Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-11 17:01

Harryup skrev:Jo, men med ett sinussvep kan du ju inte få summan av problemen vid olika frekvenser. Jag tycker det är tilltalande att kanske få veta vad händer med 1,26kHz om man skickar in 36Hz och 182Hz samtidigt under en kort period. Hur länge klingar det då i resonanserna osv.

mvh/Harryup

För linjära system gäller superpositionsprincipen, dvs man kan undersöka resonanserna separat och lägga ihop resultaten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 17:05

Är det linjära system då? Linjära system kanske skall ha rak frekvensgång eller?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
silver

Inläggav silver » 2012-03-11 17:06

Richard skrev:
silver skrev:
Harryup skrev:Har han testat att sätta spiken i en sruv i golvet?

Jag har testat,dels skruv i parketten men även borrat 10mm hål genom parketten och dragit 9,5mm stålskruv rakt ner i betongen.
Körnslag i skruv/bultskallen och spikesen däri.Skruven/bulten rakt ner i betongen utan plastplugg är bättre.

Men,man ska vara 100% säker på att man ställt/tunnat in högtalarna innan detta 8) .

För att vara säker på att allting är korrekt intunat räcker det med ett ackord.... :wink:

Där håller jag med dig,oftast hör man på ploppet då pickupen läggs på skivan om det vid en förflyttning av högtalaren blev sämre eller bättre.

Definitivt iaf de första 10 sekunderna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 17:06

Svante skrev:
Harryup skrev:Jo, men med ett sinussvep kan du ju inte få summan av problemen vid olika frekvenser. Jag tycker det är tilltalande att kanske få veta vad händer med 1,26kHz om man skickar in 36Hz och 182Hz samtidigt under en kort period. Hur länge klingar det då i resonanserna osv.

mvh/Harryup

För linjära system gäller superpositionsprincipen, dvs man kan undersöka resonanserna separat och lägga ihop resultaten.

Hur länge kommer svepet göras? Som hos Stig på 80-talet då vi gick och åt och kom tillbaka många timmar senare. Eller anser du att man kan lagra energi blixtsnabbt i dämpade system?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 17:07

Harryup skrev:Om jag skall vara lite mera negativ så kommer du inte få fram det. DU kommer få fram att en viss sorts spikar med spikinfästning i en viss sorts högtalare låter/mäter på ett visst sätt.
Spikar är ingen homogen grupp som SD-fötter är. SÅ jag ser det mer som att man får faktiskt fundera på utförandet på spikarna också och inte bara säga att man testar SD mot spikes. Man testar endast det man testar.

mvh/Harryup

Absolut, och jag har en del olika SD och andra mjukisfötter att testa, men begränsat med spikar. Såna går väl att köpa antar jag, eller så får jag väl svarva till några. det kan ju vara en övning i sig att kolla upp hur olika spikar påverkar, resp olika mjukfötter.

Harryup skrev:
Hur kan man förvänta sig att hur mätningen skall korrelera till hörselintryck i olika rum?
mvh/Harryup

Jag förväntar mig att spikar ger övertonsresonanser i golv som genom sin blandning med originalljudet skärper basen så att den enklare går att uppfatta. Helt enkelt att det tillsätts övertoner från golvets medsvängande så att bastonerna bli mer kantiga (i första hand) eller mer sågtandade. Och att man då skall kunna mäta att sådana resonanser tillkommer med spikes.

Hörselintrycket skulle då bli ett snärtigare och klarare ljud där det är enklare att följa basgångarna som spelas. Om det är så vet jag ju inget om, men beskrivningarna av intrycken pekar ditåt tycker jag.

Jag har gjort precis det på elektrisk väg och då blir det som beskrivits.
Senast redigerad av phon 2012-03-11 17:11, redigerad totalt 2 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-11 17:07

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:Menar du att friktion inte har något med dämpning att göra? Har jag förstått dig rätt då? :) Jag har lärt mig tvärtom nämligen. :)

MvH
Peter
Finns ingen friktionskoefficient i vertikalled.

Är du säker på att blue tac inte har någon friktion i vertikalled :) för det är väl blue tac vi pratar om, eller?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-11 17:19

Haha, jag tar den smällen.

Nej, jag är inte 100% säker på att 0,5mm utsmetad blue tac inte har någon friktionspåverkan i vertikalled placerad mellan golv och en 80kg högtalare :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-11 17:19

phon skrev:
Harryup skrev:Visst kan man undersöka om det gör skillnad på asfalt. Eftersom du är en "mjukis" ;-) så undrar jag;
Om testen på asfalten säger att SD dämpar bäst, kommer då SD vara bäst även inomhus? Eller kommer vi veta mer än vad vi vet idag om att det kan vara skillnader? Ni har ju bestämt er för att SD är bättre för att högtalaren står still. Jag påstår att det beror på vad man är ute efter. Är man ute efter att högtalaren skall stå still vid något enskilt tillfälle då man mäter så kan det ju vara så. Fast om man skulle mäta hemma hos mig så kanske det är samma resultat, vid användning av den mätmetoden så står SD still och är bättre trots att ingen komer föredra ljudet som naturligt i en blindtest. Eller kommer testen att säga , ja spikar och SD är olika.

Hur kan man förvänta sig att hur mätningen skall korrelera till hörselintryck i olika rum?

Jag ser en mätning på asfalt lika intressant för en normalperson som mätning på en högtalare i ekofritt rum.
Är väl mycket intressantare att mäta på SD mot något annat i en miljö där SD inte föredras som bästa alternativ?

mvh/Harryup

Jag förväntar mig kanske att testen på asfalt visar om själva högtalaren påverkas av spikes jämfört med SD. Inte vad som dämpar bäst eller sämst, eller nåt liknande.

Alltså om spikar och SD är olika på asfalt, eller om de är lika på asfalt.
Detta därför att det påstås att rummet/delar av inte svänger med, att det inte är anledningen till att använda spikes.

Det i sin tur skulle då leda till att prova samma sak på parkett, om spikar och SD är olika på parkett.
Detta för att undersöka om det inte är så att faktiskt rummet svänger med ändå.

Om något är olika nånstans, så vill jag i så fall hitta vad skillnaden är.

Jag bryr mig inte om hur det låter, om det är bra eller dåligt, fast bas eller ej och så vidare. Jag vill vet vad som låter i de olika fallen.

.

Ja, alla har vi ju olika intressen, för min egen del så är det det enda jag bryr mig om...hur det låter då alltså.

Själv är jag ganska klar över att det är något som spelar med, golvet, väggarna, eller hela huset för den delen (när man tänker på det är det ju rena rama trolleriet att det blir så bra som det blir). Och jag tror INTE att högtalaren står mer still med spikes, har vid något tillfälle (med andra högtalare i och för sig) spelat ordentligt högt med SD fötter och ett mynt stående på högkant och kunde då konstatera att högtalaren står stilla och då menar jag HELT stilla.

Men nu är det ju klargjort att spikes ger en ökad skärpa, i många fall en fastare bas, lättare att höra detaljer tack vare dessa färgningar, så
Det jag undrar över är om du inte någon gång varit sugen på att kliva över till "the dark side"? Jag utgår från att du har vid något tillfälle provat spikes och själv hört detta?

Ser framför mig följande: HELVETE vad bra det låter nudå! SATAN, det här går ju inte, det är ju FEL!!

Eller är det så att sanningen går före allt, hur grått, beslöjat, bumligt det än må vara?

Mvh

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-11 17:24

phon vill ju bara isolera grundskälet till de olika möjliga upplevelserna :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 17:25

Harryup skrev:
Spikar är ingen homogen grupp som SD-fötter är. mvh/Harryup

Om det till äventyrs eventuellt skulle vara mer åt det håll som jag tror, så skulle jag snarare säga att spikar är en relativt homogen grupp, men att golven de placeras på inte är en homogen grupp.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-11 17:29

MagnusÖstberg skrev:phon vill ju bara isolera grundskälet till de olika möjliga upplevelserna :)

Jo, jag är medveten om det, det var mer en undran om utgångspunkten var att alla var på det klara med orsaken till ljudskillnaderna, dvs. att det beror på resonanser, färgningar etc.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 17:33

Miper skrev:
Ja, alla har vi ju olika intressen, för min egen del så är det det enda jag bryr mig om...hur det låter då alltså.

Själv är jag ganska klar över att det är något som spelar med, golvet, väggarna, eller hela huset för den delen (när man tänker på det är det ju rena rama trolleriet att det blir så bra som det blir). Och jag tror INTE att högtalaren står mer still med spikes, har vid något tillfälle (med andra högtalare i och för sig) spelat ordentligt högt med SD fötter och ett mynt stående på högkant och kunde då konstatera att högtalaren står stilla och då menar jag HELT stilla.

Men nu är det ju klargjort att spikes ger en ökad skärpa, i många fall en fastare bas, lättare att höra detaljer tack vare dessa färgningar, så
Det jag undrar över är om du inte någon gång varit sugen på att kliva över till "the dark side"? Jag utgår från att du har vid något tillfälle provat spikes och själv hört detta?

Ser framför mig följande: HELVETE vad bra det låter nudå! SATAN, det här går ju inte, det är ju FEL!!

Eller är det så att sanningen går före allt, hur grått, beslöjat, bumligt det än må vara?

Mvh

Det kanske föreligger en liten missupfattning här, jag bryr mig naturligtvis om hur det låter! Dessutom vill jag ibland veta varför det låter på ett visst sätt, då kanske jag mäter.

Just vid mätningen spelar det oftast inte så stor roll hur det låter, men jag använder öronen då också, för ibland hör man saker enklare/snabbare än det mäts.

Jag tror också att jag kanske kan tillverka spikes-skärpa utan spikes, och det ganska enkelt. Dessutom in- och urkopplingsbart, kanske även nivåjusterbart, och utan några dyra tillsatser eller apparater.

Rena rama trolleriet alltså, precis som HiFi-Möss, men det här är på riktigt. Vi får se om det går. 8)

.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 17:35

Miper skrev:

Jo, jag är medveten om det, det var mer en undran om utgångspunkten var att alla var på det klara med orsaken till ljudskillnaderna, dvs. att det beror på resonanser, färgningar etc.
Det är väl det som det hela handlar om, orsaken? Är det resonanser nånstans, eller är det att högtalaren står mer still med spikes och att det därför låter annorlunda/bättre? Eller är det resonanser i själva högtalaren?
Senast redigerad av phon 2012-03-11 17:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 17:36

phon skrev:
Harryup skrev:
Spikar är ingen homogen grupp som SD-fötter är. mvh/Harryup

Om det till äventyrs eventuellt skulle vara mer åt det håll som jag tror, så skulle jag snarare säga att spikar är en relativt homogen grupp, men att golven de placeras på inte är en homogen grupp.

Nejdå, det finns vassa, trubbiga. Olika infästningar osv. Samt att många hårda fötter är inte spikar utan bygger på helt andra utföranden. SÅ när man jämför SD mot spikar så vad är det egentligen för relevans i redan gjorda mätningar.

Kanske borde SD jämföras mot hårda kopplingar och inte mot exakt spikar?
Tittar man på lösa fötter man kan köpa till högtalare så är det inet mycket som är spikar inte.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 17:41

Ja, det är ju ett helt eget arbete att kartlägga alla hårda fötter. 8O
Du har inte lust att ordna dom i några lätthanterliga grupper? :)

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-11 17:42

phon skrev:
Miper skrev:

Mvh

Det kanske föreligger en liten missupfattning här, jag bryr mig naturligtvis om hur det låter! Dessutom vill jag ibland veta varför det låter på ett visst sätt, då kanske jag mäter.

Just vid mätningen spelar det oftast inte så stor roll hur det låter, men jag använder öronen då också, för ibland hör man saker enklare/snabbare än det mäts.

Jag tror också att jag kanske kan tillverka spikes-skärpa utan spikes, och det ganska enkelt. Dessutom in- och urkopplingsbart, kanske även nivåjusterbart, och utan några dyra tillsatser eller apparater.

Rena rama trolleriet alltså, precis som HiFi-Möss, men det här är på riktigt. Vi får se om det går. 8)

.

Då utgår jag från att du ändå vill ha den skärpan men du vill helt enkelt inte använda spikes ;) Det är svar på min fråga :)

Behöver du en testpilot så kan jag offra mig :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 17:44

Miper skrev:Då utgår jag från att du ändå vill ha den skärpan men du vill helt enkelt inte använda spikes ;) Det är svar på min fråga :)

Näe, jag kör ju med hjul, jag har Carlsson! :D

.... fast det är ju inga "däck" på hjulen längre, så det kanske har dragit sig åt hårda-fötter-hållet ... 8O

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-11 17:44

phon skrev:
Miper skrev:

Det är väl det som det hela handlar om, orsaken? Är det resonanser nånstans, eller är det att högtalaren står mer still med spikes och att det därför låter annorlunda/bättre? Eller är det resonanser i själva högtalaren?

Jo det är det kanske, men inte för min del, jag har sett tillräckligt med bevis på att högtalaren inte står mer still med spikes för att vara övertygad.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 17:47

Enklast är att prova med en enkrona på högkant då?
Det kan ju alla göra, väldigt enkelt egentligen.

... attans, jag har ju nät uppåt .... kan man limma fast enkronan ... ?

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-11 17:49

phon skrev:
Miper skrev:Då utgår jag från att du ändå vill ha den skärpan men du vill helt enkelt inte använda spikes ;) Det är svar på min fråga :)

Näe, jag kör ju med hjul, jag har Carlsson! :D

.... fast det är ju inga "däck" på hjulen längre, så det kanske har dragit sig åt hårda-fötter-hållet ... 8O

Ja, mina 801:or kom levererade med stålkulor (snurrande) och när jag rullade dem på plats första gången (hade massivt grangolv då) blev det 4 st "colorado river" i golvet. Jättepopulärt hemma, jag lovar! :)
Senast redigerad av Miper 2012-03-11 17:53, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-11 17:50

silver skrev:
Richard skrev:
silver skrev:

Jag har testat,dels skruv i parketten men även borrat 10mm hål genom parketten och dragit 9,5mm stålskruv rakt ner i betongen.
Körnslag i skruv/bultskallen och spikesen däri.Skruven/bulten rakt ner i betongen utan plastplugg är bättre.

Men,man ska vara 100% säker på att man ställt/tunnat in högtalarna innan detta 8) .

För att vara säker på att allting är korrekt intunat räcker det med ett ackord.... :wink:

Där håller jag med dig,oftast hör man på ploppet då pickupen läggs på skivan om det vid en förflyttning av högtalaren blev sämre eller bättre.

Det låter bekant. Det fanns en liten bok som var väldigt bra att läsa på 80- talet som handlade om musikåtergivning. Det fanns en massa tips i den, den var visst röd- har du läst den ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-11 17:50

phon skrev:Enklast är att prova med en enkrona på högkant då?
Det kan ju alla göra, väldigt enkelt egentligen.

... attans, jag har ju nät uppåt .... kan man limma fast enkronan ... ?

Det har jag gjort, stod helt blickstill med SD under högtalaren.

EDIT: den var inte fastlimmad :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 17:52

Phon;

kan linjära system ha olinjär frekvensgång?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
silver

Inläggav silver » 2012-03-11 17:56

Richard skrev:
silver skrev:
Richard skrev:
silver skrev:

Det låter bekant. Det fanns en liten bok som var väldigt bra att läsa på 80- talet som handlade om musikåtergivning. Det fanns en massa tips i den, den var visst röd- har du läst den ?

Jajamen,jag har den kvar någonstans i gömmorna :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-11 18:05

Silver: det var en öronöppnare för mig att köpa monitor audio rx 6, inte för att de är fantastiskt bra högtalare, utan för att det fick mig att återigen se vad som är viktigt inom musikåtergivning.

Det räcker med ett ackord.

Jag har inte på över tio års tid njutit så mycket av musik som jag gör just nu. Jag lyssnar igenom hela skivor igen- det är en befrielse att slippa sitta och ojja sig över olika inspelningars defekter, utan instället fokusera på musiken, istället för " ljudet av musiken " .

Återstår väl för mig att skaffa en bättre källa, SB duet är ok för priset men kanske inte mer...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-11 18:12

Richard skrev:Jag har inte på över tio års tid njutit så mycket av musik som jag gör just nu. Jag lyssnar igenom hela skivor igen- det är en befrielse att slippa sitta och ojja sig över olika inspelningars defekter, utan instället fokusera på musiken, istället för " ljudet av musiken " .

Det låter ju helt vansinnigt tråkigt att du haft det så under så lång tid.

Men vad har det här med trådämnet att göra?

Grattis iallafall.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-11 18:13

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:Jag har inte på över tio års tid njutit så mycket av musik som jag gör just nu. Jag lyssnar igenom hela skivor igen- det är en befrielse att slippa sitta och ojja sig över olika inspelningars defekter, utan instället fokusera på musiken, istället för " ljudet av musiken " .

Det låter ju helt vansinnigt tråkigt att du haft det så under så lång tid.

Men vad har det här med trådämnet att göra?

Finns det någon enskild person som du ser som orsaken till ditt lidande?

Absolut inte- mina egna skygglappar har satt hindret.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-11 18:15

Ändrade mitt inlägg, men passar på att säga grattis här med!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-11 18:23

Richard skrev:Silver: det var en öronöppnare för mig att köpa monitor audio rx 6, inte för att de är fantastiskt bra högtalare, utan för att det fick mig att återigen se vad som är viktigt inom musikåtergivning.

Jag har inte på över tio års tid njutit så mycket av musik som jag gör just nu. Jag lyssnar igenom hela skivor igen- det är en befrielse att slippa sitta och ojja sig över olika inspelningars defekter, utan instället fokusera på musiken, istället för " ljudet av musiken " .

Återstår väl för mig att skaffa en bättre källa, SB duet är ok för priset men kanske inte mer...

så roligt, jag blir därför väldigt nyfiken på vad du har lyssnat på under dessa tio år, och vad du lyssnade på innan dom tio åren
Bikinitider

Användarvisningsbild
silver

Inläggav silver » 2012-03-11 18:24

Richard skrev:Silver: det var en öronöppnare för mig att köpa monitor audio rx 6, inte för att de är fantastiskt bra högtalare, utan för att det fick mig att återigen se vad som är viktigt inom musikåtergivning.

Förstår vad du menar,det är otroligt lätt att gå bort sig när man installerar ett system,hur många gånger har man inte fått dunka till sig själv i huvudet och säga...upp på banan igen nu grabben till sig själv :oops: :lol:

Till MagnusÖstberg: Nog måste man väll få göra en liten OT-kommentar i en så här lång tråd........ :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi