliga :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-11 15:37

MagnusÖstberg skrev:

Undrar om det är sådant här som gör att audiofiler kan upplevas märkliga :D

Ja, en av orsakerna är det i alla fall :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 15:38

Harryup skrev:Jag vill fortfarande höja rösten och säga att rättrogna spikister sätter inte spiken i parketten utan i en stjärnskruvskalle som är skruvad i parkettunderlaget. Om jämförelsen fortsätter med utgångspunkt ifrån trådskaparen verksamhet så borde man ta hänsyn till detta.
Spikister vill inte heller ha en svängade parkett så fortsatt tjat om det tyder på att ni som klagar på det inte vill sätta er in i problemet på allvar men bara allmänt klaga. Skit i svängade parketter. Det har aldrig varit målet med spikfötter ifrån Rudling om man skall vara rättvis.
Hade tråden startats med utgångspunkt hur illa kan det bli med spik så är det ju ok däremot. Men frågan är ju snarare hur bra kan det bli.
Jag skulle vilja säga att det är ett exempel på vanlig normal ingenjörslåsning som ja träffar på ofta. Man vill bevisa det dåliga på sämsta sett istället för att försöka optimera det dåliga alternatiivet på bästa sätt och sedan se om det faktsikt är dåligt.

mvh/Harryup

Det här innebär att du har svarat på en fråga jag ställt flera gånger.

Nämligen om det är högtalaren som låter annorlunda av spikes, eller om det är golvet/nåt annat som svänger med. Richard har vid nåt tillfälle sagt att rummet inte är inblandat (ung), att det är högtalaren plus spikes och åtdragen centralbult som gör det hela.

Då kokar det ner till att själva högtalaren ändrar sitt ljud på något sätt. Från bluddrig och smetig bas till skärpt och tydlig bas, det ena med SD och det andra med spikes.

Man kan då prova högtalaren med SD resp spikes på en asfaltyta eller en gräsmatta som inte svänger med, och det skall tydligt höras, och möjligen även kunna mätas, att det är en rejäl skillnad i basen.

Skärpt och tydlig bas, eller slö och slapp bas. Möjligen skillnad även i mellanregister och diskant?

Någon frivillig?

.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi