Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-11 18:28

Musik är det roligaste som finns, del 4 :

Det finns en helt fantastisk musiker som heter Jackson Brown.
Har har gjort en låt som heter Sergio Leone, från skivan " The naked ride home " .

Låten innehåller en elbas som går extremt djupt- inte nog med det, den är väldefinierad och det är väldigt lätt att höra vilka toner som spelas, ivartfall om man använder spikes under högtalaren. I mitten av låten stämmer Jackson Browns bassist ned tonen ett helt tonsteg. Förut, med mjuka fötter under olika högtalare gick det inte att höra vilken ton som spelades, bara att den gick djupt. Nu, med högtalare konstruerade för spikes går det tydligt att höra tonhöjden på tonen, även om den går extremt djupt ned i källarvarvet.

Som grädde på moset så är låten Sergio Leone en sällsamt bra låt, stämda instrument, musiker som spelar tillsammans och en god sånginsats- kan jag begära mer ?

Nu är jag sugen på litet mera skitig musik, såndär som själen mår bra av: Lynyrd Skynyrd, " the last rebel " med låten Good lovin's hard to find.

Svänger grymt- kommer de till sverige måste jag åka och lyssna på dem, vilket ös ! Vilken bassist , Vilken trummis !

Här " sitter det " !, svänget är konstant och jag känner att jag själv kommer i självsvängning efter några sekunder.

Lugnar ner mig nu med litet bloggande på faktiskt.se...
Odogmatisk sekt- granskare

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-03-11 18:34

Richard skrev:
Jag har inte på över tio års tid njutit så mycket av musik som jag gör just nu. Jag lyssnar igenom hela skivor igen- det är en befrielse att slippa sitta och ojja sig över olika inspelningars defekter, utan instället fokusera på musiken, istället för " ljudet av musiken " .

Se där, en liten lätt sameness behöver inte va fel alla gånger om det kan gynna den sammanlagda musikupplevelsen sett över tid :)
En radikal omvändning mao.

Skall väl också tilläggas att även ett högtalarfel kan ha en sån inverkan att det blir mer uppenbart vid somliga fonogram än andra, såna fenomen tror jag faktiskt lätt kan förväxlas med händelsen att högtalaren är väldigt bra och därför ger en bättre bild av kvaliten på spelat material.

Sådant får man undersöka, om det är högtalarna i sig eller inspelningarna som ställer till trubbel. :)
Senast redigerad av Goldfinger 2012-03-11 19:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-11 19:10

Richard skrev:Musik är det roligaste som finns, del 4 :

Det finns en helt fantastisk musiker som heter Jackson Brown.
Har har gjort en låt som heter Sergio Leone, från skivan " The naked ride home " .

Låten innehåller en elbas som går extremt djupt- inte nog med det, den är väldefinierad och det är väldigt lätt att höra vilka toner som spelas, ivartfall om man använder spikes under högtalaren. I mitten av låten stämmer Jackson Browns bassist ned tonen ett helt tonsteg. Förut, med mjuka fötter under olika högtalare gick det inte att höra vilken ton som spelades, bara att den gick djupt. Nu, med högtalare konstruerade för spikes går det tydligt att höra tonhöjden på tonen, även om den går extremt djupt ned i källarvarvet.

Som grädde på moset så är låten Sergio Leone en sällsamt bra låt, stämda instrument, musiker som spelar tillsammans och en god sånginsats- kan jag begära mer ?

Nu är jag sugen på litet mera skitig musik, såndär som själen mår bra av: Lynyrd Skynyrd, " the last rebel " med låten Good lovin's hard to find.

Svänger grymt- kommer de till sverige måste jag åka och lyssna på dem, vilket ös ! Vilken bassist , Vilken trummis !

Här " sitter det " !, svänget är konstant och jag känner att jag själv kommer i självsvängning efter några sekunder.

Lugnar ner mig nu med litet bloggande på faktiskt.se...

Ja, Jackson Browne är en av alla mina husgudar, har du precis upptäckt honom så har du mycket godis framför dig. :)

Jag får också passa på att gratulera till din nyfunna glädje för musiklyssningen.

Jag minns känslan när jag ( för 30 år sen) cyklade ner till den lokala skivhandlaren och köpte kiss nya skiva, creatures of the night.

På den tiden var det små bås man fick krypa in i, med en träbrits och ett par gröna stridsvagns lurar och en hederlig gammal svarv på en vägghylla för att provlyssna, sen full kareta hem med den nyinköpta skivan på pakethållaren, upp på pojkrummet, på med skivan på högsta volym och slänga sig på sängen och njuta! Där fanns inga funderingar på någonting, bara ren och skär njutning!

Att hitta tillbaka dit ser jag som en ren vinstlott så än en gång, grattis!!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-11 19:52

phon skrev:Enklast är att prova med en enkrona på högkant då?
Det kan ju alla göra, väldigt enkelt egentligen.

... attans, jag har ju nät uppåt .... kan man limma fast enkronan ... ?

Vad har en enkrona på högkant med musik att göra ?

Det låter som en ganska tråkig sysselsättning att placera enkronor på högkant på högtalaren. :?

Är det inte enklare att bara spela ett ackord ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-11 19:59

Miper skrev:
Ja, Jackson Browne är en av alla mina husgudar, har du precis upptäckt honom så har du mycket godis framför dig. :)

....................

Att hitta tillbaka dit ser jag som en ren vinstlott så än en gång, grattis!!

Javisst- det är kul med musik. :)

Användarvisningsbild
silver

Inläggav silver » 2012-03-11 20:00

Richard skrev:
phon skrev:Enklast är att prova med en enkrona på högkant då?
Det kan ju alla göra, väldigt enkelt egentligen.

... attans, jag har ju nät uppåt .... kan man limma fast enkronan ... ?

Vad har en enkrona på högkant med musik att göra ?

Det låter som en ganska tråkig sysselsättning att placera enkronor på högkant på högtalaren. :?

Är det inte enklare att bara spela ett ackord ?

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-11 20:14

Harryup skrev:Är det linjära system då? Linjära system kanske skall ha rak frekvensgång eller?

mvh/Harryup

Nej, linjära system kan ha krokig frekvensgång, däremot inte distorsion.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-11 20:21

Harryup skrev:
Svante skrev:
Harryup skrev:Jo, men med ett sinussvep kan du ju inte få summan av problemen vid olika frekvenser. Jag tycker det är tilltalande att kanske få veta vad händer med 1,26kHz om man skickar in 36Hz och 182Hz samtidigt under en kort period. Hur länge klingar det då i resonanserna osv.

mvh/Harryup

För linjära system gäller superpositionsprincipen, dvs man kan undersöka resonanserna separat och lägga ihop resultaten.

Hur länge kommer svepet göras? Som hos Stig på 80-talet då vi gick och åt och kom tillbaka många timmar senare. Eller anser du att man kan lagra energi blixtsnabbt i dämpade system?

mvh/Harryup

Det behöver man inte för att få veta dess egenskaper. Fast det går, och det är precis det man gör när man mäter med en impuls. Därefter tar det dock en stund innan energin klingar av, och därför måste man mäta en väsentligt längre tid än så. För hifisystem så rör det sig dock om mindre än en sekund.

Man kan alltså excitera systemet under någon mikrosekund, bara (även om det ger dåligt SNR), men måste lyssna på det under en längre tid. Äldre tiders sinussvep* var egentligen onödigt långa och gjordes nog så för att man inte hade processorkraft att räkna på insignalen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-11 20:24

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:Menar du att friktion inte har något med dämpning att göra? Har jag förstått dig rätt då? :) Jag har lärt mig tvärtom nämligen. :)

MvH
Peter
Finns ingen friktionskoefficient i vertikalled.

Är du säker på att blue tac inte har någon friktion i vertikalled :) för det är väl blue tac vi pratar om, eller?

MvH
Peter

Jag vill bara påminna om att man använder ordet friktionskoefficient för torrfriktion, och är det torrfriktion inblandat så blir det dist. Torrfriktion är nämligen olinjär.

Jag tror att ordet Magnus söker är viskositet, eller viskös dämpning.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-11 20:32

Miper skrev:Ser framför mig följande: HELVETE vad bra det låter nudå! SATAN, det här går ju inte, det är ju FEL!!

Hahaha!

Jag minns när jag jobbade i bilstereoaffär och vi hade en hel vägg med bilstereohögtalare. Det var väl kanske 30 par eller nåt. Växeln var sådan att man kunde trycka in alla högtalarknapparna samtidigt om man ansträngde sig. Alla elementen blev då parallellkopplade och hela väggen spelade ljud.

Det var väl inte "helvete vad bra..." men nog fasen fanns det en viss imponatorverkan.

Min tanke då var inte "nej jag hör nog fel" utan "vad 17 kan det vara som är så imponerande, trots att vi lastar ner till 0,1 ohm".

Det fina med det är att om jag hade förstått vad som var imponerande så hade jag kanske kunnat renodla det utan att lasta ner förstärkaren. Jag förstod iaf att det inte var den hårda nedlastningen som imponerade mig.

Det blev inget mer av det där experimentet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-11 20:35

Harryup skrev:Phon;

kan linjära system ha olinjär frekvensgång?

mvh/Harryup

*tar på mig phon-masken*

Ja, fast jag skulle inte kalla den "olinjär" utan "krokig" eftersom jag inte vill ha sammanblandning med det som brukar kallas olinjäriteter inom signalprocessningen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 20:39

Svante skrev:
Harryup skrev:Är det linjära system då? Linjära system kanske skall ha rak frekvensgång eller?

mvh/Harryup

Hur kan distorsion se ut i en SD-fots dämpat system? Hur kan det se ut i ett spiksystem? Kan man anta att en SD-installation inte ger distorsion även om den ger påtagligt sämre transientåtergivning lyssninsgmässigt?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-11 22:10

Harryup skrev:Hur kan distorsion se ut i en SD-fots dämpat system?

SD-foten har inte hög dämpning utan låg. Det är inte dämpningen som är poängen utan fotens exceptionella mjukhet, vilket ger upphov till den låga resonansfrekvensen (som är så låg att den inte kan exiteras av musiksignaler men väl av knuffar).

Man kan kanske säga att SD-foten är ett försök att approximera en fritt svävande högtalare.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-11 22:19

Harryup skrev:
Svante skrev:

mvh/Harryup

Hur kan distorsion se ut i en SD-fots dämpat system? Hur kan det se ut i ett spiksystem? Kan man anta att en SD-installation inte ger distorsion även om den ger påtagligt sämre transientåtergivning lyssninsgmässigt?

mvh/Harryup

Tja, den kan väl se ut hur som helst, om det är någon skillnad är den väl "hårdare" (mer "högre ordningens") i spiksystemet. Den sista frågan går inte att svara på eftersom jag inte vet vad subjektiv transientåtergivning innebär för dig.

Leder detta någonstans?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 22:46

Svante skrev:
Leder detta någonstans?

Ja, det hoppas jag ju att det gör. Jag är också intresserad av att få en maximal musikupplevelse som jag hoppas alla andra också är. Det jag tycker är intressant (helt seriöst) är till vilken grad mätningar kan korreleras till ljudupplevelser. Om det nu är så att i en uppställning så ger SD-foten en seg och bumlig basåtergivning så är det ju något som inte stämmer om det samtidigt är så att det trots allt är den i alla avseenden bästa lösningen för att få bästa möjliga ljudåtergivning oavsett system.
Är du Svante av den åsikten att SD alltid är bäst? Om en annan lösning ger en subjekt överlägsen återgivning (typ spel mot ett mål) vad skulle det kunna bero på? Är SD-foten okänslig för underlag?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-11 23:10

Harryup skrev:
Svante skrev:
Leder detta någonstans?

Ja, det hoppas jag ju att det gör. Jag är också intresserad av att få en maximal musikupplevelse som jag hoppas alla andra också är. Det jag tycker är intressant (helt seriöst) är till vilken grad mätningar kan korreleras till ljudupplevelser. Om det nu är så att i en uppställning så ger SD-foten en seg och bumlig basåtergivning så är det ju något som inte stämmer om det samtidigt är så att det trots allt är den i alla avseenden bästa lösningen för att få bästa möjliga ljudåtergivning oavsett system.
Är du Svante av den åsikten att SD alltid är bäst? Om en annan lösning ger en subjekt överlägsen återgivning (typ spel mot ett mål) vad skulle det kunna bero på? Är SD-foten okänslig för underlag?

mvh/Harryup

Mja, det vi har är att några, kanske många har tyckt att det har låtit bättre med spikar än med mjukfötter. Vad man sätter för subjektiva etiketter på kvalitetsskillnaden är ointressant om man inte har kalibrerat sitt språk, och det har vi inte.

För mig är andras utsagor om bra/dåligt också relativt ointressanta eftersom jag många gånger har varit oöverens med andra om vad som låter bra. Det jag tar till mig är att det (antagligen) finns en skillnad.

Jag använder då vad jag vet om fysiken i uppställningen, och inser att den hårda kopplingen till underlaget gör dels att underlaget strålar ljud, dels att resonanser i högtalarlådans gods exciteras. Detta räcker för att förklara de upplevda skillnaderna.

När det kommer till vilket som är bäst finns det flera aspekter. En är hur man bäst konstruerar ett system som beter sig lika oavsett omgivning. Att isolera det från omgivningen med mjukfötter är då självklart bra.

Är det här ett bra angreppssätt, kan man undra? Jag tror inte att du tycker det, men jag ställer mig motfrågan, är "lyssna och tyck" ett bra angreppssätt? Är det ett bra angreppssätt att lyssna på andra som har "lyssnat och tyckt"? Min erfarenhet säger mig att det behövs ganska mycket systematik för att komma fram till välljud och att det finns många fällor på vägen. Speciellt gäller det när man förändrar återgivningen så att den blir starkare eller mer resonant.

Det låter självklart att man ska lita på sin hörsel, men jag har sett så många exempel på att man inte kan det så jag försöker därför göra en kombination där jag lyssnar efter skillnader, men låter mätningar och resonemang avgöra vilket som är bäst. Oftast utbildar det hörseln så att de två harmonierar.

Om SD-fötter har jag ingen annan uppfattning än att de är mjuka och därför förmodligen bra på att isolera högtalarens vibrationer från omgivningen. Om de är "bäst" vet jag inte.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-11 23:15

Okej, jag spenderade helgen i fritidshuset utan dator, och vad händer? Jo,
trådhelvetet växer med ytterligare fem sidor. :D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-11 23:15

My bad, sju sidor. Men det är lite mysigt. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 23:42

Richard skrev: Är det inte enklare att bara spela ett ackord ?
Du menar ett gäng sinustoner? Jo, det är enkelt att spela såna. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-11 23:54

Richard skrev:
Om man inte bryr sig om musik utan bara gillar ljud så duger mjuka fötter bra.

Skärp dig nu för fasen! Du duckar alla argument du inte kan besvara och förtsätter bara älta samma sak om och om igen.
Och du - Jag älskar musik, och jag behöver inga jäkla spikar för att fortsätta göra det!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-12 00:14

Harryup skrev: Kan man anta att en SD-installation inte ger distorsion även om den ger påtagligt sämre transientåtergivning lyssninsgmässigt?

mvh/Harryup

Tanken är väl att SD-foten skall hjälpa till att ge lika dålig transientåtergivning som den inspelade transientåtegivningen är på skivan. Inte sämre, men heller inte bättre.

Är bättre lika med häftigare och vassare transienter?

I så fall är det väl egentligen en fråga till artisten som gjort skivan, om hen möjligen kunde tänka sig att vässa ljudet lite på sina inspelningar?

Det är svårt att veta om artisten verkligen gillar sina skivor eller inte, men om hen tycker att de egna inspelningarna låter trötta i basen så kan man ju hjälpa hen och skivbolaget lite genom att ställa högtalarna på spikes när man spelar hens skivor.

Spelas skivor som redan är övertygande vassa i basen så kan man byta tillbaks till SD igen.

Alternativt kan man välja att lyssna på skivorna som dom är inspelade, då blir en del lite simmigare och en del lite häftigare att lyssna på. :)

(vilket djeffla ord det där, hen ... modeordet par préférence just nu .. ) 8O

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-12 00:24

Svante skrev:
silver skrev:Detta oavsett så kallad teknisk bevisning,allt går inte att förklara i vår värld och tur är väl det.

Nej, det behöver man inte.

Det jag framför allt har vänt mig emot i den här debatten är när man ändå försöker förklara det man har hört, men använder fysiken felaktigt. Att tex inte nöja sig med att säga att man tycker att det låter bättre med spikfötter, utan i stället försöka förklara skillnaden med att högtalaren står mer stilla. Då invänder jag emot förklaringen, eftersom den är felaktig.

Instämmer.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-12 00:26

IngOehman skrev:
Svante skrev:
silver skrev:Detta oavsett så kallad teknisk bevisning,allt går inte att förklara i vår värld och tur är väl det.

Nej, det behöver man inte.

Det jag framför allt har vänt mig emot i den här debatten är när man ändå försöker förklara det man har hört, men använder fysiken felaktigt. Att tex inte nöja sig med att säga att man tycker att det låter bättre med spikfötter, utan i stället försöka förklara skillnaden med att högtalaren står mer stilla. Då invänder jag emot förklaringen, eftersom den är felaktig.

Instämmer.

Vh, iö

Hahahaha! You made my day! :D

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-03-12 00:30

phon skrev:hen

Hoppla! Först på Faktiskt?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 00:31

PekkaJohansson skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Och sist i Piteå.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-12 00:33

Phonera att du sätter en viss tilltro till Peter Steindels och Magnus utsagor möjligen kan vara riktiga. Om det är så att när dom säger att dom upplever att basen blir sämre i upplösning. Sämre transientåtergivning inte lika väldefinierad stereobild med SD jämfört med en annan fot. Om det nu skulle vara att det är alldeles sant att du också skulle uppleva det så, vad skulle du misstänka vara orsaken? Finns det någon tänkbar förklaring som du skulle misstänka direkt?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-12 00:35

phon skrev:Tanken är väl att SD-foten skall hjälpa till att ge lika dålig transientåtergivning som den inspelade transientåtegivningen är på skivan. Inte sämre, men heller inte bättre.

.

En fin tanke ju!
Men är det verkligen så att spiken är konstruerad för att ge vässad basåtergivning?
Är det sant att basen blir vassare om man slipar spikarna? 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-12 00:37

UnholyRishna skrev:
Richard skrev:
Om man inte bryr sig om musik utan bara gillar ljud så duger mjuka fötter bra.

Skärp dig nu för fasen! Du duckar alla argument du inte kan besvara och förtsätter bara älta samma sak om och om igen.
Och du - Jag älskar musik, och jag behöver inga jäkla spikar för att fortsätta göra det!

Varför är spikar så känsligt ämne att du blir upprörd? Och varför "jäkla"? Tänk om en hård fot skulle fungera bättre hemma hos dig, vore det en prestigeförlust att det är så eller vore det bra om det låter bättre oavsett orsak?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-12 00:38

Vi började alldeles för sent, det finns så mycket mer man skulle kunna titta på.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-03-12 00:40

PekkaJohansson skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Max är annars en föregångare:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 492#241492
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi