Moderator: Redaktörer
Richard skrev:
Jag har inte på över tio års tid njutit så mycket av musik som jag gör just nu. Jag lyssnar igenom hela skivor igen- det är en befrielse att slippa sitta och ojja sig över olika inspelningars defekter, utan instället fokusera på musiken, istället för " ljudet av musiken " .
Richard skrev:Musik är det roligaste som finns, del 4 :
Det finns en helt fantastisk musiker som heter Jackson Brown.
Har har gjort en låt som heter Sergio Leone, från skivan " The naked ride home " .
Låten innehåller en elbas som går extremt djupt- inte nog med det, den är väldefinierad och det är väldigt lätt att höra vilka toner som spelas, ivartfall om man använder spikes under högtalaren. I mitten av låten stämmer Jackson Browns bassist ned tonen ett helt tonsteg. Förut, med mjuka fötter under olika högtalare gick det inte att höra vilken ton som spelades, bara att den gick djupt. Nu, med högtalare konstruerade för spikes går det tydligt att höra tonhöjden på tonen, även om den går extremt djupt ned i källarvarvet.
Som grädde på moset så är låten Sergio Leone en sällsamt bra låt, stämda instrument, musiker som spelar tillsammans och en god sånginsats- kan jag begära mer ?
Nu är jag sugen på litet mera skitig musik, såndär som själen mår bra av: Lynyrd Skynyrd, " the last rebel " med låten Good lovin's hard to find.
Svänger grymt- kommer de till sverige måste jag åka och lyssna på dem, vilket ös ! Vilken bassist , Vilken trummis !
Här " sitter det " !, svänget är konstant och jag känner att jag själv kommer i självsvängning efter några sekunder.
Lugnar ner mig nu med litet bloggande på faktiskt.se...
phon skrev:Enklast är att prova med en enkrona på högkant då?
Det kan ju alla göra, väldigt enkelt egentligen.
... attans, jag har ju nät uppåt .... kan man limma fast enkronan ... ?
Miper skrev:
Ja, Jackson Browne är en av alla mina husgudar, har du precis upptäckt honom så har du mycket godis framför dig.
....................
Att hitta tillbaka dit ser jag som en ren vinstlott så än en gång, grattis!!
Richard skrev:phon skrev:Enklast är att prova med en enkrona på högkant då?
Det kan ju alla göra, väldigt enkelt egentligen.
... attans, jag har ju nät uppåt .... kan man limma fast enkronan ... ?
Vad har en enkrona på högkant med musik att göra ?
Det låter som en ganska tråkig sysselsättning att placera enkronor på högkant på högtalaren.
Är det inte enklare att bara spela ett ackord ?
Harryup skrev:Är det linjära system då? Linjära system kanske skall ha rak frekvensgång eller?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Jo, men med ett sinussvep kan du ju inte få summan av problemen vid olika frekvenser. Jag tycker det är tilltalande att kanske få veta vad händer med 1,26kHz om man skickar in 36Hz och 182Hz samtidigt under en kort period. Hur länge klingar det då i resonanserna osv.
mvh/Harryup
För linjära system gäller superpositionsprincipen, dvs man kan undersöka resonanserna separat och lägga ihop resultaten.
Hur länge kommer svepet göras? Som hos Stig på 80-talet då vi gick och åt och kom tillbaka många timmar senare. Eller anser du att man kan lagra energi blixtsnabbt i dämpade system?
mvh/Harryup
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Finns ingen friktionskoefficient i vertikalled.petersteindl skrev:Menar du att friktion inte har något med dämpning att göra? Har jag förstått dig rätt då?Jag har lärt mig tvärtom nämligen.
![]()
MvH
Peter
Är du säker på att blue tac inte har någon friktion i vertikalledför det är väl blue tac vi pratar om, eller?
MvH
Peter
Miper skrev:Ser framför mig följande: HELVETE vad bra det låter nudå! SATAN, det här går ju inte, det är ju FEL!!
Harryup skrev:Phon;
kan linjära system ha olinjär frekvensgång?
mvh/Harryup
Svante skrev:Harryup skrev:Är det linjära system då? Linjära system kanske skall ha rak frekvensgång eller?
mvh/Harryup
Nej, linjära system kan ha krokig frekvensgång, däremot inte distorsion.
Harryup skrev:Hur kan distorsion se ut i en SD-fots dämpat system?
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Är det linjära system då? Linjära system kanske skall ha rak frekvensgång eller?
mvh/Harryup
Nej, linjära system kan ha krokig frekvensgång, däremot inte distorsion.
Hur kan distorsion se ut i en SD-fots dämpat system? Hur kan det se ut i ett spiksystem? Kan man anta att en SD-installation inte ger distorsion även om den ger påtagligt sämre transientåtergivning lyssninsgmässigt?
mvh/Harryup
Svante skrev:
Leder detta någonstans?
Harryup skrev:Svante skrev:
Leder detta någonstans?
Ja, det hoppas jag ju att det gör. Jag är också intresserad av att få en maximal musikupplevelse som jag hoppas alla andra också är. Det jag tycker är intressant (helt seriöst) är till vilken grad mätningar kan korreleras till ljudupplevelser. Om det nu är så att i en uppställning så ger SD-foten en seg och bumlig basåtergivning så är det ju något som inte stämmer om det samtidigt är så att det trots allt är den i alla avseenden bästa lösningen för att få bästa möjliga ljudåtergivning oavsett system.
Är du Svante av den åsikten att SD alltid är bäst? Om en annan lösning ger en subjekt överlägsen återgivning (typ spel mot ett mål) vad skulle det kunna bero på? Är SD-foten okänslig för underlag?
mvh/Harryup
Richard skrev:
Om man inte bryr sig om musik utan bara gillar ljud så duger mjuka fötter bra.
Harryup skrev: Kan man anta att en SD-installation inte ger distorsion även om den ger påtagligt sämre transientåtergivning lyssninsgmässigt?
mvh/Harryup
Svante skrev:silver skrev:Detta oavsett så kallad teknisk bevisning,allt går inte att förklara i vår värld och tur är väl det.
Nej, det behöver man inte.
Det jag framför allt har vänt mig emot i den här debatten är när man ändå försöker förklara det man har hört, men använder fysiken felaktigt. Att tex inte nöja sig med att säga att man tycker att det låter bättre med spikfötter, utan i stället försöka förklara skillnaden med att högtalaren står mer stilla. Då invänder jag emot förklaringen, eftersom den är felaktig.
IngOehman skrev:Svante skrev:silver skrev:Detta oavsett så kallad teknisk bevisning,allt går inte att förklara i vår värld och tur är väl det.
Nej, det behöver man inte.
Det jag framför allt har vänt mig emot i den här debatten är när man ändå försöker förklara det man har hört, men använder fysiken felaktigt. Att tex inte nöja sig med att säga att man tycker att det låter bättre med spikfötter, utan i stället försöka förklara skillnaden med att högtalaren står mer stilla. Då invänder jag emot förklaringen, eftersom den är felaktig.
Instämmer.
Vh, iö
phon skrev:Tanken är väl att SD-foten skall hjälpa till att ge lika dålig transientåtergivning som den inspelade transientåtegivningen är på skivan. Inte sämre, men heller inte bättre.
.
UnholyRishna skrev:Richard skrev:
Om man inte bryr sig om musik utan bara gillar ljud så duger mjuka fötter bra.
Skärp dig nu för fasen! Du duckar alla argument du inte kan besvara och förtsätter bara älta samma sak om och om igen.
Och du - Jag älskar musik, och jag behöver inga jäkla spikar för att fortsätta göra det!
PekkaJohansson skrev:phon skrev:hen
Hoppla! Först på Faktiskt?
Med vänlig hälsning
Pekka
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Daad och 16 gäster